שלמה מן | יום ט"ו אלול ה׳תשע״ט 15.09.2019

עשור לארגון 'הפנסאים': ראיון מאלף עם המשפיע ר' זלמן גופין

אסור להתבלבל מהמעטפת החיצונית: ילדים שייכים לקבל ואף מקבלים תוכן פנימי ואמיתי • הגה"ח הרב שניאור זלמן גופין, משפיע ישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית בכפר חב"ד, בראיון מיוחד במלאות 'עשור' להקמת 'הפנסאים' • על הסוד שמלווה את הארגון לכל אורכו, הזיכרונות מימי הפעילות הראשונים, והנושא המרכזי שעובר כחוט השני בין כל תכני הארגון • מאלף
עשור לארגון 'הפנסאים': ראיון מאלף עם המשפיע ר' זלמן גופין
בקטן: המשפיע ר' זלמן גופין

כבר מיום הקמתו - לפני כעשור - בידי תמימים מהישיבה המרכזית בכפר חב"ד, היה זה המשפיע בישיבה הרה"ח ר' זלמן גופין שליווה את 'הפנסאים' על כל צעד ושעל. בו נועצו בתכנון הפעולות והמבצעים, הוא היה זה שהתווה, ולמעשה מתווה על היום, את הדרך שבה הארגון יצעד. ישבנו עמו השבוע לראיון מיוחד שבו גולל את מהותו של הארגון ואת עיקר השפעתו על ילדי אנ"ש מזווית ראייתו.

"ברצוני להתחיל עם הקדמה כללית", פותח הרב גופין. "כלפי חוץ, אפשר לפעמים להתבלבל ולהיתפס רק לעניינים ה'חיצוניים' שיש בארגון. הרבה סמלים וסיסמאות, דרגות בצבאות השם, פרסומים מהודרים, וגם מדים שהכניסו לאחרונה - וכל אלה הם אכן דברים חשובים שהרבי כותב לגביהם בנוגע לצבאות השם.

"אבל האמת היא, וחשוב לי להדגיש את זה כאחד שקצת מכיר מבפנים את המתחולל בפנסאים, שאמנם כל העניינים החיצוניים האלה קיימים כמו שהרבי רצה שיהיה, אולם כל זה בסופו של דבר הוא רק הלבוש החיצוני של הארגון. העיקר בארגון הוא העניין הפנימי - לימוד התורה ובדגש על לימוד ההלכה, ההנהגה החסידית בבית ובכל מקום, ההכנה לנסיעה לרבי באמצעות לימוד תניא בעל פה, וכל אלה ועוד זה התפקיד של הפנסאים, להכניס את כל הדברים העיקריים הללו בליבותיהם של ילדי אנ"ש.

"גם העניין של 'עשה לך רב' נכלל בזה. הילדים באים ללמוד עם תמימים ועם אברכים ומקבלים מהם הדרכה ועצות גם בשאר נושאים שלא קשורים ישירות לנושא הנלמד. וזה חשוב ביותר ובמיוחד בעולם שלנו שהוא 'פתוח' ולפעמים גם הבית קצת פתוח...

"אמנם ברוב היום שוהה הילד בחדר, אולם יש הרבה שעות פנויות וגם תקופות של חופש, וארגון 'הפנסאים' הוא ששומר על הילדים ונותן להם כיוונים חדשים של חסידישקייט ופשוט תופס אותם ומעלה אותם למסלול בריא".


הרב גופין בהתוועדות עם קבוצת 'פנסאים'

>> כמי שמלווה את הארגון מקרוב החל מיום הקמתו, נשמח לשמוע מעט מימי ההקמה.

"בשנותיו הראשונות יועד 'הפנסאים' רק עבור ילדי כפר חב"ד. האמת היא שתמיד, בצורה כזו או אחרת, התקיימה פעילות מסוימת של בחורים בישיבה עם ילדי הכפר. יש בחורים שיש להם חוש וגישה לדבר עם ילדים. בכמות זה היה ממש קטן, וגם באיכות - לא מדובר היה בתכנית שלימה המקיפה את כל חייו וסדר יומו של הילד.

"כשהוקם הארגון בשנת תש"ע, בסיוע 'ועד כפר חב"ד', התכניות לילדי הכפר החלו להתגבש בצורה מסודרת יותר. התחילו לקבוע חברותות של ילדים עם תמימים מהישיבה, גיבשו חומר לימוד מסודר עד שהפך העניין לדבר שלם. השקיעו מחשבה בכל פרט.

"אט אט הלך הארגון והתקדם, מנהלי החדרים ברחבי הארץ החלו לשמוע ולהבחין בהשפעה הגדולה והנחוצה ונתפסו. זה הדביק את כולם. אברכים צעירים וחסידיים רבים הצטרפו וכיום אכן אין קהילה חב"דית, ואפילו ערים רבות בלי קהילה גדולה במיוחד של חב"ד, שאין בה סניף של 'הפנסאים'".

סוד ההצלחה

>> מהו הסוד? כיצד אתם מסבירים את העובדה שבשנים האחרונות הצליחו הפנסאים 'לתפוס' את כל ילדי אנ"ש ברחבי הארץ?

"לדעתי, ההצלחה הגדולה נעוצה בעובדה שככל שנקפו השנים, הלך העניין ה'פנימי' בארגון והתחזק יותר ויותר.

"ואסביר: כשנפתחה תכנית 'הפנסאים' לפני כעשור, העניינים היו פחות מסודרים. לא היה ברור בדיוק אילו תכניות לעשות ומה לעשות, העיקר היה 'לתפוס' את הילדים. עשו את זה באמצעות הצגות וכנסים ותוכניות לימוד, ובמשך השנים ככל שעבר הזמן הלכה והתחדדה התובנה שצריך להשקיע בעיקר בעניינים הפנימיים, פשוט לחנך את הילדים ולצד זאת לתת את מלוא תשומת הלב אל העניינים התורניים והלימודיים.

"והכוונה היא כמובן אף להתוועדויות ולשאר התכניות שעושים, כמו התוועדות הכנה לנסיעה לרבי, שבמהלכם מדברים עם הילדים ומתוועדים עמם בדיוק כפי שמתוועדים עם תמימים, ותובעים מהם דברים פנימיים ולא מתמקדים רק במסביב, במעטפת. המעטפת (שיש בה חשיבות כלשהיא) הינה חיצונית. התוכן הוא העיקר. ואני חושב שזה מה שגרם להורים רבים ולשורה של קהילות ברחבי הארץ להצטרף לפעילות הזו של הפנסאים, אחרי שראו מקרוב עד כמה שהיא פנימית ונחוצה".

שליחות לכל דבר

"מקרוב אני יכול להעיד", מוסיף הרב גופין, "שחבורת האברכים הצעירים שמתעסקת בניהול הארגון רואה בזה שליחות, וזו אכן שליחות לכל דבר ועניין. לחנך את ילדינו זו השליחות הכי פנימית וזה העיקר, ומגיע להם כל התודה והערכה על כך".

לסיום מבקש הרב גופין לציין את "החיבור הטוב", כלשונו, שנוצר בין התמימים ואנשי הצוות לילדים. "מדובר בחיבור אישי וחברי שפשוט מחזיק את הילד ומשפיע עליו ממושכות, וכאן המקום לאחל מקרב לב להורים הרבים שיזכו לרוות רוב אידישע חסידישע נחת מילדיהם, ולאברכים הצעירים המתעסקים בארגון פנסאים שיזכו בקרוב בביאת משיח להתייצב ולהכריז בגאון - ראו גידולים שגידלנו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.