מנדי ברגר | יום י' אלול ה׳תשע״ט 10.09.2019

מה המקור של תמונת ר' לויק שנמסרה לרבי בשנת תשל"ו?

המסקנה הברורה: הרבי קיבל תמונה נוספת של אביו - הגאון המקובל הרב לוי יצחק שניאורסאהן. ר' שניאור זלמן ברגר עושה סדר
מה המקור של תמונת ר' לויק שנמסרה לרבי בשנת תשל
צילום: ארכיון COL


מאת: שניאור זלמן ברגר

*

תעלומה אחת, קשה לפצח, ושתי תעלומות זה אתגר מורכב בהחלט, אך הפעם הפתרון פתר שתי תעלומות ביחד והביא למסקנה הברורה: הרבי קיבל תמונה נוספת של הגאון המקובל הרב לוי יצחק שניאורסאהן, אביו של הרבי.

כמה תמונות יש לאבא של הרבי? שתי תמונות, אולי שלוש ושתיים מהן זהות או דומות מאוד – אחת הובאה לרבי בתשי"ב על ידי הרבנית חנה, השניה [הדומה מאוד לראשונה] בתשכ"ו על ידי הרב משה וישצקי, והשלישית בתנש"א על ידי חברי אגודת חסידי חב"ד ברוסיה. זו המסקנה שהגעתי אליה במאמר קודם, ואילו את התמונה שהתפרסמה בתולדות לוי יצחק מהדורה ראשונה, היה נראה כי זה עיבוד לפי התמונה הידועה שצולמה בגלות קזחסטן, אך האמת שלא הייתי שלם עם המסקנה שזה עיבוד, ובספר שכל כולו מחקר רחב היקף, תופיע תמונה שהיא עיבוד, ללא הבהרה כי זהו עיבוד. גם מבינים אחרים בתחום, לא ידעו להסביר מה מקור התמונה הזו.

ומאידך נותרה תעלומה נוספת: איפה התמונה שנמסרה לרבי על ידי הרב חיים דוד וילהלם ע"ה בשנת תשל"ו ועליה מסופר ביומנו של הרב סוסובר, והדברים מודפסים גם בספר תולדות לוי יצחק במהדורה החדשה, ולאחר מחקר - תעלומה ועוד תעלומה הביאו לפיצוח אחד של שתי התעלומות.

היה זה במהלך הכנת תולדות לוי יצחק מהדורה ראשונה, כאשר הרב אברהם אייזנבך שי' מירושלים, אשר סייע רבות בידי הרב נפתלי צבי גוטליב ע"ה עורך הספר, באיתור עדויות וחומרים יקרי ערך עבור הספר, הופתע לראות תמונה חדשה של הרב לוי יצחק: "הגעתי ליהודי שהכיר היטב את הרב לוי יצחק שניאורסאהן, והלה מציג בפניי תמונה יפה וברורה של הרב לוי יצחק, קיבלתי ממנו התמונה רק כדי לצלם, וכערבון הותרתי אצל האיש משכון בסכום גבוה במיוחד. הכנתי מספר עותקים מהתמונה, ואת העותק הראשון הכנסתי למסגרת מכובדת וכאשר סב רעייתי – הרב חיים דוד וילהלם נסע לרבי, שלחתי עמו את התמונה. התמונה נמסרה לרבי [בחול המועד פסח תשל"ו בגן עדן התחתון] והרבי שאל מנין התמונה, והרב וילהלם השיב כי ר' אברהם אייזנבך ביקש למסור התמונה לרבי [וביומן מסופר כי הרבי הודה לרב וילהלם: "יישר כח גדול, וחג הפסח כשר ושמח"].

את העותק השני מסרתי לרב נפתלי צבי גוטליב, והיא פורסמה בפתח הספר תולדות לוי יצחק מהדורה ראשונה [הספר יצא לאור בשנת תשל"ז]. וכפי שניתן לראות מהשוואת התמונות הקיימות, תמונה זו צולמה כנראה במהלך הגלות, אך קודם התמונה השניה שצולמה בגלות". אלו דברים שסיפר לי הרב אייזנבך בימים אלו.

יש לציין כי התמונה לא נמצאת כיום בספריה של הרבי. ומי שיש בידו מידע נוסף מוזמן לשלוח לי.

ומי הביא לרבי את התמונה מתיק החקירה?

בתגובה למאמרי הקודם, פירסם הרב בצלאל שיף את סיפורו המרגש אודות תיק החקירה כולל התמונה, שהגיע באמצעות אנשי הק.ג.ב. לארגון שמי"ר ור' בצלאל שיף בתוכם, ולאחר קבלת התיק, אנשי שמי"ר שלחוהו לרב שלום בער לוין מנהל ספרית ליובאוויטש.

רב חלקו של ר' בצלאל שיף באיתור התיק והתמונה, והפרשה מורכבת וארוכה, אך אבהיר מתי התמונה הגיעה לרבי: בחודשי הקיץ תנש"א, לאחר איתור התיק בעבודה משותפת של אגו"ח רוסיה ור' בצלאל שיף מארגון שמי"ר, התמונה נשלחה במספר פורמטים לרבי, ובחודש אלול תנש"א, הרב יוסף יצחק אהרונוב והרב שלמה קונין חברי אגו"ח רוסיה, מסרו לרבי את תיק החקירה, המעמד המרגש החל בגן עדן התחתון, והרבי החל לשוחח עמם ותוך כדי נכנס עמם לחדרו הקדוש, ובמשך 6 דקות שהו השניים ב'יחידות' נדירה, בה הציגו את תיק החקירה והתמונה.

התמונה הודפסה על ידי הרב חיים שאול ברוק ב"תורת מנחם- תפארת לוי יצחק" שיצא לאור באופן רישמי בשלהי אלול תנש"א ויצא לאור בפועל בימים הראשונים של תשרי תשנ"ב. וביומן מהימים ההם, מסופר כי הספר נחטף גם בגלל התמונה החדשה שנחשפה בו.

בחודשים הבאים, אנשי הק.ג.ב. הגיעו לארץ הקודש, ומסרו לארגון שמי"ר חלק נוסף של תיק החקירה, וכאמור מסמכים אלו נשלחו לספרית הרבי. ובשנים הבאות, נמסרו עוד מסמכים מהתיק, לרב נפתלי צבי גוטליב והרב שמואל קמינצקי שליח הרבי בדנייפרופטרובסק.

*

(המקורות לשלבי מסירת התיק והתמונה הכלולה בו, והדפסת התמונה - מתוך תולדות לוי יצחק מהדורה חדשה, יומני בית חיינו תנש"א-תשנ"ב, ושיחה עם הרב חיים שאול ברוק). 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.