מערכת COL | יום ה' אלול ה׳תשע״ט 05.09.2019

כך הגיע תיק החקירה והצילום של ר' לוי יצחק שניאורסאהן • מיוחד

בהמשך למחקר והתעלומה שפרסם כאן ב-COL הסופר החב"די הרב שניאור זלמן ברגר "מי הביא לרבי את תמונת אביו ר' לוי יצחק זצ"ל?", מגיש ר' בצלאל שיף חלק מה'פאזל' החסר, אופן הגעת תיקי החקירה של אביו של הרבי ר' לוי יצחק - עם תמונתו - על ידי סוכני 'המשמר הלאומי' האוקראיני, לשעבר ה'ק.ג.ב.' • כוכב הפרשייה ההיא, היה לא אחר מאשר... כותב השורות עצמו ר' בצלאל שיף, בשליחות אנשי 'שמי"ר' • כך הגיע הצילום של ר' לוי יצחק עם תיקי החקירה, ונשלח לאחר מכן לרבי • מרתק • תיק החקירה של ר' לויק 
כך הגיע תיק החקירה והצילום של ר' לוי יצחק שניאורסאהן • מיוחד


בצלאל שיף

לפי הוראתו של הרבי, עמותת "שמי"ר" ניגשה לאחד הפרויקטים הגדולים שלה – הוצאתה לאור של "האנציקלופדיה הרוסית היהודית".
הרבי הסביר, שאנו הדור האחרון שמדברים אליו מונחים כמו שמות הישיבות, שמות של צדיקים ושל מדענים גדולים, מוסיקאים, סופרים, גיבורי מלחמה, שמות עיירות והמוסדות היהודיים (אור"ט, קומזט, המחוז היהודי האוטונומי). הרבי נתן הוראה להרים את הפרויקט הזה לעמותת "שמי"ר" שבראשה עמד פרופ. י. ברנובר.

בברה"מ בראש הפרויקט עמדה משפחת וגנר, ר' זאב ואשתו אירינה, שנשלחה לשם מהארץ. עם האקדמיה למדעי הטבע נחתם חוזה, קיבלנו מבנה במוסקווה, גייסנו יותר מ-300 עובדים.

היה קושי גדול לקבוע את מי להזכיר באנציקלופדיה, כי היו רבים שהסתירו את יהדותם, אצל אחרים רק אחד מההורים היה יהודי. לא ידענו מה לעשות במקרים כאלה. בכל השאלות האלה הכריע הרבי.

היום עומדים במדף שמונה כרכים של האנציקלופדיה שכוללים לא רק שמות אנשים, אלא גם שמות ישיבות, העיירות, המוסדות - כל מה ששייך ליהדות.

בזמן שחיפשנו חומר לאנציקלופדיה נתקלנו בעובד הארכיון של ה-ק.ג.ב. בעיר דנייפרופטרובסק שמצא בארכיון שלו ארבעה כרכים של תיק של אביו של הרבי, ר' לוי יצחק שנאורסאהן. העמדנו לפני עובד הארכיון משימה: להשיג מקור של ארבעת הכרכים ולא העתק. את התיק קיבלנו באופן רשמי לחלוטין.

בשנת תשנ"ב 1992 למניינם, הגיעה לארץ משלחת של עובדי ס.ב.או. (שרות בטחון הפנים של אוקראינה) ובאופן רשמי מסרה לעמותת "שמי"ר" את התיק שכולל גם צילום של ר' לוי יצחק שנעשה מיד לאחר שנאסר. (ראה צילום מצורף לכתבה)

פרופ'. י. ברנובר טס לניו יורק ומסר את התיק לרב בערל לוין, מנהל הספריה של הרבי.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.