מערכת COL | יום ד' אלול ה׳תשע״ט 04.09.2019

במלאות עשור: חזרנו אל עשרת האירועים הגדולים של 'הפנסאים'

במלאות עשור להקמת 'הפנסאים', חוזר מרכז התקשורת החב"די COL אל עשרת האירועים הגדולים והעוצמתיים של הארגון לאורך השנים • סיפורו של ארגון שהחל במתכונת מצומצמת לילדי כפר חב"ד והפך בחלוף השנים לאימפריה של התקשרות, המעמיד את הדור הצעיר על דרך המלך • לסקירה המלאה >>>
במלאות עשור: חזרנו אל עשרת האירועים הגדולים של 'הפנסאים'
עשרת האירועים הגדולים של הפנסאים (ארכיון COL)

שלמה מן

פנסאים.

מילה אחת קצרה שמקפלת בתוכה כל כך הרבה.

אין צורך ביריעה ארוכה ובמילים מלוטשות וארוכות בכדי לספר את עומק המהפך שחולל הארגון בקרב בני הנוער של משפחות אנ"ש ברחבי הארץ. בזכותו, אלפי חיילי צבאות השם, שנולדו וגדלו בשנים של "אחרי ג' תמוז", חיים את הרבי בצורה המוחשית והברורה ביותר שתעלה על הדעת, ובאמצעותו גדל הדור הצעיר ספוג ביראת שמים, וכמו שהגדיר אחד מאנשי החינוך הנודעים "ארגון שהוא בגדר - הצלת נפשות".

אין חסיד שהציץ ולא נפגע. קשה למצוא אבא שנחשף לפעולות, לכינוסים, למבצעים ולחומרי הלימוד ולא התפעל. אין איש חינוך שצפה בתכניות המדיה ובעלונים המושקעים שהפיקו אנשי הפנסאים תחת ידם ולא גמר עליהם את ההלל.

הארגון, שהוקם לפני עשור בידי קבוצת תמימים מישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית בכפר חב"ד, הפך כיום לאימפריה של חינוך ושל התקשרות, המחדירה בדור הצעיר שלא ראה ולא שמע מטען של אור וחום ההתקשרות לרבי, ועוטפת אותו בכל תחנות הדרך בתכנים חשובים וטהורים.
עשור אחרי שהוקם, חוזר מרכז התקשורת החב"די COL אל עשרת האירועים הגדולים והעוצמתיים של הפנסאים לאורך השנים, כאלה שמקפלים בתוכם, אם תרצו, את סיפורה של המהפכה.

וצדיך להדגיש שמדובר בקושי בטעימה; בנקודות מרכזיות וציוני דרך אחדים מתוך שורה ארוכה של פעולות, קטנות כגדולות, שהפכו את הפנסאים בנקוף השנים למה שהוא היום.



א. האירוע הראשון

שעת צהרים מוקדמת של חג הגאולה י"ט כסלו תש"ע. באוהל האירועים הסמוך לבית הכנסת 'בית מנחם' מתכנסים מאות ילדי כפר חב"ד לראלי ולהתוועדות מיוחדת לכבוד היום הגדול.

המדריכים, תלמידי הישיבה המרכזית, ממחישים את עניינו של יום באמצעות הצגה מושקעת על מהותו של יום, 12 הפסוקים מוכרזים בידי הילדים בכל הכוח ומשפיע אורח חוזר על שיחה מהרבי. במהלך הכינוס אף מתקיימת הגרלה על שני כרטיס טיסה לרבי, כאשר אל הזוכה יצטרף אביו.

היה זה הראלי הראשון המרכזי שאורגן בידי צוות הפנסאים. ומכאן, כמו שאומרים, הכול כבר היסטוריה.



ב. שישים שונים

פחות מחודשיים חולפים, ושוב גודשים מאות ילדי הכפר את אוהל האירועים, והפעם יחד עם ההורים. על בימה מוגבהת בירכתי האולם ניצבים עשרים ושניים חיילים, משתתפי 'חידון השישים', ומשיבים בשטף על שורה של שאלות העוסקות במאורעות שהתרחשו בשנות הנשיאות של הרבי.

שתי חוברות ייעודיות, הגדושות בתוכן ומלאות בסיפורים ואנקדוטות מבית חיינו, הופקו באותם ימים בידי צוות הפנסאים, ואותם שיננו החיילים הצעירים ללא הרף בימים שקדמו לחידון הענק.



ג. אירוע האלף

קופצים שנה קדימה. מפגשי הלימוד השבועיים של חיילי צבאות השם עם מדריכיהם בזאל הישיבה המרכזית מתמסד בצורה קבועה, והפעם שקועים החיילים בלימוד של דפי גמרא מתוך מסכת ברכות.

ערב י"א ניסן יוצא הפנסאים במבצע ענק, שבסיכומו יצטברו אלף דפי גמרא ואלף שיחות של הרבי (!) – מתנת החיילים לבעל יום ההולדת. צוות מיוחד שמורכב מאישיים רבניים בכפר-חב"ד, בוחן את התלמידים על דפי הגמרא הנלמדים בתוכנית, והציונים מונחים בתיקיה מיוחדת שאותה מקבל כל פנסאי.

חיילי הפנסאים שוקדים במרץ רב על לימוד החומר, שלא אחת אף גולש אל מעבר לזמני הלימוד הקבועים, כשהחיילים מבקשים להתקדם ככל יכולתם בשינון דפי הגמרא, בכדי להגיע ליעד הנכסף: מתנת אלף דפי הגמרא.

בסיום המבצע מתקיים מעמד ענק בכפר-חב"ד, 'מעמד האלף' שמו, ובו מוכרזים חתני האלף וסגניהם. פרסים בשווי עשרות אלפי שקלים, בהם שורה של כרטיסי נסיעה לכ"ק אדמו"ר, מוענקים למצטיינים.



ד. ברכות הנהנין

שנתיים קדימה. הארגון מתרחב וסניפים חדשים נפתחים בנחלת הר חב"ד, בירושלים ובחולון. זמן חורף מוקדש ללימוד הלכות 'ברכות הנהנין' בצורה מקיפה ויסודית מתוך ספר מושקע שמוציא לאור הארגון.

לקראת י"א ניסן, עם סיום עונת החורף, מתכנסים מאות החיילים מהסניפים המשתתפים למעמד מרגש ורווי בהוד של הצדעה וחלוקת תעודות ופרסים ללומדים. זאל הישיבה המרכזית בכפר חב"ד פושט ולובש צורה והופך לאולם אירועים מרשים. מקהלת הפנסאים בניצוחו של ר' שמחה פרידמן ותזמורתו מלווה בפרקי שירה, ובפני הקהל מוקרנים קטעי וידאו מהתוכנית וקליפים ייחודיים ומרתקים הממחישים מהו פנסאי.

באירוע נושאים דברים המשפיע הרב שניאור זלמן גופין, שמדבר על מעלת לימוד ההלכה והמתנה הגדולה לרבי לקראת י"א ניסן, ורבו של כפק חב"ד הרב מרדכי שמואל אשכנזי ע"ה שמספר על התרשמותו ממבחני הילדים בלשכתו במהלך השבוע.



ה. כינוס ארצי ראשון

עוד שנה חולפת, ואת בנייני האומה שבירושלים גודשים אלפי חיילי צבאות השם לאירוע עוצמתי, ראשון מסוגו, לכבודו של הרבי. הפעם האירוע כבר מיועד לחיילי צבאות השם מכל רחבי הארץ.

השחקן ר' מיכאל וייגל מכפר חב"ד יחד עם ילדי חבורת 'מזאג'ט לחיים' העליזה מרתקים את הקהל במשך שעה ארוכה. ניגוני חסידים מושמעים ברמה, והכינוס מעורר הדים נרחבים בקרב אנ"ש והשלוחים.



ו. י"א ניסן

כיום זה כבר הפך למסורת. בימים הסמוכים ליום הבהיר י"א ניסן מתכנסים אלפי החיילים חברי הסניפים מכל רחבי הארץ, לאירוע מושקע שמפיק הפנסאים. בכל שנה מתקיים האירוע במקום אחר, בסגנון שונה, בליווי תכנית מושקעת וייחודית החותמת לחיילים את עונת החורף בסניפי הלימוד.

בתמונה: כינוס צבאות השם לכבוד י"א ניסן שהתקיים לפני שנים אחדות באולמי גני התערוכה בתל אביב.



ז. התוועדות ג' תמוז

תחושה של רצינות עוטפת עם דמדומי חמה את הרחבה הגדולה שאל מול בניין 770 בכפר חב"ד. אלפי חיילים צעירים מכל רחבי הארץ, שלא ראו ולא שמעו, מתכנסים כאן לדבר אחד - לזעוק יחד "רבי, עד מתי" ולטכס עצה כיצד לנצח את הגלות האיומה ולהביא את משיח.

זה קורה מדי שנה בערב ג' תמוז. אלפי חיילים, דעם רבינ'ס קינדער, מתפללים יחד תפילת ערבית בחיות רבה ולומדים יחד את האותיות הראשונות של מאמר "ואתה תצווה". גם החלק האמנותי, שתמיד נוגע בקשר העמוד ששורר בין רבי לחסידים, לא נפקד מן האירוע המרגש.



ח. מפגש קעמפים

מדי שנה ביום ההילולא כ' מנחם אב, בשנות האורה והטובה, נצבע בית חיינו בצבעים ססגוניים. חיילי הקעמפים מרחבי ניו יורק והסביבה הגיעו במיוחד לחצרות קודשנו בכדי להתפלל יחד עם הרבי. לא אחת שהשתתפו החיילים בהתוועדות ואף ניגנו את המנוני הקעמפ, תוך שהרבי מעודדם במרץ.

גם בשנים האחרונות, ביום ההילולא כ' מנחם אב, מתכנסים יחד כל מחנות הקיץ בארץ הקודש להתוועדות משותפת המאורגנת בידי הפנסאים. את רחבת הכניסה של פארק המים שפיים גודשים עם דמדומי חמה של יום ההילולא אלפי החיילים, מסודרים במסדר ענק ועוצמתי, מכריזים את שנים עשר הפסוקים ומתפללים יחד לנחת רוחו של הרבי.



ט. כינוס חנוכה

גם במהלך 'בין הזמנים' הקצר של חנוכה מתקיים בקביעות ראלי מיוחד לחיילי צבאות השם, החברים בסניפי 'הפנסאים' בכל רחבי הארץ. תכנית מושקעת ברמה גבוהה מופקת מדי שנה ומהווה את מרכז האירוע. לא אחת שמתחברים החיילים בשידור חי לילדי השלוחים העורכים הדלקות מרכזיות בעיר מגורם, בדומה למעמד ה'חנוכה לייב' העוצמתי שהתרחש בשנים האחרונות אצל הרבי.

בתמונה: ראלי חנוכה אדיר שהתקיים בשנה שעברה בשריד בית מקדשנו הכותל המערבי, בהשתתפות אלפי חיילים מכל רחבי הארץ.



י. שבת צבאות השם

שעת בוקר של יום שישי. כפר חב"ד משנה את פניו. הכיכרות, הרחובות, הבתים, לוחות המודעות, כולם פושטים ולובשים צורה ומוכנים לבואם של אלף חיילי צבאות. משאיות באות ויוצאות, אוהל ענק נבנה במתחם 770 ומטבחי ענק מוכשרים במיוחד.

במשך שבת שלימה שקועים אלף חיילי צבאות השם המצטיינים מרחבי הארץ בלימוד, בתפילות ובסעודות שבת עוצמתיות שעד מהרה הופכות להתוועדויות פעילות, במסגרת 'שבת צבאות השם', שעורכים הפנסאים בשנים האחרונות בישיבה המרכזית. עם מוצאי השבת, נערך באנקעט מיוחד שחותם את היומיים הגדושים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.