מערכת COL | יום ה' אלול ה׳תשע״ט 05.09.2019

חריש על המפה: מה יש לעיר חריש להציע לחב"דניקים? • הצצה

כאן בונים: לפני 12 שנה יצאו הרב אביחי כהן ורעייתו לשליחות בחריש-קציר, אז קידם ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, בינוי יישובים עבור יהודי ארה"ק • מאז, מים רבים זרמו בנהר - וכיום מכהנים במקום שלוחים נוספים, בהם: הרב דוד כהן והרב לוי אפשטיין • בראיון מיוחד למגזין שישי ב-COL מספרים האחים כהן, על הפעילות, העשייה, ההתרחבות של העיר והקהילה החב"דית • וגם: האם העיר במגמה חיובית ועד כמה המקום מתאים לזוגות הצעירים? • לראיון המלא >>>
חריש על המפה: מה יש לעיר חריש להציע לחב
האחים כהן על רקע העיר חריש; צילום: ארכיון COL

מאת: מנחם בן יוסף, COL

לפני 12 שנה יצאו הרב אביחי כהן ורעייתו לשליחות בחריש-קציר, אז קידם ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, בינוי יישובים עבור יהודי ארה"ק. מאז, מים רבים זרמו בנהר - וכיום מכהנים במקום שלוחים נוספים, בהם: הרב דוד כהן והרב לוי אפשטיין.

בראיון מיוחד למגזין שישי ב-COL מספרים האחים כהן, על הפעילות, העשייה, ההתרחבות של העיר והקהילה החב"דית. וגם: האם העיר במגמה חיובית ועד כמה המקום מתאים לזוגות הצעירים?

*

תנו מעט רקע על העיר חריש.

הרב אביחי כהן: "חריש נמצאת בכביש 65 (מה שנקרא ואדי ערה). חריש כמו קציר הם חלק מהיישובים שהקים אריק שרון בפרויקט "שבעת הכוכבים" בתחילת שנות ה-80 לאורך הקו הירוק, בעיקר בגבעות האסטרטגיות במרכז המדינה על-מנת שלא תהיה התפשטות ערבית באזור.



"בשנת 2010 החליטה הממשלה להפוך את חריש לעיר. בהתחלה התכנון היה עיר חרדית אך מהר מאוד נפתחו כל המכרזים לכולם. האוכלוסייה שנמצאת היום בחריש היא כ-50% לא דתיים / מסורתיים, 30% דתיים לאומיים ו-20% חרדים.

"כיום חריש מונה כארבע עשר אלף תושבים, כאשר רק לפני שנתיים היינו 3,000 בסה"כ. הקצב גדילה של חריש הוא מהגדולים שידעה המדינה".

כמה שנים פועל בית חב"ד בעיר ומהן הפעילויות?

הרב אביחי כהן: "לפני 12 שנה בדיוק, כשניגשנו, אני ואשתי לר' נפתלי ליפסקר והצענו את עצמנו לשליחות, הציע לנו את הישובים קציר וחריש, שהיו אז תחת מועצה מקומית אחת שנקראה קציר חריש. עיקר הפעילות שלנו כל השנים היה בישוב קציר שהיה אז גדול מחריש משמעותית.  בחריש הייתי בעיקר מקיים שיעורי תניא התוועדות ביומא דפגרא ותהלוכות ל"ג בעומר חריש, אז היו כ-300 משפחות בלבד. אבל תמיד ידענו והתכוננו ליום שחריש תפרוץ ותהפוך לעיר".

כמה חסידי חב"ד לערך מתגוררים כיום בעיר?

הרב דוד כהן: "כיום מתגוררות כ-40 משפחות חסידי חב"ד, כאשר הצפי הוא - שעד סוף השנה הלועזית כבר נגיע ל-50 משפחות ועוד כ-30 משפחות שהם במעגל השני".



כיצד החלה למעשה התיישבות חב"דית במקום?

הרב דוד כהן: "ההתיישבות החב"דית התחילה למעשה, כאשר היו שני פרויקטים של ציבור חרדי/דתי ששיווקו את הדירות גם לציבור החב"די - פרויקט לעובדך באמת ושילת דניאל, אך מאז שהפרויקטים האלה יצאו לדרך, עברו הרבה שנים (קרוב לחמש) ובינתיים התחילו להגיע לאט לאט כמה ממשפחות אנ"ש. אבל הגל הגדול הוא היה בקיץ תשע"ח ובהחלט בימים אלו ממש הקהילה יותר ממכפילה את עצמה".

מהן האופציות לחסיד חב"ד שרוצה לעבור לחריש: בתי כנסת, מוסדות, קהילה, מחירי נדל"ן ועוד?

הרב דוד כהן: "כיום ב"ה לחסיד חב"ד שרוצה לעבור לחריש יש הכל. אחד מהדברים הראשונים שהבית חב"ד שם לו כמטרה - הוא לדאוג לחסידי חב"ד שיהיה להם הכל. ב"ה יש היום בית כנסת פעיל, מקווה נשים וגברים בשיטת בור על גבי בור, כולל ערב עם מלגות, מוסדות חינוך - גני ילדים ומעונות. לציין כי גם מוסדות חינוך שאין כיום בחריש, דאגנו להסעות למוסדות חב"ד בחדרה (שהם אגב מוסדות מצויינים ברמה הגבוהה ביותר).

"גולת הכותרת היא ללא כל ספק, הוא שלפני שנה החלטנו בגלל הצורך שנוצר להביא שליח מיוחד שידאג לציבור החב"די והחרדי בעיר. ולשם כך הבאנו את הרב לוי אפשטיין ואשתו מירי וב"ה מאז הקהילה פרחה עם פעילויות - שיעורים, ערבי נשים, מענה הלכתי רחב ועוד...



"הרב אפשטיין נותן את כל כולו ודואג ביחד עם הבית חב"ד לצרכי הקהילה בגשמיות וברוחניות. אגב, מעבר לשירותים שהבית חב"ד נותן, העיר חריש היא פוטנציאל גדול גם כעיר חדשה לזוגות צעירים ובעיקר במחירי נדל"ן נמוכים יחסית מקבלים דירות טובות במחיר שפוי וכן נמצאים על כביש 6, שמהר מאוד מגיעים לכל מקום בארץ".

ההגירה אל עירכם לא הייתה חזקה. מדוע? והאם השתנה?

הרב אביחי ודוד כהן: "תלוי את מי שואלים?! תוך פחות משנתיים כ-40 משפחות חסידי חב"ד בחריש - זו הגירה בהחלט מכובדת".

בתחילת השבוע הגיעה משלחת רבני חב"ד לביקור אצלכם. מדוע?

ב"ה היחסים שלנו עם המועצה המקומית הם טובים מאוד. בחודש האחרון יצא מכרז של המועצה על חמישה בתי כנסת שבנה משרד השיכון. כמובן שגם אנחנו ניגשנו, אלא שגילינו שאנו מתמודדים אל מול גורמים פוליטיים ידועים. ראש המועצה רוצה מאוד לעזור לנו, אך הוא נמצא בבעיה מול חברי המליאה.



"כאן לקח הרב לוי אפשטיין יוזמה ומכיוון שהוא נמצא בקשר מתמיד עם הרבנים הנ"ל, כיון שהשיח דאגתו לפניהם וביקש את עצתם ועזרתם, ובאופן מפליא יאמר לזכותם אשר נחלצו חושים כל אחד בפני עצמו לבוא לחזק ולבקר במוסדות החדשים שנפתחו ואף לפגוש את ראש המועצה על מנת לעודד ולהשפיע שיקבל את ההחלטה הנכונה, ואכן לאחר הפגישה שהתקיימה, תוך יממה בלבד מאז ששמעו את הסיפור, ההרגשה היא שה"דידן נצח" קרוב מתמיד".

לסיום, מהי הקריאה שלכם לזוגות הצעירים של חסידות חב"ד?

"בואו בהמוניכם! בחריש מתפתחת קהילה נפלאה וכזכר לעיל, כבר הכל מחכה לכם, בתי כנסת, גני ילדים, מקוואות לשיטתנו ובעז"ה נמשיך באופן ד'הולך ומוסיף ואור, ונזכה במהרה לגאולה האמיתית והשלמה והרבי בראשנו נאוו".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.