מערכת COL | יום ג' אלול ה׳תשע״ט 03.09.2019

כשקהילת חב"ד בחברון זעקה לעזרה לשר מונטיפיורי

אגרת מטלטלת ראשי הקהילה החב"דית בחברון אל השר משה מונטיפיורי, בעניין שליחותו של הגאון רבי נתן עמרם לטובת הישוב היהודי בחברון מוצעת למכירה בבית המכירות ווינרס בירושלים • לסיפור המלא
כשקהילת חב
אגרת מטלטלת ראשי הקהילה החבדי"ת בחברון אל השר משה מונטיפיורי, בעניין שליחותו של הגאון רבי נתן עמרם לטובת הישוב היהודי בחברון. האגרת מוצעת כעת למכירה בבית המכירות ווינרס בירושלים ביום שני, 16.9.19, 18:30 (שעון ישראל).

באגרתם מתנים ראשי הקהילה את מר גורלם על הצרות הרבות הניתכות על הישוב היהודי בחברון על ידי המושלים העריצים ועל הפרעות שערכו ביהודים. רצחו ועינו, שללו ובזזו את כל רכוש היהודים, שרפו ובזזו את בתי הכנסת וקרעו ספרי תורה. על האגרת חתומים המייסדים הראשונים של הישוב החב"ד בחברון:

רבי משה מייזלש מווילנא, מראשי קהילת ווילנא ומרואי פני הגר"א. בהיותו צעיר לימים חיבר את הספר שירת משה (שקלוב תקמ"ח) על תרי"ג מצוות, לאחר ששמע מהגר"א שכולם רמוזים בשירת האזינו. לאחר פטירת הגר"א התקרב לחסידות וסבל על כך רדיפות ובעל התניא באגרתו אליו מפציר בו להיות מן הנעלבים ואינם עולבים. היה בין המייסדים של הישוב החבד"י בחברון בשנת תקפ"ג ומילא תפקיד חשוב כאחד מראשי הישוב החסידי בארץ ישראל (ספר חברון עמ' 148-150).

רבי שמואל ב"ר מרדכי סג"ל מו"צ מק"ק ראהאטשאוו, מראשוני המתיישבים מבין חסידי חב"ד בחברון וככל נראה גם עמד בראשם, רבי בנימין בינוש ב"ר משה, נכד השד"ר רבי ישראל מפאלצק. אף הוא מראשוני המתיישבים בחברון, רבי מנחם אריה ב"ר שמואל הלוי, בנו של רבי שמואל סג"ל הנ"ל (שם עמ' 127), רבי יהודה ליב ב"ר זאב וואלף סענר, מזקני המתיישבים בחברון. "ממונה דעיר הקדש חברון", רבי שמעון שמערלינג משקלאב, רבי משה חיים ב"ר דובער.

בית כנסת אדמו"ר האמצעי בחברון הוא בית הכנסת החב"די העתיק ביותר בארץ הקודש, ואולי בעולם כולו. הוא נקנה מכספו של אדמו"ר האמצעי. בעיתון ‘הצבי' מיום ט' באייר תרמ"ה, כותב הרב סלימן מני, רב עדת הספרדים בחברון ש"הספרדים נתנו להם בית הכנסת הקטנה אשר עד עתה הוא תחת ידם".

כאשר עלו חסידי חב"ד לחברון בשנת תקפ"ג, קנה האדמו"ר האמצעי חדר או שניים מחדריו של בית הכנסת הספרדי ‘אברהם אבינו', והקצום לבית הכנסת מיוחד עבור חסידי חב"ד. לאחר התרחבותה של הקהילה החב"דית, הוקם בית כנסת נוסף שנקרא לאחר הסתלקות אדמו"ר הצמח צדק בשם בית מנחם. חשיבות רבה נודעה לבית הכנסת אברהם אבינו. במשך דורות רבים התקיימו בו מנייני תפילה, שיעורי תורה וחסידות.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.