מערכת COL | יום א' אלול ה׳תשע״ט 01.09.2019

קיץ יהודי בחבר-העמים: הילדים של אתמול הם הגנרלים של היום

4500 בני נוער יהודיים, נהנו בחודשי הקיץ מפעילות יהודית חוויתית ברשת "גן ישראל – אור אבנר", שהפעילה קרוב לשבעים(!) מחנות קיץ, לרגל שנת השבעים לנשיאותו של הרבי ● ההתרגשות בקרב השלוחים בחבר העמים היתה כפולה, גם עקב הצמיחה המדהימה במספר המשתתפים ועוד ועיקר מכך שהשנה, לראשונה מאז נפילת מסך הברזל, כמעט 100 אחוז של המדריכים והגנרלים הם ילדי השלוחים עצמם ● נאשא יעברייסקאייא
קיץ יהודי בחבר-העמים: הילדים של אתמול הם הגנרלים של היום


ראש חודש אלול. שנת הלימודים נפתחת בכל מקום, וזה הזמן לעשות סיכום קצר של קיץ עוצמתי במיוחד בחבר העמים. אחד הדברים המרגשים שנשמעים מהשלוחים הפועלים שם, היא העובדה שדור ההמשך אותם ילדים שנולדו כבר בשליחות, הפכו להיות בעצמם המארגנים המדריכים והמפעילים. זרע ברך ה'.

הצעירים הללו חדורי מוטיבציה של שליחות, הצליחו להמיס את הקרח בקרב הצעירים היהודיים, ולהחדיר בהם מנה גדושה של יהדות במסגרת קייצית חמה ומזמינה, עם כל התפנוקים הגשמיים והרוחניים של "גן ישראל", רשת מחנות הקיץ שהקים הרבי בראשית שנות נשיאותו.

דווקא הם, בני ובנות השלוחים, שגדלו ב"חב"ד שעל אתר" ומכירים היטב את המנטליות, את הניב ואת השפה, הצליחו לחבר את העבר עם העתיד בהווה מהנה, תוסס, עם תוצאות מדהימות שתהיה להן השפעה לטווח ארוך ביותר, פעמים רבות עד שינוי טוטאלי בדרך החיים של אותו צעיר או צעירה שזכו להיות חלק ממשפחת "גן ישראל – אור אבנר" באחד משבעים מחנות הקיץ, שפעלו השנה בסימן שבעים שנה לנשיאותו של הרבי.

"אם נדייק – נזכר השבוע רבה הראשי של רוסיה השליח הגה"ח הרב שלמה דובער פנחס לאזאר  – היה זה לפני שלושים ואחת שנים, בקיץ ה'תשמ"ח, כשיסדנו את מחנה הקיץ הראשון במוסקבה בירת רוסיה. היו אלו ימי הדמדומים של התקופה הישנה וניצני התקופה החדשה. אבל השכנים היו מורגלים בסגנון הישן, ו'הלשינו' עלינו לקג"ב, לסניף המשטרה המקומי, וקיבלנו 'הוראה' לפנות את המחנה תוך שלושה ימים. זאת היתה עדיין 'עבירה חמורה על החוק‘...״

שלושה עשורים קדימה, והמפה השתנתה לחלוטין, מן הקצה אל הקצה. "כפי שתיאר הרב לאזאר, אחד הכלים החשובים ביותר לקירוב הילדים וגם המבוגרים, עוד מראשית הפעילות בחבר העמים, היו מחנות הקיץ. הקעמפים הללו בהם אתה מכניס את הילד או הילדה לאווירה מלאה של יהדות וקדושה. ולכן אנו מקדישים כל כך הרבה תשומת לב והשקעה תקציבית כבירה, לפתח ולהרחיב את רשת מחנות הקיץ של 'אור אבנר' בכל מדינות חבר העמים ומזרח אירופה של אחר נפילת מסך הברזל" אומר לנו השליח הרב חיים פרידמן, מהנהלת אור אבנר.

כך למשל באוקראינה, קרוב ל-300 בני נוער השתתפו במשך עשרה ימים במחנה הקיץ של תנועת הנוער היהודית של "איגוד הקהילות היהודיות בחבר העמים" המוכרת בשם אנרג'ו - EnerJew. כפי שהרבי הורה וחינך, תקופת הקיץ היא התקופה הטובה ביותר להשפיע על הנוער בצורה עמוקה ורחבה, כאשר אין הפרעות מבית או מבית הספר, ואפשר לתת להם 24 שעות של יידישקייט עם הנאה לגוף ולנשמה כאחד.

זו הסיבה שהוקם מחנה הקיץ הייחודי, המיועד מלכתחילה לבני נוער בגילאי העשרה (בנפרד מהקעמפים לילדים עד גילאי בר מצווה), במתחם הארחה ונופש רחב ידיים בדרום אוקראינה. גם בנות הנוער בגילאי העשרה זכו למחנה קיץ משלהן, באותה מתכונת של טיולים, אטרקציות, ספורט אתגרי, מסיבות, התוועדויות, ערבי גיבוש, שיחות נפש, הרבה החלטות טובות וקבלות על העתיד, סדנאות, שיעורים, תפילות, הרצאות ונאומים מותאמים לרמה ולגיל, מזון משובח ברמה הגבוהה ביותר ובכשרות המהודרת ביותר, וכפי שאומר לנו אחד הגנרלים, מה שיש כאן זה בעצם הטמעת עשרת המבצעים אצל כל אחד ואחת מהן, בדרך טבעית וכיפית.

מנכ"ל רשת החינוך "אור אבנר" העולמית מיסודו של הנגיד ר' לוי לבייב, השליח הרב דוד מונדשיין מספר לנו: ״העובדה שצוות מחנות הקיץ בשנה זו הורכב רובו ככולו מילדי השלוחים היא תופעה מדהימה. כשלושים שנה אחרי שפעילות השלוחים החלה במדינות אלו בצורה גלויה, ושלוחי הרבי נמצאים בכל עיר גדולה, אנו רואים את החשיבות הגדולה בפעילות מחנות הקיץ וארגוני הנוער דוגמת אנרג'ו – EnerJew.
כיום זהו כלי מרכזי בעבודת השליחות, הנותן מענה לאותם משפחות וילדים יהודיים המבקשות להנחיל חינוך יהודי. התודה והברכה מגיעות כמובן לכל אלו שהשקיעו ממרצם למען הצלחת תוכניות אלו, ובראשם ר׳ אברהם גרוזמן מ״קרן פינגר״ על היוזמה, התמיכה והסיוע לאורך כל הדרך״.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.