מערכת COL | יום י"ט אב ה׳תשע״ט 20.08.2019

רדיפה אישית נגד משפחת שניאורסון? • תחקיר מיוחד לרגל כ' אב

תיק המאסר של הרב שמואל שניאורסון, דוד הרבי, אשר פורסם במלואו בימים האחרונים, מעורר תמיהה מתבקשת: בידי המשטרה החשאית לא היה מידע מיוחד נגד הרב שמואל שניאורסאהן, אז מדוע נאסר ונחקר בעיצומם של הימים הנוראים בהם החלה הפלישה הנאצית לרוסיה? ומדוע הוגלה כאשר אין כמעט סעיפי אשמה? • לאחר עיון מדוקדק במסמכים שפורסמו במהלך השנים מתוך ארכיון הק.ג.ב. ניתן לשער כי המאסר של הרב שמואל כמו גם של אחיו, הגאון המקובל, בעל ההילולא, הרב לוי יצחק שניאורסאהן אביו של הרבי - בא כתוצאה מרדיפת משפחת שניאורסון • בקשר עם יום ההילולא כ' מנחם אב, הרב שניאור זלמן ברגר עם תחקיר מיוחד: שניאורסונים במאסר • לתחקיר המלא >>>
רדיפה אישית נגד משפחת שניאורסון? • תחקיר מיוחד לרגל כ' אב
בקטן: בעל ההילולא ר' לויק, אביו של הרבי, ואחיו ר' שמואל שניאורסון. ברקע: צו העברה מניקולייב לטומסק

שניאור זלמן ברגר

תיק המאסר של הרב שמואל שניאורסאהן דוד הרבי, אשר פורסם במלואו בימים האחרונים, מעורר תמיהה מתבקשת – בידי המשטרה החשאית לא היה מידע מיוחד נגד הרב שמואל שניאורסאהן, אז למה נאסר ונחקר בעיצומם של הימים הנוראים בהם החלה הפלישה הנאצית לרוסיה? ומדוע הוגלה כאשר אין כמעט סעיפי אשמה? קשה להבין את ההיגיון שבתוך הטירוף של מלאכי הרשע הקומוניסטים, אך לאחר עיון מדוקדק במסמכים שפורסמו במהלך השנים מתוך ארכיון הק.ג.ב. ניתן לשער כי המאסר של הרב שמואל כמו גם של אחיו הגאון המקובל הרב לוי יצחק שניאורסאהן אביו של הרבי – בא כתוצאה מרדיפת שניאורסונים!

וכדי להקל על קהל הרחב, אכתוב כאן בסגנון קולח וקצר:

בימים אלו לרגל כ' מנחם אב יום הסתלקות הגאון המקובל הרב לוי יצחק שניאורסאהן, פירסם הרב אלי וולף חוברת השלמות לתולדות לוי יצחק, ובה לראשונה מפורסם תיק המאסר המלא של הרב שמואל שניאורסאהן אחיו של הרב לוי יצחק ודודו של הרבי. הרב שמואל שניאורסאהן והרב לוי יצחק היו נשואים לאחיות, בנות הרב מאיר שלמה ינובסקי ע"ה רבה של ניקולייב (הסבא של הרבי), וכאשר הרב ינובסקי נפטר, הרב שמואל שניאורסאהן, אשר כיהן כאחד מרבני ניקולייב, מילא את מקום חמיו כרב העיר ניקולייב, ועד אז כיהן כרב.

בקיץ תש"א, הנאצים הפתיעו פלשו לרוסיה, והתקדמו במהירות מדהימה, עד שהרוסים נאלצו לארגן בריחה מאורגנת של מוסדות שלטון, וגם של אזרחים. והנה בימים טרופים אלו, נאסר הרב שמואל שניאורסאהן ולאחר חקירה שלו ושל עדים בניקולייב, הוחלט כי בשל המצב, יועבר להמשך חקירה בעיר המרוחקת מהחזית- טומסק בסיביר. החוקרים ניסו בכל דרך לאתר מידע על פעילות דתית ואנטי ממשלתית, אך סעיפי האשמה היו דלים מאוד, והסתכמו בעיקר בקשר עם קרובי המשפחה, משפחת שניאורסאהן בחוץ לארץ, התבטאות מסויימת נגד הקומוניסטים וגם אירוח יהודים בסוכה. ובשלב מסויים נכתב בפרוטוקולים כי אין סעיפי אשמה, ובכל אופן נידונה האופציה להגלות את הנאשם לעשר שנות גלות!!! ולבסוף הוגלה לשלוש שנים, למרות שאין סעיפי אשמה חמורים. חרף המצב הרפואי המורכב. הרב שניאורסאהן הוגלה וסבל מרורים, ולבסוף שוחרר מוקדם, והצליח להצטרף לבני משפחתו, אשר ברחו בגלל המלחמה.

אז למה? למה באמת אוסרים רב שאין נגדו "אשמה" מיוחדת, ושולחים אותו לגלות?

נראה כי מאסרו קשור לרדיפת שניאורסונים, הקשורים לאדמו"ר הריי"צ, אשר הפעיל כידוע את המחתרת החסידית בכל רחבי ברית המועצות. ונשוב שנתיים קודם – בחורף תרצ"ט ניתנה פקודה מראשי המשטרה החשאית – לעצור את בני משפחתמה שניאורסאהן, במטרה לחקור את בני משפחת הצדיק שניאורסאהן, ובמקביל ניתנה הוראה גם לעצור חסידים של שניאורסאהן.

במהלך החודשים הבאים, נאסרו חסידים רבים, ובמסגרת רדיפת השניאורסונים נאסרו הרב לוי יצחק שניאורסאהן אביו של הרבי ומחותנו של אדמו"ר הריי"צ, דודו הרב מנחם מענדל שניאורסאהן מצ'רניגוב, ובן דודו הרב לוי יצחק שניאורסאהן. ואילו הרב זלמן בוטמן ע"ה בזכרונותיו סיפר כי נראה לו שבין הנאסרים באותם חודשים, היה גם הרב נחום שניאורסאהן רבה של ניעז'ין. ומאידך יש הסוברים כי הרב נחום נאסר בתרצ"ז.

הרב נחום שניאורסאהן הוא בנו של הרב ישראל נח מניעז'ין בן אדמו"ר הצמח צדק, וקרוב משפחה רחוק של אדמו"ר הריי"צ מכמה צדדים, והעיקר במשך מספר שנים הרב נחום מניעז'ין היה נשוי לאחות הרבנית נחמה דינה, דהיינו הוא היה גיסו של אדמו"ר הריי"צ. ואך לא מכבר פירסמתי מאמר כי במהלך משפט בייליס, לחוקרים לא היה ברור אם הרב נחום שניאורסאהן הוא קרוב משפחה של אדמו"ר הריי"צ, אך בימים אלו ראיתי כי במהלך החקירות בתיק רוסטוב בשנת תר"צ, הועלה שמו של הרב נחום שניאורסאהן מניעז'ין כקרוב משפחתו של אדמו"ר הריי"צ.

ומה קרה עם שניאורסונים אחרים באותם ימים? כמה מהם עזבו את רוסיה במהלך תקופת השלטון הקומוניסטי, ובהם הרב שלום שלמה שניאורסאהן, אחיהם של הרב לוי יצחק והרב שמואל. הרב שלום שלמה כיהן כרב, ונרדף על ידי הקומוניסטים עד שנאלץ לעזוב את משרתו והתגורר באופן זמני אצל חמיו הוא הרב דוד צבי חן רבה של צ'רניגוב, ולאחר זמן הרב שניאורסאהן רעייתו ובתו המשוררת זלדה וחמיו הרד"צ עלו לארץ הקודש.

מהתיק של הרב לוי יצחק שניאורסאהן, עולה בבירור, כי נחקר שוב ושוב, על הקשר שלו עם שניאורסונים, מחותנו אדמו"ר הריי"צ, בנו הרבי, ואחיו הרב שלום שלמה שניאורסאהן, וגם נחקר אודות אחיו הרב שמואל שניאורסאהן. אמת הדבר שבדרך במאסרים מעין אלו, שאלו פרטים על משפחת הנחקר, אך כאן מדובר על חקירה נרחבת וממוקדת אודות בני משפחת שניאורסאהן, כי כך החוקרים מילאו את הפקודה, לחקור את השניאורסונים.

ואם המשטרה החשאית באוקראינה, הפעילה כוחות מיוחדים לרדיפת שניאורסונים, ומחקירת הרב לוי יצחק ידעו על אחיו הרב שמואל שניאורסאהן מניקולייב, מדוע אם כן לא אסרוהו? לכך אין מענה ואין לי גם השערה. אך המאסר שלו, החקירות הנרחבות על משפחת שניאורסאהן – אדמו"ר הריי"צ, הרבי והאח הרב שלום שלמה שניאורסאהן, והגלות של הרב שמואל שניאורסאהן, מעלים השערה, כי החוקרים ראו בו שניאורסוני, אשר עליהם לדעת את קשריו עם בני המשפחה בחו"ל ובמיוחד עם אדמו"ר הריי"צ ולשלוח אותו לגלות ללא קשר לסעיפי אשמה, וזה מה שביצעו.

מאידך יש לציין כי באותם ימים של קיץ תש"א, נעצרו עשרות יהודים "ציונים" בהאשמות שונות, ובהם פרופסור יצחק אייזיק פלאקסמאן, ולאחר שנים רבות, כאשר התגורר בקרית גת, כתב לרבי כי ישב במאסר יחד עם אבא של הרבי, ובימים אלו פורסם מענה הרבי אליו – לספר את זכרונותיו לצעירי החסידים בקרית מלאכי.

כיום לא ידוע שהאיש העלה זכרונות כלשהם או היה בקשר נוסף עם הרבי ומחיפוש קל אחרי הפרופסור, עולה כי יש טענה כי באותם ימים, קיץ תש"א, הלה הלשין על עשרות יהודים, שסבלו מרורים בגללו. ואולי לכן נמנע מהעלאת זכרונות, כדי שלא יזכירו לו את מעלליו.

ומה באמת ידע הרב שמואל שניאורסאהן על משפחת שניאורסאהן בחו"ל? בצו המעצר, צויין כי הוא אח של הרב "יוסף איציקוביץ" מהעיר ורשה בפולין, ונראה כי החוקרים סברו כי הוא אח של אדמו"ר הריי"צ, ובחקירה הסביר שזה לא נכון, אך בכל מקרה הואשם בקשר עם אדמו"ר הריי"צ. כמו כן, הרב שמואל הודה שקיבל חבילות ומכתבים מאחיינו בפריז, הלא הוא הרבי. ומציין כי אחיינו "התגורר" בפריז, ואולי ידע על כך שמספר שבועות לפני מעצרו, הרבי עזב את פריז כדי לברוח מהנאצים או יתכן והתכוון שכל זמן שהיה בקשר ישיר עם הרבי (עד פרוץ מלחמת העולם השניה בתרצ"ט) התגורר בפריז, וכעת אינו יודע.

אביו של הרבי, דודו ובן דודו, וגם הרב נחום שניאורסאהן, כולם הלכו לעולמם במאסר או בגלות. וכאמור הרב שמואל שניאורסאהן שוחרר לפני תום תקופת גלותו, בגין מצב הבריאות, אך כוחותיו לא עמדו לו, ואחרי פחות משנה, הלך לעולמו.

מצורפים כאן תמונות הרב שמואל שניאורסאהן מתיק החקירה, וצו להעברת הרב שניאורסאהן מניקולייב לטומסק.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.