מערכת COL | יום כ"ג אייר ה׳תשס״ה 01.06.2005

קהילת יהודי סלטה התאחדה סביב ספר התורה

בשנת ה'תר"ע (1910) הגיעו היהודים הראשונים לעיר סלטה שבצפון ארגנטינה. המהגרים הקימו קהילה יהודית לתפארת, וגם ספרי תורה מהודרים הובאו למקום, אך מעולם לא נשלחו לבדיקה. ההתבוללות המתפשטת כנגע גרמה להתדרדרות החיים היהודים בעיר עד לסגירת ביהכנ"ס וכך נותרו המושכות בידי הקהילה הקונסרבטיבית. אולם חסידי חב"ד לא אמרו נואש. באלול ה'תשס"ד הגיעו הרב רפאל הכהן טוויל ומשפחתו לעיר במטרה להחיות מחדש חיים יהודיים אמיתיים. כבכל דבר שבקדושה ההתנגדות הייתה גדולה ואפילו ביה"ס היהודי (הנמצא בידי הקהילה הקונסרבטיבית) סגר את דלתותיו בפני הרב. כל נסיון להתקרבות נתקל בחומה בצורה.
קהילת יהודי סלטה התאחדה סביב ספר התורה
כמשימה ראשונה נשלח ספר התורה לתיקון ושיחזור כשמוצאו ושנותיו הם תעלומה שעדיין לא התגלתה. "ויחן שם ישראל נגד ההר… כאיש אחד בלב אחד, כוחה של תורה לאחד…" כך נקראו יהודי העיר בפנייה אישית להתאחד סביב תיקון ספר התורה.

בסמיכות לל"ג בעומר זכתה הקהילה להוסיף נדבך נוסף בהסטוריה היהודית של סלטה. ברוב עם ובאחדות בין הקהילות הוכנס ספר התורה לבית חב"ד.

גם בעיר הנוצרית הידועה באדיקותה צעדו הילדים בתהלוכת לפידים לכבוד התורה כשברקע רוקדים המבוגרים לצלילי ניגונים יהודיים שמחים. לשמחה הגדולה הוסיפו תלמידי ישיבת תו"ת מבואנס איירס שהגיעו במיוחד (כ22 שעות נסיעה…).

לחגיגה הצטרף ר' דניאל לוי שליח הרבי לעיר טוקומן שעד הגעתו של הרב טוויל סייע ליהודים במקום. כל הדוברים הדגישו את הייחודיות שבאחדות סביב התורה.

כאשר חזרו הילדים, ההורים והסבים אחרי תמרה המתוקה, על מילות הפס' "שמע ישראל" לא מעט עיניים הזילו דמעות… לאחר הריקודים התכבדו האנשים במאכלים יהודיים טיפוסיים כשרים למהדרין (דבר המסמל ניצחון בפני עצמו…)

"וראו כל עמי הארץ"

התכונה סביב הארוע גרמה לרעש תקשורתי בעיר לא רק בקרב היהודים. העיתון המקומי הקדיש עמוד שלם לפני ההכנסה ואף סיקר את מהלכה, בתוכנית חדשות בטלוויזיה המקומית ראיינו את השליח כחצי שעה על התורה ומצוותיה ואפילו תלמידים גויים ביקשו לצלם את הספר כחלק מפרוייקט כיתתי.

אכן, כוחו של ספר תורה בן 100 שנים ועוצמתה של התורה בת אלפי שנים, מי ישער?!
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
2.
לטווילים
כ"ד אייר ה׳תשס״ה
גאים בכם בארץ הקודש
רק תלמדו לצלם...
מחכים לביקורכם!!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.