מערכת COL | יום י' אב ה׳תשע״ט 11.08.2019

״אייכה״? או באנגלית של ר' לייבל מוצקין - who you?

בעקבות פטירתו של החסיד ר' יהודה-לייב מוצ'קין ע"ה, מגיש ר' זלמן וישצקי שליח חב"ד בבאזל שווייץ, אנקדוטא מיוחדת, עם מוסר השכל חסידי • אייכה
״אייכה״? או באנגלית של ר' לייבל מוצקין - who you?
הרה"ח ר' יהודה-לייב מוצ'קין ע"ה



הרב זלמן וישצקי, באזל שווייץ

כתבתי פעם, אתמול הוא נפטר. ז״ל.
ר' לייבל מוצקין הוא חסיד מבוגר, שהיגר בצעירותו מרוסיה לברוקלין. איש עשוי ללא חת הוא. עוד בשנות העשרים לחייו ניהל, תוך סכנת חיים ממשית וללא כל תמורה, מערכת מחתרתית של הברחת מאות יהודים מרוסיה של סטאלין אל מדינות המערב.

הסבא שלי (ר' משה וישצקי ע"ה) הכיר אותו כבר אז ב1946, אבל אני פגשתי בו לראשונה 50 שנה אחר כך, בתשנ"ז. ישבנו אז קבוצה של בחורים צעירים להתוועדות לילית, ור׳ לייבל, שנשאר צעיר ברוחו ישב עמנו. בהתוועדות לוגמים לחיים, אומרים דברי תורה וחסידות ומנגנים ניגוני דבקות ורגש, מרירות ושמחה. אבל באותו הלילה עם ר׳ לייבל לא נאמרו דברי תורה, בעצם לא נאמר דבר, כמעט. 'כמעט' אמרתי, כי כן נאמרו שתי מילים.

ר׳ לייבל ישב מולנו, בחורים בני עשרים, הביט בעיניו הגדולות היישר אל תוך עינינו וזעק באנגלית לא מדוייקת, במבטא ובטון רוסי כבד: who you? מי אתה? הו יו? הו יו? כך במשך שעות...

הוא לא חיכה לתשובה. השאלה, היא הייתה המטרה - הו יו? מי אתה?

היום (יום כתיבת השורות) הוא יט' בכסלו - ״ראש השנה לחסידות״ - חג הגאולה מהכלא הרוסי של בעל התניא, מייסד חסידות חב״ד, רבי שניאור זלמן מליאדי, המכונה אדמו״ר הזקן.
בהיותו במאסר, ביקר אותו שר ההשכלה הצארי ושאל: מדוע אלוקים שאל את אדם הראשון בהיותו בגן עדן ״אייכה״ (בראשית ג׳ ט.)? הוא הרי ידע בדיוק איפה הוא.

ענה לו הרבי: אלוקים שאל את אדם הראשון, ובעצם שואל כל אדם בכל יום, היכן אתה בעולמך? האם השגת את מטרותיך בעולם? האם ידוע לך מי אתה ומה אתה? לאן אתה רוצה להתקדם והאם הנך אכן מתקדם? ״אייכה״? או באנגלית של לייבל מוצקין - who you?

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.