מערכת COL | יום כ"ב תמוז ה׳תשע״ט 25.07.2019

איחוד בשמאל; ברק מתאחד עם מר"צ. ומה קורה בימין?

איחוד בשמאל: מפלגת השמאל הקיצונית 'מרץ' מתאחדת עם אהוד ברק והתנועה החדשה שהקים 'ישראל דמוקרטית', וירוצו תחת השם "המחנה הדמוקרטי" ● ומה קורה במחנה הימין? האם פניו לאחדות? ● איחוד בשמאל
איחוד בשמאל; ברק מתאחד עם מר


כתב COL

יו"ר מרצ,
ניצן הורוביץ, חברת הכנסת סתיו שפיר ממפלגת העבודה ורה״מ לשעבר ויו״ר ׳ישראל דמוקרטית׳ אהוד ברק, החליטו לרוץ יחד בבחירות לכנסת ה-22.

בראש הרשימה יעמוד ניצן הורוביץ, במקום השני תעמוד סתיו שפיר, חברת מפלגת העבודה (לשעבר...) שהייתה מעורבת במגעים. אהוד ברק בחר לעמוד במקום ה-10 ברשימה.

מהבטחת בחירות, או לפחות מהאווירה שפיזר אהוד ברק כשהודיע על הקמת רשימה חדשה, וחיצי ביקורת ממוקדים שירה כלפי נתניהו במיוחד על רקע תיקי החקירה נגדו, כעת משובץ ברק ברשימה שמאלית במקום ה-10, כשאף אחד לא מוכן לחתום על כך שיקבל תפקיד שר בממשלה הבאה, ואם בכלל יכנס לכנסת.

במפלגת העבודה כועסים בעיקר על עריקתה של סתיו שפיר, ודורשים ממנה להחזיר את המנדט ולהתפטר מהכנסת. מזכ״ל המפלגה ערן חרמוני: ״אני רוצה להזכיר לסתיו שפיר שעל הפתק בו נבחרה היה כתוב אמת״.

לאחר האיחוד בשמאל, ברשימה החדשה פוזלים לכיוונו של עמיר פרץ להשלים את המהלך. גורמים ברשימה משגרים איתותים לפרץ: הצטרף אלינו, כשהטריגר ברור: יתכנו עוד עריקות במפלגת העבודה בהמשך אם המהלך לא יבשיל. הסקרים של מפלגת העבודה לא מעודדים במיוחד.

*

ומה קורה בימין? האם 'הימין החדש' בראשות איילת שקד תתאחד עם איחוד הימין? נוסחאות קסם כמו 'ריצ'ראץ' ובעיקר מאבקים מי ימוקם ואיפה, הם הסיבה העיקרית שעדיין לא נוצר איחוד בין הרשימות.

ובנתיים, בעוד בימין מתמהמהים לסגור עיסקה, ב'עוצמה יהודית' עושה שרירים: הקימה מטה חדש שבראשו יעמוד ברוך מרזל. המטרה: חיבור אפשרי בימין בלי רפי פרץ ואיילת שקד. בין היתר דובר על מגעים עם פייגלין, וגורמים נוספים.

למרות המאמצים של 'עוצמה יהודית', הנסיון המר של 'הימין החדש' בבחירות האחרונות מצביע על סיכון גבוה ביותר להפסד עשרות אלפי קולות לגוש הימין במקרה של ריצה עצמאית, ואיבוד שלטון הימין בעקבות כך.

לאחר ספינים והכחשות מכל הצדדים, הימין החדש הוציא הודעה הקוראת להתאחד בגוש טכני: "לאור התדרוכים והספינים אנו מציעים לראשי איחוד מפלגות הימין - הרב פרץ, השר סמוטריץ ואיתמר בן גביר - להגיע לאחדות כגוש טכני על פי מתווה שמעניק יתרון דווקא להם."

בימין החדש גם מציעים פתרון למיקומים: "הצעתנו - שיבוץ מועמדים במודל ריצ'רץ', כאשר העדיפות למיקומים תינתן לאיחוד הימין, ובראש הגוש הטכני תעמוד איילת שקד. אנו נחושים להגיע לסיכום ברוח ההצעה הנ״ל, אנו ממתינים לתשובה חיובית."

ועד שתשובה כזאת תגיע, בנתיים איילת שקד משחררת הצהרות: איילת שקד בראיון ב׳ידיעות׳ - ״נמליץ על נתניהו רק בתנאי שיקים ממשלת ימין בלבד. אם נתניהו לא יצליח להרכיב את הממשלה הבאה, לא יהיה מועד ג׳. לא נתמוך בבחירות נוספות, אי אפשר לשגע את המדינה״.

שאלה מסקרנת: האם תופעת אחוז ההצבעה הגדול יחסית של חסידי חב"ד לרשימת 'איחוד הימין' תחזור על עצמה, גם במקרה ואיילת שקד תעמוד בראש רשימה ימנית מאוחדת? אליבא הנגיד הרב יוסף גוטניק, התשובה היא כן. כזכור, הוא סבור שהיא הכי מתאימה להיות ראש ממשלה אחרי נתניהו.

*

בליכוד, עסוקים בשאלת השיריונים של אנשי כחלון. 'ידיעות': בעקבות זעם אצל חברי הכנסת בליכוד על השריונים בגלל האיחוד עם 'כולנו' ראה"מ נתניהו התחייב לחוקק את החוק הנורבגי במסגרתו ארבעה שרים יתפטרו לטובת הכנסת חכים חדשים."

אם אכן יאושר החוק, כל רשימה קטנה של 4 חברי כנסת, תחלק לא פחות מ-8 כיבודים על חשבון משלם המיסים: 4 שרים או סגני שר, ו-4 חברי כנסת...

*

כחול לבן: גם גנץ יודע לקרוא סקרים ולהפיק לקחים:
'ישראל היום': אחד הקווים הבולטים שבהם מתכנן גנץ לדבוק, הוא לא לתקוף את רה"מ נתניהו אישית, אלא רק את אופן עבודתו. בסביבתו מעריכים - "לא רוצה לסגור את הדלת בפני נתניהו".

ואם בגנץ עסקינן, יו"ר אריה דרעי הביע נכונות לשבת בממשלה הבאה עם גנץ בתנאי שייפרד מלפיד.

לפיד לא נשאר חייב: לאחר שהשר דרעי התבטא כי "לפיד נשאר לפיד" הגיב לו יאיר לפיד בטוויטר: "מודה אריה, נשארתי אני. נלחם על הגיוס ונגד כל כפיה דתית". דרעי מצידו, גם לא נשאר חייב וענה: "לפיד, אתה תמצית היהירות וההתנשאות".




איווט ליברמן (ארכיון שמואל בן-צבי, COL)

גם ביהדות התורה לא שקטים על השמרים, ומסמנים את ליברמן:
‏ח"כ גפני בגל"צ: "ליברמן היום נגדנו, אתמול ומחר הוא איתנו יד ביד ונפגש כל הזמן עם רבנים, זה סתם תעלול זמני כדי להשיג מנדטים, מה שלא יצליח לו בסופו של דבר".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.