מערכת COL | יום י"ח תמוז ה׳תשע״ט 21.07.2019

'אור שמחה' הפתיע: מוביל בהשקעה, המנהל לא מתנצל • ראיון

לאחר פרסום הנתונים המפתיעים, לפיהם 'אור שמחה' לחינוך מיוחד בכפר חב"ד מוביל עם 63,400 שקל השקעה לתלמיד, המנהל הרב שמעון ידגר לא מתנצל ו'עולה למתקפה': "ילד שיושב בכיתה לא לומד ולא מתקדם בקצב הרגיל, צריך להדליק נורה אדומה. מדובר ב''פצצה מתקתקת!'' • ויש לו גם בשורה: הוא פונה להורים בכפר חב"ד • מיוחד • לראיון>>>
'אור שמחה' הפתיע: מוביל בהשקעה, המנהל לא מתנצל • ראיון
יחס אשי לכל תלמיד: הרב ידגר עם תלמידים. בצד שמאל: טבלת ההשקעה לתלמיד באלפי שקלים (צילום מסך, 'כלכליסט')


מערכת COL

לאחרונה נחשפו נתונים על ההשקעה הכספית של משרד החינוך במוסדות שונים ברחבי הארץ, מכל המגזרים, ומהם עלה נתון מפתיע: 'אור שמחה' לחינוך מיוחד בכפר חב"ד, הוביל עם 63,400 שקל בהשקעה לתלמיד, ומותיר מוסדות רבים מאחור.


'אור שמחה' בראש הטבלה: טבלת המחשה שפורסמה ב'כלכליסט'

הכתבה שפורסמה ב'כלכליסט' בשבוע שעבר, נועדה לחדד את הפערים (כביכול?) בין המוסדות הדתיים לשאינם כאלו, אך מכלל לאו אתה שומע הן, והעובדה ש'אור שמחה' בכפר חב"ד מוביל בראש הטבלה של בתי הספר הייסודיים בארץ, עוררה עניין מיוחד בציבור.

בכדי לקבל פרטים ותשובות בנושא המסקרן, פנינו למנהל לרב שמעון ידגר מנהל תלמוד תורה לחינוך מיוחד אור שמחה כפר חב''ד.

קצת רקע חינוכי:
הרב שמעון בן ואב למשפחת מחנכים/ות שלוחים בשדי החינוך, החל את עבודת החינוך בקריית גת ומשם כמורה וסגן מנהל ב'אור מנחם' צפת למשך 3 שנים. ו\משם נקרא ע"י 'רשת אהלי יוסף יצחק' לנהל את בית ספר חב"ד ביפו. לאחר 6 שנים עבר לנהל את ביה"ס עיר גנים בירושלים למשך 27 שנים.

לפני שנתיים נקרא לדגל ע"י מנכ"ל הרשת הרב אליהו קריצ'בסקי, מנכ"ל המוסדות הרב סלווין ומנהלת אגף החינוך במועצה הגב' רבקין. בס"ה משמש הרב ידגר כבר 35 שנים כמנהל עטור פרסים והערכות של הגורמים המקצועיים לאורך השנים.

השיחה עם הרב ידגר קולחת, והוא משיב לכל שאלה במאור פנים:

שלום הרב שמעון ידגר. הת''ת שלך היה לאחרונה בחדשות... פרסמו שאתם בראש המוסדות שמקבלים את התקציב הגדול ביותר עבור כל תלמיד, כ63,000 ש"ח עבור כל תלמיד. כיצד אתה מגיב לפרסום?
הרב ידגר: "אני שמח שפרסמו, בזכות הפרסום העשייה החינוכית הברוכה שנעשית באופן יומיומי בבית-ספר, תחשף לכל. ב"ה זה פרי מאמץ מתמשך הרואים בו את כח המשלח הרבי נשיא דורנו, ובעצם זה מגיע לכל אחד מהתלמידים הנפלאים שלנו.


"כיום יש בשורה"

לא ציפיתי לתשובה כזאת... חשבתי שתכחיש, או שתגיד שהנתונים לא מדוייקים. אם כך אתה עומד מאחורי הדברים? אז תסביר למה מגיע לכם, הרבה יותר תקציב, לעומת מוסדות אחרים? אפלייה?

"זו השקעה המגיעה לתלמידים ולחסידי חב''ד, במיוחד לתלמידים שלי, תלמידי החינוך המיוחד. ההשקעה משקפת חשיבה על כל תלמיד ותלמיד, ומאפשרת בניית מעטפת חינוכית המתאימה לו.
עד היום המצב היה שתלמיד שהתקשה בלימודים (ליקוי למידה), אם לא הפריע, ''התגלגל'' בין הכתות והמוסדות עד שלעיתים לצערינו נפלט וירד מן הדרך.
כיום יש בשורה יש ת''ת חסידי – חב"די – מקצועי בו גובש מחדש צוות מומחים בתוספת אנשי מקצוע. עם ההווי החסידי המלווה במבצעי ה''רשת'' וכל הפעילויות החסידיות –
הת''ת שחידשנו, מותאם היום לתלמידים שמתקשים ללמוד במערכת החינוך הרגיל.
יש כאן תיקון עוול שנמשך שנים רבות. הכסף שמגיע לת''ת מאפשר לתקן ולהשלים את מה שהיה חסר עד היום.

אז מה עושים עם כל כך הרבה כסף?...
"המענה ניתן במספר רמות ודרכים: ברמה בית-ספרית, ברמה כיתתית וברמת התלמיד.
ארחיב על רמת התלמיד:
"התלמידים לומדים בכיתות קטנות, עם שני אנשי מקצוע לפחות, בכל שיעור. הם שמסייעים ומגשרים על הקשיים ומאפשרים לכל תלמיד ללמוד ולהצליח על פי כישוריו.
יש מגוון רחב של מגמות ופעילויות שהתלמיד בוחר על פי חוזקותיו , כמו חקלאות ובעלי חיים,מוזיקה, מחשבים, חסידישף, טיול בכל חודש ועוד ועוד. חשוב להדגיש כי העיקר הוא שניתנים מענים טיפוליים מותאמים...

"כל תלמיד מקבל תפקיד מותאם לו, שוב, על פי בחירתו ההופכו לשותף פעיל ואכפתי לו ולחבריו ובכך הופך לאדם משמעותי ותורם לקהילה.

"המטרה היא שכל תלמיד יחווה הצלחה ושמחה שהיא מעצימה, מבלי שנוותר עליו או שהוא יוותר על עצמו. חווית ההצלחה מגבירה את הביטחון העצמי וגורמת לילד לרצות להתגבר על הקשיים ולהמשיך להתמודד ולהתקדם.

"כל זאת ניתן לעשות באמצעות התל"א – תכנית לימודית אישית הנבנית 'לכל תלמיד', ומלווה ע"י מדריכים מקצועיים מהשורה הראשונה. זאת ועוד, בהובלת המחמ"ד הרב בר טוב, המפקחת הגב' שנה, ראש המועצה ומנכ"ל 'הרשת' הרב קריצ'בסקי, שיחד ובתאום עם המד"א הרב אשכנזי הובילו לשינוי המתבקש: תלמוד תורה לחינוך מיוחד לכלל אנ"ש באיזור.







אתה חושש מהחשיפה התקשורתית? אולי לאחר הפרסום, כעת יקצצו בתקציבים?
"בוודאי שלא. כולם יודעים שכל שקל הוא מוצדק ומכוון למטרה המדויקת וההחלטות המתקבלות הן מקצועיות. אדרבה, כעת הזמן שהורים חבדיי''ם יראו נכונה את מצב בנם, יקבלו עבורו את ההחלטה הנכונה ויצילו אותו מאכזבות וכישלונות העשויות להנמיך את רוחו ויאפשרו לו למצות את יכולותיו.
כאשר משבצים את הילד במוסד חינוכי המתאים לצרכיו מיד רואים כיצד הוא מתחיל להאמין ביכולותיו וכך מצליח לפרוח ולשמוח.

"האם לדעתך אכן יש צורך בת''ת לחינוך מיוחד? ובמיוחד בכפר חב"ד.
"בוודאי. שאל כל מחנך ומנהל במוסדות חב''ד – ויגידו לך עד כמה זה דחוף ונחוץ.

הפרסום הוא מכוון ממש מ''שמיים''- כדי ליידע את ההורים שיש פיתרון מתאים לצרכי הקהילה היכול להציל ילדים ומשפחות של אנ''ש! אני מזמין את כולם לתאם ביקור ולהבין את גודל המהפכה והחידוש. מקום בו הילד יוכל סוף סוף לממש את הפוטנציאל שלו ולהביאו לידי ביטוי.

 
הרב ידגר עם תלמידים

"פצצה מתקתקת"

אולי תגדיר בבקשה מי מתאים ללמוד בת''ת אור שמחה? מתאים לילד כפר חב"די לדוגמא?

"ילד שיושב בכיתה לא לומד ולא מתקדם בקצב הרגיל – הוא ילד המתאים. ומצב זה, צריך להדליק נורה אדומה.
כרגע (בד"כ) הוא נראה שקט – אך מדובר ב''פצצה מתקתקת''.

"אם הוא יקבל כעת את העזרה הנחוצה – באהבה ובהכלה, הוא יגדל בריא בנפשו, שמח ובטוח בעצמו, מאמין ביכולתו, וישתלב כראוי בחיי החברה שלנו ויוכל להיות שליח על כל המשתמע מכך.

"אם 'יתעלמו' והוא לא יקבל את העזרה - זה יכול להתפרץ בזמן ובדרך הכי לא נכונים ומתאימים.
זו אחריות של ההורים והמחנכים לשים לב, להתייעץ, ולקבל החלטה אמיצה ונכונה. ויפה שעה אחת קודם.

שאיפות קדימה: איך אתה רואה את בית-הספר בעוד 5 שנים?
"בעיני רוחי אני רואה, מבנה חדשני המותאם לתפיסה הפדגוגית הייחודית לנו, כשבכל שכבת גיל תהיה כיתה, יהיה מגוון רחב של מגמות שיאפשרו מתן ביטוי ייחודי לכל תלמיד כישוריו וחוזקותיו, ת"ת ישמש עוגן קהילתי בכפר ונוכחותו תורגש ותיראה."

קיץ בריא, ושנת לימודים חדשה ופוריה!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.