מערכת COL | יום י"ג סיון ה׳תשע״ט 16.06.2019

נס בפולין: קופת העיר, הרב סטמבלר, ארגון אל"ף ועו"ד ציבין

כמעט בלתי יאומן: אברך מבני ברק נכלא בפולין למעלה משנתיים וחצי בעקבות שיוך לפרשייה כלכלית שאינה קשורה אליו ● ביום רביעי האחרון ניסתה הפרקליטות בפולין להביא למעצרו בשנית ● עו"ד מרדכי ציבין שהצליח למנוע את המהלך, אומר כי 'מדובר בנס של ממש" ● לסיפור המלא ● לסיפור המלא
נס בפולין: קופת העיר, הרב סטמבלר, ארגון אל
בעיגול: עוה"ד ציבין, ארכיון COL

שלמה מן

כמעט הבלתי יאמן אירע ביום רביעי האחרון בוורשה שבפולין. מדובר באברך מבני ברק אשר שוחרר בערבות ממעצר, לאחר שהיה בכלא תקופה של למעלה משנתיים וחצי בשל חשדות למעורבות בפרשה כלכלית, אשר מתברר שאינה קשורה אליו ואשר ברגע האחרון ניסתה הפרקליטות לגרום שייעצר שוב כשהוא כבר משוחרר ומחוץ לכלא. עורך דינו מרדכי ציבין אשר מנע זאת, אומר כי מדובר בנס ממש.

מדובר במקרה נדיר, בפולין, לפיו עציר שוהה תקופה כל כך ארוכה, טרם שנגזר גזר דינו, לדבריו, הנוהל החוקי הקבוע בפולין הוא כי עציר לא ישב בכלא תקופה של למעלה משנה וחצי לפני מתן גזר הדין, לדבריו, הפרקליטות בפולין מתייחסת לפרשה המסוימת כמקרה דגל (Test Case ) והדבר נובע בעיקר מהשינויים הפוליטיים אשר התחוללו בפולין, התחזקות גורמים ימניים מהם קיצוניים אשר הובילה לשינויים משמעותיים במערכת המשפטית, כמו פיטורי שופטים ופרקליטים.

לאחרונה, הסכים בית המשפט לשחרר בערבות את העציר, בתנאי שיופקד בקופת ביהמ"ש, סכום גבוה במיוחד, וזאת תוך תקופה קצרה ביותר. בשלב זה נכנסה לתמונה קופת העיר, מבני ברק, אשר ניהלה קמפיין תקשורתי בישראל ובארה"ב לצורך גיוס דמי הערבות. המקרה המיוחד נגע כנראה מאוד ללב הציבור, ואכן הסכום גויס במהירות. ציבין: "מה שהציבור לא ידע הוא כי מדובר באדם עם עקרונות מוסריים מיוחדים, בין היתר, הפרקליטות הציעה לו עונש קל בתנאי שישתף פעולהו ויאמר דברים אשר אינם ידועים לו ובניגוד למצפונו, גם בקשר למי שאינם יהודים, והוא סרב לכך בתוקף".

ביום ד' האחרון, טס עו"ד ציבין לפולין ובידיו יפוי כח מטעם "קופת העיר" המסמיכה אותו לטפל בכל ההליכים הקשורים לשחרור בערבות, ואכן לאחר דיון, לא קצר, בביה"מש חתם השופט על צו שחרור בערבות. בשלב זה, טוען ציבין, נקטה הפרקליטות בטריק משפטי מלוכלך, לא הוגן בקיצוניות.

כזכור, לפני כשבועיים, כאשר ניתנה החלטה עקרונית לשחרר בערבות, מיהרה הפרקליטות להגיש בקשת עיכוב ביצוע. היא נחלה כישלון צורב. ביהמ"ש דחה הבקשה. עקב כך, ניסתה הפרקליטות ברגע האחרון למנוע את היציאה מהכלא, מה שקרה בפועל הוא שכאשר הגיע ציבין לשער הכלא לקבל את פניו של העציר המשתחרר, הוא נתקל לדבריו במחזה מזעזע ומבעית. מכונית אזרחית נצמדה לשער היציאה של הכלא, ולידה שני שוטרים מזוינים בלבוש אזרחי.

תוך כדי שהעציר פוסע צעדים ספורים ביותר לחופש מחוץ לשער הכלא, נגשו אליו השוטרים, תוך שהם מאלצים אותו, כשהם צמודים אליו, ובטון נוקשה, להכנס למכונית. בשלב זה התפתח מאבק קולני מלווה בתנועות גוף בין ציבין לשוטרים, אשר ביקש הסברים, שלא ידע, מי הם ומה מעשיהם, וניסה לעכב נסיעתם, תוך שהוא מצמיד את מכשיר הטלפון לפיו של אחד השוטרים, הנהג במכונית. ודרש ממנו, כמעט בכח, לומר לעוה"ד הפולני מי הם. בשלב זה, זינק השוטר החוצה מהמכונית, הדף את ציבין, תוך כדי כך שהוא שולף אקדח מולו, מכוון, קרוב לגופו. ברגע של כעס ותוך כדי סערה, הצליח ציבין לחלץ ממנו מידע בשם מי הגיעו לעצור את הלקוח.

מתברר שהפרקליטות ניסתה לגרום שהעצור ייעצר שוב בכך שביקשה ממחלקת ההגירה לעוצרו בשל "שהייה בלתי חוקית". לאחר מספר שעות של דיונים במחלקת ההגירה, ולאחר שהועלו טענות נגד חוקיות ההליך, הוחלט לשחררו. ציבין טוען כי הפרקליטות נקטה בצעד שאינו חוקי, לא הוגן, בניגוד לכללים ולתקדימים, תוך שימוש שלא בתום לב בהליך מנהלי לא רלוונטי, וכי בקרוב יגיש תלונה לגורמים המתאימים בפולין על תקיפה והתנהגות אלימה של שוטר מחלקת ההגירה, כלפיו.

עוד הוסיף ציבין והדגיש כי, "ללא הסיוע הגדול של מרכז הצדקה ושל קופת העיר בהשתתפות מאומצת, מהירה ופעילה של הדיין הרב מנדל שפרן ושל הרבנים, יעקב יעקובוביץ מבני ברק וחיים אליעזר אלתר מביתר, שחרורו של האברך לא היה מתאפשר !!! הוא היה ללא ספק נשאר לבלות בכלא עוד זמן רב ובתנאים קשים, בפעם הבאה כאשר אתם נתקלים במודעות התרמה של קופת העיר, קחו את זה מאוד ברצינות, זה עובד, עובדה...! אמר ציבין".

עוד הוסיף, "כי ללא הסיוע והמאמצים של הרב סטמבלר, היה קשה לו לשרוד בכלא. הרב סטמבלר אשר סיפק לעציר לא רק אוכל כשר ותמיכה רוחנית, הצליח באמצעות קשרים מקומיים להיטיב תנאי שירותו בכלא, ולא רק,...". כמו כן, אי אפשר גם להגזים בעזרה הרצופה של ארגון א' (ALEF), באמצעות הרב צבי וליפא בויארסקי מארצות הברית, במשמעות המאוד רחבה ... לאסיר ולמשפחתו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.