מערכת COL | יום י"א סיון ה׳תשע״ט 14.06.2019

מדוע 'נבהל' בני מפרשת השבוע? ● הרב זלמן וישצקי

"נתן שאל אותי למה? אם הכל זהה, יכולה הייתה התורה לתאר פעם אחת את קורבנות הנשיאים ולכתוב שזה כך וכל כפול שנים-עשר. שאלה מתבקשת בסך הכול. וכך עניתי לו..." ● טור שבועי חדש במגזין שישי של COL: הרב זלמן וישצקי, שליח הרבי בבאזל שוויץ, עם זווית אישית על פרשת השבוע ● פרשת נשא (חוץ לארץ)
מדוע 'נבהל' בני מפרשת השבוע? ● הרב זלמן וישצקי
הרב זלמן וישצקי (צילום ארכיון: איציק רויטמן, COL)

הרב זלמן וישצקי

הפרשה הארוכה בתורה לפנינו, מאה שבעים וששה פסוקים מונה פרשת נשא אותה נקרא מחר בחו"ל. אינני יודע אם יש קשר, אבל מעניין להזכיר שזה בדיוק אותו מספר כמו מזמור קי"ט הארוך שבתהילים שגם לו מאה שבעים וששה פסוקים ובדיוק כמו מספר דפי הגמרא במסכת הארוכה ביותר, מסכת בבא בתרא שגם לה מאה שבעים וששה דפים. פרשת נשא תהיה פרשת הבר מצווה של בננו נתן בשנה הבאה, והוא ברוב התרגשות כבר בדק ומנה וספר ואף נבהל. מאה שבעים ושישה פסוקים? איך אלמד כל כך הרבה? אבל אני מיד הרגעתי אותו ש71 פסוקים בפרשה חוזרים על עצמם מילה במילה וטעם בטעם, כך שאל דאגה.

שבעים ואחת הפסוקים שחוזרים על עצמם בפרשה הם אלו המתארים את קורבנות הנשיאים, נשיאי השבטים. כך יוצא, שלמעט שמותם של הנשיאים, תיאור הקורבנות זהה לחלוטין. נתן שאל אותי למה? אם הכל זהה, יכלה התורה לתאר פעם אחת את קורבנות הנשיאים ולכתוב שזה כפול שנים עשר. שאלה מתבקשת.

אבל זהו, שאי אפשר. כי התורה איננה ספר מעשיות או סיכומי חשבונות, התורה היא ספר של מעשים, ומשום כך יש למנות, לקרוא ולתאר את קורבנו של נשיא כל שבט. והעובדה שהקרבן ותיאורו זהה הוא, הרי שדבר ראשון הקרבן עצמו אינו זהה, זהו פר אחר, איל אחר, קערת כסף אחרת וכן הלאה. ודבר שני ובעיני הרבה יותר משמעותי, המקריב הוא אדם אחר לחלוטין, בעל כוונות אחרות, תפילות אחרות, צרכים אחרים והוא גם מייצג שבט אחר.

המשלתי את זה לנשים המדליקות נרות בערב שבת. הנרות הן מאותו הסוג, הברכה היא אותה הברכה והמטרה של כבוד השבת אף היא זהה בכל בית ישראל בכל יום שישי. אבל, האם ניתן לומר שהאם המדליקה זהה היא? האם יש מי שיחשוב שהכוונות הן אותן כוונות? האם התחינה והתפילה של האמהות בעת הלטת הפנים בכפות הידיים שוות וזהות בכל בית בישראל? על אותם הנרות זאת מתפללת על בנה שיכנס בו חשק ללמוד תורה, אחרת מבקשת בריאות לילדיה, שלישית תבקש שלום בין כל חלקי העם והרביעית תתחנן לאהבה, אחווה, שלום ורעות בבית הפרטי שלה.

כך גם הנשיאים וקרבנותיהם. המספרים זהים, החומרים אחידים, אבל המקריבים שונים הם לחלוטין, גם תפילותיהם ותחינותיהם רק שלהם המה הם.

שבת שלום.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.