מערכת COL | יום כ"א אייר ה׳תשע״ט 26.05.2019

השליח בעקבות הרעידה הקשה: "פלאי פלאים בבית חב"ד"

רעידת אדמה חזקה בעוצמה של 7.1 הורגשה הלילה בפרו. נכון לעכשיו עומד מספר ההרוגים על שניים, כאשר עשרות פצועים בדרום המדינה. כבישים ומבנים קרסו ● בראיון מיוחד למנדי קורטס, מספר השליח בבירה לימה הרב שניאור זלמן בלומנפלד, שהתגייס לסייע למניין היהודים השוהים באזורים המוכים עם ציוד ומזון כשר, על הפעילות העניפה והנדירה בקרב היהודים החיים בג'ונגל עם סיוע נפשי וגשמי בכל המצטרך בכל השנה, ועל הרגעים הקשים הלילה בבית חב"ד ● לראיון המלא
השליח בעקבות הרעידה הקשה:
בעיגול: הרב בלומנפלד, בפתח בית חב"ד, לפני שעה קלה | ברקע: צילום אילוסטרציה מרעידת בניין (ארכיון COL)


מנדי קורטס, COL

השיחה הטרנס-אטלנטית שאנו מקיימים היום עם הרב שניאור זלמן בלומנפלד, שליח הרבי בלימה בירת פרו, נגדעת בעיצומה לא אחת, בשל עשרות היהודים שמנסים לתפוס אותו בשעות האחרונות. "השיחות לא מפסיקות לזרום", הוא אומר לי אחרי שהוא מצליח להתחבר בשנית. "כעת ממש התקשר יהודי השרוי במעמקי הג'ונגל שמבקש עזרה".

"פלאי פלאים ממש"

רעידת אדמה עוצמתית בדרגה של כמעט שמונה, פקדה לפני שעות אחדות את חופה הדרומי של מדינת פרו בדרום אמריקה. עשרות אנשים מוכרזים כנעדרים ועשרות נוספים נפצעו במהלך
הרעש. שני הרוגים לפחות נרשמו עד לשעת כתיבת השורות, ומניינם עוד עלול לעלות בשעות הקרובות, על פי גורמים המתעסקים בחילוץ בזירה.

"השעה הייתה מאוחרת בלילה", מספר הרב בלומנפלד ל-COL, "וכולנו הרגשנו בעצמה רבה את הרעידה. האזור שלנו כאן, הוא אזור מודרני יחסית שבנוי בצורה תקינה כך שלא אירע כל נזק, אולם בפרברי המדינה, באזורי הג'ונגל - שם אף מתגוררים מספר יהודים שעמם אנו בקשר - הביאה הרעידה בכנפיה נזק רב.

"איני נוהג להתעדכן בחדשות עד אחרי שחרית", מוסיף השליח ומספר, "וממה שראיתי אחרי התפילה בינתיים שיש הרוג אחד (כאמור, מאז הספיק מניינם לעלות. מ"ק). כעת אנחנו מחפשים את היהודים המתגוררים באותו אזור ויוצרים עמם קשר, ברוך השם לא נודע לנו על כל פגיעה בנפש - אולם ברכוש יש נזק רב. מהניסיון שלי, יארך הרבה זמן עד שהכול יחזור לסדרו".

השליח מוסיף ומספר כי במתחם הבית חב"ד שבו ישנו באותה שעה שבה התחולל הרעש תיירים יהודיים, לא הורגש מאום. "זה פלאי פלאים ממש", הוא אומר.

התחושות:
"חזק יותר מתמיד"


מדינת פרו למודה ברעידות אדמה, אולם אחת כזו כפי שהתרחשה הלילה - לא חוו תושבי המדינה מזה זמן רב. "בדרך כלל מדי שנה", מספר הרב בלומנפלד, "מתרחשות כאן שתי רעידות - אחת בתחילת החורף, והשנייה בתחילת הקיץ. באופן כללי אלה רעידות בעוצמה של שלוש עד ארבע בסולם ריכטר. אולם הפעם זה היה אחר לגמרי, הדיווחים מספרים על דרגה שמונה בסולם, וכולם הרגישו זאת בצורה חזקה. המזל הוא שמקור הרעידה הפעם היה כמאה קילומטרים מתחת לאדמה, כך שהנזק פחות ממה שיכול היה להיות".

כאמור, מיד בעת שנודע לשלוחים על אודות הרעידה הקשה בצפון המדינה, החלו ההתארגנויות בשליחת מזון וסיוע לתושבים היהודים במקום. "את העזרה אפשר לחלק לשנים", מספר הרב בלומנפלד, "מצד אחד עזרה רגשית ומנטאלית לאותם יהודים - שפשוט יידעו שיש מישהו שחושב עליהם ועוזר להם, ומצד שני עזרה גשמית במזון וציוד. רוב האנשים צריכים פשוט לסייע להם מבחינה רגשית".

> כמה יהודים מתגוררים באותם אזורים נידחים?

"מדובר בערך על כמניין יהודים, עמם אנו בקשר, שפזורים שם בכל האזור. תבין", מוסיף השליח, "מדובר בכאלה שהאידאולוגיה שלהם היא לגור בג'ונגל, הם מגיעים מאמריקה ומאירופה וזה מה שמעניין אותם. זה תקופה שבית חב"ד עומד עמם בקשר, שולח להם מצות ומצרכים יהודים לאורך כל ימי השנה, וכשצריכים - בעתות מצוקה כמו כעת - אף מזון כפשוטו. גם סדר פסח נערך במקום מדי שנה על ידי בחורים שמגיעים במיוחד מטעם ה'מרכז שליחות'". 


בתמונה: הרב בלומנפלד, בפתח בית חב"ד לפני שעה קלה, אורז מזון ומצרכים בדרך לזירת האסון (צילום בלעדי ל-COL)

השליח מוסיף ומספר: "ממש השנה לא לפני הרבה זמן, פגשנו גברת יהודייה שלא ידענו על קיומה, וכשהגענו אליה עם מצרכי הפסח היא פשוט החלה לבכות. היא מאוד התרגשה מכך שמישהו היה מוכן לקבל אותה, כיוון שכשהיא הגיע לעיר בהתחלה התייחסו אליה כמו אל תימהונית ודחו אותה, אבל האמת היא שסיבת מגוריה באותם אזורים נובעת, כאמור, מאידיאולוגיה, אנשים שמחפשים את השהיה בטבע. אפשר לומר שהקשר היחידי שלהם עם העולם היהודי, הוא חב"ד", אומר הרב בלומנפלד.

"המצרכים מהמדינה והרשויות המקומיות", חותם הרב בלומנפלד, "יגיעו לאזורי האסון הנידחים רק בעוד שבועיים. כעת, ברגע האמת כשהסיוע הכי נדרש - בית חב"ד הוא היחידי ששולח ציוד ודואג לשמור על קשר עם אותם יהודים, לתת להם את התחושה שמישהו נמצא יחד עמם".

לסיוע לבית חב"ד לחצו כאן >>>

ההתחלה:
"מים וחשמל היו מצרך נדיר"

זה למעלה משלושים שנה שפועל הרב בלומנפלד בפרו, בשליחות הרבי. ההתחלה הייתה קשה מאוד. מים זורמים וחשמל היו מצרך נדיר. הזוג הצעיר - הוא יליד ברזיל, היא ילידת כפר-חב"ד - קבע את ביתו הזמני במלון דירות, וכבר בשבוע הראשון לשהייתו במקום הזמין משפחה יהודית להתארח בסעודת השבת והוציא-לאור עלון יהדות.

בשפה המקומית הם לא שלטו, ונעזרו בנשים מקומיות שתרגמו את העלון. מאז העלון הזה מופיע מדי שבוע להנאת 2500 בני הקהילה היהודית המקומית. חלב ישראל ופת ישראל עם הזמן התרחבה הפעילות לעוד ערים, כמו קוסקו (שבה מכהן כשליח הרב עופר קריפור) ואוהראז, שאליהן מגיעים מטיילים רבים. בהרבה עמל ביססו את עצמם במקום.

כיום מפעיל בית-חב"ד בפרו חנות למהדרין המוכרת, במחירים מסובסדים, מוצרים כשרים שאינם בהישג-יד: חלב כשר, שעל חליבתו מפקחים בכל שבוע, לחם מהמאפייה הכשרה היחידה במדינה ועוד. פעילות רבה הם משקיעים בשדה החינוך. בחודשי החופשה הפעילו קייטנה לילדי הקהילה. בכל ימות השנה הם מקיימים פעילות בבתי-הספר.

לבני-הזוג בלומנפלד שבעה ילדים. עד גיל 13-12 הם לומדים עמם בבית ומשתדלים להציבם ברמה ראויה, שתבטיח שכאשר יישלחו ללמוד בניו-יורק, לא יהיה פער לימודי ביניהם ובין בני-גילם. אחת לשנה נשלחים הילדים לחודש שלם לניו-יורק, ושם הם מצטרפים לכיתות של בני-גילם ולומדים עמם.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.