מערכת COL | יום כ"א אייר ה׳תשע״ט 26.05.2019

"השריפה דילגה על שלטי התהלוכה": הרב תעיזי משחזר ● מצמרר

מזה 30 שנה פועל הרב שמואל תעיזי ביישוב מבוא מודיעים, ואפילו 'מתורגל' במקרי שריפה. את מה שעבר על היישוב ועל ביתו שלו הוא מגדיר כ'נסי ניסים' ● הנס הכללי של היישוב - "אף אחד לא ניזוק וכולם בריאים ושלמים", הנס הפרטי שלו, עת פוצצה האש את חלונות הבית, אך 'דילגה' על ביתו; המזוזה מעץ שנותרה שלימה בפתח הבית שהותך כולו והפך למאכולת אש, ועל שיירי שלטי המצוות מהתהלוכה שהעבירו לו מסר מיוחד ● "ניסי ניסים בזכותו של רשב"י", הוא אומר והחיוך לא מש מפניו ● ראיון מיוחד ומצמרר
התהלוכה הוקדמה לשעות הבוקר, אחריה פרצה השריפה: מה שנותר מבתים במבוא-מודיעים. צילום: צופיה ת. בעיגול מימין: תהלוכת ל"ג בעומר


משה כהנא, COL

תושבי מבוא מודיעים מורגלים ב'הקפצות' בעקבות שריפות חורש, אך ההרס והחורבן שהותירה השריפה ביום חמישי בצהריים, ועקבותיה חרוכים כמעט בכל בית ביישוב, מעידים יותר מכל על
הכליון: כ-40 בתים ניזוקו קשות מתוך כ-50, חלקם נשרפו כליל והפכו לאפר. יישוב שלם על תושביו הפך לפליט בעל כורחו: עשרות בתי אב, אנשים נשים וטף.

את החיוך התמידי של הרב שמואל תעיזי, חסיד חב"ד הפועל ביישוב כ-30 שנה, אי אפשר לפספס.
את השיחה ערכנו עימו ביום ראשון בצהריים, בעודו מסייר בבתים ביישוב כדי לאמוד את הנזק, וגם להציל מה שניתן להציל. בלתי נתפס: הוא ממשיך לחייך, להשאר מלא באמונה ולהביט רק על הכוס המלאה: "ניסי-ניסם קרו כאן", הוא עוזב לרגע את עיסוקיו, ומסביר: "כשאתה רואה משפחות שלימות שאיבדו את הכל, אך מצד שני אף אחד לא ניזוק וכולם בריאים ושלמים, אז מכה בך התודעה ש"כילה חמתו בעצים ואבנים", והכל מקבל משמעות ופרופורציה", הוא אומר בחיוך, ומותיר אותך משתאה, מחריש.


בלתי נתפס: ממדי השריפה במובא-מודיעים (צילום: צופיה ת.)

הרב תעיזי המשיך לעיסוקיו לאמוד את הנזקים ולתכנן את מה שניתן לשקם, ואת השיחה ערכנו איתו מאוחר יותר.

היישוב הפך במהירות 'אתר עלייה לרגל' של צוותות עיתונות וטלוויזיה, ומה שמשך תשומת לב מרובה במיוחד, היא מזוזה מעץ, הקבועה בפתח ביתו של בנו, המתגורר גם הוא ביישוב. הבית כולו הותך והפך למאוכלת אש, ואילו מזוזת העץ נותרה שלימה ללא פגע. הצלמים מכלי התקשורת צילמו את התמונה שוב ושוב.

לאחר שהתפנה מעט הרב שמואל תעיזי, הוא סיפר לנו את השתלשלות האירועים:

"למרבה הנס, הקדמנו השנה את תהלוכת ל"ג בעומר ביישוב, לשעה 11:30 בבוקר ביום חמישי. התהלוכה התקיימה כמתוכנן, והסתיימה בהצלחה ב"ה. ואז החלו קריאות על פינוי", מתאר הרב תעיזי. "ביישובים אחרים בסביבה, תוכננו תהלוכות אך למעשה לא התקיימו בגלל הפינוי בשעות הצהריים, לפני שהתהלוכות הללו החלו".

לאחר שארגן את התהלוכה עם בני משפחתו, הרב שמואל תעיזי חזר לביתו להמשך שגרת יומו. ואז זה הגיע בפתאומיות: "החלו צעקות, אנשים עברו מבית לבית וצעקו – גם באנגלית – שיש פינוי בגלל שריפה גדולה שמסכנת את היישוב".

המראות היו לא קלים: יש מבוגרים, ואנשים שקשה להם לעזוב הכל באמצע היום - ולברוח. הרב תעיזי נזכר באשה גלמודה שאמצה בחצר ביתה בעלי חיים רבים: עיזים, חמורים כבשים ועוד ועוד. היא התקשתה להפרד מהם, לאחר ש'אימצה' אותם, וטיפלה בהם במסירות. "היא מגיעה בקביעות בשבתות לאמירת חלוקת התהילים של הנשים", מציין הרב תעיזי. דוגמא נוגעת ללב של פינוי פתאומי שכזה, אל הלא נודע.

"חשבתי שצ'יק צ'אק חוזרים"

הרב שמואל תעיזי, שמנוסה בשריפות ביישוב, הנמצא מוקף בחורש טבעי, זינק לגג ביתו כדי לאמוד את הסכנה: "עליתי לגג, וראיתי את האש שנראתה באותו רגע רחוקה וברת שליטה. חשבתי שצ'יק-צ'אק חוזרים, לכן כשהתפנינו, אפילו לא לקחתי איתי את הטלית והתפילין...."

למעשה, מאותה נקודת זמן, ועד שהאש נשקה לבתי היישוב והפכה את חלקם הגדול למאכולת אש, עברה רק רבע שעה אחת גורלית...


ממראות השריפה הגדולה, ביום חמישי ל"ג בעומר, ביישוב מבוא מודיעים (צילום: כב"ה מרכז)

הרב תעיזי: "הילדים חזרו מהתהלוכה עם ניצוץ בעיניים. בניסי ניסים בס"ד, ובזכותם של הצדיקים רשב"י והרבי, לא היו נפגעים. עניין של רגעים", הוא מתאר בהתרגשות. "אני לא רוצה לחשוב על שריפה שפורצת בשעות הלילה, וצריך לפנות ילדים קטנים שיישנים בשלווה, במהירות. זה קרה בזמן שכולם עירניים, ומהר מאוד כולם התפנו."

ביום שישי, למחרת השריפה הגדולה, חזר הרב תעיזי למושב. הוא מתאר: "נכנסנו ליישוב, הכל עפר ואפר, מה שלא כילתה האש, חרכה ושרפה. והנה, הפלא ופלא: בתים שרופים לחלוטין, ולידם בתים שהאש פשוט 'דילגה' והם לא ניזוקו. הקב"ה קובע במה תשלוט האש ועל מה היא תדלג", הוא אומר בנחרצות.

כשהגיע לביתו, גילה לתדהמתו את הנס: "האש פוצצה את החלונות הגדולים בחזית ביתנו, חדרה מעט פנימה, ליחכה מעט מתחת לתמונת אבי הרב זכריה תעיזי ע"ה, הותירה שם סימן ונעצרה. מתחת לתמונה, יש ספה מחומר דליק. למרבה הנס האש נעצרה שם לגמרי".

"הרבי העביר מסר"

מה שהדהים את הרב תעיזי לא פחות, היו שלטי המצוות מהתהלוכה שנחו להם על השולחן, זכרון לתהלוכה שהתקיימה זמן קצר קודם לפרוץ השריפה הגדולה. "הרגשנו שהרבי מעביר לנו מסר: "הכל בסדר"....

הרב תעיזי 'טס' אל ארון שבו מונחים התפילין, ואימצם אל ליבו בהתרגשות. הם לא ניזוקו כלל. את תפילת שחרית של יום שישי ערך כבר בבית הכנסת באלעד, שם הוא מתאכסן אצל בני משפחתו.

הרב שמואל לא שוכח להוקיר טובה גדולה לעם ישראל על ההתגייסות למען תושבי היישוב שנפגע: "כמה השקעה, כמה איכפתיות. מציפים את היישוב שלנו אנשים עם ילקוטים לחלק לתלמידים, ציוד לבתי הספר, אוכל, בגדים, מה לא. "מי כעמך ישראל" הוא אומר וחיוכו לא מש מפיו לרגע, למרות כל האירוע הקשה. "אשרינו מה טוב חלקינו, רק להודות ולהלל".

לקראת סיום השיחה הנרגשת, מספר הרב שמואל תעיזי אנקדוטה מצמררת: לפני כשבוע, הגיע אלי אחד מנכדיי, מנדי בן ה-5, לביקור שגרתי. קצת עושים שיעורי בית, מדברים. ואז הוא 'שולף' שאלה, תקשיבו: "סבא, מה יקרה אם אני אגיע לפה ולא יהיה פה כלום?..." שאלתי אותו שיסביר, אך הוא בשלו: אני יגיע לבקר ולא יהיה פה כלום מסביב..." אז שלפתי לו בחזרה: "אז נלך למשפחה באלעד"... "מזליה חזי"...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.