מערכת COL | יום י"א אייר ה׳תשע״ט 16.05.2019

שלושה תלמידי חכמים סביב שולחן אחד • מאחורי מסך הברזל

את המדור הייחודי של ר' בצלאל שיף, הוא מקדיש השבוע לזכרו ולע"נ של העסקן היהודי ר' פינחס-מאיר בן יעקב (פיטר) קלמס, מנכבדי יהדות אנגליה, שהיה מקורב לרבי והתעסק רבות בענייני יהדות רוסיה, ונפטר בחודש שעבר • השליחויות העלומות שלו מהרבי ליהודי ברית המועצות בימי שלטון האימים הקומוניסטי, הסיפורים וההתוועדויות בצוותא עם החסידים, והריקודים על השולחן בפערברינגען • סדרה ייחודית ב- COL • לפרק המלא>>>
שלושה תלמידי חכמים סביב שולחן אחד • מאחורי מסך הברזל
פיטר קלמס ז"ל. ברקע: טנק המבצעים (צילום: ארכיון ליובאוויטש)

שלושה תלמידי חכמים

פיטר (פנחס מאיר בן יעקב) קלמס, פיננסיסט מצליח מלונדון, הגיע לחסידות חב"ד בגיל מבוגר. כבר לאחר פגישה ראשונה עם הרבי מליובאוויטש הוא נהיה לתומך נלהב של תנועת חב"ד.

פיטר רשם את כל פגישותיו עם הרבי מליובאוויטש. הוא ביקר אצל הרבי לעתים קרובות, ופעם עלתה שאלת גורלה של יהדות רוסיה. היה זה הרבי מליובאוויטש שהכיר את פיטר עם פרופ' ירמיהו ברנובר, והם היו לידידים ולחברים לדרך. על בסיס "שמי"ר" פיטר פירסם ספרים, ערך סמנריונים בקרית ענבים שאליהם הגיעו המוחות הטובים, כל סגל הפרופסורים של יהדות רוסיה.

באוקטובר 1976 נסע פיטר יחד עם בתו לברה"מ, נפגש שם עם סירובניקים והביא להם מזוודות מלאות ספרות וכתבי הרבי. דמות שכזאת לא יכלו שלא לשים עליה לב בק.ג.ב., וכך כשהוא היה בדרכו הביתה, הורידו את פיטר מהמטוס (בתו תניא טסה) והחלו לחקור אותו כמו שיודעים בק.ג.ב. (המקל והגזר). פיטר עמד בגבורה בכל החקירות, דרש שיחזירו לו את פנקס הכתובות שלו, את השאלון (פיטר חיבר שאלון שכלל 176 שאולות על חיי היהודים ברוסיה ועל צורכיהם) ואת המסמכים.


פיטר קלמס אצל הרבי (ארכיון ליובאוויטש)


שיחררו אותו, אבל את המכתבים לרבי ולחברים וכן השאלון החרימו. פיטר כותב על כך בפרוטרוט בספרו. הרבה אפשר לספר על מעשים טובים שפיטר עשה. לזכותו יזקף שהרבי תמיד ראה אותו בהמון חסידים וחייך אליו.

פעם שמעתי מפיו סיפור כזה:
בחורים מישיבת חב"ד בלונדון היו הולכים בימי ששי ברחובות לונדון, וכאשר פגשו יהודים דיברו איתם בדרי תורה, הניחו להם תפלין, חילקו נרות שבת. פעם ראו במשקוף הדלת מזוזה ודפקו בדלת. פתחה להם אישה שהזמינה אותם להיכנס לבית. היא הושיבה אותם ליד השלחן וסיפרה שחיכתה דווקא להם. זה מספר שנים שהיא נשואה ואין להם ילדים. האישה ביקשה מהבחורים שישלחו מכתב לרבי מליובאוויטש שבו יבקשו ממנו להתפלל למען משפחה זו. הבחורים רשמו את שמה ואת שם בעלה והבטיחו להודיע לרבי. לאחר מספר ימים הגיעה תשובה מהרבי ובה כתוב שבני הזוג צריכים לבדוק מזוזות ולשמור על טהרת המשפחה. כשפנו ללכת, הבחורים ראו עגלת תינוק בפרוזדור. האישה הסבירה: "ביקשתי מהרבי שיתפלל עבורנו. זה אומר שהכל יהיה בסדר, והחלטנו עם בעלי לקנות עגלת תינוק".

אחד הבחורים שלמד בלונדון חזר הביתה וסיפור את הסיפור הזה. וכאשר הבחורים מלונדון הודיעו לבחור הזה שהם הוזמנו לקידוש בביה"כ לרגל הולדת בן לזוג הצעיר הזה, הבחור קרן משמחה וסיפר כל הסיפור לאביו.

אביו היה ביחידות אצל הרבי, פרץ בבכי ואמר בכאב לרבי: "רבי, אני חסיד שלכם, ובני הבכור גם חסיד שלכם ושליח. ואנחנו ביקשנו מרבי כבר לפני זמן רב שיוולד לנו נכד מהבן!" הרבי, בלי להרים עיניים, ואמר: "האם קניתם עגלת תינוק?"

במשך עשרות שנים בשמחת תורה לאחר שחרית נהוג היה בבית הכנסת העתיק "צמח צדק" שבעיר העתיקה לעשות קידוש אחרי שחרית ולפני מוסף. היו עורכים שלחן, עשו לחיים עם כל המאכלים הטעימים, סלטים, קוגל, טשולנט. סביב השלחן ישבו זה ליד זה תלמיד חכם פיננסיסט פיטר קלמס, תלמיד חכם עדין שטיינזלץ ותלמיד חכם מדען פרופ' ירמיהו ברנובר. כולם הגיעו לחב"ד כאשר כבר היו אנשים מבוגרים. והנה כמו שהם התפללו עטופים בטליתות, כך ישבו סביב השלחן החגיגי. כן, היה מה לשמוע ליד השלחן הזה! הפארברענגען היה מגיע לשיא כאשר שלושת האנשים היו עולים על השלחן ורוקדים עד שהשלחן היה מתפרק.

בשבוע הבא יחול ה'שלושים' של פיטר. נאחל לכל יתר האנשים בריאות ואושר. עכשיו יש להם בשמים עוד מליץ יושר.

בצלאל שיף
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.