מערכת COL | יום ח' אייר ה׳תשע״ט 13.05.2019

לראשונה אחרי 80 שנה: ברית מילה ליד מחנה ההשמדה אושוויץ

בעירייה אושפצינים חיו יהודים רבים ובשואה הוקם בה מחנה ההשמדה והמוות ושמה שונה לאושוויץ • שני צעירים יהודים שהשתתפו במסע החיים קיבלו החלטה לערוך ברית מילה וד"ר שייע שאפיט מארגון 'ברית יוסף יצחק' הוגיע במיוחד לערוך את הבריתות במלון הסמוך לאושוויץ • וכך אחרי למעלה מ-80 שנה נערכה שוב ברית מילה ליד מחנה המוות • הרב ישראל גולדשטיין שרק לפני שבועיים ניצל בפיגוע כובד בסדנקאות • לסיפור המלא
לראשונה אחרי 80 שנה: ברית מילה ליד מחנה ההשמדה אושוויץ
מספר השליח הרב שניאור הלפרין ממוסקבה:

ד"ר שייע שאפיט מוהל מארגון ברית יוסף יצחק הוזמן בדחיפות לעשות 2 בריתות לשני צעירים יהודים שהשתתפו במסע החיים למחנה המוות אושוויץ בפולין. 2 היהודים קיבלו החלטה בו במקום להכנס בבריתו של אאע"ה ולא לדחות הבריתות הוזמן המוהל ממוסקווה רוסיה. המוהל עזב הכל עלה על מטו והגיע במיוחד עבורם. הבריתות בס"ד בוצעו במלון הסמוך למחנה ההשמדה.

אושפצינים היתה עיירה שהיו בה הרבה יהודים. ובשואה הוקם בה מחנה ההשמדה והמוות ושונה שמה לאושוויץ. כך שמעל 80 שנה לא בוצע שם ברית .והברית מילה הוא חיים  בדמייך חיי בדמייך חיי. הפך המחנה המוות 

להלן תאור מסע של אחד המשתתפים:

זכיתי ובשנה זאת השתתפתי במסע מיוחד ומרגש של מאות בני נוער מרחבי ברית המועצות לשעבר, שמאוחדים כולם תחת אירגון יחד בהנהלת ידידי ר' מענדי וילנסקי ובנשיאות השליח ורבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר.

על מהלך המסע עוד ידובר רבות אבל אותי ריגש במיוחד עוד ימים רבים לפני שיצאנו למסע הידיעה שאני הולך לבקר לראשונה בחיי במחנה ההשמדה אושביץ ובריקאנו שהקיימו הגרמנים ימ"ש בסיוע של המקומים.

למסע יצאתי בראש צוות של רופאים ופראמדיקים מאירגון מגן דוד אדם ומרפאת רמב"ם במוסקבה לאחר שמר אלי בין מנכ"ל מד"א נעתר לפניתינו כמדי שנה ולאחר שעברנו על מסלול המסע עם מר AviHovav ס. מנהל מד"א ירושלים ובהתייעצות עם הרב שלומי פלס מנהל חדר המצב של חב"ד ומר Gil Moshkowitzסמנכ"ל מד"א ואחראי זרוע תגובה מידית נבחרו פראמדיקים ורופאים דוברי השפה הרוסית אלדד, קטיה, קירה וולדימיר ויצאנו לדרך. 

היום לפני מספר שעות הגענו אל הגיהנום מחנות ההשמדה התחושות מעורבות עד לאותו רגע שבו שני צעירים האחד אלג כבן 26 מהעיר ולאדיבוסטוק והשני פיוטר כבן 18 מהעיר קרסנויארסק שבסביר שהחליטו במקום שהם רוצים לעשות ברית מילה ועכשיו.

הטסנו במהירות את המוהל הידוע ר' שעיה שפיט מארגון ברית יוסף יצחק שמתמחה בבריתות בתנאי שטח שכרנו חדר בבית מלון ובכוחות משותפים של שליח חב"ד בקרסנויארסק הרב בני ווגנר ר' מענדי בלוי מאירגון יחד ואנוכי הקטן הפכנו אותו לחדר ניתוח ולפני השקיעה זכינו לסיים שתי בריתות על האדמה הרוויה בדם יהודים. בסנדקאות כובדו מר גרמן זכרייב והרב ישראל גולדשטיין שליח חב"ד בקווי ווי קליפורניה שרק לפני שבועים ניצל מפיגוע שהתרחש אצלו בבית חב"ד.

עם ישראל חי.

ולסיום סיפור ששמעתי היום.

את הסיפור הבא סיפר רבי ישראל שפירא, הרב מבולז'וב, שהיה עד לו בעת שהותו במחנה הריכוז יאנובסקה:

בכל בוקר, עם עלות השחר, הגרמנים נהגו להובילנו אל מחוץ למחנה ליום של עבודה קשה שהסתיים רק עם רדת החשכה. כל זוג עובדים קיבל מסור ענקי והיה צריך לנסר את מכסת בולי העץ שלו. בגלל התנאים האיומים ששררו במחנה ומנות הרעב שהיינו אמורים להתקיים מהן, רובנו בקושי יכולנו לעמוד על רגלינו. אך המשכנו לנסר, ביודענו שחיינו היו תלויים בכך. כל מי שהתמוטט במהלך עבודתו או שלא הצליח לנסר את המכסה היומית שלו, היה נהרג במקום.

יום אחד, בעודי דוחף ומושך את המסור הכבד יחד עם שותפי, ניגשה אליי אישה צעירה מקבוצת העבודה שלנו. חיוורון פניה הסגיר את היותה במצב פיזי חלש ביותר. "רבי", היא לחשה לי, "יש לך סכין?"

מיד הבנתי את כוונתה וחשתי איזו אחריות כבדה מונחת על כתפיי. "בתי", התחננתי בפניה, כשאני משתדל לגייס את כל האהבה והשכנוע שבלבי כדי להניאה מן המעשה שאותו היא מתכננת.

"אל תיקחי את חייך. אני יודע שחייך כעת הם גיהינום עלי אדמות, שהמוות נראה כמו שחרור מבורך ביחס אליו. אך אסור לנו לאבד תקווה אף פעם. בעזרת השם, נשרוד את המבחן הזה ונגיע לימים טובים יותר".

אך האישה נראתה כאילו אינה שומעת את דבריי כלל. "סכין", היא שבה ואמרה. "אני מוכרחה סכין. עכשיו. לפני שיהיה מאוחר מדי".

באותו רגע, אחד השומרים הגרמנים הבחין בנו לוחשים וניגש אלינו. "מה היא אמרה לך?" תבע לדעת.

שנינו קפאנו על עומדנו. שיחה בשעת העבודה הייתה עבירה חמורה. רבים מיושבי המחנה נורו על המקום בשל פשעים קטנים בהרבה.

האישה הייתה הראשונה להתאושש. "ביקשתי ממנו סכין", היא אמרה. לאימתי הרבה, כיוונה אז את בקשתה לשומר: "תן לי סכין!"

גם הגרמני ניחש את כוונתה, וחיוך שטני ריחף על שפתיו. אין ספק שראה את גופות האנשים שמרוב ייאוש השליכו את עצמם בלילה על הגדר החשמלית שסבבה את המחנה, אך זה יהיה מחזה חדש עבורו. בעודו מחייך, שם ידו בכיסו ונתן לה סכין קטנה.

האישה לקחה את הסכין ומיהרה חזרה לעמדת העבודה שלה. היא רכנה מעל חבילת סמרטוטים קטנה שהניחה על בול עץ. פתחה את החבילה והוציאה ממנה תינוק זעיר. לפני עינינו הנדהמות, היא מלה את התינוק בן השבוע במהירות ובמיומנות רבה.

"ברוך אתה אדוני אלוקינו מלך העולם", אמרה בקול צלול, "שקידשנו במצוותיו וציוונו להכניסו בברית אברהם אבינו".

בהחזיקה את הילד בזרועותיה, הרגיעה אותו ואז פנתה לשמים: "אדון עולם! לפני שמונה ימים נתת לי ילד. אני יודעת שלא הוא ולא אני נשרוד זמן רב במקום הארור הזה. אבל עכשיו, כשתיקח אותו חזרה, תקבל אותו כיהודי שלם".

"הסכין שלך", היא אמרה, והגישה את החפץ הקדוש חזרה לגרמני. "תודה!"
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.