מערכת COL | יום ה' אייר ה׳תשע״ט 10.05.2019

ליובאוויטש: הנחת אבן הפינה לבניית ושחזור ה'זאל' הגדול

אירוע היסטורי בעיירה ליובאוויטש בב' אייר: 'תמימים' מישיבות תות"ל במוסקבה ובפטרבורג ירו את אבן הפינה לבניית ה'זאל הגדול' המשוחזר והמחודש בחצר רבותינו נשיאנו • השליח לעיירה ליובאוויטש הרב גבריאל גורדון גאל את החצר מבתים של נכרים מקומיים והתהליך כולו מלווה בהוראות וברכות הרבי בנושא • וגם: כמה פעמים נשרפה החצר, מה יתרחש במקום בט"ו אלול הקרוב ומי יוכל להשתמש במתחם החדש? • לסיפור המלא
ליובאוויטש: הנחת אבן הפינה לבניית ושחזור ה'זאל' הגדול
עשרות רבות של שלוחים, תמימים, אנ"ש מרוסיה ואורחים מרחבי העולם, הגיעו השבוע לעיירה ליובאוויטש שברוסיה לרגל ב' אייר – במלאות 185 שנים להולדת כ"ק אדמו"ר המהר"ש - כדי להתפלל על ציונו ולהשתתף באירוע ההיסטורי של הנחת אבן הפינה לשחזור ובניית ה'זאל הגדול' בחצר רבותינו נשיאנו בעיירה.
מעטים בלבד מקרב אנ"ש יודעים זאת, אבל כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו העניק לפני רבות בשנים הוראות וברכות בנוגע לבניית ושחזור המבנים בחצר רבותינו נשיאנו לשליח מבופאלו הרב נתן גורארי'. השליח הרב גבריאל גורדון עומד עמו בקשר רציף בנושא ופעל לפי הנחיותיו, כמו גם לפי הנחיות בית דין רבני חב"ד בארה"ק והיסטוריונים חב"דיים.
חצר רבותינו נשיאנו נקנתה על ידי כ"ק אדמו"ר הצמח צדק לערך בשנת תקצ''ג, ושנה לאחר מכן הסתיימה בנית ביתו של הרבי ובניית החצר. שבע שנים לאחר מכן, בשנת תר''א נשרפו הבית והחצר אך נבנו מחדש. בשנת תר''ח הם נשרפו שוב, ולאחר שנבנו פעם נוספת עלו באש בפעם השלישית ב"שריפה הגדולה" שהתרחשה בשנת תרי''ז. לאחר שריפה רביעית שהתרחשה במקום בחודש מנחם אב של שנת תרכ"ח, הורה אדמו”ר הצמח צדק לבנו אדמו”ר המהר"ש להקים במקום בו עמד הבית מבנה ללימוד תורה. בשל כך הוקם 'הזאל הגדול' בשנת תרל"ב לפי תכנון מדוקדק של אדמו”ר המהר”ש. עם ייסוד ישיבת 'תומכי תמימים' על ידי כ"ק אדמו"ר הרש”ב, שימש הזאל כמקום הלימוד של התמימים.
הרב גורדון מדגיש כי פרויקט שחזור החצר ובכללו בניית הזאל לא התאפשרה עד כעת כיוון שעד לפני 10 שנים בלבד, בית הדואר של העיירה ליובאוויטש עמד במקום לצד בתים של גויים מקומיים. רק לאחר שהשטח כולו נקנה בכסף מלא ולאחר שנאספו תרשימים ונאסף חלק מהסכום, הוחלט על הקמת הפרויקט האדיר וההיסטורי.
יודגש כי ממשלת רוסיה עוזרת מאוד לשיקום ההיסטורי שעובר בתקופה הזו על העיירה. במסגרת זו אף נסללו לראשונה בתולדותיה כבישים מאספלט והיא חוברה לתשתיות חדשות כמו גז ודברים הכרחיים נוספים.
השיקום כולל את שיפוץ בית העלמין והקמת הגדר סביבו וכן את בניית בית ההארחה הראשון שנחנך כזכור ביום ההילולא של כ"ק אדמו"ר הצמח צדק בי"ג ניסן השנה.
הרב גורדון מספר כי בשנת תקצ"ג כאשר נחנך ביתו של אדמו"ר הצמח צדק במקום בו עמד מאוחר יותר 'הזאל הגדול' השליך הצמח צדק מטבעות כסף אל תוך הבור שאליו מושלכת אבן הפינה, וכך נעשה גם הפעם: לבור שבו הונחה אבן הפינה הושלכו כמה מטבעות.
"בהשגחה פרטית מופלאה, מצא אחד האורחים שהשתתפו במעמד ההיסטורי מטבע עתיק משנת תר"כ שהיה מונח בבור והנוכחים כולם התרגשו לראות זאת. היה זה כעין סימן שמימי...”.
לאחר הנחת אבן הפינה השתתפו כלל האורחים בהתוועדות חסידית שארכה שעות ארוכות ליד שולחנות ערוכים כיד המלך. במהלך ההתוועדות, שגם אותה ארגן השליח הרב גורדון, ניגנו המשתתפים את ניגוני רבותינו נשיאנו וראשי המדברים החדירו במשתפפים את חשיבות ההליכה בקו של 'לכתחילה אריבער' בחיי היום יום.
'הזאל' המשוחזר יעמוד במקום המדוייק בו עמד 'הזאל הגדול' המקורי, וגודלו יהיה בדיוק כגודלו (21.3 מטרים על 21.3 מטרים). הוא יבנה לפי תיאורי כ"ק אדמו"ר הריי"צ, לפי תסריטים מדויקים שכתבו זקני אנ"ש שלמדו במקום ולפי היסטוריונים חב"דיים המכירים את קורות העיירה ליובאוויטש והחצר לפרטי פרטים.
במהלך ההתוועדות הודיע הרב גורדון כי הוחלט לצאת במגבית מיוחדת שבמסגרתה ישתתפו כלל התמימים הלומדים בימים אלו בישיבות 'תומכי תמימים' או שלמדו בה בעבר, בסך של לכל הפחות 18$ להקמת המבנה החדש.
www.fjc-fsu.org/lubavitch
www.mylubavitch.org
"בעז"ה כבר בט"ו אלול של שנה זו – היום בו הגיע אדמו"ר האמצעי לעיירה וקבע בה את מושבו, והיום בו נתייסדה ישיבת 'תומכי תמימים', אנו מקווים להיכנס לראשונה ל'זאל הגדול' המחודש ולערוך במקום התוועדות מיוחדת שלא תשכח" אומר הרב גורדון ומבקש להדגיש כי "הזאל החדש יהפך לבית כנסת ובית מדרש פעיל, וכל ישיבת תות"ל בעולם תוכל להשתמש בו להתוועדויות ולעריכת ימי עיון לתלמידי התמימים".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.