מערכת COL | יום י"א אייר ה׳תשס״ה 20.05.2005

אהוד ברק: "אל תאמינו לשרון"

בראיון רחב היקף שערך ארי שביט עם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, משמיע ברק אמירות חריפות ומפתיעות כלפי תכנית ההתנתקות של שרון. הראיון מתפרסם היום במוסף "הארץ". בגלל חשיבות הדברים מצאנו לנכון להביא את הקטעים החשובים מתוך הראיון. יש לציין כי ברק עצמו סבור שיש למסור לפלסטינים כמעט את כל שטחי יש"ע, כפי שהוסכם בקמפ-דייוויד, אך בזה אין כל חידוש. החידוש הוא בניתוח המזעזע שהוא מגיש על תוצאותיה הטרגיות של תכנית ההתנתקות, וכיצד שרון מטעה את העם והתקשורת שותקת. החלקים מהראיון מובאים לפניכם ב'כתבה מלאה' מתוך האתר 'וואלה'.
אהוד ברק:
אהוד ברק
אל אהוד ברק הלכתי מפני שזה שנה וחצי הוא מנסה לומר לנו שיש דבר מה פגום בהתנתקות. ואנחנו לא מקשיבים. זה חודשים אחדים הוא מנסה לומר לנו שיש דבר מה מעוות בשיח הציבורי המסוכך על ההתנתקות. ואנחנו לא מקשיבים.

אהוד ברק הוא אדם שכדאי להקשיב לו. לא בטוח שכדאי לגייס עבורו תרומות. לא בטוח שכדאי לשכב על הגדר עבורו. גם לא בטוח שכדאי לתמוך במועמדותו המחודשת לראשות הממשלה. אבל כדאי להקשיב לו. מעטים הישראלים הרואים את המציאות ההיסטורית שבה אנו נתונים, באותה בהירות אכזרית שבה ברק רואה אותה.

כולנו שואלים את עצמנו מה יהיה ביום שלאחר הנסיגה. מה יהיה ביום שלאחר הנסיגה?

"ביום שאחרי ההתנתקות אנחנו עלולים לראות את חלק מההערכות שהציבו לפנינו בוגי יעלון ואבי דיכטר מתממשות. אני מקווה מאוד שיימצא לנו באבו מאזן אדם שיאזור כוח לפרק את תשתיות הטרור ולנהל משא ומתן. אבל יכול להיות שנראה את החמאס מתחזק עוד יותר. יכול להיות שבעוד כמה חודשים נראה את הטרור מתחדש ביהודה ושומרון. אולי גם בעזה. הטרור הזה עלול להגיע אל תוך ישראל"...

"צריך לומר ביושר שאנשי הימין דוברי אמת. חלק מהתחזיות של עוזי לנדאו יתאמתו. הפלסטינים יפרשו את ההתנתקות כניצחון. הם יאמרו ששרון נכנע. הרי רק לפני שלוש שנים אמר שנצרים וכפר דרום הן כמו נגבה ותל אביב. ומה קרה מאז? טרור. לכן, הם יאמרו, צריך להמשיך ולהשתמש בטרור. צריך להפעיל טרור בגדה המערבית ומהגדה המערבית. צריך לחדש את האלימות ברמה יותר גבוהה. כי בסופו של דבר, למרות כל ההצהרות שלו, שרון מבין רק את שפת הכוח. שרון נכנע לטרור".

יש בך הערכה אל האיש הזה? אתה רואה בו מעלות שאין בך?

"שרון הוא טקטיקן מעולה אבל אין לו שום אסטרטגיה"...

וההתנתקות? גם ההתנתקות מובילה למבוי סתום?

"מה שיקרה אחרי ההתנתקות הוא שאבו מאזן ינסה לחלץ ויתורים ישראליים נוספים ולבודד את שרון. הפלסטינים יאמרו שהם מוכנים לפתוח מיד במשא ומתן על הסדר קבע ושרון הוא הוא הסרבן. כדי לצאת מהמלכודת הזאת שרון יציע כמה ישובים נוספים. אולי את ישובי בקעת הירדן. אולי ארבעה או שבעה או עשרה ישובים מבודדים. אבל עבור הפלסטינים לא יהיה בכך די. לכן, כעבור זמן זה ייתקע. האלימות תתחדש. האלימות לא תגרום לכך שהעולם יעמוד לצדנו, אלא להיפך. בשלב מסוים נאבד את תמיכתה של הקהילה הבינלאומית. בהתחלה ארצות הברית תתמוך בנו אבל במשך הזמן גם התמיכה הזו תישחק. ישראל תמצא את עצמה מבודדת. בתוך החברה הישראלית יופיעו סדקים פנימיים"...

שרון מטעה את הציבור

אתה לא נשמע אתה. אתה נשמע כועס.

"שמע, אני לא מבין את זה. לא מבין. אזרחי המדינה לא יודעים: 60 אחוזים מהגדר לא נבנו. וכשהטרור יהלום שוב בבאר שבע ובקריית גת ובאשקלון ובתל אביב מה נאמר לעצמנו. איזו תשובה ישרה ניתן לעצמנו. הרי בתוך חודשים אחדים מחבלים-מתאבדים עלולים לחדור אל ערי ישראל דרך הקטעים הלא בנויים. ומה נאמר אז? מה תאמר הממשלה?"...

אתה טוען שאריאל שרון מוליך שולל את הציבור הישראלי?

"מתנהל פה מסע שתמציתו להטעות את העם לגבי נושאים מהותיים כדי למנוע ממנו לשאול מה התמורה להתנתקות. הטענה של שרון שהוא קיבל החלטות כואבות בעזה ובתמורה השיג הישג חסר תקדים ביהודה ושומרון, היא טענה לא נכונה. במדינה שיש בה אופוזיציה חפצת חיים ועיתונות ערנית אי אפשר היה לטעון טענה כזאת. הרי ברור שהממשל האמריקאי מתנגד לגוש אריאל-קדומים ומתנגד למעלה אדומים ומתנגד אפילו לאפרת. אבל שרון לא מודה בכך. שרון לא אומר את האמת לעם. הוא מתייחס לכולנו כאל אינפנטילים שלא מסוגלים לדון בגורלם"...

הטענות שלך הן טענות קשות.

"לא הטענות שלי קשות. המצב קשה. אבל מכיוון שאין אופוזיציה מתפקדת ומכיוון שהתקשורת עברה למצב Mute, לא מדברים על המצב כמו שהוא. אין דיווח אמיתי ואין ויכוח אמיתי ואין שיח אמיתי. שומרים על האתרוג. שומרים על ערפול כללי"...

אחרי ההתנתקות, שרון ילך ימינה

אם כך אשאל שנית, לאן אנחנו הולכים?

"ההתנתקות היא מהלך חד-צדדי קטוע וחלקי ללא תמורה. אבל ביום שאחרי ההתנתקות, שרון לא יחבור לשמעון פרס וחיים רמון ויעשה מפץ גדול. הוא לא יילך אל השמאל. להיפך. הוא יילך אל הימין ויאמר שהמשחק על עזה נגמר. אני חושב שניצחתי, אתם חושבים שהפסדתי. בסדר. אבל בואו נדבר על המשחק הבא. בואו נצופף שורות. נגן על יהודה ושמרון מפני הלפלפים של השמאל שייתנו הכל".

"מה שיקרה אז הוא ששרון באמת ימצא את עצמו בתוך ההתממשות של נבואות השב"כ וצה"ל. את הציבור בישראל שרון מוליך שולל, את הפלסטינים לא. הפלסטינים יודעים שהוא לא קיבל שום דבר מהותי מבוש. ברור להם שהוא לא קיבל תמורה אלא נכנע לטרור. לכן הם יחזרו לטרור. יהיה סיבוב נוסף. אנחנו נקבור מאות אנשים באינתיפאדה שלישית".

ולאן האינתיפאדה השלישית תוביל?

"נמצא את עצמנו במצב שבו פלוגות שלמות מגנות על קבוצות הולכות ומצטמצמות של מתיישבים באלוני-מורה למיניהם. אבל עכשיו יהיה ברור לכולם שגורל ברכה, יצהר ותפוח לא יהיה שונה מגורל מורג וגני-טל. לכן האמהות ישאלו מה אנחנו עושים שם. האמהות ישאלו על מה הבנים נהרגים".

"רק אז, כאשר אירופה נגדנו וגם אמריקה לא איתנו והאחדות הפנימית בהתפרקות, האסימון יירד אצל שרון... אבל אז, אחרי מאות הרוגים ואחרי מיליארדים אבודים ואחרי שבר פנימי, כבר לא נצליח לשמור בשטח ישראל את כל גושי ההתיישבות הגדולים. בסופה של קפנדריה גדולה נמצא את עצמנו נסוגים אל קו שהוא גרוע יותר מהקו שאליו אפשר לסגת כעת. נמצא את עצמנו על קו שהוא קרוב מאוד לקו הירוק.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.