מערכת COL | יום כ"ג ניסן ה׳תשע״ט 28.04.2019

הסיבה לעגינות המודרנית ● מאמר נוקב בנושא גיל השידוכים

יש כיום לצערנו תופעה נפוצה של עגינות מודרנית ועכשווית, עגינות מוסווית שמשתלבת ונבלעת בתוך הנוף האנושי המדושן-עונג. יש קהילות שיש בתוכן מאות רבות של עגונות כאלה. זאת לא עגינות שנגרמת מדין שמים, זאת לא גזירה נוראה שאין לנו עליה שום הסבר ושאנו מצווים לקבל עלינו את הדין בדומייה. זאת עגינות שנובעת ממנהג לא נכון של הקהילה ● ומהי הסיבה ל'עגינות המודרנית'? ● הרב יצחק אלישביץ במאמר נוקב בנושא גיל השידוכים ● עגינות מודרנית
הסיבה לעגינות המודרנית ● מאמר נוקב בנושא גיל השידוכים
צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, COL


ב"ה

עגונות

בדורנו זה שאחרי השואה לא תקום פעמיים צרה והחיסולים של סטאלין ימ"ש יש בכל קהילה וקהילה כמה נשים מפורסמות שהיו עגונות וכבר נפטרו לעולמן, לא נביא דוגמאות פשוט כדי לשמור על הפרטיות של משפחותיהן. אבל זאת מציאות מפורסמת שהיו במשך הדורות נשים עגונות, וגם הדור שלנו עדיין זוכר כמה מהן.

שאלה:

וכעת אני אשאל שאלה פשוטה, נתאר לעצמינו שהיתה אפשרות להתיר את אחת הנשים האלה מעגינותן. לא כשהן היו בנות 70 או 80, אלא כשהן היו בנות 25 וכדו', בכזה גיל שעדיין יכלו להינשא שוב וללדת ילדים ולחיות חיי שלווה עם בעליהן בזיווג שני. ומאז ועד היום כבר יכלו להיוולד גם עשרות נכדים ומאות נינים...

אבל, נתאר לעצמינו שהיתה בעיה בהתרת העגינות, העד שהיה יכול להעיד על מותו של הבעל, הוא יהודי תלמיד חכם יושב אוהל, וכדי להתיר את העגונה הוא יצטרך להתבטל הרבה מלימוד תורתו, להמתין בתורים הארוכים של בתי הדין, ואולי אפי' לנסוע למקומות רחוקים, אמנם נסיעות שאין בהן שום סכנה, אבל יש בהן טירחה והרבה ביטול תורה.

ובכן היהודי התלמיד חכם והירא שמים הלך להתייעץ עם הסמכות הרוחנית שלו, אבל אנחנו לא יודעים מה הורה לו הסמכות הרוחנית.

וכעת אני שואל את עצמי ואת הקוראים איך אתם חושבים מה הורה לו הסמכות הרוחנית, שהוא כמובן יהודי ירא שמים מחבב תורה ולבו רגיש וער לצערה של העגונה.

אין לי ספק שכל אחד וגם אני בתוכם בטוח ב – 100% שהסמכות הרוחנית יורה לשואל לעשות כל שביכולתו להתיר את העגונה מעגינותה, ואפי' אם זה יהיה כרוך בטרחה גדולה, ואפי' אם זה יהיה כרוך בביטול תורה.

אלא שבוודאי הסמכות הרוחנית יורה לשואל, שכאשר הוא נוסע ומיטלטל בדרכים או ממתין במסדרונות בתי הדין, ייקח איתו ספר תורני ויעשה את כל המאמצים לא להתבטל מלימוד התורה.

יתירה מזו הסמכות הרוחנית בוודאי יבטיח לשואל שבזכות המצווה הגדולה של התרת עגונה, תהיה לו סייעתא דשמיא בלימודו והוא יצליח עוד יותר בלימוד תורתו!


עגינות מודרנית

והנה אנחנו חיים כיום ב"ה במלכות של חסד, שפע גשמי ורוחני, ואין ב"ה לא קומוניסטים לא סטאלין ולא חיסולים המוניים, ב"ה אין מלחמות כדוגמת מלחמת העולם השניה, ויעזור ה' שלא תהיינה שום מלחמות עד ביאת המשיח בפועל ממש. (ויעזור ה' שלא תהיינה תאונות ל"ע ושלא יהיו פיגועים ל"ע).

אבל יש כיום לצערנו תופעה נפוצה של עגינות מודרנית ועכשווית, עגינות שלא בולטת ולא מזדקרת כמו פעם, עגינות מוסווית שמשתלבת ונבלעת בתוך הנוף האנושי המדושן עונג.

קוראים לזה בחורות מבוגרות, ח"ו הס מלהזכיר את המילה עגונה... אבל יש קהילות שיש בתוכן מאות רבות של עגונות כאלה.

זאת לא עגינות שנגרמת מדין שמים, זאת לא גזירה נוראה שאין לנו עליה שום הסבר ושאנו מצווים לקבל עלינו את הדין בדומיה. זאת עגינות שנובעת ממנהג לא נכון של הקהילה, לא פחות ולא יותר!


הסיבה לעגינות המודרנית

ובכן הסיבה העיקרית לעגינות המודרנית זה הפרש גיל לא נכון בין המשתדכים. מצוי בכמה קהילות של יהודים יראי ה', שהבחורים המשתדכים מבוגרים בכמה שנים מהבחורות המשתדכות.

הסיבה לתופעה זו היא אחת ויחידה, הבחורות מתחילות לחפש שידוך מגיל צעיר יחסית, ואילו הבחורים בקהילות אלו מתחילים לחפש שידוך בגיל מבוגר יותר בכמה שנים.

כיון שמדובר על קהילות של יראי ה' שלא עוסקים חלילה ב"תכנון המשפחה" או במילים פשוטות יותר לא מגבילים את הילודה, לכן בקהילות אלא יש כל שנה תוספת של כ- 5% אחוז בילודה.

אמנם הסטטיסטיקות של כל שנה מלמדות אותנו שנולדים כ- 105 בנים כנגד כל 100 בנות, דהיינו שיש 5% יותר בחורים בכל שנתון, (האמת היא שבגיל 20 יש רק 4% אחוז יותר) אבל כאשר הבחורים המשתדכים גדולים בממוצע ב 2-3-4 שנים מהבחורות, זה יוצר מצב שיש יותר בחורות (צעירות) מאשר בחורים (מבוגרים), ולחלק מהבחורות לא יכול להיות שידוך, פשוט אין מאיפה... 5% או 10% או 15% מהבחורות הופכות לעגונות מודרניות ר"ל.


האם יש לבחורים המעגנים סמכות רוחנית

ובכן כיון שבמאמר הזה אנו לא מתמקדים בשום קהילה ספציפית, נסתפק בכך שאנו עוסקים בקהילות של יראי ה', ולכל קהילה של יראי ה' יש סמכות רוחנית זו או אחרת. יש הסמכות בישיבה שבה הם למדו והתחנכו, ויש את רבני הקהילה.

אבל בנוסף, הבחורים עצמם הם יראי שמים, ובנוסף גם ההורים של הבחורים הם יראי שמים!

ובנוסף יש קירבה משפחתית בין הבחורים המעגנים לבין המעוגנות המודרניות, לפעמים זו בת דודה שניה לפעמים בת דודה ראשונה ולפעמים זו אחות של הבחורים... וכן לפעמים זו בת של ההורים של הבחור או נכדה שלהם...

האם הסמכות הרוחנית מפעילה את כוחה וממלאה את חובתה?

ובכן בהחלט שמעתי שלפחות בשנים האחרונות יש קהילות של יראי ה' שהסמכות הרוחנית שלהן יצאו בתעמולה חזקה שבחורים יתחילו להשתדך בגיל צעיר יותר.

אבל לצערי הגדול יש קהילות שבהן או שהסמכות כלל לא מפעילה את כוחה וחובתה, או שזה בקול ענות חלושה, או גרוע מהכל הסמכות הרוחנית עצמה מעודדת את הבחורים לדחות את השידוך לגיל שגורם להרבות עגונות מודרניות ל"ע.

העידוד לאחר את גיל השידוכים של הבחורים יכול להיות או באופן פעיל: שיוצרים מסלול לימודים שמאלץ את הבחורים לדחות את השידוך, או באופן של נתינת דוגמא שלילית שחברי הסמכות הרוחנית עצמם מחתנים את בניהם בגיל ובהפרש גיל שגורם לעגן בחורות אחרות, או לוקחים לבנותיהם חתנים בהפרש גיל הגורם לעיגון בחורות אחרות.
אבל כמובן שגם שתיקה רועמת כמוה כעידוד...

(חשוב להדגיש שאיחור גיל השידוך של הבחורים השוקדים על תורתם, משמשת דוגמא גם לחבריהם  שכבר עזבו את ספסל הלימודים).

ביטול התורה עצמה ר"ל

אם מישהו ח"ו מדליק את האור בשבת קודש כדי ללמוד תורה, ברור לכולם שזהו ביטול התורה הגדול ביותר, כי הוא מבטל את התורה עצמה...
וכשיש קהילה שלימה שכורכת את לימוד התורה של הבחורים ביצירת עגונות, היש לך ביטול התורה עצמה גדול מזה?

המחשה מספר ה"תניא"

אלו שלומדים את ספר ה"תניא" יודעים שצריך להילחם ולכבוש את היצר בכל עבירה "אפי' מעבירה קלה של דברי סופרים... כמו בעבודה זרה ממש".

והסיבה לכך שיש יהודי שעובר עבירה (על אף שהיה מוסר נפשו לא לעבוד עבודה זרה) זה בגלל שתי סיבות: א. כי נכנס בו רוח שטות, ונדמה לו שאם זה לא עבודה זרה הוא נשאר ביהדותו גם אם יעבור את העבירה ב. שוכח (את האמת).

וכן בענין השידוכים
המכשול בא א. או מכך שלא יודעים את האמת - "רוח שטות" ב. או שיודעים אבל מעדיפים לשכוח ולהתעלם...

אבל התניא אומר בפרק י"ד "אבל אני אינני רוצה להיות שוטה כמוהו לכפור האמת"! ובתחילת פרק כ"ה "בידו של אדם וברשותו הוא להעביר רוח שטות והשכחה מקרבו"!

ומי שיגיד שהוא לא מבין איך איחור גיל השידוכים של הבחורים מביא ליצירת מאות רבות של עגונות מודרניות:

שיתבונן בכך שהעובדה היא (על פי כל הסטטיסטיקות) שיש בכל שנתון יותר בחורים מבחורות, ובכל זאת העובדה היא שבקהילה שלו דווקא הבחורות מתקשות במציאת שידוך...

ועוד יתבונן בכך שבאותן קהילות של יראי ה' שהבחורים משתדכים בגיל 18 או 20, העובדה היא שאצלם הבחורות לא מתקשות במציאת שידוך! (הבחורות "שוות" כמו הבחורים).

ואם הוא עדיין לא מבין את הקשר בין בחורים שמתחילים להשתדך בגיל 23 וכדו' לבין מאות רבות של עגונות מודרניות (רווקות מבוגרות) בקהילה שלו, אזי יחפש עוד מאמרים שנכתבו בנושא הזה, ואם לא ימצא חוברות מודפסות, קיימת האפשרות לפתוח את ה"גוגל" ולכתוב את שלושת המילים קיצור חשבון השידוכים וללחוץ על חיפוש, ויעלה על המסך קונטרס שמפרט את הבעיה שנוצרת מהפרש הגיל ואת הפתרון הנדרש.

אל תביאנו לידי נסיון
כבר שמעתי מכמה וכמה את ה"פתרון הפשוט" שיש להם לבטל את הנזק הנגרם מהפרש גיל בין החתנים לכלות.

ובכן הצעתם היא שהבחורים ימשיכו לדחות את השידוכים לגיל מאוחר, אבל הם פשוט ישתדכו עם בחורות בנות גילם!

ובכן זה לגמרי לא נכון, כי המציאות היא שבדרך כלל ככל שהבחור מאחר את תחילת ההתעניינות בשידוך זה גורם לכך שהפרש הגיל בינו לבין הכלה יהיה יותר גדול.

לא ניכנס כאן לדיון של הסיבות לתופעה זו, אבל זו המציאות בשטח שלא יכול להיות עליה שום וויכוח. כאשר הבחור משתדך בגיל 18-20 אין הפרש גיל גדול בינו לבין הכלה וכן רגיל אז מאוד שהכלה תהיה מבוגרת מעט מהחתן, אבל כאשר הבחור משתדך מאוחר יותר, בדרך כלל הבחור המבוגר משתדך עם בחורה שצעירה ממנו בכמה שנים שזה גורם לנזק גדול לאחוז מסויים מהבחורות.

אלה שיוצרים את המצב הזה שבחור יצטרך להתחיל להתעניין בשידוכים בגיל מאוחר, מעמידים את הבחורים בנסיון קשה, ובדרך כלל התוצאה היא שהם משתדכים בהפרש גיל גדול ועל ידי זה מעגנים אחוז מסויים של הבחורות.
(וזאת בנוסף לניסיונות נוספים שיש לאלה שמאחרים את גיל הנישואים כמובן וגם פשוט).

תשובות על תגובות של קוראים
אני מקבל תגובות מאלה שקוראים את הפרסומים שלי, ואני רוצה להתייחס לשתיים מהן.

אחד כותב לי שבנוסף לכך שדחיית גיל השידוכים של הבחורים יוצרת עגינות אצל הבחורות, זה גם יוצר בעיות רוחניות רבות אצל הבחורים שאין כאן המקום לפורטן.

ובכן אין ספק שהדברים נכונים ובמיוחד בדורנו כאשר רבתה המכשלה על ידי "מכשירי עבירה" מתוחכמים ר"ל. וכאשר יקדימו את גיל השידוכים זה יעזור הרבה גם בפתרון הבעיה הזאת.

צריך להוסיף שאיחור הנישואים של הבחורים שגורר בעקבותיו גם איחור נישואים של בחורות רבות, יוצר בעיות רוחניות קשות גם אצל הבחורות כמובן וגם פשוט. והלב ממש בוכה על המכשול הגדול הזה שממתין לתיקונו.

ועוד אחד כותב לי שיש סיבה נוספת לכך שאין מספיק חתנים, הנשירה המשמעותית שיש אצל הבחורים יותר מאשר אצל הבחורות, הנובעת מכך שלדבריו אין השקעה מספקת בחינוך של הבחורים.

ובכן ראשית אני מסכים שצריך להשקיע עוד ועוד בחינוך הבחורים, אך לדעתי גם זה קשור מאוד לגיל השידוכים.

כאשר הראש ישיבה וכדו' יודע שבגיל 18 או 19 הבחור צריך להיות מוכן לנישואין, דהיינו שהבחור נכנס לשלב הנישואין מיד אחרי שמסיים את הלימוד הסדיר בישיבה, זה מאלץ את הצוות החינוכי להשקיע כוחות גדולים בהכנת הבחור לנישואין. (ואפי' הישיבה קטנה כבר נהיית קרובה לשלב השידוכים).

אבל כאשר הראש ישיבה וכדו' יודע ששלב השידוכים מתחיל כמה שנים אחרי שהבחור עזב את הישיבה, הרי החינוך של הבחור הוא במידה גדולה ברמה התיאורטית ולא ברמה המעשית, וזה הבדל גדול מאוד...

וכן בנוגע לבחור עצמו, כאשר השידוך רחוק הבחור נוטה לשכוח מהמציאות של החיים ולחיות חיים דמיוניים, עם כל הפגעים הנובעים מזה.

במילים אחרות, כאשר הבחור צריך להשתדך בגיל צעיר יותר זה מכניס אותו ואת מערכת החינוך בה הוא לומד להילוך גבוה, ואילו כאשר גיל השידוכים מתאחר הכל מתנהל בהילוך איטי ופחות מחייב.

הנה לשם השוואה הבחורות מקבלות הדרכה בגיל צעיר איך להיות מוכנות לחיי נישואין והן בוגרות יותר, וזה מהסיבה הפשוטה, שהתקווה היא שהן תשתדכנה בגיל 19 בערך, ואין להאריך בדבר הפשוט.

(מי שיאמר שאדרבה כאשר השידוך רחוק הבחור ילמד תורה לשמה ממש ולא לשם השידוך, הרי זה דברי הבלים ממש! הרי המשנה אומרת בן 18 לחופה, והאם הוא חושב שהוא יותר צדיק מהמשנה? ומה עם כל גדולי ישראל שנישאו בגיל 14 וכדו'? והגמ' אומרת שמי שאין לו אשה שרוי בלא תורה, וכן כתוב שדווקא מי שנשא אשה יכול ללמוד תורה בטהרה.

ואין שום ספק שהקדמת השידוך היא דבר חיובי מכל הבחינות, וכאשר מפורש גם במכתבי הרבי מליובאוויטש).

אליך הקורא
הקורא בוודאי מבין שלכתוב את כל הנ"ל לוקח הרבה זמן... אז בבקשה קורא חביב ונכבד השקע מעט מזמנך והפץ בין ידידך את המאמר הזה ועוד פרסומים בנושא זה.

והלוואי שסוף סוף יהיו כינוסים מתאימים שבהם יעלה הנושא הזה לדיון.

מאת יצחק אלישביץ


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.