מערכת COL | יום י"ב ניסן ה׳תשע״ט 17.04.2019

מדוע ביקש הרבי לחלק מצה שמורה? ● סקירה מיוחדת

מדוע הרבי הטיל על כל אחד את הזכות והחובה לחלק מצה שמורה? מדוע לחלק רק מצות עגולות ועבודת יד? מה יש להסביר בחלוקת המצה שמורה? והאם כדאי שיתפרסם מי הנותן? ● הסופר והמרצה החב"די הרב שבתי ויינטראוב מביא את גודל החובה לחלק מצות שמורה ליהודים לליל הסדר במשנתו של הרבי נשיא דורנו. מיוחד למגזין פסח של COL ● לחלק מצה שמורה
מדוע ביקש הרבי לחלק מצה שמורה? ● סקירה מיוחדת
במרכז: הרבי מחלק מצות בפתח חדרו הק', י"ד ניסן תשמ"ז. בשאר התמונות: חסידי חב"ד בחלוקת מצה שמורה (ארכיון COL)


מגיש: הרב שבתי וינטראוב

חלוקת מצה שמורה


הנני מבקש  - ואם הייתי יכול הייתי מצווה -  לחלק מצה שמורה!

"מה שברצוני לומר הוא, שהנני מבקש, ולו ישר חילי הייתי מצווה - להכניס מנהג זה מחדש, שהרבנים ישלחו מצות שמורה לבעלי הבתים שלהם. ולאו רק הרב, אלא כל מי שיש לו השפעה, יהיה זה הרב, השוחט, או השמש, הרי אם יש לו מישהו שאם הוא ישלח לו מצות - ישתמש הלה בסדר במצות שהוא ישלח לו, עליו לעשות זאת: לשלוח לו מצות, ודוקא עגולות, דווקא מצות יד, ודוקא מצה שמורה. על ידי כך תישמר מצות אכילת מצה כפי שצריך להיות ובהידור על ידי מאות ואולי אלפי אנשים.

במקומות שעורכים בהם סדרים ציבוריים הרי מובן שהדבר מוטל על מסדרי הסדרים. וגדולה מעלת וסגולת מצה, שהיא, כלשון הזוהר הקדוש, מיכלא דאסותא ומיכלא דמהימנותא [=מאכל האמונה ומאכל הרפואה].

אמונה היא הרי היסוד לכל המצות, ושל החיים היהודיים בכלל, כי קיום המצוה כפי שצריך להיות ובהידור - יתן חיות בקיום התורה והמצוות בכל השנה, שתהיה שנה בריאה ברוחניות, ובדרך ממילא שנה בריאה בגשמיות״. (משיחת שבת מברכים ניסן - פרשת החודש - תשי״ד. השיחה הוגהה ע"י הרבי ונדפסה בלקו"ש ח״א ע׳ 243)


לדאבונינו יש אנשים הזקוקים להתעוררות ותעמולה לחלוקת מצה שמורה

"בהנוגע לחלוקת מצה שמורה - הנה פשוט שגם בשנה זו חל הדבר, כי הרי התורה נצחית היא, ולדאבונינו ולצערנו עדיין ישנם כמה וכמה אנשים הזקוקים להתעוררות ולתעמולה. (אג״ק י״א ו)


לפלא שלא חילקו כמות יותר גדולה של מצות

״׳נעם לי לקרוא במכתבו אודות חלוקת השמורה, אף שלפלא קצת שלא חילקו כמות יותר גדולה ואף שבפנימיות הדברים הכמות שבכגון דא אינה נוגעת כל כך ובפרט בעניני פסח אשר מרובה מידה טובה וכו' שהחמץ הוא במשהו, מזה מובן שאפילו משהו טוב ומועיל, בכל זאת בנוגע להסדרים, הרי השיעור הוא על כל פנים כזית ובפרט כשהמקבל אינו יודע על דבר האיכות הבלתי תלויה בכמות". (אג"ק ג' יא')


שבשנה זו יתרבו מספר האנשים שיקבלו מצה שמורה

״..ובזה הענין שהזמן גרמא חלוקת מצה שמורה ובפרט לאנשי הצבא, שמוכרח ששנה זו יתרבה מספר האנשים שיקבלו וזה מאשר בשנים שקדמו, שהרי הכירו ובאו בקשר עם כמה מהם, וגם ההתעוררות עתה בשנה זו יותר משלפניה — נוסף על ההוראה הכללית שמוכרח הענין דמעלין בקודש דוקא״. (אג״ק י״ד עמ' תקיז).


להסביר למקבלים גודל החשיבות של מצה שמורה

״לכתבו על דבר  מצה שמורה, אשתדל בזה, ובטח יאשר הקבלה, ובאם יעלה בידי אשלח — נוסף על בקשתו, מצות אחדות, ותקותי שיחלקם בין המושפעים שלו, בצירוף הסברתו על גודל הענין וחשיבותו, ובפרט על פי המובא ומבואר בכמה מקומות תוכן הענין, שמצה נקראת מיכלא דמהימנותא (אמונה) ומיכלא דאסוותא (רפואה) (אג״ק כ' קפה).


לפלא שלא ידעו שיזם את חלוקת המצה שמורה -  ענווה שלא במקומה

במכתב מכ״ט סיון תשט״ז כותב הרבי: ׳׳במענה על מכתבו מכ"ד סיון, נעם לי לקרות בו שהשתתף בפועל בחלוקת מצה שמורה. אף שלפלא סיומו בסעיף זה שכמעט שלא נודע שזה בא ביוזמתו, כי זה עניוות שלא במקומה, ובוודאי שלו היה נודע שפעולה זו שייכת אליו והוא הגורם, היה זה מביא שישמעו לדבריו ולתעמולתו על דבר לימוד תורת החסידות והליכה בהדרכותיה ומנהגיה וכו'". (אג"ק יג' ריט')


לפלא שמבצע מצה שמורה היה בצמצום

בנוגע לכמות החלוקה כותב הרבי: ״ולפלא שכנראה מבין השיטין וכן מהידיעות המתקבלות מן הצד, הרי מבצע דמצה שמורה בשנה זו כנראה היה בצימצום בערך שנים שעברו (אג״ק י״ט רצא)

במכתב משנת תשי״ז  : ׳׳בוודאי מתכוננים למבצע חלוקת מצה שמורה ולא כבכל שנה אלא בהוספה, שהרי נתרבה מספר אלה שמכירים בהם ונתוסף גם כן בהתעוררות דלבן של ישראל אשר גם בגלותא כשישנה היא בכל זאת הלב ער להקב״ה ולגאולה, וגאולה ענינה לכל לראש מיצר הרע". (אג״ק ט״ו יז)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.