מערכת COL | יום ט' אייר ה׳תשס״ה 18.05.2005

"אין מי שינווט פולמוס פומבי בקשר לשלימות הארץ"

בין חברי משלחת ההזדהות של יהודי ארצות הברית, שהגיעה לפני כחודשיים לביקור הזדהות בגוש קטיף, היו גם לא מעט רבנים אורתודוקסים. הצטרפותם למשלחת עמדה בניגוד לשתיקה המאפיינת את גישתה של היהדות האורתודוקסית לתוכנית ההתנתקות. בעוד שבישראל התייצבו רבנים אורתודוקסים מהציונות הדתית בחזית המאבק נגד פינוי גוש קטיף, עמיתיהם תושבי ארצות הברית העדיפו להישאר בצל. משתיקתם של הרבנים האורותודקסים בארה"ב אין להסיק שהם אדישים לתוכנית ההתנתקות. הם יודעים לצטט במדויק הצהרות של גורמים מרכזיים בישראל, שבהן הערכות פסימיות על הצפוי לביטחון המדינה בעקבות פינוי גוש קטיף. רבים מהרבנים מתרפקים על זכר הרבי מלובביץ', שהכתיב ליהדות האורתודוקסית בארה"ב סדרי עדיפויות ודפוסי תגובה בענייני השעה, למשל בסוגיית מיהו יהודי. "מאז שנפטר, אין מי שינווט פולמוס פומבי בעניין הנוגע לביטחון ישראל", אמר אחד מהם. המשך הכתבה מעיתון 'הארץ' ב'כתבה מלאה'
מתרפקים על זכר הרבי שהכתיב סדרי עדיפויות ודפוסי תגובה בענייני השעה
רבנים שחזרו לניו יורק מביקורי ההזדהות שיתפו את עמיתיהם ברשמים קשים ותיארו באור מדכא את שיחותיהם עם המתיישבים המועמדים לפינוי. עם זאת, רבנים ועסקנים בקהילה היהודית לא ידעו לנקוב בשמו של רב אורתודקסי אמריקאי חשוב או ארגון אורתודוקסי מוביל, שהעזו להביע בגלוי התנגדות לפינוי גוש קטיף או לתקוף את ראש הממשלה, אריאל שרון.

ההימנעות המופגנת של הרבנים האורתודוקסים מיציאה בגלוי נגד פינוי גוש קטיף והתחמקותם מהטחת ביקורת בראש הממשלה בולטות במיוחד כשמשווים את התנהגותם כיום למאבק הבוטה שניהלו נגד הסכם אוסלו. אז השמיעו רבנים מרכזיים בניו יורק התבטאויות חסרות מעצורים בראיונות לעיתונות המקומית. חלקם אף פסקו שעל יצחק רבין חל דין רודף.

הזהירות המוצהרת של הרבנים האורתודוקסים בארה"ב מכל ביטוי של ביקורת נגד שרון מורגשת גם על רקע פעילותם של עסקנים מקומיים, המנסים לעורר בקהילה היהודית מחאה נגד פינוי גוש קטיף. רבנים המתנגדים להתנתקות לא יצאו לפעילות הסברה והעדיפו להפקיר את הזירה הקהילתית-האורתודוקסית לעסקנים וארגונים ממחנה הימין.

שני ביקורי הזדהות של יהודים אמריקאים בגוש קטיף היו במארס ובשניהם השתתפו רבנים אורתודוקסים. את הביקורים אירגנו פעילים ממחנה הימין: דב הייקינד, חבר בית הנבחרים של מדינת ניו יורק, וארווין מוסקוביץ, בעל הון ממיאמי שהקים שכונה יהודית בראס אל-עמוד. הייקינד, הנחשב אחד הדוברים המיומנים של הימין הדתי בארה"ב, עוסק בימים אלה בארגון משלחת נוספת שתצא לגוש קטיף. בביקור, האמור להתקיים בחודש הבא, "ישתתפו מאות רבות של יהודים אמריקאים", מבטיח הייקינד.

על פי דיווחים בארצות הברית, קבוצה של פעילי ימין מארגנת הפגנה גדולה נגד שרון, כשזה יגיע לביקור בניו יורק בסוף החודש. "יהיו יותר יהודים שיפגינו בחוץ נגד שרון מיהודים שישתתפו באירוע לכבוד ראש הממשלה", מצהיר עסקן דתי המעורב בהכנות להפגנה.

בין המגלים מעורבות גוברת במאמצים להפיח רוח במפרשיהם של מתנגדי ההתנתקות בארה"ב בולטת דמותו של מורטון קליין, מנהיג ארגון ציוני אמריקה. קליין, פעיל ימני ותיק, מעורר דחייה ולעג מצד הממסד היהודי. עם זאת, אין עוררין על כשרונו להנהיג מאמץ הסברתי משכנע בנושאים הקשורים לישראל.

"לרבנים אין אומץ לדבר ולמחות, במיוחד אם הדבר כרוך בצורך לגנות את שרון", טוען קליין. "אם עמרם מצנע היה יוזם את פינוי גוש קטיף, האורתודוקסיה בארה"ב היתה משתוללת". לדבריו, לרבנים בארה"ב היה קל ונוח לזעוק חמס נגד הסכם אוסלו, משום "שגם שרון ובנימין נתניהו, הנערצים עליהם, היו נגד אוסלו. אבל היום אין בישראל מפלגה מרכזית או פוליטיקאים המתנגדים להתנתקות והמקובלים גם על הרבנים באמריקה".

אין שומע

משה טנדלר, רב אורתודוקסי וחוקר בתחום הביולוגיה המלמד בישיבה יוניברסיטי, היה מראשי הדוברים נגד הסכם אוסלו. בשיחה טלפונית ארוכה סיפר טנדלר שזה שבועות אחדים הוא מנסה לגייס רבנים וארגונים אורתודוקסיים למאבק ציבורי נגד פינוי גוש קטיף. "לא זו בלבד שאני נתקל בסירוב ובהתחמקויות - אלא שרבנים וארגונים מאשימים אותי בהתערבות בפוליטיקה הישראלית".

הרב טנדלר, ש-53 נכדים ונינים שלו מתגוררים בישראל, חלקם בהתנחלויות, השתתף בביקור בגוש קטיף שאירגן מוסקוביץ. "אני מדבר וזועק בכל מקום אבל אין שומע", טען. "אני מסביר לעמיתי הרבנים שגם השב"כ וגם מפקדים בצה"ל גורסים שאחרי ההתנתקות יתחדשו פעולות טרור". לדבריו, הרבנים והארגונים האורותודוקסיים אינם מוכנים להתייצב למאבק פומבי נגד הפינוי. "פתאום החליטו הארגונים הדתיים שמחאה נגד עקירת יהודים מבתיהם מנוגדת לתקינות הפוליטית".

טנדלר פנה באחרונה לראשי "ישראל הצעיר", ארגון אורתודוקסי מרכזי המאחד עשרות בתי כנסת בצפון אמריקה, והציע להם לנצל את השפעתם ולארגן מצעד מחאה בוושינגטון נגד ההתנתקות. לדבריו, בעזרת ארגונים נוספים יכולים ראשי "ישראל הצעיר" לגייס 50 אלף יהודים למצעד כזה. הארגון, הוא אומר, "התעלם מהצעתי ואף לא טרח להשיב עליה". מנכ"ל "ישראל הצעיר", הרב פסח לרנר, אומר בתגובה כי לא זכורה לו פנייה של הרב טנדלר. הרב לרנר מאשר כי רבנים אורתודוקסים נמנעים מלהתייצב בגלוי נגד ההתנתקות.

לרנר מוסיף כי שתיקת הרבנים משקפת "עייפות ומבוכה". לדבריו, "אנשים פשוט עייפים ומבולבלים ואינם מבינים בדיוק מה קורה. שרון היה אבי ההתנחלויות ופתאום הוא עוקר יישובים". הוא מנסה להתנחם בהתגייסות לתמיכה במתיישבי גוש קטיף שלא באמצעות הארגונים האורתודוקסיים. לדבריו, בתי כנסת וגופים פרטיים בארה"ב גייסו מאות אלפי דולרים למימון האוטובוסים שהסיעו את האלפים שביקרו בגוש קטיף בפסח.

הרב טנדלר זועם במיוחד על "איחוד הקהילות האורתודוקסיות", הנחשב לארגון רב ההשפעה ביותר בזרם האורותודוקסי ונמנע באופן מוצהר מהבעת דעה בסוגיית ההתנתקות. לפני שבועות אחדים יזם הארגון שיחת ועידה עם ראש מינהלת ההתנתקות, יונתן בשיא, שבה השתתפו רבנים ועסקנים אורתודוקסים. "השיחה היתה כישלון מביש", אומר אחד הרבנים שהשתתפו בפגישה.

נשיא איחוד הקהילות, סטיב סאוויצקי, וסגנו, הרב צבי הירש ויינרב, מסבירים כי הם מסתייגים מתוכנית ההתנתקות ו"מודאגים מהפינוי הצפוי של יישובים ומעקירת אלפי מתיישבים". אולם לדבריהם, "הארגון שלנו דבק במדיניות המקובלת זה שנים, לתמוך בכל עמדה רשמית שאושרה בממשלת ישראל". סאוויצקי מספר כי בכירים בישראל הבהירו לו שישראל לא תיישם את מפת הדרכים לפני שארגוני הטרור הפלשתיניים יפורקו. "לבנו כבד לנוכח הפינוי, אבל אנו תומכים בממשלה ובראש הממשלה".

שיתוק קולקטיווי

לרב שרגא שונפלד, אחד הרבנים הידועים והמוערכים בניו יורק, יש טענות קשות נגד חבריו. "כקולקטיב, ציבור הרבנים האורתודוקסים באמריקה משותק", הוא מצהיר בפסקנות. לדבריו, בשיחות פרטיות רבנים מביעים באוזניו מחאה נגד עקירת יישובים, אבל ניסיונותיו לארגן אירוע מחאה ציבורי נגד פינוי גוש קטיף עלו בתוהו עד כה. "הרבנים חוששים לדבר בקול רם", הוא אומר. "נראה לי ששרון כישף אותם".

שונפלד עמד בעבר בראש הסתדרות הרבנים באמריקה, ארגון הרבנים האורתודוקסים הגדול בצפון אמריקה. לאחרונה, הוא מספר, הציע לראשי הסתדרות הרבנים לפרסם הצהרת מחאה נגד עקירת יישובים. "ההצעה נדחתה על הסף ובאופן תקיף", הוא אומר. ראשי הארגון, שהשתתפו בישיבה שבה הועלתה ההצעה, הסבירו לו שהרבנות הראשית בישראל נמנעה עד כה מנקיטת עמדה רשמית נגד ההתנתקות. לאחרונה פנה גם לראשי אגודת ישראל באמריקה וניסה לשכנעם לפרסם מחאה. "הם השיבו שענייני חינוך חשובים בעיניהם יותר מפינוי גוש קטיף", סיפר.

הרב מארק שניאור, בעבר יושב ראש איגוד הרבנים בניו יורק, גורס כי הפסיוויות שמגלים רבנים מקומיים בסוגיית ההתנתקות נשענת במידה רבה על לקחים שהפיקו מרצח יצחק רבין. לדבריו, "הם גילו שמלים והצהרות יכולות להיות מסוכנות מאוד". שניאור מסביר שרבנים חוששים מהתבטאויות נגד פינוי גוש קטיף ונמנעים מביקורת נגד שרון, גם משום ש"תוכנית ההתנתקות נתמכת על ידי נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש".

רבנים לא מעטים מתרעמים על תמיכתה של ועידת הנשיאים היהודים, ארגון הגג היהודי, בתוכנית ההתנתקות. מנכ"ל הוועידה, מלקולם הונליין, הוא אורתודוקסי ורבנים אורתודוקסים עומדים בקשרי ידידות אתו. "אינני מבין מה קרה לוועידת הנשיאים", אומר אחד הרבנים. "לא זכור לי שהוועידה תמכה בהסכם אוסלו. אבל היא החליטה לתמוך בתוכנית גרועה וחמורה מהסכם אוסלו".

הרבנים האורתודוקסים שרואיינו לכתבה הביעו כמיהה חזקה להנהגה רוחנית סמכותית, שלדעתם חסרונה יצר חלל ריק ומעיק. "אין היום באמריקה רב אורתודוקסי הרצוי לרוב אחיו והמסוגל להורות על הוצאת ספר תורה לרחובה של עיר כצעד של מחאה וצער", אומר רב ותיק בניו יורק שהיה מראשי הדוברים נגד הסכם אוסלו.

אין פלא שאחדים מהמרואיינים מתרפקים על זכר הרבי מלובביץ', שהכתיב ליהדות האורתודוקסית בארה"ב סדרי עדיפויות ודפוסי תגובה בענייני השעה, למשל בסוגיית מיהו יהודי. "מאז שנפטר, אין מי שינווט פולמוס פומבי בעניין הנוגע לביטחון ישראל", אמר אחד מהם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.