מערכת COL | יום כ"ח אדר ב ה׳תשע״ט 04.04.2019

אבד חסיד: הרב גערליצקי כותב לדמותו של הרב לנדא זצ"ל • מיוחד

"ברצוני לכתוב רק על נקודה אחת פנימית, בריח התיכון בחייו ואישיותו – "אבד חסיד מן הארץ". חסיד אמיתי ופנימי בעצם נפשו, בכל רמ"ח ושס"ה, כחסידים הראשונים ממש, העומד בביטול מוחלט לרבי ולכל ענין של הרבי" • הרב יוסף ש. גערליצקי שליח הרבי ורב קהילת חב"ד בתל אביב-יפו, בטור מיוחד ומרגש על הרב משה יהודה לייב לנדא זצ"ל • אבד חסיד
אבד חסיד: הרב גערליצקי כותב לדמותו של הרב לנדא זצ
הגרמי"ל לנדא זצ"ל נושא דברים בישיבת 'חזון אליהו' בתל אביב. לצידו יבדלח"ט הרב יוסף גערליצקי, כותב השורות
הרב יוסף ש. גערליצקי
שליח הרבי ורב קהילת חב"ד בתל אביב-יפו

אבד חסיד

רבות ודאי נכתב ועוד ייכתב לדור אחרון על דמותו התמירה רבת האנפין של הגאון החסיד הרב לנדא ע"ה, גאונותו המופלאה, פיקחותו הנדירה, מנהיגותו, מסירות נפשו, עד להנהגות "בין אדם לחבירו" שגם בזה היה חד בדרא ממש, למרות רום מעלתו וטרדותיו ידע להתייחס במאור פנים ובהדרת כבוד לכל אחד ואחד ממש. על כל אלו ודאי עוד יסופר רבות.

ברצוני לכתוב רק על נקודה אחת פנימית, בריח התיכון בחייו ואישיותו – "אבד חסיד מן הארץ". חסיד אמיתי ופנימי בעצם נפשו, בכל רמ"ח ושס"ה, כחסידים הראשונים ממש, העומד בביטול מוחלט לרבי ולכל ענין של הרבי. כל מה ששייך לרבי ולשליחות ולמבצעים של הרבי היה אצלו קודש קודשים. והכל בטבעיות ובפשטות גמורה, שאין כלל קס"ד לחשוב אחרת.
אפשר וצריך להאריך בתיאור מידת חסידותו והתקשרותו, אך במסגרת זו אסתפק בדרשה אחת שנשא, שבאופן אישי התפעלתי ממנו מאד:

היה זה בכינוס רבנים לפני כעשור שנים, בו השתתפו גדולי התורה בדורנו, הרבנים הראשיים, וגדולי הרבנים מכל החוגים. הרב לנדא ע"ה נתבקש לדבר, והיה זה בדיוק לאחר מסע בחו"ל בו ביקר אצל כמה שלוחים במקומות נידחים. הוא נשא "א פייערדיקע דרשה", נאום חוצב להבות, כפי שרק הוא ידע... הוא תיאר בהתרגשות ובדרמטיות כזו את חיי השלוחים ועבודתם, עד שכל הרבנים הנוכחים ישבו פעורי פה ומשתאים.


הגרמי"ל לנדא זצ"ל נושא דברים בכינוס (צילום: ארכיון ליובאוויטש)


הרב ע"ה האריך לתאר במתק לשונו איך במקומות אלו אין מוצר אחד כשר להשיג, ואין שום חינוך יהודי, והשלוחים מוסרים נפשם יומם ולילה והופכים את המקום למקום של חסידות ותורה ויראת-שמים. "הראיתם פעם יהודי שאין לו 'חיים משלו' אפילו שעה אחת ביום?! שמבוקר עד ערב הוא מקדיש את כל זמנו אך ורק עבור כלל ישראל, עבור יהודים שהוא אפילו עדיין לא מכיר, עבור יהודי אחד שיניח תפילין או צעיר אחד שלא יתבולל?!" הרעים הרב ע"ה בקולו, "אני ראיתי! כך בדיוק חיים אלפי השלוחים של הרבי!"

"זו לא שליחות לחודש, לשנה או לשנתיים", הדגיש בנאומו, "ואף לא 'משרת רבנות' לכמה שנים, אלו יהודים שמחליטים לתת את כל חייהם ממש עבור יהודים אחרים! הנשמע כזאת, לא רק בדורנו, אפילו בדורות שלפנינו?!" ואז סיים הרב לנדא בפאתוס "האמת היא, שהיה צריך להיות תור ארוך של אנשים עם 'קוויטלאך' לבוא ולבקש ברכה מכל שליח של הרבי! כל אחד מהם הוא ממש כצדיקים הקדמונים, המוסרים נפשם בכל יום ויום, באש ובמים, על קידוש שמו יתברך, למען כלל ישראל!"

הרבנים היו נרעשים ממש מהנאום של רב העיר בני-ברק. ניכר היה שרבים בקהל 'קלטו' אז בפעם הראשונה מה הוא מפעל השליחות של הרבי. מאז אותו נאום השתנתה אצל רבים מהם כל ההסתכלות על הרבי ועל חב"ד. דבר כזה היה יכול לפעול רק חסיד אמיתי.

בשנת תשס"ה, לפני ביצוע ההתנתקות האיומה מיישובי חבל עזה, היה הרב לנדא שותף מלא במאמצינו, במסגרת קונגרס הרבנים 'פיקוח נפש', לנסות ולעצור את הגזירה הנוראה. ביקרנו אז יחד, משלחת רבנים מכל אה"ק, בראשות הרב לנדא, את ראש הממשלה דאז אריאל שרון. כבר אז היתה קשה על הרב לנדא ההליכה ברגליו, אך הוא אמר "כשזה ענין של הרבי, הולכים מיד ולא עושים חשבונות".

כשהרב לנדא דיבר באותה פגישה אל שרון, הרגישו כולם איך "נפשו יצאה בדברו" כפשוטו, הוא זעק מעומק הלב, בכאב ובדמעות, כמי שמתחנן על גורל עם ישראל ממש, והוא חזר ואמר שוב ושוב את אותו משפט: "הרבי מליובאוויטש אמר שזה לא יגרום שלום אלא סכנת נפשות!" לאורך כל הפגישה הוא פשוט ציטט עוד ועוד מדברי הרבי.

כל מי שהיה בפגישה הרגיש שמדובר פה בחסיד אמיתי, שכל מציאותו ביטול מוחלט לרבי – רב גדול ומוערך בכל העולם, בעל הבנה מעמיקה בכל תחום, בעל כושר הסברה וכו', אך כשמגיעים לרגע האמת כל מציאותו זועקת דבר אחד – להיות שליח של הרבי ולהביא את דברי הרבי.

חיבה יתירה נודעה מהרב לנדא ע"ה לתלמידי ישיבתינו בתל-אביב, ישיבת חב"ד 'חזון אליהו' לצעירים בעלי-תשובה. מידי שנה היה פונה להנהלת הישיבה שישלחו אליו מתלמידי הישיבה שיתארחו אצלו במשך כל חג הפסח. מדובר בבחורים שבני משפחותיהם אינם שומרים תומ"צ לע"ע, ולכן כמובן אינם יכולים לשהות בבית הוריהם בימי הפסח. הימים האלו בהם שהו בבית הרב פעלו על הבחורים רושם עצום שנחרת בהם לכל חייהם.


הגרמי"ל לנדא זצ"ל (ארכיון ליובאוויטש)

הרב ע"ה הגיע גם כמה פעמים להתוועד עם הבחורים בישיבה ולקרבם, והיה מפליא בגודל מעלתם של הבעלי-תשובה ששינו את חייהם מן הקצה אל הקצה, ולא זז מחבבם עד שגם ערך 'סידור קידושין' בחופות של כמה מהם. באחד ההזדמנויות התבטא ברבים שהוא מקנא באלו שהקימו את הישיבה, הזוכים להוציא יקר מזולל.

בכלל, חיבתו לכל הפעילות בתל-אביב, למוסדות החינוך ועוד, הורגשה תמיד. רגע מיוחד נוסף שזכור לי היטב, הוא כאשר הגיע במיוחד לתלמוד תורה "אהלי מנחם" חב"ד בתל-אביב, בהזדמנות מצערת, כאשר ערכנו כנס התעוררות בעקבות פטירת אחד התלמידים בתאונת דרכים ל"ע. ניתן היה לראות את הרגישות המופלאה, האיכפתיות האמיתית שלו. הרב לנדא פשוט ישב ודיבר אל ליבם של הילדים הרכים, מתוך רגש עצום שקשה לתארו במילים.

אכן, אבד חסיד מן הארץ. חסיד שודאי ודאי ידרוש ויפעל במרומים עבור אנ"ש ועבור כלל ישראל, שיהיה אך טוב וחסד, בגאולה האמיתית והשלימה מיד ממש.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.