מערכת COL | יום כ"ז אדר ב ה׳תשע״ט 03.04.2019

הרב לנדא - גאון, תקיף ומבין / שניאור זלמן ברגר

הרב משה יהודה לייב לנדא ע"ה רב ואב"ד בני ברק, מילא את תפקידו ביד רמה, ולענ"ד זו תוצאה של שלוש תכונות חשובות אשר ירש מאביו - גאון, תקיף ומבין" • הסופר החב"די הרב שניאור זלמן ברגר כותב שביבים לדמותו של הרב הנערץ, ומצרף צרור תמונות מיוחד • לטור המלא
הרב לנדא - גאון, תקיף ומבין / שניאור זלמן ברגר
ירש מאביו: הרב יעקב לנדא ע"ה ובניו הרב משה יהודה לייב ויבלחט"א הרב אליהו לנדא

הרב שניאור זלמן ברגר

הרב משה יהודה לייב לנדא ע"ה רב ואב"ד בני ברק, מילא את תפקידו ביד רמה, ולעניות דעתי זו תוצאה של שלוש תכונות חשובות אשר ירש מאביו - גאון, תקיף ומבין.

גאון – עוד בימי נערותו בישיבת תומכי תמימים ב'פרדס' בלוד, נחשב לעילוי ועד מהרה התמנה למגיד שיעור בישיבה בראשון לציון, ובשנים הבאות כאשר התמנה למגיד שיעור בישיבת תומכי תמימים בכפר חב"ד, נחשב בעיני ה"תמימים" (ובהם אבי מורי שי') כגאון ובקי בש"ס ופוסקים, ובעל כישרון הסברה מעולה. ובשנים הבאות כאשר התמנה לרב, פסק בכל תחום הלכתי, ופסקיו מקובלים בכל החוגים.

תקיף – לולי התקיפות שלו, מערכת הכשרות שלו לא היתה נוסקת לגבהים. הרב ידע לקבל כל אחד במאור פנים וגם להסביר בפרוטרוט לקטן כגדול, אך בכל דבר הנוגד הלכה, ובכל צעד נגד הציביון החרדי של העיר בני ברק, הרב לא ידע פשרות, וכדי לחזק ולבצר את מערכת הכשרות הציב כללים חדשים כמו לא להחזיר כשרות לחנות ממנה הוריד תעודת כשרות, וכך גם בתקופה האחרונה, בודאי כולם מכירים את התמונה של הרב מגיע לבית המשפט בקשר למאבק השבת.

מבין – הרב הבין היטב בעולם הזה, בכל פרט בפרקטיקה של הכשרות, מקוואות ובנושאים רבים אחרים.

הנה דוגמא לתקיפות והבנה מעשית:

היה זה לפני למעלה משני עשורים, כאשר הסתובבה שמועה עקשנית, כי הרב לנדא קיבל מענה מהרבי, המתיר רישום ילדים לא יהודים לבתי ספר יהודים, ולשמועה היו גירסאות שונות וסותרות. כאשר התכוננתי לשליחות בבית ספר חב"די בחבר העמים, ביקשתי לדעת את התשובה המדוייקת של הרבי בנידון, ואת ספיקותיי בנידון שאלתי את הרב לנדא, אשר השיב במפורט, ולכל שאלה ושאלה שב והסביר עד אשר הכל היה נהיר ומובן. והנה המסקנות:

 ילדה לאבא יהודי ואמא גויה, התגוררה בבני ברק והיתה מועמדת לגיור. האמא ביקשה שהילדה תלמד בבית ספר דתי, עוד טרם גויירה, ועל כך השיב הרבי בחיוב. לכן הבהיר הרב לנדא - אם יש ילד לא יהודי, המבקש ללמוד בבית ספר יהודי, על מנת להתגייר, גם אם לא מדובר בגיור מיידי, אלא לאחר שיעלו לארץ הקודש, וברור כי הילד בא ללמוד בבית ספר בגלל הגיור ולא בגין סיבות אחרות, אפשר להכניס את הילד ללמוד בבית ספר יהודי. ביקשתי מהרב לנדא להסביר לי: ואם יש הרבה ילדים המבקשים ללמוד בבית ספר כי הם מבקשים להתגייר, אז יהיו עשרות ילדים גויים בבית ספר יהודי? סיימתי את השאלה והרב לנדא נזעק: "חס ושלום, חס ושלום. מקסימום בודדים בכל בית ספר, לא הגיוני שיהיו עשרות ילדים המבקשים להתגייר".

ומהרב לנדא זצ"ל אעבור לממלא מקומו וממשיך דרכו הרב חיים יצחק אייזיק לנדא שליט"א אשר נבחר לכהן כרבה של בני ברק יחד עם הרב שבח צבי רוזנבלט שליט"א.

הרבי עודד את עסקני חב"ד לפעול למינוי רבנים חב"דיים למשרות רבני עיר, ובמהלך השנים פעלו בנושא באינטנסיביות רבה ר' שליימקה מיידנצ'יק, ר' זושא הפרטיזן, ר' ברקה וולף ור' יוסל בלוי עליהם השלום, וברוך ה' ראו הצלחה במינוי רבני ערים, וגם רבני שכונות. וכאשר הרב יעקב לנדא ע"ה הלך לעולמו, עסקני חב"ד בהכוונת הרבי, עשו הכל למען רבנותו של הרב משה לנדא ע"ה וגם כאן ראו הצלחה. ולעניות דעתי, כל חסיד באשר הוא, צריך לשמוח בימים אלו, כאשר בעיר החרדית בני ברק, התמנה שוב רב חב"די ובודאי הדבר גורם נחת רוח רב לרבי.

כתבתי מעט על רבנים גדולים, ואצרף מספר תמונות מהרב משה לנדא זצ"ל, בחלק מהתמונות נראה עם אביו הרב יעקב לנדא ע"ה ויבלחט"א אחיו הרב אליהו לנדא שליט"א.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.