מערכת COL | יום כ"ח אדר ב ה׳תשע״ט 04.04.2019

תקציב, קשיים ורגע מרגש: ה-'קמחא דפסחא' • מאחורי הקלעים

'מלאכים בסתר': ערב ר"ח ניסן ושבועיים לפני ליל הסדר - שוחח 'מרכז התקשורת החב"די' COL עם הרב שמשון טל שליח חב"ד בהוד-השרון והרב שגיא הר שפר שליח חב"ד בנס-ציונה, שמחלקים 'קמחא דפסחא' ליהודים הזקוקים לתמיכה לחג • בראיון למגזין שישי ב-COL הם מספרים ומשתפים: מהיכן הגיעה אליהם היוזמה? מניין התקציב למימון? מה החלק הכי קשה בארגון 'קמחא דפסחא' • וגם: מהו הרגע מיוחד שהיה להם בעת החלוקה? • לראיון המלא
תקציב, קשיים ורגע מרגש: ה-'קמחא דפסחא' • מאחורי הקלעים
למעלה: הרב שמשון טל. למטה: הרב שגיא הר-שפר; ארכיון COL


מאת: מנדי זילברשטרום, COL

***

ערב ר"ח ניסן ושבועיים לפני ליל הסדר - שוחח 'מרכז התקשורת החב"די' COL עם הרב שמשון טל שליח חב"ד בהוד-השרון והרב שגיא הר שפר שליח חב"ד בנס-ציונה שמחלקים 'קמחא דפסחא' לזקוקים לתמיכה לחג. בראיון למגזין שישי ב-COL הם מספרים ומשתפים על הפעילות המיוחדת.

***

ראשית: כיצד באה היוזמה ואיך היא החלה אצלכם? שתפו.
 
הרב הר-שפר: "מפעל קמחא דפסחא של בית חב"ד נס ציונה הוקם לפני 27 שנה. באותם ימים לא היו כל כך הרבה עמותות שעסקו ב'קמחא דפסחא' וככתובת לכל עניין יהודי, הגיעו אנשים לבית חב"ד לחפש עזרה. מתוך צורך זה החל אחד המפעלים הגדולים באזור השפלה".



הרב טל: "זה היה חלום שהגשמתו עדיין בשלבים. התחלנו ממש בקטן עם מנות ששלחנו מהמטבח של הצהרון שלנו לילדים נזקקים. נכון להיום אנחנו מחלקים 90 מנות חמות מבושלות בכל יום, פעמיים בשבוע עד לפתח הבית של נזקקים ומוגבלים". 

מה זה כולל היום: מי המעורבים, מה סדר הגודל ומאיפה המימון?

הרב טל: "אל המטבח של בית חב"ד מגיעים מתנדבים מסורים ומבשלים אוכל ברמה גבוהה. דגים/עופות, פחממה ותוספת ירק. המנות נארזות בתבניות סגורות ומתנדבים נוספים מגיעים כדי לשנע את המנות לכתובות השונות ברחבי העיר. ישנם אנשים טובים בעיר שהצורך הזה נוגע לליבם והם תורמים או משלמים עבור מוצרי המזון. בשרים, דגים, ירקות ועוד... הכתובות מגיעות אלינו מהרווחה או מאנשים שמדווחים על שכן או מכר".

הרב הר-שפר: "כיום בית חב"ד מחלק למעלה מ-2000 ארוחות מבושלות וחמות כשרות לפסח. בית התמחוי של בית חב"ד נס ציונה הינו למיטב ידיעתי בית התמחוי היחיד באזור השפלה שמוכשר לפסח ומבשל יום יום אוכל לנזקקי השפלה כולל בימי חול המועד ושביעי של פסח. הכסף מגיע מתרומות של תושבי שמעריכים את המפעל החשוב הזה". 



שתפו את הגולשים ברגע מכונן במיוחד שאירע לכם בעת החלוקה.

הרב הר-שפר: "סיפור מעניין: יהודי שהיה בעל חנות לממכר ירקות בסיטונאות וכל שנה תרם משטחי ירקות למפעל קמחא דפסחא - ירד מנכסיו לפני מספר שנים, והגיע בביישנות להיעזר בבית חב"ד. בצער הוא פעם הפטיר, "הייתי תמיד מהנותנים ועכשיו אני מהמקבלים...". ברוך השם, לפני שנתיים הוא פנה אלי ואמר שהוא הצליח לצאת ממעגל העוני והוא מתכוון לתרום (אמנם רק משהו סמלי) - במקום לקבל".

הרב טל: "רגע מאוד מרגש היה כאשר ליווינו אישה לאחר ניתוח ראש. היא ביקשה שהמחלק יכנס לביתה ויניח את המנה על השולחן. היא תדאג להשאיר דלת פתוחה כיוון שאינה יכולה להתנייד כראוי אפילו בתוך הבית. לאט לאט היא שבה לאיתנה עד שכבר לא נזקקה לעזרה הבסיסית הזו ואף בקשה לתרום לבית חב"ד.



"מאוד נגע לליבי שיחת טלפון של עובדת-סוציאלית: "אתם הצוהר היחיד לעולם בחוץ" עבור אישה ניצולת שואה שבטיפולה. לצערנו, כשנפטרה אף אחד לא ידע על כך עד שהמחלק שלנו דפק על דלת ביתה ולא נענה. כי אנחנו היחידים שביקרו אצלה.

"ונחת אישי מיוחד היה בקיץ, כשהמתנדבים הקבועים יצאו לחופשה ולא נמצאו מחליפים. הבנות הגדולות שלנו הלכו לבשל והקטנים התגייסו לארוז את התבניות".

מה החלק הכי קשה בארגון 'קמחא דפסחא', וכיצד מתגברים עליו?

הרב טל: "היות ואנו עוסקים בהגשת ארוחות חמות לאוכלוסייה שלא יכולה לבשל בעצמה, כיוון שהמטבח שלנו לא עובד בפסח, אנו משתדלים לשלוח סלי מזון עם אוכל מוכן של 'חמם והגש'. רכישת המוצרים הללו צורכת התארגנות מראש והם גם מאוד יקרים".

הרב הר-שפר: "החלק הקשה אצלנו - מאחר ואנחנו מבשלים לחג, הוא כוח אדם איכותי בערב חג, ואיך מסתדרים? הקדוש ברוך הוא עוזר, כמו שהוא עוזר להשיג את המימון". 



בשורה התחתונה - מהו המוטו שלכם?

הרב הר-שפר: "המוטו הוא - שלא יישאר יהודי בנס ציונה ללא אוכל מהודר וכשר לפסח".

הרב טל: "לעזור לזולת בגשמיות זה הרוחניות שלנו. הרבה פעמים זה מחזק את הרוחניות של הזולת הן במקבלים והן בתורמים".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.