מערכת COL | יום כ"ב אדר ב ה׳תשע״ט 29.03.2019

סדר בחב"ד, ראייה חב"דית, וביקורת מחוב"דת • סוגרים שבוע

מדור אקטואלי ב-מגזין שישי של -COL, ובו משה כהנא ומנדי זילברשטרום במרכז התקשורת החב"די COL שמים 'הכל על השולחן' וסוגרים שבוע • הכנות לליל הסדר: פטנטים חדשים, מול שמירה על הישן והטוב, החיים בבועת ה'סמוך', 'כוחי ועוצם ידי', ועל העלייה לרגל של הפוליטיקאים בקהילות חב"ד: היכן הייתם בחמש שנים האחרונות? • הכל על השולחן >>>
סדר בחב


אמנם לא המצאת הגלגל.. אבל כן ניפחו אותו:

מנדי: "בשנות לימודיי בישיבות חב"ד, כתמים חב"די מן המניין הזדמן לי לשהות בבתי חב"ד רבים בכל העולם - בחגי תשרי, פסח ובימי הקיץ, תחת ה'מרכז לענייני שליחות'. אלפי השלוחים מתמודדים לפני כל חג, או למעשה הרבה לפני כל חג, עם הסוגיה - הכיצד לרענן, לחדש ולהמציא את הגלגל לטובת הקהילה היהודית או המטיילים הרבים.

"ניקח דוגמא את חג הפורים האחרון. שליח מסין ארגן מסיבה בסגנון 'טיסה', כאשר המלצרים הם דיילים, הקהל הם הנוסעים והרב הוא הטייס - השקעה רבה, במחשבה ובמעשה. במקביל - השליח מבולגריה ארגן מסיבה בסגנון של 'גונגל', והקהל חגג את פורים בין החיות ועוד...  
 
"וגם לקראת חג הפסח, 'שוברים' שלוחי חב"ד בתבל את הראש, כיצד למנף לטובה את החידושים, כיצד לשדרג למשתתפים את ליל-הסדר. כאשר שליח חב"ד עורך את ה'סדר' לעשרות או למאות איש, קשה לו לשלוט בלוגיסטיקה בעת ההגדה.


בתמונה: קערת ליל סדר של חב"ד. אילוסטרציה.


"והנה, רעיון מוצלח של חב"ד תאילנד, שם הפיקו לראשונה - קערה ייחודית שסגורה הרמטית מכל הכיוונים עם הבהרה במקום בולט בה לאורח - שיש לפתוח אותה רק לאחר 'מגיד'. בדר"כ הקהל הרעב נוגס מהמצות ולוגם מהיין עוד בטרם אמירת ה'הגדה', מה שמפריע לזרימת הערב עפ"י הכתוב מראש. כעת למעשה, הקהל יהיה מרוכז יותר וייהנה מסדר בליל-הסדר.

"אני רוצה לומר לך משה, אולי לחסיד חב"ד המביט מהצד, מדובר בגימיק שלא הכי ברור. אך כמי שניהל 'סדרים' במשך כעשור ברחבי תבל, מדובר פה ברעיון חיובי ביותר. וכמו שאמרו בחב"ד תאילנד, "מקווים שהמיזם יצליח, ואם כן נשתף אותו בשנים הקרובות עם בתי חב"ד נוספים"...


משה:
"ליל סדר במקום נידח מסמל אולי יותר מכל את המושג 'שליח חב"ד'. ישראלים שנוסעים לטיול תרמילים אחרי צבא, או סתם מסתובבים בעולם, בליל הסדר 'אין מצב' שלא יחפשו להרגיש את החג, ולהיכנס לליל סדר בבית חב"ד אי-שם. אם זה בתאילנד, בסוצ'י או בסיביר.

מה שהבאת פה עם ה'פטנט' של הקערה, מזכיר את הסיפור על הגוי שהגיע לליל הסדר ולא שרד עד אחרי המרור... בהחלט מגיע 'שאפו' ענק לשלוחי חב"ד במקומות נידחים יותר או פחות, שחלקם עמלים כחצי שנה קודם על הלוגיסטיקה הכרוכה בארגון ליל סדר עם מאות משתתפים, כשיש קושי לוגיסטי לשנע מוצרים כשרים. אין מוצר לחג? אז נייצר אותו! יין או גבינות, שחיטה כשרה וכן הלאה.




אין מוצר לחג? מייצרים אותו: הרב חזקי ליפשיץ מייצר יין בקטמנדו

חג של הדברים הפשוטים

ואם בליל הסדר עסקינן וב'חידושים' של קערות סדר, עבורי ליל הסדר הוא דווקא חג של הדברים הפשוטים, כמו פעם, בלי חידושים ובלי ערבובים: נטו נטו. ואני מתכווין להידורים מבית אבא, שאוכלים רק סוגי ירקות בסיסיים בלבד כל ימי הפסח, לא אוכלים חלבי (חוץ מחלבי לילדים ובצבע לבן) ולא משתמשים בתבלינים. עבורי זה הטוהר של החג, אוכל נקי טבעי ו... טהור.

ככה נהגו וככה נמשיך לנהוג הלאה, בע"ה. איך מתבלים את האוכל? מלח, קצת יין, אצלי זה הולך עם 'יין שפרינגר' שגם הוא הפך לעניין של מסורת עוד משנות ילדות, וזהו. אפשר לגוון באגוזים טחונים. טוהר של חג.

***

בחירות, על שום מה?... 

מנדי: "משה, אנו נמצאים במרחק של פחות משבועיים לבחירות לכנסת ה-21 בארץ-ישראל. שוב המשק ישבות ל-24 שעות. עם ישראל יעקוב בלחץ - מי ינצח? הימין או השמאל. זה בגדול. מה בקטן? שכחו אותנו - 'העם היושב בציון'. הנושאים שבאמת בוערים ירדו מהלקסיקון: יוקר המחיה, הזנחת הרפואה, כישלון החינוך ומחירי הדיור, הא.. וגם ביטחון.

"איך הפכו הנושאים החשובים לבלתי מעניינים. אני עוקב אחר הפוליטיקאים - מימין ומשמאל, או "ביבי-גנץ" או "ביבי-טיבי". נראה לרגע כאילו הבחירות הן לא לעם, אלא לנבחרי הציבור. מתקוטטים ושוכחים את המהות. ואם במסע הבחירות לא מדברים ובטח שכבר לא "מבטיחים" טיפול במחדלים - על אחת כמה וכמה, שלא יום אחר סגירת הקלפיות. ואולי תסכים איתי, אך גם ביטחון אין ולא היה פה ממש ב-4 שנים האחרונות.


בועה של הדחקה
 

משה: "תרשה לי, עם כל הכבוד להתמקד ב'עניינים הפחות חשובים' בבחירות, אלו ענייני הביטחון. האם כולנו לא חיים למעשה בבועה של הדחקה? מה שטיל אחד ששיגרו מחבלי עזה ('בטעות', כביכול) ופגע פגיעה ישירה בבית בשרון, הצליח לעשות והביא לזעזוע עמוק וכמעט מבצע מתגלגל. מחבלי עזה מזה מספר חודשים (עם הפוגות חורף קלות בין-לבין) מפריחים בלוני נפץ, יחידות לילה שלהם מטמינות מטעני נפץ בתצורות שונות ומשונות על הגדר, וצה"ל מגיב בקול ענות חלושה. מעת לעת נורית רקטה (שוב בטעות) ליישובי העוטף, אך הציבור בארץ די רגוע, הרי יש מעטפת 'כיפת ברזל'...

והנה זה קרה, וטיל אחד כן פגע בבית בשרון ובניסי ניסים לא הביא לפגיעות בנפש ו'רק' לפציעות, ה"י. החמאס מצידו, מתנהג כחתן במסיבה: משלחות הלוך וחזור למצרים לתווך בכמה כסף להגדיל את הסיוע בעשרות מליונים נוספים למפעל הטרור העזתי, ואף אחד לא מעז לדבר בקול על מיטוט החמאס. "החלשה", ו"צריך שיהיה בעל בית ברצועה", וכו' וכו'.

גם בני גנץ בנאום המגומגם מוושינגטון, התקשה להסביר מה הוא דורש מנתניהו שיפעל מול הטרור. למוטט את חמאס? "לא". מה כן? לא ברור...
בשורה התחתונה: כולנו חיים בבועה. בועה של 'כיפת ברזל', וגם בבועה שראש הממשלה נתניהו מטפח לאחר הישיבות ב'בור' בקריה: "צה"ל חזק, וצה"ל יכה בהם". כמעט אומר "נשבור להם את העצמות".


להזכיר שם שמיים


"הייתי מציע לו לנתניהו, מעת לעת לזכור, ולהזכיר שם שמיים. כי עם כל הכבוד ל'כיפת ברזל', ויש כבוד, ולעוצמתו של צה"ל, ראינו למרבה הצער מה טיל אחד שנורה 'בטעות' ופגע בבית בשרון יכול לעולל למעטפת בועת ה'סמוך'.


בועת ה'סמוך' נסדקה. ממראות ההרס ביישוב משמרת, השבוע (צילום: קובי תמם, דוברות כב"ה)

אז נכון שיש בעיות קרדינליות בנושאי חברה דיור ויוקר המחיה, אבל אנו עדיין בתוך מציאות שבירה מאוד, מציאות הזויה שכל מחבל יחפן יכול ללחוץ על ה'שאלטר' ולהביא קצת כיבוי אורות בשרון, בתל אביב או בכל מקום אחר שגוגל מפות יזמן לו. אל דאגה, את המיליונים הם יקבלו בהסכם הבא של 'הפסקת האש'.

*

השבוע פרסם הסופר והמרצה המחונן ר' שבתי וינטראוב ב-COL כתבה מרתקת עד כמה צופיות עיני הרבי למרחוק, ומה שפעם התקבל בתגובה של "אלפיים שנה חיינו בלי רמת הגולן" קיבל השבוע תזכורת וסגירת מעגל היסטורית. הנה, ממשלת ארה"ב ונשיאה, מכירים בזכותנו על רמת הגולן! 


 ניצחון הרבי בנושא רמת הגולן. סגירת מעגל היסטורית


מי שקצת זוכר את ההיסטוריה בזמן שמנחם בגין ראש הממשלה העביר את חוק הגולן בכנסת, כיצד נשיא ארה"ב דאז רולנד רייגן – שנחשב ידיד ישראל גדול - גינה את ההחלטה בנוקשות, וכיצד היחס אליה היה קשה מאוד מצד אומות העולם, הנה כעת מגיעה ההכרה הרשמית:
בדיוק כמו שצפה הרבי בעיני קודשו, שעמידה תקיפה תביא סוף-סוף גם את הכרת אומות העולם.


גם אומות העולם: פגישת נתניהו-טראמפ השבוע, בעת ההצהרה על הכרה ברמת הגולן (צילום: הבית הלבן)


מציאות בלתי-נתפסת

"מעניין לעניין, כך בדיוק בנושא איום הטילים על כל שטח ארץ ישראל: הרבי זעק רבות על כך שעצם הדיבורים על החזרת שטחי ארץ ישראל והרפיסות עלולים לסכן מליוני יהודים. היו חוגים שזלזלו. איפה הם היום?...
המצב כיום הוא בלתי נסבל, מציאות בלתי נתפסת שמדינת טרור 'תוצרת בית' שלנו, מחזיקה כבת ערובה מליוני יהודים! ברצותם ילחצו, ברצותם ירפו! (להתחמשות עד הסבב הבא)

אז מנדי, הנה תשובה מדוע ענייני חברה כלכלה ודיור נדחקים לשולי מערכת הבחירות. אנחנו נמצאים במצב רגיש ושביר. ב"ה שיש משגיח לבירה זו.



בתמונה: מתנדב בעת אזעקת 'צבע אדום' השבוע, בדרום הארץ. צילום: 'איחוד הצלה'.


*

משה: "אמרנו 'הכל על השולחן'? ובכן מה היה לנו השבוע: פוליטיקאים קופצים לביקור בחב"ד... כך ולמה? מדוע חב"ד הופכת פתאום לאטרקטיבית? איפה הייתם חמש שנים?...

נתחיל במשה פייגלין, שאתמול הגיע לכפר חב"ד, ולא התקבל בזרועות פתוחות. יהודי טוב וחביב, ואפילו מ'גזע תרשישים'. אך צרם לרבים מחסידי חב"ד הפנייה שלו לחסידי חב"ד, ובמיוחד כשצירף מונחים והקשרים לחב"ד ולתורת הרבי. המצע של מפלגתו והצהרות שלו ושל חבריו בתקשורת, ממקמים את רשימתו בסקאלה רחוקה מאוד מהציבור החרדי אורתודוקסי בכלל, ובוודאי מהחב"די.

מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר מ'עוצמה' קפצו לישיבת חח"ל בצפת, ונכנסו בין סדרי הישיבה, 'לקצור קולות' פוטנצייאלים. אם יש ערבוב פוליטי גדול מזה, מהו ערבוב? כל יהודי יכול להיכנס להיכל ישיבה ובפרט בין הסדרים, אבל אני סבור שבתקופת בחירות יש בזה טעם לפגם.

לדוגמא, גם סגן השר יעקב ליצמן מיהדות התורה לא היה מתקבל בזרועות פתוחות, בישיבה המרכזית בכפר חב"ד בתקופת בחירות. ב'שבע ברכות' זה לגיטימי, כל שמחה הופכת לסוג של 'חוג בית'. חב"ד לא מתערבת בפוליטיקה, אבל בחורי ישיבה כן? לא מתאים.

מה דעתך?




למעלה: בן ארי ובן גביר מ'עוצמה' בישיבה בצפת. למטה: סגן השר יעקב ליצמן מיהדות התורה בשבע ברכות לבנו של ר' לוי אדרעי בכפר חב"ד, אמש

 
"היכן הם היו בחמש שנים האחרונות?"

מנדי: "משה, אישית אולי אתה יודע את דעתי על ׳אנשי ציבור׳, אבל נשתף גם את גולשי המדור. כפי שהזכרת - היכן הם היו בחמש שנים האחרונות?... איש ציבור, כשמו - כן הוא. איש של הציבור, הם גם משלמים את משכורתו. לא ייתכן, כי אלו שהזכרת את שמם ואחרים נוספים - מגיחים לביקור מיוחצ״ן בדרך-כלל, משרבטים כמה מילים על פעילות חב״ד המדהימה, על גדולתו של הרבי - ונעלמים. זה לא עובד כך. העם/עמך, רוצה אוזן קשבת. להם, לא רק לעסקנים.

ובתכלס', למטבע - שני צדדים. מצד אחד, לחב״ד אין מפלגה רשמית שלה כולם מצביעים. חסידות חב״ד בישראל מונה קרוב ל-100,000 קולות בקלפי, ולכן - לא סתם כל הפוליטיקאים מתגודדים סביבה.
אך מאידך, בגלל שחב"ד לא מתערבת בבחירות, אין הוראה כללית גורפת למי כן להצביע. כל חסיד פועל לפי דעתו, או ליתר-דיוק דעת רבו. (בהתאם להוראה של הרבי - ״לרשימה החרדית ביותר״)

דבר אחד חייבים להסיק שם ב׳יהדות התורה׳, ש״ס, איחוד הימין ושאר המפלגות שרוצות להיות ה״חרדיות ביותר״: תתחילו לתת יחס לכל חב״דניק וחב״דניק במשך כל הקדנציה, ולא חודש לפני בחירות - כי אחרת תגלו שתקבלו רק את קולות העסקנים למיניהם ביום הדין/הבוחר!...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.