מערכת COL | יום ז' אדר ב ה׳תשע״ט 14.03.2019

אוהבי ישראל יצאו להשלים בניית בית-הכנסת ● מאחורי הקלעים

שמו של בית הכנסת לצעירים חב"ד אוהב ישראל בביתר כבר יצא למרחוק ● סיבה להתרגשות: קהילה צעירה שבימים אלו מציינת שלוש שנים להיווסדה – הולכת ומשלימה בניית בית כנסת ברוב פאר והדר ● מי שעומד בראש המאמצים להשלמת הבנייה הגבאי ר' שניאור שטיינברג, חושף על מאחורי הקלעים של הקמת בית הכנסת ● וגם: אנקדוטה אישית מרגשת הקשורה לשלבי הקמת בית הכנסת ● מגזין שישי ● אוהבי ישראל
אוהבי ישראל יצאו להשלים בניית בית-הכנסת ● מאחורי הקלעים
ר' שניאור שטיינברג לצד המד"א הרה"ג אשר לעמיל הכהן, בהכנסת ספר תורה לבית הכנסת (ארכיון COL) ברקע: שלד בית הכנסת של קבע
משה כהנא, COL

החולפים ברחוב אוהב ישראל בביתר, מבחינים בשלד בניין בית כנסת מרהיב ביופיו הצופה בחזיתו לחזית הרחוב. לא מדובר ב'עוד בית כנסת': מאחורי שלד הבניין והקמפיין הייחודי, מסתתר סיפורה של קהילה חב"דית מגובשת וצעירה ששמה יצא למרחוק.

בימים אלו, שלוש שנים להיווסדה של הקהילה החב"דית הצעירה, הם עושים התרמה המונית. צנועה אמנם, 'רק' חצי מליון שקלים, מהלך זה נועד לשלם חוב לקבלן השלד, כדי שיוכלו להיכנס ולהשלים את הגימור הפנימי.

תושבי רחוב אוהב ישראל בביתר, ואורחים מזדמנים, שומעים היטב את השירה, התפילות וההתוועדויות מבית הכנסת הזמני הפעיל כיום ברחוב. בשבתות, מצטרפים שכנים מזדמנים לשיעורי החסידות לפני התפילה, לתפילות, ולהתוועדויות שנמשכות שעות ארוכות בשירה חסידית שורשית, ולהאזנה למשפיעים ולמשפיעים האורחים מידי שבת.

מנהג נאה נקבע בבית כנסת זה: קידוש מידי שבת. מועיל לגיבוש הקהילה, מחזק יראת שמיים אהבת רעים ודיבוק חברים. במשך שלושת השנים שחלפו מאז ייסוד הקהילה, ובימי דפגרא שמצויינים בחב"ד ליובאוויטש הוזמנו אורחים ומשפיעים חשובים, ורישומי ההתוועדויות מהדהדים היטב בקהילה ומחוצה לה.


התוועדות ב'אוהב ישראל'

מי שעומד בראש המאמצים להשלמת הבנייה הגבאי ר' שניאור שטיינברג, שחושף בראיון מיוחד ל-COL על מאחורי הקלעים של הקמת הקהילה, מ'המסד ועד לטפחות', מהיווסדה ועד היום:

אתם בפתחו של מצ'ינג לבניית בית הכנסת. מה המיוחד בהתרמה שלכם בשונה ממוסדות אחרים? יש הרבה כאלו במיוחד לאחרונה.

"יש משהו מיוחד"

ר' שניאור שטיינברג:
"יש משהו מיוחד בקהילה שלנו, ואת זה כל אחד שנכנס לתפילה, ללימוד או התוועדות – מרגיש מיד. האווירה המיוחדת כשמו של הרחוב כן הוא – "אוהב ישראל". עברנו מגן ילדים למבנה ארעי, ותכננו מבנה אמנם מרשים מאוד, אך לא גדול מידי בהתאם ליכולות של הקהילה, שרובה צעירה יחסית ולא מאוד מבוססת, כדי שנוכל לבנות אותו כמה שיותר מהר.

"מתפללי בית הכנסת כבר נתנו מממונם 600 אלף שקל, באמצעות פריסות תשלומים למספר שנים, ואת השאר אנו מנסים לגייס רק כדי שנוכל להכנס לשלד ולהשלים את המלאכה. אי אפשר לצפות מקהילה צעירה לבנות בניין כזה מרשים בכוחות עצמה בלי עזרה מבחוץ", אומר שטיינברג.

"זה לא 'עוד מצ'ינג'. מדובר פה בעזרה לקהילה צעירה להיכנס לבית כנסת של קבע משלה, שתוכל להמשיך ולשמש מגדלור של תורה וחסידות בעיר ביתר. נכון שישנם הרבה קמיינים למטרות ראויות אבל אצלנו ז\את התרמה חד פעמית שבעז"ה תכניס אותנו לבניין".

ספר קצת על הרעיון שדחף אותך מלכתחילה לבנות בית כנסת\קהילה חדשה וצעירה. חסרים בתי כנסת חב"ד אצלכם?

"כשעברתי לגור בביתר לפני 5 שנים לא היה לי בית כנסת חב"די בשכונה. כדי להגיע לבית כנסת חב"ד היה צורך בהליכה מייגעת בשבתות, בחורף בגשם ובקיץ בחום כבד. עם הזמן התברר לי שאני לא לבד, ויש עוד רבים כמוני.

והנה, בתפילת ליל שבת ראשונה שנערכה בגן ילדים, כבר השתתפו כ-50 מתפללים. רק לראות את הבעת ההפתעה של הנכנסים בפעם הראשונה, היה שווה הכל... מאז הכל התגלגל והקהילה התגבשה מאוד.

שטיינברג מוסיף: "כל אחד מאיתנו לקח אחריות כבדה והתחייב לבנק על משכנתא בשביל הבית שלו. ומה עם הבית של הקב"ה?", הוא מוסיף רטורית.

איך אברך צעיר כמוך, שמן הסתם לא עסק בהקמת בית כנסת וכדו', לוקח על עצמו עול כבד שכזה?
"כל אחד מאיתנו לקח אחריות כבדה והתחייב לבנק על משכנתא בשביל הבית שלו. ומה עם הבית של הקב"ה? נכנסים לעשייה, יש לציין בהזדמנות זו את הקהילה הנפלאה שלנו שדוחפת, משתתפת, ונרתמת. כשפועלים יחד ובוודאי למטרה נעלית כזו, אז לא מרגישים בעול", אומר שטיינברג בחיוך.

"אנקדוטה משעשעת מתהליך הבנייה?" אנו מבקשים.
ר' שניאור מהרהר מעט, ונזכר בחיוך: "כן, זה היה בשלבי התכנון. הגשנו כבר תוכניות של האדריכלית, והנה בית הכנסת הארעי שלנו הולך ונעשה צפוף יותר ויותר... התכנון הראשוני היה הרבה יותר קטן ומשבת לשבת הצפיפות בקראוון הלכה וגדלה ואיתה גם התוכניות... ישבנו פעם ופעמיים והוספנו הרחבה. 'הרחיבי מקום אהליך ויתדותייך חזקי'...


תוך כדי התכנון, הוגדלה התכנית: הדמיית 'אוהב ישראל'


קריאה לאנ"ש?
"נכון שאנחנו לא בית חב"ד בקצה העולם אבל הגיע הזמן שגם אנחנו בקהילות אנ"ש נתחיל להשקיע בבניית בתי כנסת במבנים מכובדים וראויים", אומר שטיינברג.

לסייע לבנות את 'אוהב ישראל': לחצו כאן

'אוהבי ישראל', על שום מה?
לפני למעלה משלוש שנים, נערכה התוועדות ובמהלכה הוכרז על כוונה לפתוח בית כנסת חדש. ר' שניאור שטיינברג חזר מ'חלאקה' לבנו, ולמחרת נודע על פטירת חמיו, הרב ישראל יצחק פרישמן ע"ה. הוא זכה להשתתף ערב קודם לכן ב'חלאקה' לנכדו.



הרב פרישמן ע"ה, משתתף ב'חלאקה' לנכדו

ר' שניאור שטיינברג: באותו ערב שהכרזנו על פתיחת בית הכנסת הוא נפטר. ומשם מגיע השם 'אוהב ישראל' ובהשגחה פרטית גם הרחוב נקרא כך".

כפי שהכירו את הרב פרישמן ע"ה, אכן היה 'אוהב ישראל' ורבים בקהילת חב"ד בירושלים ומחוצה לה הכירו אותו ככזה.

אוהב ישראל ואוהבי ישראל נפגשו.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.