מערכת COL
|
יום ז' אדר ב ה׳תשע״ט
14.03.2019
האם נשים חייבות בשמיעת פרשת זכור?
האם נשים חייבות בשמיעת פרשת זכור? והאם ראוי לשמוע את פרשת זכור בהגייה שבה האדם מתפלל? ● הרב יוסף-שמחה גינזבורג משיב במדורו ב'שיחת השבוע' ● לפינת ההלכה
שאלה: האם נשים חייבות בשמיעת פרשת זכור?
תשובה: יש מחלוקת בין הפוסקים אם אישה חייבת בשמיעת פרשת 'זכור'. המחייבים סבורים שהואיל ומן התורה אין לזכירת מעשה עמלק זמן קבוע (ולכן אין זה מכלל המצוות התלויות בזמן, שנשים פטורות מהן), הנשים חייבות בזה.
לעומתם, הפוטרים טוענים שעיקר מצוות הזכירה היא לבוא לידי מעשה, להילחם בעמלק, ונשים פטורות ממלחמה.
לדעת הגר"ע יוסף ראוי ונכון שנשים ישתדלו לבוא לעזרת הנשים לשמוע את הפרשה, והמקילים יש להם על מה שיסמוכו. בדורות קודמים במדינות רבות לא נהגו הנשים בזה, אך הרבי מליובאוויטש כתב שנהגו נשי ובנות ישראל (בדורותינו) לבוא לשמוע קריאה זו.
שאלה: האם ראוי לשמוע את פרשת זכור בהגייה שבה האדם מתפלל?
תשובה: יש הסבורים שכל אדם צריך לשמוע קריאה זו כמבטא עדתו, ויש אפילו מי שפוסלים קריאה במבטא אחר. כמו-כן יש הנוהגים לקרוא כמה וכמה פעמים, על-פי כל המבטאים.
הרבי התעלם ממנהג זה כשסיפרו לו עליו. הוא סבר שכל מבטא כשר, אך יש להקפיד על דבר אחד – שלא לערבב מבטאים שונים יחד (כגון לקרוא את שם ה' במבטא אחר מכל הפרשה).
לדעת הגר"ע יוסף נכון שכל אדם ישמע זאת במבטא עדתו, אך בדיעבד יוצאים בכל מבטא.
מקורות: ספר החינוך מצווה תרג, ומנחת חינוך שם. שו"ת בניין ציון החדשות סי' ח. שו"ת תורת חסד או"ח סי' לז. שו"ע אדה"ז סי' קכח סמ"ח וסי' רפב סט"ז. מקדש מלך ח"ד עמ' תב. נטעי גבריאל, פורים, פ"כ. פסקי תשובות סי' תרפה ס"ק ה-י, וילקוט יוסף, מועדים, כרך ה עמ' 260, וש"נ. אנציקלופדיה תלמודית, ערך 'זכירת מעשה עמלק' (כרך יב עמ' רכב). 'אוצר מנהגי חב"ד' חודש אדר, עמ' רמה, וש"נ. שלחן מנחם ח"א סי' נו.
תשובה: יש מחלוקת בין הפוסקים אם אישה חייבת בשמיעת פרשת 'זכור'. המחייבים סבורים שהואיל ומן התורה אין לזכירת מעשה עמלק זמן קבוע (ולכן אין זה מכלל המצוות התלויות בזמן, שנשים פטורות מהן), הנשים חייבות בזה.
לעומתם, הפוטרים טוענים שעיקר מצוות הזכירה היא לבוא לידי מעשה, להילחם בעמלק, ונשים פטורות ממלחמה.
לדעת הגר"ע יוסף ראוי ונכון שנשים ישתדלו לבוא לעזרת הנשים לשמוע את הפרשה, והמקילים יש להם על מה שיסמוכו. בדורות קודמים במדינות רבות לא נהגו הנשים בזה, אך הרבי מליובאוויטש כתב שנהגו נשי ובנות ישראל (בדורותינו) לבוא לשמוע קריאה זו.
שאלה: האם ראוי לשמוע את פרשת זכור בהגייה שבה האדם מתפלל?
תשובה: יש הסבורים שכל אדם צריך לשמוע קריאה זו כמבטא עדתו, ויש אפילו מי שפוסלים קריאה במבטא אחר. כמו-כן יש הנוהגים לקרוא כמה וכמה פעמים, על-פי כל המבטאים.
הרבי התעלם ממנהג זה כשסיפרו לו עליו. הוא סבר שכל מבטא כשר, אך יש להקפיד על דבר אחד – שלא לערבב מבטאים שונים יחד (כגון לקרוא את שם ה' במבטא אחר מכל הפרשה).
לדעת הגר"ע יוסף נכון שכל אדם ישמע זאת במבטא עדתו, אך בדיעבד יוצאים בכל מבטא.
מקורות: ספר החינוך מצווה תרג, ומנחת חינוך שם. שו"ת בניין ציון החדשות סי' ח. שו"ת תורת חסד או"ח סי' לז. שו"ע אדה"ז סי' קכח סמ"ח וסי' רפב סט"ז. מקדש מלך ח"ד עמ' תב. נטעי גבריאל, פורים, פ"כ. פסקי תשובות סי' תרפה ס"ק ה-י, וילקוט יוסף, מועדים, כרך ה עמ' 260, וש"נ. אנציקלופדיה תלמודית, ערך 'זכירת מעשה עמלק' (כרך יב עמ' רכב). 'אוצר מנהגי חב"ד' חודש אדר, עמ' רמה, וש"נ. שלחן מנחם ח"א סי' נו.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות