מערכת COL | יום ל' אדר א ה׳תשע״ט 07.03.2019

יראת שמים של תמים חב"די יכולה להשתלב עם לימוד מקצוע חול

כאשר הרב אליהו וילהלם מאנ"ש בקרית-מלאכי מונה לכהן כמנהל הרוחני של מוסד 'אהלי תמימים - עתיד' כפר חב"ד שע"י ישיבת תומכי תמימים המרכזית, הוא הבין שקיבל אתגר חשוב ומיוחד בשדה-החינוך החב"די • בראיון בלעדי למגזין שישי ב-COL הוא משתף: מדוע הוקמה המסגרת הזאת ומה מיוחד בה? האם לא כדאי שתמים חב"די ילמד רק מקצועות קודש בישיבה? וכיצד הישיבה מתמודדת עם התופעה? • וגם: האם לימודי חול לא פוגעים ב'חסידישקייט' של הבחור הצעיר? ומה הוא מצפה לראות מתמים שיסיים את לימודיו ב'אהלי תמימים'? • לראיון המלא >>>
יראת שמים של תמים חב
הרב וילהלם, על רקע המוסד; COL

מאת: מנדי זילברשטרום, COL

***

כאשר הרב אליהו וילהלם מאנ"ש בקרית-מלאכי מונה לכהן כמנהל הרוחני של מוסד 'אהלי תמימים - עתיד' כפר חב"ד שע"י ישיבת תומכי תמימים המרכזית, הוא הבין שקיבל אתגר חשוב ומיוחד בשדה-החינוך החב"די.

בראיון בלעדי למגזין שישי ב-COL הוא משתף: מדוע הוקמה המסגרת הזאת ומה מיוחד בה? האם לא כדאי שתמים חב"די ילמד רק מקצועות קודש בישיבה? וכיצד הישיבה מתמודדת עם התופעה?...

וגם: האם לימודי חול לא פוגעים ב'חסידישקייט' של הבחור הצעיר? ומה הוא מצפה לראות מתמים שיסיים את לימודי ב'אהלי תמימים'?



'אהלי תמימים' כפר חב"ד. מדוע הוקמה המסגרת הזו ומה מיוחד בה?

"מקובל כיום שכל התלמידים המסיימים את גיל הלימוד ב"תלמודי תורה", עוברים ללמוד בישיבות. בישיבות היום כולו מוקדש ללימוד תורה, מבוקר עד ערב וברמה גבוהה, נכון שעבור רוב התלמידים המתכונת הישנה מוכיחה את עצמה כטובה ואיכותית, אבל אי אפשר להכחיש את העובדה שישנם תלמידים רבים שבמסגרת הישיבות הרגילות אין מענה לצורכיהם. עבור תלמידים יקרים אלה הוקמה "אוהלי תמימים".



האם בכל מקרה לא יותר טוב שהתלמידים ילמדו בישיבות רגילות עם לימודי קודש כל היום?

"הרבי כתב במכתב להנהלת ישיבת תומכי תמימים בשנת תשי"ב, להקים את בית ספר למלאכה תחת חסות "תומכי תמימים" וזה לשונו: "באשר ישנם כמה אברכים ובחורים אשר אי אפשר מפני כמה סיבות, להכניסם ולהמשיכם ללימוד בישיבה כל היום כולו, אבל ילמדו איזה שעות ביום נגלה וחסידות, בתנאי אשר ילמדום גם כן אומנות ומלאכה - הנה נכון במאד להשתדל בהנ"ל".

"כוונת הרבי במכתב זה היא לבחורים מתוך אנ"ש, שהתברר שלימוד ישיבתי רגיל ואינטנסיבי לא מתאים להם. וכאז כן עתה – תמיד ישנם תלמידים, שהם בחורים מצוינים, אבל בגלל מגוון רחב של סיבות, המסגרת האינטנסיבית והקולקטיבית של הישיבות אינה מיטבית עבורם.



"לכולם ברור שבחורים אלה, אם הם בכל זאת נמצאים בישיבה בניגוד לרצונם או ליכולתם, לא יהיה להם טוב בגשמיות וברוחניות, ובסופו של דבר יגיעו לידי בטלה. מכאן הדרך קרובה, חלילה, גם לנפילה ביראת־שמיים. ולכולנו ברור, שברגע שתלמיד נופל בהנהגתו החסידית וביראת השמיים שלו בעת שהותו בישיבה, אות ברור הוא כי לישיבה אין מענה אמיתי עבורו".

אם-כך, האם באמת ל'אוהלי תמימים' יש מענה להעניק לאתגר זה?

"כן, משום שהדגש ב'אוהלי תמימים' הוא טובת היחיד במלוא המובן. המבט ממוקד בפרט, מתוך מחשבה ובדיקה דקדקנית כיצד לגרום לכל תלמיד למקסם את טובתו ופריחתו ברוחניות ובגשמיות.

במסגרת זאת, "אוהלי תמימים" בונה ומתאימה תוכנית לימודית וחינוכית, שתביא לכך שהתלמיד ירגיש טוב בתוכה, יצליח לשגשג באמצעותה, תוך שהוא פורח בהנהגה חסידית, ביראת שמים ובלבלוב של האישיות שלו. התוכנית נבנית כך שתהלום את האתגרים אותם חווים התלמידים, ותסייע להם למלא את נפשם וזמנם. בלימודי קודש, גובשה תוכנית מעניינת ומונגשת לתלמידים, המאפשרת להם רכישת ידע תורני עשיר בהנאה.



"בנוסף, מתקיימים גם לימודים פרקטיים נוספים כמו: מקצועות חשמל ומכונאות רכב בשיתוף חברת קטרפילר העולמית. ומחשבים מלבד העובדה שמדובר בלימודים מרתקים, שמוכח לנו שוב ושוב שהם קרובים לנפש תלמידנו, הם גם בונים לתלמיד תשתית תעסוקתית עתידית. כמובן, התלמידים גם לומדים חסידות בתחילת וסוף היום, כשהתכנים נבחרים בקפידה ובתשומת לב לכך שהם יהיו מרתקים, שהם יגעו בנפש ויגרמו להזדהות ולחיבור.

"מעבר לכך יש גם חוגים בתחומים מגוונים, כמו: ציור, מוזיקה, יזמות, כושר ועוד. חוגים אלו מעשירים מאוד את התלמידים, ומאפשרים להם התרעננות מנטלית בתחומים שהנפש יכולה למצוא בהם ביטוי".

מה בקשר ל'חסידישקייט', ליראת השמים של התלמידים?

"ראשית מכהן אצלנו הרב מיכאל טייב כמשפיע ראשי, הוא משוחח כל יום שיחות אישיות עם תלמידים בנושאי חסידישקייט ויראת שמיים, מתוועד עם התלמידים ועוד, מעבר לכך, אנו יוצאים מתוך נקודות הנחה שכאשר התלמיד מעביר את סדר היום שלו עם תוכן מגוון ומעניין, הוא מתחזק ביראת השמים שלו.

"התפיסה החינוכית של "אוהלי תמימים" היא שניתן להציע מסגרת לימודית המחנכת ליראת שמים, לחסידות, גם עבור בחורים שאינם מתאימים למסגרת הישיבתית הרגילה. מבחינתנו, יש היפוך של הדגש המרכזי של הישיבה. אצלנו, ב"אהלי תמימים", הדגש איננו על הצטיינות אינטלקטואלית בלימוד תורה – אלא על הצטיינות בהפנמת ערכים של יראת שמים, מחויבות לשולחן־ערוך ודבקות בדרך החסידות, כך שלתלמידים אלו, דווקא המסגרת של אוהלי תמימים תחזק את יראת השמים שלהם".

יש נקודות נוספות שבהם אתם ייחודיים ביחס לישיבות אחרות?

"בהחלט. בנוסף לצוות הרמי"ם, המשפיעים והמורים המקצועיים הקיימים אצלנו, ישנו גם צוות טיפולי מורחב: יועץ חינוכי, מת"ל (מאבחן תפקודי למידה), עובד סוציאלי ופסיכולוג. כל הצוות הזה משקיע את זמנו בקביעות בטיפול איכותי עם כל התלמידים שנדרש עבורם יחס מיוחד, גם מבחינת התנהגות וגם מבחינת לימוד. אין תלמידים שנופלים אצלנו בין הכיסאות. כל תלמיד מקבל יחס אישי ונקודתי בהתאם לתכנים הנדרשים עבורו".



מה אתם מצפים לראות מתלמיד בוגר שלמד ב"אוהלי תמימים"?

"ברמה הערכית, שהתלמיד יקבל במהלך שנות הלימוד שלו ב"אוהלי תמימים" חינוך חסידי למופת, יפנים את המסרים החסידיים שקיבל ויראה את עצמו בחור חסידי ירא שמים בתכלית.

"ברמה המעשית, שיוכל לפתוח דף גמרא, ללמוד ולהבין, ושיסיים עם תעודת מקצוע במגמה שלמד בה.

"אנו מעניקים לבחור את מלוא הכלים שיוכל באמצעותם להמשיך במסגרת של "ישיבה גדולה" חב"דית, ואנו גם שואפים שזה מה שייעשה. אכן, בטווח הארוך, נפתח בע"ה גם מסגרת חסידית מקצועית לבוגרים שלנו".

מי קהל היעד של התלמידים שאתם מבקשים ומעוניינים שילמדו אצלכם?

"האווירה המיוחדת והחסידית הקיימת באוהלי תמימים, עם כל תחומי הלימוד המגוונים במקום וסדר היום כולו של התלמידים כאן, מהווה מוקד משיכה, לתלמידים הדורשים יחס אישי ורגיש, וכן תלמידים שבלשונו של הרבי "מפני כמה סיבות" הם מעוניינים ללמוד בנוסף ללימודי הקודש גם לימודי מקצוע מעשיים, באווירה חסידית מלאה, אנחנו מוסד די חדש ויתרונותיו עדיין אינם מוכרים מספיק, אבל אין לנו ספק שמשנה לשנה קריית החינוך אוהלי תמימים תקבל את מקומה בכותל המזרח של מוסדות חב"ד עבור התלמידים המתאימים למוסד הזה".



נשמח אם תשתף: מי הם צוות הישיבה - הגשמי והרוחני?

"המנהל הכללי של הישיבה הוא הרב שמואל רייניץ יוזם ומקים המוסד, אני מכהן כמנהל רוחני של המקום, המנהל החינוכי הוא הרב נחום אביעזרי, יש 4 מחנכים חסידיים ואיכותיים, הרב שניאור אבצן, הרב חיים טברדוביץ', הרב יהודה לויאב, הרב יוסף יצחק חמו.

"המשפיע הראשי כפי שציינתי: הרב מיכאל טייב, ואיתו המשפיעים, הרב דוד זילברשטרום הרב חיים טברדוביץ' הרב יעקב ציקוושוילי והרב פיטשע חמו.

"המנהל הלוגיסטי במקום הוא הרב מאיר שיינר. יחד איתם יש גם מורים מקצועיים פסיכולוג ויועצים חינוכיים".

לסיום, מה הבשורה שלכם לתלמיד שמתבלט האם ללמוד ב'אוהלי תמימים'?

"מי שמחפש מקום שבו יוכל לבטא את עצמו ולהרגיש שחושבים עליו ועל עתידו, גם אם קשה לו לשבת וללמוד כל היום לימודי קודש בלבד, מקומו אצלנו, בע"ה לקראת שנת הלימודים הקרובה אנו משפצים מחדש את הפנימיה ואת המטבח וחדר האוכל לרווחת התלמידים, האווירה במקום תהיה מיוחדת בגשמיות וברוחניות.

"כל המעוניין להירשם ל"אוהלי תמימים" מוזמן להגיע ולהתרשם בביקור אישי מהמקום, לתיאום, יתקשר למזכיר הרב שמואל מנדלזון: 053-2291751. נאחל לכל מוסדות החינוך הצלחה רבה ונחת רוח לרבי".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.