מערכת COL | יום כ"ט אדר א ה׳תשע״ט 06.03.2019

"מדוע אתה חובש כובע מצחייה?" הפתיע רובינשטיין את גלויברמן

במהלך ביקור של ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין במפעל החסד 'יד ביד' בלוד, ולאחר שהתרשם מהיקפי הפעילות במקום ובמיוחד מחלוקת אלפי התחפושות לפורים, חשף הרב יעקב גלויברמן פריטי ארכיון מרתקים ואת סיפורו של מפעל החסד אותו הקים בשתי ידיו. וגם: כך לקחנו בלבנון מחבלים שבויים באמצעות ה... תפילין ● בעוד נכתבות מילים אלו, משאית עושה דרכה במעלה העיר ביתר עילית, כשהיא עמוסה תחפושות לחלוקה עבור ילדי העיר. כי גם לילדי ביתר מגיע... ● בפנים: גלריה של פריטי אספנות מימי המנדט, הסיפולוקס, הפתילייה וה... כלי ה'די-די-טי' ממנו נהגו לרסס על ראשי העולים ארצה ● כתבה מלאה, גלריה נוסטלגית

מה עושה ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין במפעל החסד 'יד ביד' בלוד? בימים אלו, 'העונה הבוערת' של תחפושות לפורים, ועשרות אלפי תחפושות נארזות ונשלחות לשלוחי חב"ד בכל רחבי הארץ. נציג חב"ד בעיר ביתר ר' משה כהנא, יצר קשר עם הרב יעקב גלויברמן, והוא מצידו הזמין את ראש העיר ביתר לבוא להתרשם, וגם... לקחת עבור ילדי עירו. כי גם לילדי ביתר מגיע...

כבר בכניסה, הבחינו המבקרים, ראש העיר ביתר מאיר רובינשטיין, ראש לשכתו יהודה דייטש, וחבר מועצת העיר ביתר נציג חב"ד ומשה כהנא, בחנות מכולת 'במחירים מצחיקים' כמו שהגדיר בצלאל גלויברמן, 'הבן של', שמנהל את המקום. המבואה למשרד של הרב גלויברמן מלאה עד אפס מקום בתמונות של ידוענים ואנשי ציבור: מיצחק שמיר ז"ל, שמעון פרס ז"ל, ראשי ערים, חברי כנסת ועד בני גנץ שהגיע גם הוא לאחרונה (הרב גלויברמן: "אנחנו מכירים עוד מהצבא") כולם נראים מרוגשים ומחוייכים, ויש סיבה טובה: כולם יצאו בידיים מלאות, עזרה עבור נזקקים.

לאחר דברי ברכה קצרים, התלוותה הקבוצה בעקבותיו של הרב גלויברמן לסיור מודרך ברחבי הממלכה: שטח ענק ומגודר, - נראה כמו תחנת משטרה – ובו מפוזרים ביתנים שונים: מבנה קירור ענק, אליו פרקה באותה עת משאית פירות טריים לרוב באיכות א' א': לימונים בגודל פירות הדר, מלפפונים ועגבניות, ועוד ועוד.

"בכל שבוע לקראת שבת אנו עורכים חלוקה בחינם לעשרות משפחות", אומר הרב גלויברמן. "יש כאלו שחיים מזה".

בואכה בית התבשיל, פוגשים המבקרים את המבשלת הוותיקה, שמספרת בגאווה לא מוסתרת על התפריט השבועי, שלא מבייש מסעדה יוקרתית: בשרים, עופות, ודגים משובחים. ראש העיר ביתר הציע לגלויברמן לפתוח סניף בעיר ביתר, אך הבשלנית הוותיקה עצרה בעדו: "שלא תעז לקחת לנו אותו..."




ומשם, להאנגר התחפושות: שורות שורות, קרטונים עם תחפושות מכל המינים והצבעים: "כאן במקום הזה פעל פעם מפעל הסיגריות 'דובק'. היום אנחנו משלמים על זה שכירות שנתית", מסביר הרב גלויברמן. "כמה", שאלו. "שקל אחד לשנה", הוא מפטיר מיניה וביה.

הנה פה בצד ימין, אנו רואים קרטונים ארוזים ומסומנים ל'גני יוחנן', ועוד ערים ויישובים של שלוחי חב"ד ברחבי הארץ, להם נארזים מאות תחפושות ואביזרי פורים.

"הנה מארז תחפושות לילדים", מרים בגאווה הרב גלויברמן חבילה הנקראת בדרכו, "כזה דבר עולה לך בחנות כ-200 שקלים, לא פחות", הוא מציין.


בואי כלה

אם יש חלק מרגש במיוחד בסיור, הרי זה ב'סלון הכלות', עם כיתוב בולט על המבנה מבחוץ. "הבוקר הגיעו לכאן 4 כלות ויצאו עם שמלות ליום חתונתן", מספר גלויברמן. "הם משלמות כאן סכום סמלי פעוט, להרגיש שזאת רכישה ולא מתנת חינם. גם הניקוי יבש על חשבוננו". מקבלים בכבוד, או נכון יותר לומר 'רוכשים בכבוד'. כאן זה המוטו.



ומה עם החתן? "יש גם חדר חליפות לחתנים. יוצאים מכאן עם ידיים מלאות."

בדרכם למשרד, עוברת הקבוצה בפתח משרדו של הצלם המיתולוגי של חב"ד, ניצול השואה מר מיכאל אלמגור ז"ל שנפטר לאחרונה. מאות תמונות שצילם הגיעו לידיו הקדושות של הרבי, באמצעות הרב אפרים וולף ע"ה.
הרב גלויברמן שנולד למשפחה ירושלמית וותיקה, מספר כי התקרב לחב"ד והפך לעוזרו של הרב וולף, מנהל מוסדות חב"ד באותם ימים, וכך גם נותר הקשר עם הצלם המיתולוגי. הרב גלויברמן הקצה עבור אלמגור את החדר הזה, כדי שיוכל לפתח ולקטלג את אלפי התמונות ההיסטוריות שצילם במשך השנים.

*

ובחזרה למשרדו של הרב גלויברמן. זוכרים את הגרוש? הסיפולוקס? חצי לירה? קסדה מימי המנדט? פתילייה? רמזור שעובד על נפט?.... או אולי את המכשיר שבשנות קום המדינה הפיל אימתו על העולם החדשים, אותם ריססו בדי-די-טי ברדתם מהאונייה למעברות? ובכן, את קירות משרדו מפארים מוצגים שלקוחים היישר מהימים ההם. תוך כדי שיחה, מבחינים המבקרים בחדר הסמוך בבצלאל גלויברמן, כשהוא מניח תפילין עם אחד העובדים במקום.

זו הזדמנות לאביו, הרב יעקב גלויברמן, להפליג לאחור במשעולי הזמן, ולספר על התפילין שהניח במלחמת לבנון הראשונה, כשקבוצת מחבלים צצה משום מקום עם דגל לבן. ובכן, הם הכינו מארב לכוחות צה"ל, אך כשראו את הרב גלויברמן עטור ב'פצצה לא קונבציונאלית' מיהרו להכנע ללא קרב, ובכך ניצלו חיי החיילים. עוד ועוד הוא סיפר על מכתבים ומענות רבים שקיבל מהרבי במשך השנים.

ראש העיר מאיר רובינשטיין, סיכם את הביקור והפתיע את הרב יעקב גלויברמן כשאמר: "שאלתי את עצמי, מדוע אתה חובש כובע מצחייה?... אני אענה לך מדוע: אחרי כל מה שראיתי פה את הפעילות המדהימה, אתה צריך לחבוש מצנפת!..."



עוד הוסיף רובינשטיין כי הוא מבקש שהרב גלויברמן יפתח סניף גם בביתר. "כמו שהמבשלת שלך אמרה, אני לא יכול לקחת אותך מפה, אבל כן אני מבקש שמבחינה תודעתית לפחות תפתח סניף עם מעשי החסד שאתה עושה, גם אצלינו בביתר..."

ניצנים ראשונים של שת"פ עם עיר הילדים, קורים כבר בעת כתיבת שורות אלו, כשמשאית עושה דרכה בואכה ביתר עילית עם מאות תחפושות לחלוקה לילדי העיר.

עולם חסד יבנה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.