מערכת COL | יום כ"א אדר א ה׳תשע״ט 26.02.2019

מדליה מסטאלין למתפללים בנץ ול'מויסר' • חיי החסידים

גדלנו על הסיפורים של חיי החסידים מאחורי מסך הברזל, ו'הכוכב' המאיים היה תמיד 'מלשין' או 'מויסר' - בלשון העם • בפרק הבא, נפגוש בתיעוד נדיר כולל תמונות של מלשין בפעולה • בנוסף למתפללים ב'נץ' שקיבלו את המדליה המיוחדת של סטאלין (כן, כן) החסידים דאגו שגם ה'מויסר' של הק.ג.ב. יקבל מדליה כזאת. הנימוק: כיצד יוכל להצטדק בפני מפעיליו? • מאת ר' בצלאל שיף. מיוחד • לפרק המלא
מדליה מסטאלין למתפללים בנץ ול'מויסר' • חיי החסידים

בצלאל שיף

– מולה יוסף, צריך לתת ליפים מדליה, כמו לכולם, אחרת הוא יעלב, ויהיו צרות, – אמר אברהם בורוכוב לאבי. – אני התייעצתי עם הרב חזקיה קייקוב, וגם הוא הסכים איתי.

ב- 6 ביוני 1945 י' ו' סטלין פירסם צו להנפיק בכמות של מיליון עותקים מדליה "עבור עבודה במסירות". הוראה שבה פורט למי ניתן להעניק את המדליה, הייתה מאד רחבה.


יוסף שיף בשנה הראשונה אחר חזרתו מהמלחמה ממנה שב פצוע בכתפו

מדליה מסטאלין למתפללים ב'נץ'

אבי יוסף שיף, היה חבר הוועדה שהחליטה למי לתת מדליות. בתעוזה חסידית הוא החליט להעניק מדליה לכל הזקנים שהיו מגיעים בבוקר לבית הכנסת לתפילה בנץ. וכך קיבלו את המדליה אנשים מכובדים כמו ר' רחמיאל חודוס, רב אליהו לוין, שמואל נודל, שמואל אלקין, פייביש גנקין בערל סטולר ויהודים בוכריים רבים.

המדליה לא נתנה כמעט שום הטבות, אבל אפשר היה לקבל מצרכי מזון ללא תור, להתקבל אצל רופא, לקבל מקום בבית הבראה, להכנס לאוטובוס דרך דלת קדמית וכד'.


המדליה של סטאלין

ה'מוסר' הרשמי

יפים היה ה"מוסר" הרשמי בבית הכנסת "גומבז" ובכל הקהילה היהודית של העיר העתיקה, יהודים הבינו שחשוב מאוד להזמינו לכל אירוע, ל"שלושים". המוסר בכל מקרה היה מגיע, ואז לך תדע מה הוא ילשין בק.ג.ב.

את יפים הכירו וידעו שהוא מלשין, וניתן היה להגיע איתו איכשהו להבנות. יפים ידע שלא רק הוא מלשין לק.ג.ב. ולכן השתדל להיות מדויק. יהודים ידעו על כך והבינו שצריך להתנהג בזהירות. ולכן למה להרגיז את יפים?

סגל העובדים בק.ג.ב. היה עצום. בשנת 1946 היה בצבא האדום 13 מיליון חיילים. לאחר המלחמה נשארו רק מיליון וחצי. את כל היתר שיחררו מהצבא. אנשים אלה לא ידעו לעשות דבר חוץ מלהילחם. את חיילים שלחמו בחזית קיבלו לעבוד בק.ג.ב. התחיל טרור אמיתי בכל ברית המועצות, ובמיוחד בשטחים שהיו כבושים בידי הגרמנים. הגלים הגיעו גם לאוזבקיסטן.

פה אני מפרסם צלומים של לוויה בסמרקנד. בצילום אחד רואים איך יפים צועד בלוויה כאדם מכובד. בצילום שני רואים אותו עומד מעל להמון (כנראה עומד על כסא).




חייב לדעת ולדווח: למעלה: ההספדים ע"י הבית כנסת. יפים במסגרת 'תפקידו' עומד על הכסא על מנת שיוכל לדווח לק.ג.ב. על הנעשה. למטה משמאל: מוביל את מסע ההלוויה


בתמונה: בלוויה בסמרקנד משתתפים רבים מחשובי חסידי חב"ד

תהלוכה נעצרה ליד שערי בית הכנסת, וכפי שהיה מקובל, אנשים נפרדים מהנפטר, נושאים נאומים. מי מדבר, מה הוא אומר, כל זה יפים חייב לדעת ולדווח.
כך חיינו.

ר' אברהם בורוכוב צדק. אם לא היו נותנים מדליה ליפים, כיצד הוא יכול היה להצטדק לפני מפעיליו?...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.