מערכת COL | יום י"ט אדר א ה׳תשע״ט 24.02.2019

חודו של קול: סקר חדש מעניק לימין והחרדים גוש חוסם של 62

הסקר הראשון של "ישראל היום" ו-"i24NEWS" באמצעות "מאגר מוחות" לאחר סגירת הרשימות קובע: גוש הימין כולל המפלגות החרדיות, יוצר גוש חוסם דחוק של 62 מנדטים • בסיטואציה מסויימת יכול הנשיא לזמן ראשונה את מפלגת 'כחול לבן' של גנץ לנסות להרכיב ממשלה • חודו של קול
 חודו של קול: סקר חדש מעניק לימין והחרדים גוש חוסם של 62
(הדמייה: 'ישראל היום')



הסקר הראשון של "ישראל היום" ו-"i24NEWS" באמצעות "מאגר מוחות" לאחר סגירת הרשימות קובע: גוש הימין כולל המפלגות החרדיות, יוצר גוש חוסם דחוק של 62 מנדטים.

מפלגת 'כחול לבן' מובילה בפער של חמישה מנדטים על פני מפלגת הליכוד, 36 לעומת 31 מנדטים בלבד.

הליכוד, יחד עם הימין החדש של בנט, ואיחוד מפלגות הימין יוצר גוש של 48 מנדטים, מול 58 מנדטים של גוש השמאל מרץ והמפלגות הערביות. המפלגות החרדיות, 7 מנדטים כל אחת בסקר זה, עם התאוששות גדולה של ש"ס, מביאות את ה'גוש החוסם' המיוחל לגוש הימין, על חודו של מנדט: בסה"כ 62 מנדטים.

לשאלה: אילו הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום, לאיזו מפלגה היית מצביע/ה?
כחול לבן: 36
הליכוד: 31
הימין החדש: 9
העבודה: 8
איחוד מפלגות הימין: 8
ש"ס: 7
יהדות התורה: 7
מרצ: 7
תע"ל+חד"ש: 7

לא עברו את אחוז החסימה:
כולנו: 3
ישראל ביתנו: 3
גשר: 2
בל"ד+רע"ם: 2
זהות (פייגלין): 2
יחד (אלי ישי): 0

*
כפי שציינו, על פי סקר זה המפלגות החרדיות יוצרות 'גוש חוסם' יחד עם הימין בסה"כ 62 מנדטים. מדובר ברוב דחוק למדי, שיכול להתמוסס בסיטואציה הבאה:

הסמכות על מי להטיל את התפקיד לנסות להרכיב ממשלה מופקדת בישראל בידי נשיא המדינה. שיקול הדעת של נשיא המדינה נרחב מאוד, היות שחוק יסוד: הממשלה קובע בפשטות: "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך".

בדרך כלל מטיל הנשיא את הרכבת הממשלה על מנהיג הרשימה הגדולה ביותר, זו שזכתה במספר המושבים הרב ביותר בבחירות. אולם אין הדבר הכרחי. העיקרון שאמור להנחות את נשיא המדינה הוא מיהו המנהיג בעל הסיכוי הרב ביותר להרכיב ממשלה. בעבר, לדוגמא בבחירות 2009 למניינם זכתה קדימה במושב אחד יותר מאשר הליכוד (28 לעומת 27), ולמרות זאת הנשיא פרס בחר להטיל את המלאכה דווקא על מנהיג הליכוד בנימין נתניהו, אחרי שנוכח לדעת בעקבות התייעצויות שקיים עם נציגי הסיעות כי לממשלה בראשות נתניהו תמיכה רחבה יותר בכנסת, ולכן סיכוי רב יותר לעמוד במשימה.

אולם במקרה של הפרש משמעותי במספר המנדטים, שיקול הדעת ויכולת התמרון של הנשיא תצטמצם והוא יזמן את הרשימה הגדולה ביותר, במקרה זה מפלגת 'כחול לבן', לנסות להרכיב ראשונה את הממשלה.
האם המפלגות החדשות יעמדו בלחצים, בפיתויים ולא יצטרפו לממשלה? האם המפלגות החרדיות יעמדו בלחצים? האם חברי כנסת בודדים יעמדו בפיתויים, בג'ובים המפתים ובתפקידים הבכירים המוצעים? כשמדובר במנדט לכאן או לכאן, לעולם לא ניתן לדעת מראש. ההיסטוריה כבר לימדה שגם מיצובישי יכולה לשנות את המפה הפוליטית.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.