מערכת COL | יום י' אדר א ה׳תשע״ט 15.02.2019

יום (בית) הדין, קמפיין דיסקרטי, ומי אתה רון קובי? • סוגרים שבוע

מדור חדש ב-מגזין שישי של -COL, ובו משה כהנא ומנדי זילברשטרום במרכז התקשורת החב"די COL שמים 'הכל על השולחן' וסוגרים שבוע • אלו בכה, ואלו בכה: מצדדי 'הרשימה החרדית ביותר', לבין המתחננים לרסיסי מפלגות הימין: אנא, התאחדו!... הגיע יום (בית) הדין, למי מצביעים? • ומי אתה ראש עיריית טבריה? רודף חרדים, או 'ראש עיר של כולם'? • ואיך עושים קמפיין התרמה רועש לקופת צדקה שפועלת בדיסקרטיות? • הכל על השולחן >>>
 יום (בית) הדין, קמפיין דיסקרטי, ומי אתה רון קובי? • סוגרים שבוע

אלו בכה, ואלו בכה


משה כהנא:
בעוד אנו כותבים את שורות אלו, הבליחה ידיעה סמוך ונראה לחצות ליל שישי: "הושג הסכם בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי." בראוו, הידד. כל הכבוד. למרות קריאתו של נתניהו לצרף "רשימות נוספות" כשהכוונה ל"עוצמה יהודית" ורשימתו של אלי ישי - ככה"נ זה לא הולך לקרות.

האם הרשימה המאוחדת הלזו 'תספק את הסחורה' של מצביעיה ותעבור את אחוז החסימה? אי אפשר לדעת, אך במקרה שלא, תרחיש המהפך של רבין יכול לחזור על עצמו. ביבי חושש, ובצדק.

קראתי את המכתב של הרב טוביה בלוי בעיון. הרב בלוי בגיל גבורות לאויוש"ט, מזקני וחשובי רבני חב"ד בארה"ק, ואיש חינוך משכמו ומעלה, מבריק לא פחות ממערכות בחירות קודמות...

שני נימוקים מרכזיים יש לרב בלוי: א'. יש ברית היסטורית רבת שנים של חב"ד עם אגודת ישראל. הרבי עודד את ראשי מועצת גדולי התורה במשך השנים וקיבל אותם בצורה ידידותית מובהקת, עם שלל הוראות מיוחדות בשדה הציבורי. לדברי הרב בלוי, אגודת ישראל שמרה יותר מכל רשימה אחרת על 'שלושת השלמויות'.

הרב בלוי מדגיש ומציין, שחסידות חב"ד שייכת באופן טבעי ומתבקש לרשימה החרדית ביותר, על פי רצונו של הרבי. ומכלל הן אתה שומע לאו לרשימות עם מועמדות, ושאינן עומדות בקריטריון הבסיסי הזה.

הוא מציין את ההתקרבות הגדולה שחלה בשנים האחרונות בחב"ד לציבור החרדי הכללי, ואפילו כלפי הציבור הליטאי. הצבעה למפלגה שאינה חרדית עלולה לפגוע בתהליך התקרבות חיובי וחשוב זה, ואפילו "להביא לעיכוב ביאת המשיח", כדבריו.  

בנוסף, מנתח הרב בלוי בצורה מרתקת את יחסי הכוחות ברסיסי מפלגות הימין ומצביע על מה שקורה מידי מערכת בחירות כמעט: הימין מאבד שוב ושוב קולות חשובים שמהווים לשון מאזניים ובפועל מחלישים את שלמות הארץ.


מתוך כרזה הקוראת למפלגות הימין להתאחד

מצד שני, יש כוחות לא מעטים בציבור החב"די, שכמעט מתחננים למפלגות הימין: אנא, התאחדו כדי שנוכל להצביע לכם!... ולא נזרוק שוב קולות לפח (כמעט כמו תמיד, לצערינו הרב...) ובכך עלולים לסכן את שלמות הארץ.

מה דעתך מנדי על הפלונטר, שחוזר מידי תקופת בחירות?...

מנדי זילברשטרום:
"אני אתחיל מהחלק השני שלך, משה. תראה, כפי שהזכרת, יש גם חסידי חב"ד שחיכו ל'איחוד' כזה או אחר, בכדי להצביע למפלגה כזאת או אחרת. אבל כמה נקודות חשובות:

א. נולדתי כשנה לאחר בחירות תשמ"ט, כאשר הרבי ביקש שחסידי חב"ד יתגייסו למלאכה להביא לממשלת ימין גדולה ולהצביע ג', 'יהדות התורה', כך שאת 'אווירת החשמל' שהייתה - אינני זוכר.

ב. היות ואנחנו שמים 'הכל על השולחן', אז זה לא סוד, שיש חסידי חב"ד רבים שיצביעו למפלגות כאלה ואחרות. חלקם בטענה שחובה לתמוך בכדי שיעברו את אחוז החסימה, וחלקם כי זאת האמונה שלהם, שפלוני ח"כ אלמוני יעשה טוב יותר לעם ישראל, תורת ישראל ושלימות ישראל.  

ג. חב"ד היא כוח פוליטי עצום, אני לא אגזים ואגיד - עשרות אלפי קולות. אני לא יודע אם ב-5 מערכות בחירות האחרונות, ואולי יותר, כל חב"ד הצביעה כגוש אחד. וזאת בעיה גדולה. נדגיש כי הכוונה ש"חב"ד היא כוח פוליטי עצום", היא לא שאנו מתערבים בפוליטיקה, אלא גוש שיכול להשפיע לדברים עליהם הרבי שם דגש ודיבר לא אחת.

ד. והאחרון - למי חב"ד תצביע?... זאת 'שאלת השאלות' שמעניינת כל חב"דניק מחד, וכל פוליטיקאי שמעוניין 'לשתות' את הקולות הללו - מאידך. אם תשאל אותי משה, מה צריך להיות?.. בין-דין רבני חב"ד הם אלו שצריכים לקבוע, כן - לקבוע, לכלל חסידי חב"ד בארה"ק ומקורבים - למי לתת את הקול בקלפי, ביום פקודה. עסקנים ונותני דעה אחרים, כדאי שיהיה פחות רלוונטי. מסכים איתי?



מי נחשבת 'הרשימה היותר חרדית'? מכתב הבי"ד, לקראת בחירות תשס"ט

משה כהנא:
"בהחלט מסכים. קטונתי לתת עצות לגדולים ממני, אך אני בטוח שכל חסיד חב"ד מייחל לכך שהגוף שהרבי כל כך חיזק וביצר את מעמדו כסמכות היחידה מבחינת חסידי חב"ד, ייקח על שכמו - ללא שום התערבות פוליטית, את ההחלטה העניינית בנושא הזה, ולו רק כדי למנוע שיח כזה בתוך אנ"ש, מידי מערכת בחירות. כשל כח הסבל...

***

מי אתה, ראש העיר טבריה, רון קובי?

לאורך מסע הבחירות שהוביל לאורך השנים הביע רון קובי קו אנטי-חרדי באופן מוצהר. קו אנטי-חרדי זה העמיד אותו כמוקד לביקורת קשה מצד מתנגדיו. הוא ניצח בבחירות לרשויות המקומיות את ראש עיריית טבריה המכהן יוסי בן דוד, לאחר שזכה ב- 45.3% מקולות הבוחרים. קובי רץ לבחירות ללא מימון ותמיכה מפלגתיים, והתפרסם בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות.

מספר ימים לאחר הבחירות בראיון לגלי צה"ל אמר קובי כי הוא "רוצה שהחרדים ימשיכו להתפתח - מחוץ לטבריה" וכי "כיום החרדים בטבריה הם 22%, אסור שיגיעו ל-30%".

ראש העיר החדש הודיע לאחרונה, כי החליט להפעיל אוטובוס של העמותה "נוע תנוע" בשיתוף עם העירייה וזאת במטרה להנגיש את האזורים השונים בעיר עבור תושבי העיר בשבת (רח"ל). פעולה זו מצטרפת למהלכים שונים שלו לאפשר פתיחת עסקים ופעילות בשבת בעיר טבריה.

כמו שפורסם כמעט בכל מקום אפשרי, ראש העיר רון קובי דחה מכל וכל טענות שהוא רודף את דוכני התפילין של חב"ד, וזאת בעקבות הקלטה שפורסמה כביכול על פקידה בעירייה שדורשת הפסקת פעילות של דוכני תפילין בעיר. "מנסים לסכסך ביני לבין חב"ד. זה פלג חשוב", הוא צילם בוידאו תגובה שהפכה ויראלית.

מי אתה רון קובי?

"תראה מנדי. מעבר למה שפורסם בתקשורת, אני לא מכיר את התופעה לעומק. קשה להבין מה רוצה ראש העיר החדש. גם כשאתה נבחר נניח בידי ציבור מסויים, עדיין אתה 'ראש העיר של כולם' ובשלב מסויים חייב לתת יחס טוב למרקם האנושי-חברתי בעיר. זהו, אין יותר בחירות, כעת צריך לנהל עיר, וטבריה מורכבת מפסיפס של דתיים ושאינם לעת עתה, וחרדים.


ראש העיר טבריה רון קובי, מכחיש כל קשר לפרסומים על רדיפת דוכני תפילין (מתוך הוידאו)

מה הוא מתכנן? ואיך זה משתלב עם היחס החיובי על פניו שהוא משדר כלפי חב"ד? אולי תעשה לנו קצת סדר בעניין הזה?...

מנדי זילברשטרום:
"ראשית, אין לי מושג איך באמת אדם כזה הגיע לתפקידו. מזכיר מעט ח"כ מסויים הנושא את ה'לפיד' של השנאה כנגד הציבור החרדי. בטח בהתבטאות במילים כמו: "שיתרבו, אבל מחוץ לטבריה".

אני יכול לספר לך על טבריה אחרת שאני הכרתי, מה שסגר לי מעגל, ואפילו לא הפתיע אותי כאשר השבוע מלשכת ראש העיר, הודיע ב'ווידאו לייב' מול קהל גדול, כי "מישהו מנסה לסכסך בינו לחסידות חב"ד בעיר".

בשנת תשע"א למדתי במסגרת שיעור ד' בעיר הטבריינית. תושבים שחמים ליהדות, ודרך ישיבת חב"ד שתחת בית חב"ד המקומי, ובשיתוף עם השלוחים בעיר - כל יהודי שמע או נפגש בפעילות חב"ד. מבצע תפילין כל שישי, חנוכיות בחנוכה ומגילות ציבוריות בפורים, כינוסי ענק ביומא-דפגרא עם ציבור רחב של משתתפים, ועד לתהלוכת ל"ג בעומר על מי-הכנרת, וכן הלאה.

"תושבי העיר רובם ככולם, אנשים שומרי-מסורת. הפחד של ראש העיר, אותו הוא שידר לקהל הבוחרים טרם הבחירות וכנראה גם הצליח, הוא מהשתלטות של ציבור חרדי-חסידי שנוהר בהמוניו לעיר בגלל הנדל"ן הזול. אם תסתובב בימים אלה ביום שבת בטיילת המקסימה של טבריה, היא אותה טיילת של שנת תשע"א, רוב העסקים בה סגורים, כי בעלי המרכולים - מכבדים, אם לא בעצמם שומרים. ואם תשאל אותי, בדרך הזאת הוא גם לא יצליח. טבריה, היא עיר יהודית מימי קדם - ולא ניתן לשנות אותה בהינף יד של אדם אחד, עם אופוזיציה גדולה כמו שיש למר קובי.

"לסיום, ראש העיר שמצטייר כ'לוחם בחרדים', ביקש למסור השבוע כי הוא אוהד את חב"ד ואף רואה את טיב המוסדות, הצוות והתלמידים של חב"ד בעיר. אותי זה לא הפתיע. ולמה? כי השלוחים ובראשם הרב יוסף קרמר (יהודי חסידי שמשך שנה שלימה לצדו לא ראיתיו מרים את קולו), פועלים לקירוב יהודים בנחת ולא בכוח, וזאת הסיבה שככל-הנראה גם אדם כמו רון קובי יודע לכבד. וכמו שאמר השבוע הרב קרמר בראיון ל-COL, "מצווה גוררת מצווה", כמו שבעניין התפילין הוא הכחיש כי הוא מתנגד לדוכני הרחוב של חב"ד, כך בעזרת-השם הוא ישמור על השבת הקדושה"...    

***

כולנו נושאים באחריות

משה כהנא:
"אין תושב ביתר אחד שלא נחשף לאחרונה לקמפיין מאסיבי ומקיף של ארגון הצדקה "קופת הצדקה הכללית" של ביתר עילית. דין ביתר כדין בני ברק, או קריית מלאכי, וזו דוגמא לשאר ההתרמות, הצ'ארדי' וכיוצא בהן.

עוד לא התאוששנו ממערכת הבחירות המקומית, ושוב עלונים, מודעות, קמפיינים, תיבות הדואר ומקומונים מלאים בדבר אחד: נושאים באחריות, תורמים הוראת קבע לקופת הצדקה.

אני לוקח את זה לכיוון של 'למעליותא': קופת הצדקה הכללית של ביתר זכתה בשם של קופה ש'כולה קודש'. את זה יודעים מתי מעט מתוכינו, מסיבה אחת פשוטה: שמירה בקנאות רבה על דיסקרטיות. לעולם לא תדע ששכן שלך קיבל כסף מ'הקופה' והוא קנה עם זה אוכל לשבת כי נקלע לחובות. או מישהו אחר בבית הכנסת נזקק לטיפול רפואי יקר וקיבל עשרות אלפי שקלים. בשדות אחרים יש את המושג "לא פרסמת – לא עשית", אבל כאן, מדובר בסיפור הפוך לחלוטין: עשית – ולא פרסמת. שקט ודיסקרטיות זה שם המשחק.



איך עושים קמפיין התרמה צעקני לקופת צדקה שפועלת בדיסקרטיות?

אולי דווקא בגלל זה, כל הרעש וה'באאזז' מסביב לקמפיין גרמו לרבים להרגיש חוסר נוחות מסויים. מאידך, זה לא סוד שבעולם החרדי 'נסגרו כמה ברזים' ואין להם ברירה, רק ככה משיגים את הכסף.

בדבר אחד כולם מסכימים: הקופה היא 'קודש קודשים', מנהלים אותה אנשים בעלי מסירות נפש ומסתפקים במועט (כפשוטו) והקימו על הרגליים עשרות אם לא מאות משפחות.

אנשים שואלים את עצמם: אם אני לא יודע כמה ואיך הם תורמים בגלל שמירת הדיסקרטיות (שבלעדיה רבים יעדיפו לוותר ולא לקבל...) אז איך אוכל להיות שותף פעיל ולשאת באחריות? ושאלה זו תקפה מן הסתם, גם למקומות אחרים, ולהתרמות לסוגיהם שפשטו בעת האחרונה. 

מה דעתך בעניין הזה?

מנדי זילבשטרום:
"דווקא בגלל המשפט שכתבת: 'פרסמת - עשית, לא פרסמת - לא עשית', אני חושב שיש פה אמירה בנושא 'קופות הצדקה' המרכזיות. גם בקהילות חב"ד רבות ישנם 'מלאכים' שדואגים לחברי הקהילה (שצריכים לזאת) בתמיכה כלכלית, ולא תמיד אנ"ש יודעים מי הם, רק כאשר חלילה נזקקים להם. חסד הוא חסד. וכפליים כאשר הוא נעשה תחת הרדאר. מי שתורם, יודע שהוא מוביל את כספו לצדקה, ומחשבתו לא צריכה להפליג, האם ולאן הולך הכסף.

אדרבה, אם בעבר היו ארגוני צדקה שניסו לגייס כספים למען אלו שצריכים את תמיכת אחיהם, "איש את רעהו יעזרו", והיה קשה לבצע זאת, כיום עם קמפיין אגרסיבי ורעשני, משיגים תוצאות. היהודי היחיד יוציא מכיסו סכום קטן, שמתאגד לסכומים שמצילים משפחות. 

הנה הוכחה לקמפיין רעשני. הרבה צלצולים, ולא שהקהל יודע במדויק לאן הולך הכסף. מוסדות 'עטרת שלמה' גייסו לפני שבוע קרוב ל-50 מיליון ש"ח. אין אדם בציבור הליטאי (ואולי גם החרדי) בישראל שלא ידע מיום הגיוס לטובת הישיבה. לפעמים צריך רעש לזמן קצר, בכדי שיהיה שקט לטווח הארוך"... 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.