מערכת COL | יום ב' אדר א ה׳תשע״ט 07.02.2019

חב"ד-ניוז, חב"דניקים בליכוד וטיסה משותפת • סוגרים שבוע

מדור חדש ב-מגזין שישי של -COL, בו משה כהנא ומנדי זילברשטרום במרכז התקשורת החב"די COL שמים 'הכל על השולחן' וסוגרים שבוע • מי עומד מאחורי תופעת 'חב"ד ניוז', ואיך זה שחסידי חב"ד מצביעים בבחירות פנימיות ומזדהים כחברי ליכוד - מפלגה שאינה דתית? • על תופעה מבורכת: כש'הלודאים' ונערי טיסה '013' נפגשו באוהל הק' - מפגש מיוחד מזווית ראיה מעניינת • הכל על השולחן >>>
חב


מי אנחנו? הרהורים בקול בצל ה'פריימריז' בליכוד

משה כהנא: "פריימריז בליכוד, גדעון סער בחמישייה הראשונה, למרות הווטו שהטיל נתניהו. חסידי חב"ד לא מעטים, גילו עניין בקלחת הפוליטית פנימית של מפלגה לא-דתית.

מעסקנים בכירים שהצהירו שהם "חברי מרכז במפלגת הליכוד בשביל לעזור מבפנים", ועד לא מעט חסידי חב"ד שהתפקדו לליכוד ולא היססו להשתתף בפריימריז בריש-גלי.

מה דעתך על כך, מענדי?

מנדי זילברשטרום: "תראה מוישה. צריך להפריד בין חבר במפלגה לצורך השפעה כזאת או אחרת, להצבעה בפועל ביום הבחירות. אין ספק כי ביום הבחירות, יצביע כל חסיד חב"ד ל'מפלגה החרדית ביותר', עפ"י מה שיאמרו רבני חב"ד, כך לפחות אמור להיות.

אך הנקודה היא כזאת: כפי שכתבתי בטור שפורסם ערב הבחירות לרשויות המקומיות לפני מספר חודשים - פוליטיקה בסוף, היא עוגה שסביבה יושבים כמה רעבים וחולקים אותה. כמה שתהיה יותר קרוב לצלחת וכמה שיהיו לך חברים סביב השולחן שישמרו לך - ככה מן הסתם תקבל יותר. אתה, כאחד שנכנס לפני זמן קצר כחבר מועצת ביתר-עלית, מבין את דבריי כפליים.
   
בקהילת חב"ד בלוד, דיברו רבות על-כך שחובה להכניס חבר-מועצה חב"די לאחר 11 שנים בהן לא היה כזה. אחד שידאג מ'בפנים' לצרכי הקהילה, שידפוק על השולחן כשצריך. ואכן, בתמיכת המד"א הרב ברוך-בועז יורקוביץ, ר' יוסי לויטין התמודד, אך למעשה הוא לא נכנס. להצלחה, אבות רבים. לכישלון - עדיין מחפשים אשמים.   

שונה כל זה מחברות במפלגה, כמו ה'ליכוד'. ולדוגמא, ר' חיים שטיינר שהתראיין במדור החדש ב-COL 'קצר וקולע'. כמה תקציבים הוא קיבל בזכות הכוח שלו כחבר-מרכז ליכוד בעירו, מי נהנה מכך? התשובה: התושבים, הקהילה החב"דית ועוד...

השבוע, ביום שלישי בו נערך ה'פריימריז', פגשתי חבר חב"די שסיפר לי בשקט כי הוא גם חבר ליכוד, והוא יצביע היום בקלפי - יחד עם עוד חסידי חב"ד.


חסיד חב"ד מצביע בפריימריז של הליכוד, השבוע

לשאלתי, 'ומה זה נותן לך'?, תגובתו הייתה, כי יש בכך השפעה גדולה למען הכלל, כאשר פוליטיקאי תלוי בך, יש לך את האופציה לבקש ממנו ולקבל מה שתרצה.  

ומה דעתך, ר' מוישה?

משה: "למרות שאתה רואה את זה בחיוב, 'להשפיע מבפנים', מפלגת שלטון, וכו' וכו', עדיין מדובר במפלגה שאיננה עונה להגדרה של מפלגה דתית, ובטח שלא להגדרה "מפלגה חרדית", שלא לדבר על "המפלגה החרדית ביותר". כל זאת כמובן בלי לגרוע מהערכתם של עסקני חב"ד המסורים שפועלים לא הקשר פוליטי במפלגות כלליות, גדולות ונצורות למען טובת חסידי חב"ד.

מעבר לכך, ולבעיית פיצול הקולות בחב"ד, יש בעיית זהות קשה: מי אנחנו? אנשי ליכוד? אולי הפועל המזרחי? הרי הרבי לחם בכל כוחו למען הקמת 'חזית דתית', ולהצביע – באופן פרטי ללא שיוך פוליטי – למפלגה חרדית לדבר ה' - למרות כל החסרונות שיש במפלגות הדתיות והחרדיות הקיימות, אז איך יתכן ששוב ושוב חסידי חב"ד נותנים אמון פומבי במפלגות שאינן דתיות?

מעבר להשפעה ציבורית ופוליטית, הצבעה היא שיוך. אתה מצביע למי שמייצג אותך, למי שאתה משוייך אליו. האם אנו שייכים למה שמייצג אורן חזן לדוגמא? למרות דעותיו בעד שלמות ארץ ישראל? לדעתי שיוך פומבי למפלגה לא דתית או חרדית זה דבר שיש להתרחק ממנו כמטחווי קשת. למעט קשרים ציבוריים למען הכלל לדוגמא עם מפלגת שלטון או עם בעלי תפקידים כמו שהיה מקובל תמיד, אך לא השתייכות מפלגתית.

אז מי אנחנו?

***

מוקדי 'חב"ד ניוז' או פייק ניוז?

משה כהנא: "רבים מחסידי חב"ד, קיבלו לפתע ביום בהיר 'מתקפת מסרונים' ובהם מספר שורות של 'חדשות חבדיות מתפרצות'. לא משהו מרעיד אמות סיפין מיוחד בדרך כלל, אלא יותר 'כל מה שיש לו הקשר חב"די', במרבית המקרים משהו ממוחזר ממקומות אחרים, לדוגמא מקבוצות הווטסאפ או מ'מוקדי חבד' אחרים. לדוגמא: "הבוקר יצקו את בורות המקווה במרכז הטהרה ממוגן ירי ראשון מסוגו ההולך ונבנה בעיר שדרות ובמרכזו שתי מקוואות חבד מפוארות".


ידיעה אופיינית ב'חב"ד ניוז'

בשלב הראשון, זה מתקבל בסלחנות. עוד 'מוקד חב"ד' שאולי מחפש להרוויח פרסום, או משהו. אבל מאחורי כל דבר יש משהו עם אינטרס מסויים, אך במקרה דנן נדמה כי מסתתר גורם עלום שם, ש'יורה לכל כיוון' ולא ברור מי ומה עומד מאחוריו. מה גם ששורת הודעות תמוהות העלתה את השאלה ביתר חריפות: מי ומה מפעיל את 'חב"ד ניוז'?

והכי גרוע, זה מצב של 'חרב איש ברעהו'. לוחשים לך במקווה כי ב"מליון אחוז זה יענק'ל" (שם בדוי להמחשה כמובן) מאיפה אתה יודע? נשאל הידען. "כי בדיוק הוא פתח חשבון ב-2017 למניינם, וזה אותו מספר ממנו חוייגו האס. אמ. אסים." הוכחה מספקת? לא. אבל יש אסמכתא: "היה פרסום ב'חב"ד ניוז' שהוא שיבח את דוד שלו". והרי לך חרושת שמועות מכפישה והורסת כל חלקה טובה.

זה נקרא 'פשקוויל מודרני'.

דווקא בגלל מציאות כזאת, אני יכול להחמיא ל'מוקדני חב"ד' אחרים, זה יותר וזה פחות, שעומדים מאחורי הפרסומים שלהם, למרות שמידי פעם הם יכולים 'לחטוף' על פרסום לא נכון, ויש כאלו מעת לעת.

מה דעתך על פרשיית 'חב"ד ניוז', מענדי?

מנדי: "תראה. אינני יודע מה הרווח של האדם העומד מאחורי ה'סמסים' והודעות הוואטצפ הנ"ל. כל עוד הוא אנונימי, הוא לא יכול לבקש כסף עבור פרסום, כי אם יבקש - ייחשף. אם כאיש תקשורת שרוצה ומחפש 'כוח', גם לא רלוונטי, כי אין יודעים מיהו. אך לא זאת הבעיה.  

ביום שישי בעבר, דקות מעטות טרם נכנסה שבת המלכה. אני מקבל הודעה מחבר טוב ששואל: 'זה אתה מפיץ את ההודעות של 'חבד-ניוז'?. עניתי לו: 'לא', וכמו יהודי טוב, שאלתי מיד 'למה'?

"מפרסמים עלי דברים לא נכונים" הוא אמר. "לא היו דברים מעולם", הוא הוסיף, וטען כי אין עם מי לדבר. וזאת הנקודה עליה אני שם את הדגש, וכפי שכבר ציינת - 'פשקוויל מודרני'. לגוף תקשורת שמאחורי מילותיו עומד בן-אדם עם שם, יש את הזכות לכתוב, לתקוף, לצטט ואף להחמיא. אבל, להפיץ ידיעות לא נכונות בעילום שם כ"נקמה" או "אינטרס" - זה לא.

***

כשה'פנסאים' וקבוצת 'לוד נוסעת לרבי' נפגשו באוהל

משה כהנא: התרגלנו. התרגלנו לקבוצות שנוסעות בצוותא חדא לחצרות קדשינו, למסע של התחזקות משותפת והתקשרות לרבי נשיא דורנו, 'למלאות מצברים' לחיי השיגרה היומיומיים.

אך הפעם אני חושב ששווה להתעכב רגע ולחדד: יש כאן משהו סימבולי ומעניין. מצד אחד, אברכים לודאים, שהתרוממות הרוח ב'שבת בראשית' לאחר התוועדות רעים, החליטו לנסוע לרבי! פשוט, הכי פשוט שיש. מהצד השני, קבוצה שניה של פנסאים 'טיסת 013' נערי הבר מצווה, שרובם לא נסעו מעולם ולא היו אצל הרבי, נפגשים באותו מקום, באותה נקודת זמן.

זכיתי לנסוע עם בני בשנה שעברה עם קבוצת '013' הראשונה לרבי. אין דומה נסיעה לבדך, לנסיעה עם קבוצה. הראייה אחרת לגמרי, המשקפיים רואות דרך העיניים של ילדי הקבוצה. "ילדים יקרים, בעוד דקה בדיוק נראה בפעם הראשונה את 770", קורא אחד המדריכים באוטובוס. הילדים, נצמדים לשמשת האוטובוס ומסתכלים בשקיקה, מייחלים לרגע המיוחד. כן, אני הייתי כנער בן 17 אצל הרבי בתשנ"ב, וזכיתי לראות. אך ההתרגשות בנסיעה עם קבוצה היא אחרת – אתה חלק מהקבוצה, גם אתה רואה בפעם הראשונה את 770!

כאן נוצר המפגש, אתה חלק מקבוצה, לא כפרט בודד. ההתרגשות משותפת, הכל נראה אחרת. אני חושב שההתרגשות כיום היא אולי לפעמים 'יתיר מבחיוהי', ואת זה בטח מרגישים משתתפי 'הקבוצה הלודאית' שרובם כן זכו להיות אצל הרבי בשנות האור, וגם הנערים מטיסה '013' שזו הפעם הראשונה בחייהם.
 

לוד נוסעת לרבי. צילום: שניאור שיף, COL


טיסת הפנסאים 013. צילום: חיים טויטו

מה דעתך מנדי על נסיעה משותפת בקבוצה לרבי?

מנדי: 
"נתחיל עם הצד החיובי: אגיד לך למה אני חושב שלטוס עם קבוצה טוב יותר. אני זוכר את הפעם הראשונה שגלגלי המטוס בו טסתי לניו-יורק, נשקו לאדמה. הייתי תלמיד בכיתה ז'. חצי שנה טרם הבר-מצווה. זה היה 'כינוס השלוחים' תשס"ב. נסעתי עם אבי ואחי. 770, אוהל, קראון הייטס, אלפי שלוחי מרחבי תבל וכו'.

כילד שמגיע עם בני-משפחה, החוויה אחת. אך אין ספק כי כמו ששיתפת על החוויה שלך משנה שעברה, להגיע כקבוצה אל אותו המקום, זה אחרת לגמרי. ולא משנה הגיל.

כ-30 אברכים מבית כנסת הצעירים 'דוד ורפאל' בלוד, המריאו באמצע-שבוע לרבי. הם ישבתו יחד, יתפללו, יתוועדו עם המשפיע הרב מיכאל טייב ויעבירו חוויה רוחנית שככל-הנראה לא תשכח מהם. ה'טיסה' המדוברת, הייתה לשיחת היום בקהילת חב"ד באותה עיר. וכנ"ל טיסת ה'פנסאים'.

הצד השני בטיסת 'קבוצתיות' הוא - הלחץ החברתי: כן. ישנם הורים שלא חלמו לשלוח את ילדם ל-770. ישנם אברכים שלא חלמו לטוס לרבי עקב מצבם הכלכלי. אך, החבר הזה נוסע, ההורים של השכן שולחים את הבן - ומה, אנחנו לא?... 

אבל ננסה לסיים בטוב גם בצד הזה. לולא ה'לחץ החברתי', של "מה, אתה לא בא? כולם נוסעים"... חלק מהאברכים שלא היו שנים רבות אצל הרבי, ספק מתי הייתה הפעם הבאה שכן היו ממריאים לכמה ימים של רוחניות בסמוך לציונו של הרבי, ולמטען שימלא אותם הלאה, למשך חייהם".



***   

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.