מערכת COL | יום כ"ח שבט ה׳תשע״ט 03.02.2019

גילויים בחברון, שיר לרבנית, וחשיפת "הארץ" מלפני 90 שנה

מי חשף עיתון "הארץ" מלפני 90 שנה ומדוע? • מי חיברה שיר בחרוזים על הרבנית מנוחה רחל ומי הקריא את השיר? • מי ראה אישה שראתה אישה שראתה את כ"ק אדמו"ר הזקן ומיהן הנשים הללו? • מי התגלה כאוהד חב"ד? • מאת הרב יוסף הרטמן • לכתבה המלאה
גילויים בחברון, שיר לרבנית, וחשיפת

הרב יוסף הרטמן

"לא יאומן כי יסופר! אך לפני 90 שנה היה עיתון "הארץ" עיתון יהודי גאה וימני" כך גילה הרב נחמיה שמרלינג שליח הרבי בכפר יונה ומצאצאי הרבנית הצדקנית מנוחה רחל בהתוועדות הגדולה והמרגשת שהתקיימה ביום ההילולא שלה במוצאי "כ"ד בשבט" בחברון.

הוא סיפר זיכרונות מרתקים על רבני ופעילי חב"ד ביפו= נכדיה של הרבנית... לפתע שלף הרב נחמיה גיליון מקורי עתיק יומין, ששיני הזמן ניכרים בו. הגיליון הודפס כמה ימים לאחר הטבח הנורא והמזעזע בחברון, בשבת קודש בח"י במנחם אב ה'תרפ"ט- 1929 למניינם. עמוד שלם הוקדש ל"ציון עד לנשמות קדושינו גיבורנו שנהרגו ונשחטו.... במולדת השם ינקום דמם". היום זה נראה הזוי לחלוטין שהעיתון ל"אנשים חושבים" יכתוב כך!

העיתון המיוחד הועבר מדור לדור ור' נחמיה החליט לתרום אותו לר' נועם ארנון לארכיון חברון.
הרב יוסף הרטמן-דור חמישי לרבנית ושליח הרבי לנחלת הר חב"ד.

הקריא פדיון נפש כללי, שתוכנו מרגש ביותר, כפי שיזם עוד לפני עשרות שנים. כידוע, העלייה הראשונה לציון המחודש של הרבנית התקיימה בשנת ה'תשמ"ב.

לאחר מכן, בסעודת המצווה הבשרית והעשירה, שלף שיר שקיבל ממרת נעמה נייגר= בת דודה שנייה שלו, הסבתות שלהם היו אחיות ונולדו בחברון ת"ו.

השיר המיוחד נכתב בחרוזים על הרבנית דמותה, אישיותה וחלק קטן מהמופתים שחוללה, הוא מסתיים במילים: "ונבקש ממנה בתחינה שתפעל להביא משיח במהרה"

השיר רצו"ב. בשיר מוזכרת הסבתא רבה של שניהם =הרבנית מושקא דבורה שנולדה גם היא בחברון. היא הייתה בת הגה"ח רבי יהודה לייב סלונים שהיה בנה בכורה של הרבנית הצדקנית מנוחה רחל.

בדרך אגב, גילה הרב הרטמן עובדה מעניינת: "זכיתי לראות אישה שראתה אישה שראתה את הוד כ"ק אדמו"ר הזקן". לפני כשישים וחמש שנה ראה את סבתה רבה שלו= הרבנית מושקא-דבורה שהייתה נכדת הרבנית הצדקנית, בעלת המופת מנוחה רחל ע"ה סלונים.
מושקא דבורה הנכדה שהתה רבות בביתה של הסבתא הדגולה שמעה ממנה סיפורים על אביה וסבה ואף קיבלה את דירתה ורהיטיה לאחר הסתלקותה בכ"ד בשבט ה'תרמ"ח, לפי הוראתה המפורשת, כידוע הרבנית מנוחה רחל הייתה בתו של הוד כ"ק אדמו"ר האמצעי בנו של הוד כ"ק אדמו"ר הזקן.
כמובן גדלה והתחנכה בביתם וספגה מקדושתם ומאורם הגדול.

ברשימת הנואמים, בנוסף להנ"ל, היה גם ראש המועצה החדש של קריית ארבע מר אליהו ליבמן. הוא דיבר בחום רב ובהתלהבות והרעיף שבחים רבים על פעילותם של שליחי חב"ד בעיר על הפצת התורה והחסידות ועל פעילותם הנפלאה והענפה עם החיילים בעיר ובאזור.

רשימת הנואמים, נמשכה בהנחייתו היפה של השליח הצעיר הרב רפאל "פולע" ברוד. דיברו הרב משה צבי הלפרין יו"ר איגוד צאצאי האדמו"ר הזקן. הרב יוסף יצחק סלונים רב מרכז העיר ירושלים ומנהל בית חב"ד במקום. ר' ברוך מרזל- איש חברון, ידיד חב"ד המנהל את "הכנסת אורחים" במקום ומסייע ל"התוועדות" בכל שנה. הוא חזר על תביעת הרבי מליובאוויטש לא להיכנס למשא ומתן על וויתורים בארצנו הקדושה לטובת הערבים. "עצם הדיבורים, כבר גורמים לאסונות! ה' ישמרנו" אמר הרבי. יש להתאחד מיד ולשמור על שלימות הארץ ירושלים וחברון!

ר' נועם ארנון ידיד חב"ד דיבר על מעלותיה של חברון. כן השתתף באירוע המכובד הרב הלל הורוביץ- ידיד חב"ד אף הוא, שניהם מראשי הישוב היהודי בחברון. רוב הנואמים הודו מאד לרב דני כהן שליח הרבי נשיא דורנו לחברון על ארגון העלייה ל"ציון" הרבנית ו"ההתוועדות" המרוממת. הערב המוצלח הסתיים בריקוד חסידי נלהב.

*

 

 

                     שיר לרבנית מנוחה רחל (במנגינת "קלי אתה")

הרבנית מנוחה רחל הצדיקה,

צאצאית של קדושי עליון הינה.

כל צדיק ואדמו"ר שלארץ בא,

הגיע לחברון לבקש ברכתה.

הסבתא של חברון הצדיקה,

שרבים נושעו מברכתה,

עקרות מברכתה נפקדו.

הערבים מפניה רעדו.

ל"אבו זוריק" שמהיהודים מים מנע,

בתו חלתה ולמות נטתה.

הרבנית מנוחה רחל ברכתה נתנה,

בתו הבריאה, וליהודים נתן שתיה.

הנער שעליה אבן יידה,

ידו יבשה ולזוז לא יכלה.

ורק כאשר משפחתו בקשה סליחה,

שוב הזיז ידו בחזרה.

כאשר נכדתה "מושקא דבורה" התארסה,

חדר לזוג הייתה צריכה.

"אין צורך" הרבנית אמרה,

ואת דבריה לא פירשה.

לפני החתונה הובנה הסיבה,

כאשר במיתת צדיקים נפטרה.

כולם בהלווייתה השתתפו,

כל העדות אותה ביכו.

שיטפון גדול בחברון היה,

כל היהודים נמלטו לביתה.

כולם בבית הכנסת התכנסו,

ושם המים עדיין גבהו.

אך כאשר הגיעו לנר הנשמה,

פסק השיטפון וליהודים ההצלה.

ונבקש ממנה בתחינה,

שתפעל להביא משיח במהרה.

 


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.