מערכת COL | יום כ"ה שבט ה׳תשע״ט 31.01.2019

"אם יפתחו במלחמה לבנון תחזור לתקופת האבן": גלנט עושה סדר

לאור המצב הלא יציב בגזרות עזה, לבנון, סוריה והמעורבות האיראנית, 'משבר הכסף הקטארי' והמתיחות באזורנו, שוחחנו בראיון בלעדי ומרתק עם השר יואב גלנט, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, אלוף במיל' ומי שעמד בראש הפיקוד על מערכת 'עופרת יצוקה' • על היחסים הרגישים עם רוסיה, המצב הביטחוני באזורנו, והאם אנו עומדים בפני סבב לוחמה נוסף? מרתק: כך נחשפתי לפעילות חב"ד להעלאת המורל הצה"לי בימי הלחימה. וגם: סגירת המעגל המרגשת עם משפחת הולצברג • מגזין שישי • לראיון המלא>>>
השר יואב גלנט (צילום: לע"מ). למטה מימין: כאלוף פיקוד הדרום בתקופת 'עופרת יצוקה' (צילום: דו"צ), ומשמאל, בכתיבת ספר תורה לזכות חיילי צה"ל (צילום באדיבות: ישראל ברדוגו)

מערכת COL

מעבר למעורבות הרוסית באזורנו בעיקר בגיזרה הצפונית, והמתח עם שמועות בעיקר מעיתונות זרה על חשש לסבב לוחמה חדש, איראן מאיימת: "הרקטות המדויקות שלנו נמצאות בידי ההתנגדות בעזה ובלבנון ומוכנות להגיב לכל התגרות אפשרית".
האם בקרוב צפוי סבב אלים נוסף באזורנו?

שוחחנו בראיון בלעדי ומרתק עם השר יואב גלנט, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, אלוף במיל' ומי שעמד בראש הפיקוד על מערכת עופרת יצוקה, על היחסים הרגישים עם רוסיה, המצב הבטחוני באזורנו, והאם אנו בפני סבב לוחמה נוסף?
ומה לגבי איזור הדרום? האם אנו צפויים בתום החורף לסבב אלימות נוסף?

חוסר יציבות כללי: כל העת זורמות ידיעות על מתיחות בגבול הצפוני. תקיפות ישראליות על פי גורמי חוץ, ואיומים איראניים, וחשש בלבנון ממבצע של צה"ל. האם בקרוב צפוי סבב אלים נוסף באזורנו?

100 אלף טילים מכוונים אלינו

השר יואב גלנט:
"אנו נמצאים תחת פעולה מסוכנת, מתקפה שיעית של איראן על כל המזה"ת. הם שולטים בלבנון באמצעות חיזבללה ובעיראק באמצעות השיעים, ועכשיו מנסים להשתלט בסוריה. שמנו לעצמינו 3 יעדים בהקשר זה: הדבר הראשון לא לאפשר התבססות איראנית צבאית בסוריה, דבר שני לא לאפשר פתיחתה חזית שניה בסוריה של חיזבללה 2 בסוריה, ודבר שלישי שהאדמה הסורית לא תשמש כמקפצה לנשק מפר איזון כלפינו.


משגר טק"ק נייד איראני. "לא לנשק מפר איזון"

"אם יכנסו למלחמה ויפגעו באזרחים – נחזיר את לבנון לעידן האבן"

"בלבנון יש 100 אלף טילים המכוונים רק למקום אחד: כלפי ישראל. אלו טילים המכוונים לזרוע הרס ומוות. וכאשר ראינו את המנהרות שנחשפו בפעולה יפה ומתחוכמת, אנחנו מבינים על מה מדובר: מבינים שפה יש אוייב מאוד נחוש שבונה לאורך שנים תוכניות ואמצעים על מנת ליישם אותם. בשלב הראשון, קילפנו את הבצל הזה. בקשר ללבנון אנחנו מפקחים על התהליכים שקורים שם. אני מציע גם לחיזבללה וגם לחסן נסרללא לא לשגות ולא לגרור את לבנון למלחמה, כי אם חיזבללה ולבנון יכנסו למלחמה אנחנו נחזיר את לבנון לעידן האבן, זאת אומרת לא נשאיר שם שום דבר שלם אם יפגעו באזרחים שלנו".

אינך חושש שאמירה כזאת עלולה להתפרש כאיום?
"אני אומר את מה שאני חושב ומה שצריך לומר: אם לבנון וחיזבללה יפתחו במלחמה עם ישראל ויפגעו באזרחים - לבנון תחזור לעידן האבן - על כל המשתמע."

"לרוסיה וישראל אינטרס משותף: שאיראן תעזוב את סוריה"

החבל הדק: האם למערכת הביטחון יש תיאום עם רוסיה לגבי תקיפות של צה"ל על כוחות איראניים בשטח רוסיה? ואיפה עובר 'החבל הדק' במערכת הקשרים הסבוכה הזאת?
"אני סבור שכל אדם שמסתכל על התמונה מבין שבין ישראל ורוסיה יש יחסים של הערכה כבוד והתחשבות ותיאום. נכון שארה"ב היא בת ברית הגדולה ועליה אנו נשענים, זאת אחת הסיבות שהרוסים מסתכלים עלינו בצורה מכבדת כי אנו עומדים על כתפיים אמריקאיות. רוסיה לא אוייבת של ישראל, יש פה יותר ממליון יוצאי רוסיה בישראל. פוטין יודע את זה, אנחנו יודעים את זה. יתרה מזאת, אנחנו מבינים שלרוסיה יש אינטרסים, אבל גם אבל יודעים שלנו יש אינטרסים.

"אומר לך משהו שלדעתי הוא עניין מרכזי: לישראל ורוסיה יש אינטרס משותף שאיראן תעזוב את סוריה. מי ששיתף פעולה לצורך כיבוש סוריה, לא צריך אותם כעת. הרוסים רוצים לשקם את סוריה הם לא צריכים את האיראנים שם. לכן כל מדינות העולם כולל הסונים והאירופאים רוצים את איראן מעבר לפרת.

מה נושאים בחובם המשלוחים המוטסים המיסתוריים של האיראנים לסוריה? ומה המטרות שישראל רוצה להשיג במאזן האימה מול איראן-סוריה?
"כל הדברים הללו הם נסיונות להחדיר לאזורינו נשק מפר איזון ואמצעים מדוייקים או כל מיני מערכות ספציפיות ומתוחכמות. ישראל יודעת מה לתקוף ומה לא על פי יכולת מודיעינית טובה.

שרשרת הכסף הקטארי והמתיחות בעזה: האם הכסף אכן הולך לפחות בחלקו לשיקום כלכלי של הרצועה? ואם לא, איך יתכן שישראל משתפת פעולה בערוץ הזה? ומי צורך אותו בקצה שרשרת המזון?
והאם בתחילת האביב יתחדשו הפעלות היזומות של החמא"ס להפרחת בלוני ועפיפוני נפץ ותבערה בדרום?

"הדברים מאוד פשוטים: בעזה יש 30 אלף מחבלים שלקחו 3 מליון אזרחים כבני ערובה. זה מאוד דומה לבית ספר ש-30 מחבלים השתלטו על אלפיים ילדים. אתה רוצה להכניס אוכל לילדים, אז המחבלים אוכלים ראשונים... זה הסיפור עם הכסף. מי שמשלה את עצמו שהכסף שנכנס, בין אם נכנס עם מזוודות או נכנס בהעברה בנקאית, בסופו של עניין חלק ממנו מגיע גם לחמאס כי הוא מחזיק אותם כבני ערובה, והמשמעות למנוע  העברת כסף היא שעזה תרעב. כשהעזתים ירעבו הם יבואו לגדר שלנו, מעבר לצד ההומניטרי. לכן אני מציע לא ללבות את היצרים על דבר שהוא לא נכון. זה טוב לתעמולת בחירות של אנשים שלא מבינים איך הדברים הללו מתרחשים, וצועקים בסיסמאות.

"ולגבי טרור העפיפונים: אני מציע שנסמוך על צה"ל ונמתין, אני חושב שהוא יודע איך להתגבר על זה, וכשנגיע למצב הזה – נדע כבר מה לעשות".

האם לדעתך הרמטכ"ל היוצא גדי אייזנקוט, משאיר אחריו את צה"ל 'במצב טוב' לרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי, ובמיוחד בנושא ההרתעה?
"אני חושב שצה"ל כעת מוכן יותר בסוף כהונתו של אייזנקוט ממה שהוא קיבל כשנכנס לתפקידו, אבל יש עוד הרבה מה לעשות. הוא שיפר את מצבו של הצבא ביחס למה שקיבל, והראיה הבולטת ביותר במבצע 'צוק איתן'. הוא קיבל צבא שכאשר אמרו לו שיש 30 מנהרות לא עשה שום הכנה לעניין ואת התוצאה קיבלנו בצוק איתן. לאחר שלקחנו את העניינים לידיים לאחר צוק איתן בממשלה הנוכחית, התוצאה היתה שונה לחלוטין. מצאנו 20 מנהרות בדרום, מצאנו גם מנהרות בצפון, זו דוגמא אחת לכך שהיכולת השתפרה מאוד.


בתקופת 'עופרת יצוקה' כאלוף פיקוד הדרום, עם הכוחות בשטח. צילום: דו"צ

לסיכום: הערכתך, מה צופנת התקופה הקרובה מבחינה ביטחונית?
"קודם כל להגיד לציבור בכנות שהאוייבים שלנו לא השלימו שיש מדינה יהודית ציונית ודמוקרטית והם עושים הכל לנגח אותה, ואנחנו נעמוד על המשמר בעזרת ה'. בסך הכל היו לנו 4 שנים שקטות בקדנציה האחרונה. זה לא דומה לזמנים שהייתי בצבא, שלחמתי בלבנון או בעזה, ביו"ש או בחזיתות רחוקות יותר. מצד אחד מי שמבטיח גן שושנים מבטיח מצג שווא, מצד שני אנו נחתור גם לייצב את המצב וגם להגיע לעוד הסכמים ועוד בריתות עם מדינות קרובות ורחוקות, כמו לאחרונה הברית עם עומאן, ואחרות.

"הסיסמה 'נתניהו טוב ליהודים' עדיין שרירה וקיימת"

שאלה קצת אישית: האם המעבר מ'כולנו' לליכוד קרא בגלל רקע בטחוני ואידיאולוגי, או מסיבה טכנית להשתלבות במפלגת שלטון ולא במפלגת לוויין?
"הסיבה פשוטה: מפלגת 'כולנו' היא חברתית כלכלית וחשבתי שניתן יהיה לפתח בה את הערוץ הבטחוני-מדיני. כאשר התברר לי שזה לא מתאפשר, המתנתי לסוף הקדנציה בצורה מסודרת, ועברתי לליכוד תוך כדי כיבוד והערכה לכחלון שימשיך לעסוק בעיסוקיו, מתוך ניסיון להביא לידי ביטוי את היכולת שלי לטובת מדינת ישראל בתחום הביטחוני ואני מקווה שזה מה שיקרה, כמו"כ אני חייב לציין גם כי התפעלתי מאוד נוכח הנהגתו היציבה, הנבונה, האחראית והמאוזנת של ראש הממשלה וזה כבוד וזכות עבורי לעמוד לצדו במפלגה שבראשותו, אני יכול לומר בוודאות שהסיסמא שנוצרה במטה חב"ד בשעתו - "נתניהו טוב ליהודים" עדיין שרירה וקיימת...

ושאלה מסקרנת: מתי לראשונה נחשפת מקרוב לפעילות של חב"ד עם חיילי צה"ל ומה השקפתך בעניין הזה? מה התרומה שלהם לדעתך למורל הצה"לי?
"אני מכיר את חב"ד עשרות שנים מהביקורים בצה"ל עוד בהיותי מח"ט לפני למעלה מ-25 שנה ובהמשך. חברים שלכם הם גם החברים שלי, כמו הרב מנחם אופן שעושה עבודה נפלאה במערכת הצבאית. הכרתי היטב את ר' שלומק'ה מיידנצ'יק ז"ל, 'הקטר של חב"ד'. הוא התקין אצלי מזוזות בבית לפני 20 שנה... היה לי קשר מיוחד אתו, הכרתי אותו עוד בתקופתי כאלוף.

 
"הרב אופן עושה עבודה נפלאה". יואב גלנט כאלוף בצה"ל, מניח תפילין. לצידו משמאל: הרב מנחם אופן (צילום: ישראל ברדוגו)


"קשר עמוק לחב"ד"

"חב"ד קרובים לליבי, כאשר הייתי אלוף הזמינו אותי ההודים לקבל ייעוץ ללוחמה בטרור אחרי הפיגוע הקשה במומביי, כשהמחבלים הגיעו בדרך הים ודרך היבשה, תחום מבצעי שאני מבין בו היטב. הלכתי כמובן לראות המקום שבו נרצחה משפחת הולצברג הי"ד. זה היה זמן קצר אחרי הרצח, עוד ראיתי את הדם על הריצפה... מחזה קשה, שקשה לשכוח. בהמשך זיכיתי כשר שיכון להעניק לסבא ולסבתא (משפחת הולצברג) של מוישי, דירה על מנת שיוכלו להתגורר בה. סגרתי עם זה מעגל, יש לי קשר עמוק לחב"ד.

נשמח לסיפור טוב על פעולות של חב"ד אצל חיילים שסייעו להרמת המורל במהלך סבב לחימה\פעילות מבצעית.
"אני זוכר מצויין את התקופה של ההתכוננות לעופרת יצוקה והכניסה של הכוחות. בכל מקום, בכל נקודת כינוס וריכוז של הכוחות, היו אנשי חב"ד שגם דאגו לחיילים בצד הגשמי באוכל, שמחה ומעשים טובים. גם דאגו שישאו תפילה ויניחו תפילין, ובעיני זה היה דבר מרכזי בתהליך ההכנות ללחימה, ראיתי את זה כדבר שמוסיף מאוד למורל של הכוחות.

התרומה המורלית של חסידות חב"ד חשובה בחירום ובשיגרה, ללכד ולאחד את עם ישראל".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.