מערכת COL | יום ח' שבט ה׳תשע״ט 14.01.2019

המיזם המהפכני 'תו תקן חב"ד' ימנע את סערת המזוזות? ● ראיון

ברקע 'סערת המזוזות' שהתפוצצה בתקופה האחרונה, התבשרנו שהושק 'תו תקן חב"ד' לענייני סת"ם ● לשם מה הוקם 'תו תקן חב"ד'? מה הרקע שהביא את הצורך בתו תקן כזה, שלא היה עד היום? ● הרב אלכסנדר דרורי דיין ורב מחלקת סת"ם ב'בית מדרש להוראה ומשפט' בראשות הרב מאיר אהרן ברחובות, ממקימי 'תו תקן חב"ד' ביוזמת צעירי אגודת חב"ד, חושף על מאחורי הקלעים של המיזם שעושה מהפכה בענף מכירת הסת"ם למבצעים הק' ● 'תו תקן חב"ד' - מאחורי הקלעים
המיזם המהפכני 'תו תקן חב
הדיין הרב אלסנדר דרורי, על רקע שער האתר החדש 'תו תקן חב"ד'. עיבוד: COL


ראיין: צבי סופר, COL

ברקע 'סערת המזוזות' שהתפוצצה בתקופה האחרונה, התבשרנו שהושק 'תו תקן חב"ד' לענייני סת"ם. לאיזה צורך הוקם 'תו תקן חב"ד'? מה הרקע שהביא את הצורך בתו תקן כזה, שלא היה עד היום?

הרב אלכסנדר דרורי דיין ורב מחלקת סת"ם ב'בית מדרש להוראה ומשפט' בראשות הרב מאיר אהרן ברחובות, ממקימי 'תו תקן חב"ד' ביוזמת צעירי אגודת חב"ד, חושף על מאחורי הקלעים של המיזם שעושה מהפכה בענף מכירת הסת"ם למבצעים הק'.

רשות הדיבור לדיין הרב דרורי:
"לפני כחצי שנה פנו אלי מצעירי אגודת חב"ד, בבקשה לסייע ברובד ההלכתי בהקמת מכון סת"ם בעל סטנדרטים איכותיים ופיקוח הלכתי הדוק, שייתן מענה לדרישות הסת"ם של שלוחים ברחבי הארץ. למעשה, הצורך בהקמת המכון נבע מבקשות של שלוחים, שבמשך שנים מתעסקים במסגרת מבצע מזוזה ותפילין בשיווק ומכירת תפילין ומזוזות בבתי חב"ד.
דא עקא, שרוב רובם של השלוחים אינם בקיאים בהלכות סת"ם, וגם המתמצאים בהן – חסרים את הפנאי לבדוק אחר כל מזוזה או תפילין ולפקח עליהן. נוסף על כך, גם מזוזה או תפילין שנראות כשרות בבדיקה, עלולות להיות בעלות כשלים רבים, שנפלו בתהליך הכתיבה או ייצור התפילין."

"נוצר מצב עגום, שרלטנים נושאים שם חב"ד לשווא ומתהדרים בחותמת אמון מזוייפת"

"עקב כך נוצר מצב עגום, ששלוחים רבים חדלו מלעסוק במבצע מזוזה, מתוך חשש שיכשילו יהודים בתפילין ומזוזות שאינן כשרות. תופעה זו יצרה חלל, שאליו נכנסו שרלטנים וסוחרים הנושאים את שם חב"ד לשווא, ומתהדרים בחותמת אמון מזויפת. לצערנו, מצליחים אותם נוכלים להפיץ מזוזות רבות בשם 'חב"ד', ולא הייתה שום אפשרות להסביר לרוכשי המזוזות אלו מזוזות 'חב"ד' הן מזויפת ואלו מקוריות.

לאחרונה אף חלה החמרה במצב, לאחר שכמה שלוחים קיבלו מזוזות לבדיקה שנקנו, לטענת בעלי המזוזות ב'חב"ד', ולאחר עיון קל נמצא שהמזוזות היו פסולות מעיקרן...
לשם כך נוצר מכון 'תו תקן חב"ד'. ראשית, כדי לוודא שכל המזוזות או התפילין שמשווקות לבתי חב"ד תהיינה מפוקחות, ותעשנה על-ידי סופרים ובעלי מלאכה יראי שמים, בעלי בקיאות בהלכות הנצרכות, ואילו מוצרי הסת"ם עצמם יעברו הגהות כדי להבטיח את כשרות המוצר. שנית, כדי לתת לכל שליח את האפשרות להצהיר, בביטחון מלא ומתוך וודאות גמורה, שהמזוזות שברשותו שונות וייחודיות מכל המזוזות שמסתובבות בשוק באופן פרוץ. לשם כך מצורפת לכל מזוזה תעודת אחריות לכל החיים (!), עם מדבקת הולוגרמה המוודאת את כשרות המוצר."

איך מוקם מכון 'תו תקן' שכזה? מהם תהליכי הפיתוח, משלב היזום ועד להשקה?
"בשלב הראשון יצרנו קשר עם כמה סוחרים חב"דיים בעלי ניסיון וידע רב, והללו נתנו לנו בחפץ לב את האפשרות להיפגש עם כל סופר ועם כל אדם או המפעל הקשורים לתהליך הייצור של התפילין והמזוזות שנסחרות על ידם.
לאחר מפגשים עם כל סופר, וקביעת קריטריונים אחידים, התחלנו לקבל מזוזות למכון לשם הגהתן, אך לצערנו הרב נאלצנו מספר רב פעמים להחזיר סחורה מכיוון שלא עמדה בקריטריונים של תו תקן חב"ד.


סופר סת"ם בודק פרשיות תפילין (אילוסטרציה)

"מוצא פורץ דרך בתחום"

"אחד המכשולים שאנו כעת מנסים לחתור לפתרונם הוא נושא תפילין 'פשוטות מהודרות' – זו סוגיה מורכבת, משופעת בספקות הלכתיים, ואנו מנסים כעת למצוא מוצא שבעזרת ה' יהיה פורץ דרך בתחום."

"נוסף על כך, הוקם אתר אינטרנט ייעודי לתו תקן חב"ד, שבו מופיע מידע ברור על אודות תו התקן, וכן מדריכים ייחודיים. אתר זה מקוּדם בפלטפורמות החיפוש, כדי שבחודשים הקרובים כל יהודי שיחפש מידע על מזוזה והאמצעים לרכשה יוכל למצוא באתר זה. אנו מציעים ללקוחות מוצרים בשלוש רמות איכות שונות, ומעמידים לרשות לקוח מידע כן, בשקיפות מוחלטת, מתוך הקפדה על תהליך רכישה הגון וראוי."

>>> כנסו: אתר 'תו תקן חב"ד'. מיועד לציבור הכללי




מדוע יש צורך לקטלג ב-3 רמות איכות? מי קבע את הרף, ומה הרף הזה כולל? נשמח לשמוע על הכללים של קביעת תו התקן?
"ראשית, יש לציין שהמכון הוקם בהכוונתם של בי"ד רבני חב"ד בארה"ק, ובפיקוחו המלא של הרב מאיר אהרון ראש כולל לדיינות – רחובות, שבכל שאלה או דיון הלכתי בעניין סת"ם הוא המכריע ומנחה את הדרך.


הרב מאיר אהרון ראש כולל לדיינות – רחובות

בעניין שאלתך לגבי רמות האיכות, זו דילמה מעניינת שנידונה רבות על-ידי צוות המכון. קיימים בתי חב"ד הממוקמים בערים בעלות מעמד סוציו-אקונומי נמוך, ואם נציע לתושבים לרכוש מזוזות מהודרות בלבד, שמחירן גבוה יחסית, הם יעדיפו לחפש אלטרנטיבות בעייתיות, ויפנו למוקדי רכישה בעייתיים, או באמצעות גורמים מפוקפקים שמוכרים מוצרי סת"ם באינטרנט. כך אנו עלולים לתרום, חלילה, להכשלת יהודים בקניית מזוזות בלתי כשרות.

לכן הוחלט, בעצה אחת עם הרב מאיר אהרון, שבהתחשב במצב הנוכחי יש צורך לוודא שגם מזוזות פחות מהודרות תהיינה כשרות לכתחילה, ותעמודנה על-פי כל כללי ההלכה. צוות המכון בנה מדרג המורכב מ-3 רמות איכות. גם הבסיסית ביותר כשרה לכתחילה לפי כל כללי ההלכה. כמובן שהשאיפה שלנו היא, שכל בית חב"ד ימכור את הסחורה המהודרת ביותר, ואנו מכוונים למגמה זו באמצעות פרסום והטמעה של חשיבות קניית מוצרי סת"ם מפוקחים."

"איך אתה באופן אישי, הגעת לטפל בנושא הזה? הרי סופרים גדולים וטובים לא נזקקו לכך עד היום?", שאלנו את הרב דרורי.
"אני מרגיש שזו שליחות עצומה, שבטח גורמת נח"ר לכ"ק אדמו"ר, ואין לנו 'מבצע מזוזה' גדול מזה. בנוסף, כפי שאמרתי קודם, הדרישה נבעה מציבור השלוחים, ששיוועו לפיקוח שיסיר מהם את עול האחריות והסיכון הגדול שבאספקת מזוזות ותפילין בלתי כשרות, רח"ל. בנוסף, יש לציין שכל הסופרים והסוחרים שאנו עובדים איתם מברכים על המהלך באופן אישי, שכן זה מוודא שלא תצא שגגה תחת ידם.


הדיין הרב אלכסנדר דרורי

שליח חב"ד שיוצר קשר עם משפחות ובתים שאין בהם מזוזה כשרה. איך הוא יחליט איזו רמת הידור של מזוזה מתאימה? שאלה מתבקשת לנוכח ההגדרה החדשה "3 רמות הידור"...
"אנו מאמינים שלאחר שתיווצר תודעה ציבורית על ההפקרות השוררת בשוק הסת"ם, והחשיבות בקנייה ממקום מפוקח ובעל תקן הלכתי, יוכל השליח בקלות להציע את הרמה המהודרת ביותר ללא חשש. נדרש כאן שינוי תודעה; הציבור ברובו הגדול סובל מבורות מוחלטת בתחום, והרוכש התמים אינו מכיר את המזוזה או התפילין, ואינו מודע כלל למורכבות ההלכתית שסביב תשמישי הקדושה הללו.

האם ניתן לומר בוודאות, שסופר מומחה שיבדוק מזוזה ברמת האיכות הנמוכה מבין ה-3, לא ימצא בכשרותה ספקות הלכתיות?
"בכל הקשור למעשי אנוש לעולם אין וודאות מוחלטת במאת האחוזים, בשום תחום ועניין. עבודתנו היא לעשות את המרב האפשרי בכדי שלא תצא תקלה מתחת ידינו. בכדי לוודא שלא תצא תקלה תחת ידינו אנו מתחילים בימים אלו בפיילוט שיכלול הגהה שנייה (!) לכל מזוזה שתעבור דרך המכון בכדי לתת 'חותמת' נוספת לכשרותה של כל מזוזה. למיטב ידיעתי, אין לבקרה ופיקוח כזה אח ורע באף מכון מוכר בארץ. בנוסף, מתוקף אחריותנו שלנו על המוצרים שאנו מספקים, כל מזוזה או תפילין שנמצאו פסולות מעיקרן (ולא עקב בלאי או פגעי זמן), תוחלפנה חינם אין כסף בכשרות."

מהן התגובות שמגיעות מהשטח?
"חמות ומרגשות. שלוחים רבים מהללים ומשבחים את המיזם, וכבר עתה רואים ב"ה תוצאות גם מצד באי בתי חב"ד, שמבחינים בתעודת האחריות ומעריכים את הרצינות והאכפתיות. הלקוחות יודעים שיש על מי לסמוך, נוסף על כך שגם ערכן של התפילין והמזוזות עולה בעיניהם למראה המהימנות וההשקעה בתשמישי הקדושה."

לסיכום: מדוע לשליח חב"ד או לכל פעיל בשטח, חשוב לרכוש מזוזות רק עם 'תו תקן חב"ד'?
"ראשית, ברור לכול שהשפעתן הרוחנית של תפילין ומזוזות וקיום מצוותיהן, מתקיימים רק כשהן כשרות. נוסף על כך, השליח יכול להיות בטוח שאמינותו אל מול מקורביו לא תיפגע, ושם ליובאוויטש שנישא על ידו יישאר מכובד ומוערך."
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.