מערכת COL | יום כ"ו טבת ה׳תשע״ט 03.01.2019

מהפך ב-10 שנות פעילות: 'תומכי תמימים' טבריה • הצצה

"טבורה של ארץ-ישראל": כשהחלו הדיבורים לפני עשור על מסגרת שיעור ד' לתמימים של חב"ד, רבים גיחכו ואמרו שהדבר לא יחזיק הרבה זמן. אבל עבור הצוות המסור של 'תומכי-תמימים' טבריה, זאת לא הייתה משימה זמנית • בראיון מיוחד ובלעדי למגזין שישי ב-COL, משתף ראש הישיבה, הרב ברוך לבנוני, על הדרך הארוכה - מהקמת הישיבה ועד למהפך שהיא יצרה בעיר החמימה, כאשר היא משפיעה על תושביה - החרדים, הדתי-לאומי ואלו שאינם שומרי תו"צ • וגם: כיצד הם מתמודדים עם ההחלטה של בעל-הבית לפנות אותם מהמבנה של הישיבה? • לראיון המלא
מהפך ב-10 שנות פעילות: 'תומכי תמימים' טבריה • הצצה
"ההזדמנות לפנות לכל אחד ואחד שאיכפת לו ממוסד של הרבי הפורח ומשגשג"; הרב לבנוני

מאת: מנדי זילברשטרום, COL


***

שיעור ד' בטבריה נפתח לפני 10 שנים. קח אותנו לימיה הראשונים של הישיבה. כיצד היא קמה, מדוע?

"זה היה בקיץ תשס"ח. הייתה אסיפה של כלל ההנהלות של ישיבות גדולות בארה"ק והוחלט שם לפתוח מסגרת של שנה נוספת לפני שנת הקבוצה ב-770. ורוב הישיבות פתחו זאת במתכונת של שליחות שנה ד' בעיר אחרת, עפ"י הוראת הרבי בשנים האחרונות, לפתוח סניפי תומכי תמימים בכל מקום ומקום. ואז, הרב יצחק גולדברג ראש הישיבה במגדל-העמק החליט ביחד עם הרב יוסף קרמר, השליח הראשי בטבריה, לפתוח בטבריה סניף תו"ת שהתל' יתעסקו בדגש יותר בהפצת המעיינות".



נעצור לרגע. 10 שנים על המפה: תן לנו סקירה על מצב הישיבה כיום, ומאז, מתחילת הדרך.

"ב"ה כבר מאז שהוקמה הישיבה, ראית קבוצת תלמידים מובחרים שהגיעו ממגדל העמק ברצון גדול לפעול את השליחות בטבריה - תומכי תמימים נוסח דור השביעי. וכך משנה לשנה בבחי' מעלין בקודש. אין מה לומר במגדל העמק מחנכים מאוד חזק לזה. וכך בנוסף ללימוד רציני הן בנגלה והן בחסידות הם פועלים רבות הפצת המעיינות. הדבר המעניין הוא שרואים במוחש ככל שיותר מתמסרים ללימוד התורה בסדרי הישיבה, כך מתמסרים ללימוד עם מקורבים ולמסירת שיעורים ברחבי העיר".

מה הישיבה הוסיפה לעיר טבריה, לתושביה - החרדים ושאינם?

"בנוגע לציבור החרדי. ראשית, עצם ההסתכלות על חב"ד ועל הרבי השתנתה ללא הכר מאז לפני עשור. וכמובן שזה גרם לקירוב בפו"מ ללימוד חסידות ושיחות הרבי. וזאת כי ראו את תל' הישיבה בלימודם גם ע"י הוצאת קובצי הערות וכו'. ובהנהגתם החסידית בכלל וזה גרם להסתכלות חדשה על ליובאוויטש.



"וגם בציבור הדתי-לאומי. רבים החלו בלימוד חסידות ולהשתתף בהתוועדויות של הישיבה ביומא דפגרא. ובציבור שאינם שומרי תומ"צ לע"ע, עשרות רבות החלו בהנחת תפילין מדי יום ובשמירת שבת.

"רק אתמול התקיימה התוועדות כ"ד טבת בישיבה עם הרב דוברוסקין ומגוון המשתתפים המראה על אופי פעילות התל'. מחד - עשרות רבות של אברכים חסידים הצמאים לווארט חסידות, ולאידך - עמך בית ישראל ונוער שעדיין אינו שומר תומ"צ

"רק לאחרונה אמר לי תושב העיר, כמשיח לפי תומו: "מרגישים מאוד את נוכחות הישיבה בעיר בטח יש לכם יותר מ-200 תל' בישיבה", בו בשעה שישנם היום רק 33 תלמידים".

צוות הישיבה מונה סה"כ 3 אנשים עם רצון רב. ראש הישיבה המשפיע ונו"נ. שיעור ד' בטבריה, הוא היחיד שנשאר מכל הישיבות. שתף אותנו, מהו סוד ההצלחה שלכם?

"האמת היא שהתשובה האמיתית לזה שרואים בגלוי את כח המשלח על כל צעד ושעל. כמובן שאנו הצוות, (המשפיע הרב שמעון קוצובייבסקי, והנו"נ הרב צבי זלמנוב) מקבלים הרבה גיבוי וכח מכל רבני הישיבה במגדל העמק בראשות הרב גולדברג. כמו"כ ההרמוניה המיוחדת שישנה בין השלוחים בעירנו והשיתוף פעולה המלא בהכוונת השליח הראשי הרב קרמר גם משפיעה הרבה".



איזה סיפור היית רוצה לשתף את הגולשים, משהו מיוחד שאירע בעשור האחרון בישיבה?

"לפני מספר שנים נוצר לי קשר חזק עם אחד מרבני העיר, וכך שבמהלך הזמן נודע לו על הסדרה "אוצר לקו"ש" תוך תקופה כבר היה לבקי בה. תופעה זו חזרה על עצמה גם בסדרת "שולחן מנחם". מדי פעם הגיע לישיבה למסור שיעורים וכל פעם יצא בהתפעלות חדשה מהם. כמובן שהוא נהיה לחסיד גדול של הרבי, ובכל שיעוריו מתבל הוא בדבריו עם רעיונות של הרבי.

"באחד ההזדמנויות יצא לו לדבר בפני מאות אברכים בעיר. במהלך דבריו הביא דוגמא נגד סטיגמות ומחלוקות מהיחס שהיה לו אל הרבי, תיאר מה סיפרו לו כשלמד בא' הישיבות בב"ב (ואכ"מ בזה ר"ל) ותיאר שלאחרונה גילה את תורתו של הרבי וגילה גאונות אלוקית שלא קיימת כלל בדורנו ובלשונו על הרבי צריך לברך "ברוך חכם הרזים". מיד לאחמ"כ תיאר את המיוחדות של תלמידי ישיבת חב"ד, כמובן שזה עשה רושם רב בקהל.. ההמשך הוא שהרבה אברכים החלו בלימוד חסידות". 

הישיבה במשך 10 שנים הוציאה מאות תלמידים, ובהם שלוחים ברחבי תבל. מן-הסתם נתקלת בתלמיד שסיפר לך לאחר חתונתו, כמה שהשנה הזאת הייתה לו טובה. שתף.

"יצא לי לשמוע במספר הזדמנויות מבוגרי הישיבה על תרומת הישיבה בתפקידם כיום. חלק מדברים על הכשרתם למסירת שיעורים וחלק על אופן לימוד ההלכה בדקדוק לשונו הזהב של אדה"ז שלמדו בישיבה".



גם תושבי העיר נהנים מפירותיה של הישיבה. ובטח לאחד מהם היה סיפור מעניין, ששיתף אותך כאשר פגש בך ביום מן הימים. שתף.

"אני נזכר, שלפני 4 שנים הופיע בעל מכולת מדי פעם ללמוד עם א' התל'. פעם א' אמר לו התל' בצורה הכי טבעית וכנה "אולי הגיע הזמן שתסגור את החנות בשבת". ובלי להניד עפעף אמר לו בעל המכולת "צודק. מקבל על עצמי", ומאז הוא סגור בשבת. זה רק דוגמא מני רבים כמה התל' חדורים בשליחות שבכל הזדמנות מנסים לקרב ולהוסיף בקדושה".

לפני כחודש, פורסם כי בעל הבניין שבו שוכנת הישיבה, רוצה לפנות אתכם, עקב מכירת הנכס. מה אתם מתכננים לעשות בנדון?

"יש פיתרון א' בלבד. פשוט שנקנה את הבניין. מדובר בבעיה קשה מאוד שרובצת עלינו סכום עתק ובזמן קצר. בחסדי ה' אצל מספר ידידים ותיקים של הישיבה נגע הדבר בליבם והתחייבו לתת סכומים גדולים עבור קניית הבנין. ביחד עם זה נשאר עדיין סכום מאוד משמעותי וע"כ בשבוע הקרוב (ג'-ד' שבט) אנו יוצאים במגבית חירום, לציבור אנ"ש בכלל לבוגרי הישיבה ומשפחותיהם ולתושבי טבריה בפרט.

"בהזדמנות זאת אני רוצה להודות לכל הידידים והתומכים שעוזרים ומסייעים בכל המזמנים, ובפרט לרב אליהו בן רות נעמי, לרב יצחק בן עדינה, לשליח הראשי בטבריה, הרב יוסף קרמר, ולמנכ"ל מוסדות חב"ד במגדל העמק הרב לוי וילימובסקי.

"אולי כאן היא גם ההזדמנות לפנות לכל אחד ואחד שאיכפת לו ממוסד של הרבי הפורח ומשגשג אנו תתנו ביד רחבה ובכך בעז"ה ובכוחו של המשלח נעמוד ביעדים ונצליח לקנות עוד בנין של קבע לרבי בטבריה".



הישיבה נפתחה, בעזרתו הרבה של שליח חב"ד בטבריה - הרב יוסף קרמר. כיצד החיבור בעשור האחרון בין בית חב"ד המקומי לישיבה והתמימים?

"השליח הראשי הרב קרמר, זכה שהקים את הישיבה ביחד עם הרב גולדברג ובמשך שנים גם ניהלה בפועל הוא שותף מלא בישיבה ובפעילות התל' בכל עונות השנה. הוא מדרבנם ומעודדם לתוספת פעילות כגון לאחרונה בהילולת הרמב"ם ובאירועי חנוכה.

"כפי שהזכרתי קודם יחס הבית חב"ד וכלל השלוחים לתל' הוא מיוחד ונותן הרבה כח להמשך הפצת המעיינות. ישנו שיתוף פעולה מלא בכל התחומים השייכים לתל' במבגרת זמנם הפנוי".

לסיום. מה החזון?

"שהתל' ואנו הצוות נכוין לרצון המשלח - הן בישיבה פנימה והן בהפצת המעיינות ברחבי העיר. ונזכה במהרה לאליהו הנביא בא לבשר על הגאולה בעירנו טבריה ונתראה עם הרבי במהרה ממש".

 

***
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.