מערכת COL | יום י"ח טבת ה׳תשע״ט 26.12.2018

סקירת הסקרים: בחירות תשע"ט ● ומה קורה במפלגות החרדיות?

רק שקעו הדי הבחירות המקומיות, הערעורים על התוצאות, והסיבובים השניים, והבחירות לכנסת ה-21 כבר כאן: הם יערכו בעוד כ-4 חודשים ● מי מוביל בסקרים, מי הם 'כוכבים לרגע', ואיך ירוצו במפלגות החרדיות? סקירת הסקרים ב- COL ● בחירות תשע"ט
סקירת הסקרים: בחירות תשע
דיון בבקש הממשלה להצעת חוק פיזור הכנסת (דוברות הכנסת)

צבי סופר, COL

זה עתה שקעו הדי הבחירות המקומיות, הערעורים על התוצאות, הסיבובים השניים, והבחירות לכנסת ה-21 כבר כאן: הם יערכו בעוד כ-4 חודשים.

יש אומרים כי חוק הגיוס והאילוץ של בג"ץ הביא להקדמת הבחירות, אחרים יסבירו כי מדובר במהלך מבריק של נתניהו כדי לקבוע עובדות בשטח ולהקשות על 'תפירת התיקים' נגדו. בתחילת קדנציה חדשה אחרי ש'העם החליט', מי יעז להדיח ראש ממשלה בתחילת כהונה חדשה?...

כך או כך, ברוב המקרים שבהם הוקדמו בחירות, ראש הממשלה היוצא - הפסיד. בהסתכלות שטחית, נראה כי עולם כמנהגו נוהג, ונתניהו רץ כל הדרך לראשות הכמעט-נצחית. אך מסתבר שכמו בכל מערכת בחירות, יודעים איך נכנסים, אבל אף אחד לא מוכן לחתום על התוצאה...

לפניכם שני סקרים שפורסמו לאחרונה, וכמו תמיד, סקרים הם כמו בושם: ניתן להריח, לקבל מגמות לכאן או לכאן, אבל לא 'להתבשם' מהם...

סקר המנדטים של 'וואלה' במקרה ובני גנץ מתמודד עצמאית: - הליכוד 31, גנץ 14, לפיד 12, בנט 11, הרשימה המשותפת 11, המחנ"צ 9, יהדות התורה 7, מרצ 6, ישראל ביתנו 5, כולנו 5, אורלי לוי 5 וש"ס 4.

סקר מינה צמח בערוץ 2:
הליכוד - 29, מפלגה בראשות גנץ - 16, הרשימה המשותפת - 12, יש עתיד - 11, המחנה הציוני - 11, הבית היהודי - 9, יהדות התורה - 7, ישראל ביתנו - 6, כולנו - 5, מרצ - 5, ש"ס 5.

בשני הסקרים המגמות די זהות, וגם מעניינות: הליכוד נע סביבות ה-30 מנדטים, מפלגה בראשות גנץ גורפת כ-15 מנדטים (!) וזאת מבלי שהציג את משנתו, התראיין בהרחבה, או פרסם מצע.

כרגע הוא שומר על שתיקה, ובמצב כזה שתיקה שווה זהב... שמועות עקשניות מספרות על פניה כמעט מכל קצות הקשת כדי שיחבור אליהן, כולל פניה מהליכוד והבטחה שיקבל את תיק החוץ, ומהמחנה הציוני שיכנס במקום הראשון ואבי גבאי יפנה את מקומו... מי יודע מה נכון, ומה כוחו יפה ל'ספין' טוב.

המפלגה החדשה של אורלי לוי אבקסיס נקראת ״גשר״ בשם של מפלגתו של אביה, דוד לוי. עד לכניסתו של בני גנץ למירוץ, אורלי לוי אבוקסיס היתה נראת כהפתעת הבחירות - עוד לפני שהחלו. עם כניסתו של גנץ, נראה כי הזוהר עומעם, והיא 'זוכה' בסקרים רק ל- 5 מנדטים.

הישג יפה ומכובד כשלעצמו, ומראה עד כמה חלקים בציבור כמהים לבשורה בתחום החברתי. מאידך, הקלות הבלתי נסבלת של המטוטלת בסקרים, מספרת את סיפורו של גנץ?... פעם למעלה, מחר בבוקר – למטה. משבי רוח מתחלפים.

*
מעבר ל'איום' של בני גנץ על נתניהו, האם יש לו גם איום מבית?
גדעון סער לשעבר שר הפנים ושר החינוך מטעם מפלגת 'הליכוד הודיע כי ינסה לחזור למפלגה ויתמודד בפרמייריז שייערכו בחודש הבא. "אעשה כמיטב יכולתי על מנת שהליכוד יבוא הכי מאוחד לבחירות", אמר.

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם ב'קול ברמה': "גדעון סער הוא אחד מהנהגת הליכוד, שר לשעבר, מוערך. הוא יתמודד בפריימריז והכל יהיה בסדר. אין שום סיפור בינו לבין ראש הממשלה."

בנתיים, נפגש הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון. שלושה מראשי הרשויות החרימו את הפגישה, וטענו כי הם מסרבים לשמש כתפאורה, ומצפים לצעדים אופרטיביים בהגברת הביטחון לאחר הפיגועים האחרונים ביו"ש.

ראש הממשלה, אמר הבוקר בפגישה:
״אנחנו עומדים בפני מערכת בחירות. במערכת הקרובה נראה ניסיון של השמאל לעשות מהפך שלטוני בהתגייסות התקשורת ומערכות אחרות. הם כולם מגוייסים לזה באופן מלא. אסור שיצליחו - כי אם חלילה יצליחו זאת תהיה סכנה ברורה להתיישבות.

בבחירות הקרובות חייבים לנצח. זה הקרב על הבית. גורל המדינה וההתיישבות אינם מובנים מאליהם. היינו צריכים לעבוד קשה גם מול הממשל האמריקני הנוכחי כדי להביא את ההישגים הגדולים שהבאנו להתיישבות. כל זה לא מובטח כי בהמשך, תחת ממשלת שמאל, הכל יתהפך ברגע״.

*

מה קורה במפלגות החרדיות? האם השותפות אגודה-דגל תמשיך לרוץ הלאה, או שמה החריקות במוניציפלי ישפיעו, ודגל תחבור לש"ס שמדשדשת בסקרים? או שמה, תרוץ לבדה?

עפ"י המגעים של גפני וליצמן, נראה כי למרות הסכסוכים הישנים והטעם המריר מהמוניציפלי, השניים 'ישבו עד שיצא עשן לבן' ויסגרו עניינים לשביעות רצון שני הצדדים.

מוכר לכם הדיון שלא נגמר על הרוטציה על המקום השישי-שביעי?...

בנתיים, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בגל"צ: יש לנו ויכוח עם אגודת ישראל לגבי הרכב הרשימה ואני מקווה שזה יגיע לפתרון. כולם כבר מבינים שאנחנו גדולים יותר מאגודת ישראל והבחירות המוניציפאליות האחרונות הוכיחו זאת."

במילים אחרות: 'דגל' קצת 'התבשמה' במוניציפלי, והדרישות הן הרבה יותר גבוהות מהבחירות הקודמות.

הפרשנים יצחק נחשוני ב׳קול חי׳: - ״דגל׳ ו׳אגודה׳ לא ירוצו בנפרד. הם לא מוכנים לקחת את הסיכון שאחד מהם לא ייכנס״. יגאל גואטה: ״מסכים שירוצו יחד. יהיו כיפופי ידיים אבל אין להם פריבילגיה לרוץ בנפרד. אחרי הנזק הגדול שעשה אלי ישי כשהלכו מנדטים לפח, אף אחד לא ייקח סיכון״.

ימים יגידו.

*

ריצה משותפת?

אם בכל זאת דגל ירוצו בנפרד, האם יחברו לש"ס? לפי הסקרים כאמור, מצבה של ש"ס לא מעודד, למרות שיו"ר ש"ס אריה דרעי נחשב ל'אשף' חיבור ההמונים במסעי בחירות ויעבוד קשה כדי להחזיר את מצביעי ש"ס הביתה. כמו כן נרשמה התקרבות בזירות שונות בבחירות המוניציפליות וגם שיתופי פעולה אחרונים בכנסת, עם דגל התורה, כך שלא מן הנמנע שבקונסטלציה מסויימת נראה הפתעה וחבירה לריצה משותפת.

נראה שיו"ר יחד אלי ישי לא אומר נואש, ומשדר מסר של אחדות לכיוון ש"ס, בראיון רדיו:

יו"ר יחד אלי ישי: "אנו רצים ברשימת יחד ויש לנו מצע. מי שרוצה להצטרף אלינו יצטרך לעבור את ההסכמה של ראש הישיבה הגר"מ מזוז.

הסקרים שיש בידי מנבאים לנו בריצה לבד כחמישה מנדטים. ש"ס נמצאת על גבול אחוז החסימה, אני קורא לדרעי לריצה משותפת ולכל הפחות לעשות הסכם עודפים למען עולם התורה. חיבור יכול להכפיל את מספר המנדטים."

ואם תהיתם, מי הפעם המועמדים לרוץ על גבול אחוז החסימה, אז הנה:
'כיכר השבת': מפלגת 'עוצמה יהודית' שהתמודדה בבחירות הקודמות עם מפלגת 'יחד' של אלי ישי, מתנתקת מהמפלגה. בכיר במפלגה: "אנחנו לא בכיס שלו". בכיר ב'יחד': "זה היה בלוק טכני".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.