מערכת COL | יום ט"ו טבת ה׳תשע״ט 23.12.2018

שאלה ממונית על נסיעה במונית • בעין משפט

נוסעים במונית? יש לכם שאלה ממונית? תשובות לשאלות ממוניות לנוסעים במוניות • "הזמנתי מונית, אמרו לי 5 דק', לא הגיעה ועליתי על אחרת. אח"כ ראיתי שהנהג הגיע רק טעה בדרכו, האם עליי לשלם לנהג הראשון, ואם כן כמה?" השאלה מוכרת לכם מחיי היום-יום? על אלו ועוד במדור ההלכתי והאקטואלי 'בעין משפט' • מגיש הרב מרדכי ריפקיינד דיין ומו"צ ב'בית מדרש להוראה ומשפט' רחובות • למאמרים נוספים ושאלות הלכתיות  באתר הלכ"השאלה ממונית
שאלה ממונית על נסיעה במונית • בעין משפט


הרב מרדכי ריפקיינד

1.      נסעתי במונית, לקראת סוף הנסיעה הנהג פתאום קיבל קריאה דחופה, והוא החליט להוריד אותי במרחק מסוים לפני היעד, האם צריך לשלם לו ואם כן כמה?

מכיון שהנהג לא השלים את המלאכה שאליה הוא נשכר, יכול הנוסע להמשיך במונית נוספת עד היעד, ואת ההפרש יתן לנהג הראשון.

למשל: אם הנהג הראשון גובה 100 ₪ על הנסיעה עד היעד, והנהג השני גובה 80 ₪ על שארית הדרך, משלם לראשון רק 20 ₪.

בסופו של דבר, יצא ששילם את המחיר של נסיעה במונית אחת בלבד, כשאת ההפרש יספוג הנהג הראשון.

אם הנהג השני גובה 100 ₪ - פטור מלשלם לנהג הראשון (1).

(אם הנהג השני גובה יותר מהתשלום ששילם לנהג הראשון, בגלל שנמצאים באמצע הדרך במקום שאין מוניות וכיו"ב, בדרך כלל לא ניתן לחייב את הנהג הראשון (2)).

ואם המצב הוא כזה שבגלל המקום בו הורידו לא ניתן להגיע למחוז חפצו, וחייב לשוב על עקבותיו, אינו משלם כלום (3).

2.      שכחתי לשלם לנהג מונית, וגם הוא לא שם לב. כעת אי אפשר לאתר אותו, מה עלי לעשות?

על הנוסע לרשום לעצמו במקום שמור את הסכום וזמן הנסיעה, ואם יזדמן שאי פעם יפגוש את הנהג ישלם (4).

3.      הזמנתי מונית, אמרו לי 5 דק', יצאתי ולא ראיתי מונית ועליתי על אחרת. אח"כ ראיתי שהנהג הגיע רק הסתבך במציאת המקום, האם עלי לשלם לנהג הראשון, ואם כן כמה?

אם הנהג היה במקום שהיה צריך הנוסע להסתכל לשם לפני שעלה למונית האחרת, או שמדובר באפליקציה וכיו"ב שהיה יכול - וממילא צריך - ליצור קשר עם הנהג המוזמן, ולא עשה כן, עליו לשלם לנהג הראשון, מחיר בסיסי של נסיעה הכי קצרה במונית (5).

אם לא היה אמור לחפש היכן שהנהג היה, פטור מלשלם (6).

4.      ומה הדין אם יצאתי וראיתי מונית אחרת, והתקשרתי לבטל, ואמר לי הנהג, כבר הגעתי? האם אני חייב לשלם לו וכמה?

חייב לשלם לנהג את הסכום המינימלי של הנסיעה הכי קצרה (7).

5.      בעבודה ביקשו שאשאר עד מאוחר, התניתי זאת בכך שישלמו לי נסיעה במונית בחזור, בפועל נסעתי בתחבורה ציבורית או הלכתי ברגל, האם הכסף מגיע לי?

אם המעסיק לא התנה במפורש שיקבל את הכסף רק אם יסע במונית, הרי שהכסף שייך לעובד (8).

6.      נסעתי במונית ומיהרתי להגיע, בדרך היה פקק והמונית נתקעה שם, אמרתי לנהג שאני רוצה לרדת ולשלם כמה שהמונה מראה כעת, האם זה מותר? או שמא צריך לשלם לנהג על עלות העמידה בפקק?

מותר לרדת מהמונית ולשלם רק על הנסיעה עד למקום בו ירד (9).

 

מקורות:

(1)   שולחן ערוך חו"מ סימן שלג סעיף ד וסעיף ו, והטעם שצריך להשלים את ההפרש לנהג הראשון אף שלא השלים את עבודתו, היא מפני שנהנה מהמלאכה שעשה, ומשלם על כמה שנהנה כמבואר בגמ' ב"מ עט ע"א.

(2)   שם בסעיף ז' מבואר בנוגע לאומן שעזב עבודה באמצע, ועכשיו לשכור אחר הרבה יותר יקר והוא דבר האבד (ואין לך דבר האבד יותר מזה שאינו יכול להגיע למקומו – הסעיפים של עגלה), ששוכר עליהם עד דמיהן, ואינו שוכר ביותר מכך אלא אם כן, כלי האומנות שלהם בידו, וזה קשה לצייר במקרה של נהג מונית.

(3)   שהרי לא נהנה ממלאכתו כלל, רמ"א בחו"מ סימן שי סעיף ב.

(4)   על פי המבואר בשלחן ערוך חו"מ סימן רסז סעיף כא, וכן הוא בתשובת חת"ס סימן קכ"ב וקכ"ט, הובאו בפת"ש לחו"מ סי' רפה ס"ק ג, ושם יש מי שפקפק בזה מעט ורצה לומר שאין צריך לרשום, אבל מכיון שנדון דידן שונה משם, דשם איירי במציאה שמצא, ואילו כאן התחייב לשלם לנהג בוודאות, לכן כאן בוודאי שצריך לרשום על כל פנים כדי שכשימצאנו יתן לו.

(5)   חושן משפט סימן שלג, א. שם מבואר שהשוכר פועלים לעבודה והלכו ולא מצאו את העבודה, חייב לשלם להם כפועל בטל, וה"ה כאן, אלא שאין גדר של כ'פועל בטל' בנהג מונית, שכן הוא מעדיף לסוע מאשר לשבת ללא מעש ולכן הדין הוא שישלם להם את המינימום של נסיעה במונית.   

(6)   מכיון שהנהג לא הגיע להיכן שהוזמן, הוי כלא התחיל במלאכה, ואף אם נאנס נהג המונית הרי אף שאונס פטריה רחמנא מ"מ כמאן דעביד לא אמרינן (ש"ך בחו"מ סימן כא ס"ק א).

(7)   כנ"ל הערה (5) דהוי כהתחלת העבודה, שחייב לשלם.

(8)   שו"ת מהרש"ם חלק ט' סימן קנ"א, שו"ת שארית יעקב חלק ב' סימן ס', ועיין גם ב'עלון המשפט' – ביה"ד נתיבות החיים גליון 29 עמוד ד'.

(9)   מכיון שנהג מונית נשכר לפי מונה, ומותר לרדת בכל רגע שרוצה ולשלם על הנסיעה עד כאן. ולא יכול הנהג לומר – אתה תקעת אותי בפקק ו'הזקת' לי, מפני ש: א. כנ"ל אלו תנאי הנסיעה במונית – שיורד היכן שרוצה, וכל תנאי שבממון קיים (בבא מציעא צד עמוד א). ב. גם אילו היה זה נזק, הרי הוא בגדר 'גרמא', שפטור, וכשזה לא בכוונה, וכ"ש באונס, אינו חייב אפילו לצאת ידי שמים (מאירי בבא קמא פרק הכונס, מנחת פתים חו"מ סימן שפט, פתחי חושן נזיקין ג, לט).

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.