מערכת COL | יום י' טבת ה׳תשע״ט 18.12.2018

קיצור חשבון השידוכים ● הרב יצחק אלישביץ

האם נכונה העובדה שיש 'יותר בחורות מבחורים' לגבי שידוכים? ● מדוע יש 'עמדה של נחיתות' בחיפוש אחר שידוך, והגרוע מכל, האם זה משפיע על כך שיש בחורות שנשארות ללא שידוך מתאים? מה אומרת הסטטיסטיקה בעניין, ומה הפתרון המוצע? ● 'קיצור חשבון השידוכים' מאת הרב יצחק אלישביץ, חובה לכל הורה בתקופת השידוכים, וגם למי שיכול להשפיע ● למאמר המלא>>
קיצור חשבון השידוכים ● הרב יצחק אלישביץ
צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, COL

הרב יצחק אלישביץ
א - חשוב לציין שיש כבר מכתב מרבני חב"ד המעורר על כך שיש להקדים את גיל הנישואים של הבחורים. ויש גם מכתב דומה מראשי הישיבות והמשפיעים, בו הם מציינים בפירוש שיש להקדים את הנישואים של הבחורים לגיל 20 שנה. (המכתבים הם משנת תשע"ב-?).

אמנם הנימוק של הרבנים והמשפיעים הוא לא כדי לצמצמם את הפרש גיל הבחורים והבחורות השמתדכים , אבל סוף כל סוף, כאשר הבחורים יישאו נשים בגיל עשרים, זה ככל הנראה יצמצם ויתאים את הפרש הגיל של המשתדכים והמשתדכות.

ב - המעיין ישים לב שהחשבון של הגידול השנתי ב- 5% אחוז משנת תשע"א עד תשע"ה המופיע בחוברת הוא לא מדוייק עד הסוף. הדבר נעשה בכוונה כדי לפשט את החשבון, כדי שהדברים יהיו מובנים יותר.

ג - בעבר כבר נכתב בנושא זה כמה פעמים, אבל הפעם המגמה היא לפרסם יותר את הדברים. וכיוון שזה מיועד לציבור רחב יותר, לכן נכתבו הדברים באופן תמציתי ביותר.

ד - כיון שכל הכתוב כאן זה דברים פשוטים ומובנים, לכן לא נוגע כלל מי כתב את הדברים, אלא "קבל את האמת ממי שאמרה".

ה - ויתן ה' והמשיח יבא מיד ממש, ותהיה הגאולה האמיתית והשלימה מיד ממש, ואז יבנו כל חורבות ירושלים כפשוטו וכמדרשו.

 המצפה לביאת המשיח בפועל ובגלוי ומיד ממש.
נ.ב. כל הרוצה לפרסם את הקונטרס הזה, בכל דרך שהיא, רשאי לעשות זאת, אלא שיתייעץ קודם עם ידידים מבינים, איך לעשות זאת באופן נאות, שיהיה דבר נאה ומתקבל.

*

 קיצור חשבון השידוכים

 יש החושבים שאין שום פתרון למצב הקשה הקיים בתחום השידוכים בהרבה חלקים של הציבור החרדי, הדתי, והיהודי הכללי. דהיינו למצב הקשה שבו יש יותר בחורות שניגשות למצוא שידוך, מאשר בחורים, ובמילא יש לבחורות:

א.               קושי למצוא שידוך ב. עמדה של נחיתות בחיפוש השידוך ג. הגרוע מכל: יש בחורות שנשארות ללא שידוך.

 

יש פתרון מתימטי

אבל עזר השי"ת וכבר לפני קרוב לעשר שנים נמצאה הנוסחה המתימטית הקלה והפשוטה המסבירה את כל מה שקשור לתחום החשבון של השידוכים. (וכיון שזו מתימטיקה פשוטה ביותר, הרי קרוב לוודאי שהיו כאלה ששמו לזה לב כבר לפני כן, אך משום מה לא היה לזה פרסום...)

בזמנו נשלחו מכתבים עם הפתרון המתימטי לכמה עשרות רבנים וראשי ישיבה וידידים, וייתכן שזה גם היה מהגורמים למכתב הרבנים של חב"ד המעודד את הבחורים לגשת לשידוכים בגיל צעיר יותר.

אבל בכל זאת אפשר לומר שהדברים עדיין לא חדרו לתודעת הציבור הרחב, הציבור החרדי הדתי והיהודי בכללו, והציבור החב"די בפרט. והעיקר שיש קהילות בהן זה לא מיושם בפועל.

ולכן יש צורך לחזור ולהתעסק שוב בפרסום הפתרון המתימטי לבעיה המספרית הקיימת בתחום השידוכים.

ייתכן מאוד שיש בתחום השידוכים עוד בעיות נוספות, וגם עליהן צריך לתת את הדעת. אבל קודם כל יש לתת כלי לפתור את הבעיה המספרית. כי כאשר ההורים והשדכנים והשדכניות והבחורים והבחורות לא יודעים שיש פתרון לבעיה. כי אז בלי לדעת הם חוזרים על הטעויות הנעשות בעשיית השידוכים, ובמילא הבעיה החריפה ממשיכה להיות קיימת, ואולי אפי' מחריפה יותר.

 הבעיה קיימת בגלל שמתעלמים מהפתרון

ובכן הקב"ה הרחום והחנון, האוהב את ההורים והבחורים והבחורות, והרוצה שישתדכו ללא שום קשיים וללא עוגמת נפש, והרוצה שלכל אחד ממש יהיה שידוך טוב והגון, ברא את העולם באופן כזה, שתמיד בכל מצב יש אפשרות שלא יהיה קושי בתחום המספרי של השידוכים.

ואם בכל זאת יש בעיה, ומהבחינה המספרית אין שידוך לכל בחור ובחורה, ויש מצב שכולם יודעים לדוגמא שיש יותר בחורות מאשר בחורים, (או להיפך), הרי זה רק בגלל שאנו לא יודעים, או גרוע מזה, בוחרים להתעלם מהפתרון הקיים כבר.

 דוגמא ליצירת בעיה כאשר מתעלמים מהחשבון האמיתי

לדוגמא יש בחדר אוכל של הישיבה, 100 מנות עבור 100 הבחורים הנמצאים בישיבה, והמנות מספיקות להשביע היטב את הבחורים.

אבל אם ייכנסו 90 תלמידים לחדר אוכל, וכל אחד ייקח את המנה שלו, וגם קצת ממנה נוספת, הרי שכמובן ל- 10 בחורים לא יהיה מה לאכול.

ולהיפך אם האחראי לחלק את המנות, ייתן לכל בחור קצת פחות ממנה שלימה, יישארו 10 מנות (וכדו') לא מנוצלות.

הקב"ה ברא את עולמו עם חשבון
ויש חשבון ברור בתחום גיל השידוכים
והטועה בחשבון הוא זה שיוצר את הבעיה
שאיננה קיימת כלל בעולמו של הקב"ה

 לא משנה כלל כמה בחורים יש, וכמה בחורות יש, תמיד אפשר:

א.                לנהל את השידוכים באופן נפלא שכל הבחורים וכל הבחורות ימצאו שידוך ובקלות.

ב.                 להיפך, אפשר ח"ו, לקלקל את תחום השידוכים ולעשות בו נזק לבחורות, שהן תהיינה בנחיתות, עם כל המשתמע מכך.

ג.                  אפשר גם ח"ו, לקלקל את תחום השידוכים ולעשות בו נזק לבחורים, שהם יהיו בנחיתות, עם כל המשמע מכך.

 אם טועים לפני שיודעים את החשבון הרי זה טעות בשוגג, אבל הנזק בכל זאת קיים והוא הולך וגדל ה"י, אבל אם ממשיכים לטעות אחרי שיודעים את החשבון הרי זו טעות במזיד.

והעיקר שמפסידים את ברכתו של הקב"ה! כי במקום לנהל את השידוכים כפי רצונו של הבורא הרחום  והחנון הדואג לכל בחור ולכל בחורה, במקום זה גורמים שיהיה מצב בו לא רואים את חסדיו של הקב"ה...

התאמת גיל המשתדכים היא הקובעת

האם תחום השידוכים יהיה טוב לכולם

או בקיצור

הגיל הוא "הגה" השידוכים

אם מכונית תיסע כל הזמן רק ישר או רק קצת ימינה או רק קצת שמאלה, כל אחד מבין את הנזק שזה יביא.

וכל אחד גם יודע שיש למכונית הגה, והוא זה שנותן את האפשרות להגיע מקצה העולם ועד קצהו בהצלחה, וללא שום נזקים ח"ו.

כך קיים גם "הגה השידוכים", והוא זה שנותן את האפשרות בכל מצב, להביא לכך שלכל בחור ולכל בחורה יהיה שידוך טוב ובקלות, בעז"ה.

"הגה השידוכים" זה התאמת גיל המשתדכים.
וכיון שאנחנו עוסקים במספרים, לא יעזור שום תירוץ.

הקב"ה ברא את העולם כך ששתיים ועוד שתיים זה יהיה תמיד ארבע, ואין כאן מקום לתפילות, ולמאמצים ולפטנטים, כך ברא הקב"ה את עולמו.

ולכן אם מתעלמים מחשבון השידוכים, שזה אמצעי שבא מרוב רחמיו של הקב"ה שאוהב את ברואיו, ונוהגים ח"ו בניגוד לחשבון, הרי שמעלימים את רחמיו של הקב"ה ח"ו.

דהיינו שכאשר נוהגים בניגוד לחשבון האמיתי של השידוכים, יש מזה נזק גדול, (והרי אפי' אם בחור אחד או בחורה אחת נשארים בגלל זה ללא שידוך, זהו נזק גדול מאוד), ומפסידים חלק מברכותיו של הקב"ה ח"ו.

 חשבון גיל השידוכים - בקיצור

כל החשבונות שלנו מבוססים על כך שבמצב תקין של "פרו ורבו ומלאו את הארץ", יש בציבור שומרי המצוות, בכל שנה יותר ילדים וילדות מאשר בשנה שעברה.

(כאשר בעבר היו מלחמות או מגפות ר"ל היל"ת היו צריכים למצוא את החשבון המיוחד למצב המיוחד, אבל ב"ה זה לא נוגע למצב שלנו).

 אם מספר הבנים בכל שנה זהה בדיוק למספר הבנות, כי אז בשידוך צריכים הבחורים להיות בדיוק באותו גיל של הבחורות, כדי שלכל בחור ולכל בחורה יהיה שידוך טוב  והגון, ובקלות.

אם מספר הבנים גדול יותר מאשר מספר הבנות, כי אז בשידוך צריכים הבחורים להיות מבוגרים יותר מהבחורות – אבל הפרש הגיל חייב להיות מותאם בדיוק, להפרש המספרי בין הבנים לבנות.

אם מספר הבנות גדול יותר מאשר מספר הבנים, כי אז בשידוך צריכות הבחורות להיות מבוגרות יותר מהבחורים – אבל הפרש הגיל חייב להיות מותאם בדיוק, להפרש המספרי בין הבנים לבנות.

 דוגמא לטעויות ולתוצאות החמורות

(החשבון לא מדוייק עד הסוף כדי שיהיה קל יותר להבין, והרוצה יעשה בעצמו את החשבונות, ובלבד שלא יעשה טעויות.)

כיון שהגידול השנתי באוכלוסיה החרדית, הוא כ- 5% לשנה, נתייחס למצב שבו: (נתייחס בכל שנה לאלו שהם בגיל 20)

בשנת תשע"א יש 100 בחורים ו- 100 בחורות – כולם בגיל 20

בשנת תשע"ב יש 105 בחורים ו- 105 בחורות – כולם בגיל 20

בשנת תשע"ג יש 110 בחורים ו- 110 בחורות – כולם בגיל 20

בשנת תשע"ד יש 115 בחורים ו- 115 בחורות – כולם בגיל 20

בשנת תשע"ה יש 120 בחורים ו- 120 בחורות – כולם בגיל 20

ולשם הדגמה יהיה הפרש בגיל המשתדכים, שהבחורים ישתדכו עם בחורות שצעירות מהם בשנתיים,

דהיינו ש- 100 הבחורים שהיו בגיל עשרים בשנת תשע"א, ימתינו עוד שנתיים, ובשנת תשע"ג ישתדכו עם 100 בחורות שצעירות מהם בשנתיים, והן עכשיו (בשנת תשע"ג) בגיל עשרים.

תוצאה – מתוך 110 בחורות בגיל עשרים בשנת תשע"ג, נשארו ר"ל 10 בחורות ללא שידוך.

105 הבחורים שהיו בגיל עשרים בשנת תשע"ב, ימתינו עוד שנתיים, ובשנת תשע"ד ישתדכו עם 105 בחורות שצעירות מהם בשנתיים, והן עכשיו (בשנת תשע"ד) בגיל עשרים.

תוצאה – מתוך 115 בחורות בגיל עשרים בשנת תשע"ד, נשארו ר"ל 10 בחורות ללא שידוך.

110 הבחורים שהיו בגיל עשרים בשנת תשע"ג, ימתינו עוד שנתיים, ובשנת תשע"ה ישתדכו עם 110 בחורות שצעירות מהם בשנתיים, והן עכשיו (בשנת תשע"ה) בגיל עשרים.

תוצאה – מתוך 120 בחורות בגיל עשרים בשנת תשע"ה, נשארו ר"ל 10 בחורות ללא שידוך.

(אם נבדוק מה היה בשנים הקודמות, כשבחורים משנת תש"ע התחתנו עם בחורות משנת תשע"ב, ובחורים משנת תשס"ט התחתנו עם בחורות משנת תשע"א וכו', גם שם התוצאה היתה שנשארו בחורות ל"ע ללא שידוך...)

 אבל אם הבחורים היו תמיד משתדכים עם בחורות שהן באותו גיל כמו שלהם, כי אז לכל בחור ולכל בחורה היה שידוך טוב והגון ובקלות.

לתשומת לב: - כיון שהפרשי הגילים אינם שווים אצל כולם, כמובן שמתייחסים להפרש הגיל הממוצע.

 לסיכום:

כאשר הבחורים השתדכו עם בחורות בנות גילם, העולם של הקב"ה הוא בגלוי מלא חסד ורחמים ושמחה.

כאשר הבחורים השתדכו עם בחורות צעירות מהם בשנתיים, נהיה עולמו של הקב"ה להיות כביכול באופן שלא רואים את כל החסדים והרחמים של הקב"ה...

 מי צריך לקחת על עצמו את האחריות בתחום השידוכים

ברור שעיקר האחריות רובצת על אלה שיש להם את האפשרות להשפיע. קודם כל הרבנים, (והרבניות). אחריהם בא תורם של ראשי הישיבות והמשפיעים, שיש להם השפעה על הבחורים. (ומה שצריך לומר לבחורות, זה כמובן שייך למשפיעות וכדו'). אחר כך בא תורם של אלה שעוסקים בשידוכים באופן ישיר, דהיינו השדכנים והשדכניות. אחר כך בא תורם של ההורים. ואחרון חביב, המשתדכים עצמם, דהיינו הבחורים והבחורות.

כמובן שהנ"ל יכולים למנות אנשים מיוחדים שיתעסקו בזה, אם יראו בכך צורך.

ואם ישאל השואל מנין שהרבנים וראשי הישיבות והמשפיעים הם בעלי ההשפעה הגדולים ביותר, הרי בנוסף לכך שזהו דבר פשוט והגיוני, הנה מזה עצמו שהרבנים וראשי הישיבות והמשפיעים כתבו מכתב בענין הזה, מזה עצמו מובן שיש להם השפעה גדולה בענין הזה.

 שהשמחה במעונו של הקב"ה

"עם יד על הלב", האם אפשר לומר שהשמחה שרויה בשלימות במעונו של הקב"ה, כאשר יסוד השידוך פוגע בתחום השידוכים? כמו שראינו בדוגמאות (שהבאנו) של הבחורים המשתדכים עם בחורות שצעירות מהם בשנתיים, כל 10 שידוכים כאלה, גורמים במישרין שלבחורה אחת לא יהיה שידוך בדרך הטבע, האם אפשר לומר שבשידוך כזה השמחה במעונו של הקב"ה היא בשלימות?

 מתי להתחיל לכבות את השריפה?

מישהו יגיד שייתכן והנתונים שמוצגים כאן הם לא מדוייקים, ייתכן והגידול הטבעי השנתי באוכלוסייה החרדית הוא רק 4%, וייתכן שהוא 6%. וייתכן שהפרש הגיל הממוצע של המשתדכים הוא שנה וחצי, וייתכן שהוא שנתיים וחצי. וייתכן שיש עוד נתונים שיש לבדוק את הדיוק שלהם.

אבל כל אחד יודע שכאשר ח"ו יש שריפה, מזעיקים מיד את כוחות ההצלה, ולא מתיישבים לבדוק בדיוק נמרץ את  הנתונים המדוייקים של הנזק, הגדל מרגע לרגע ר"ל.

השריפה בתחום השידוכים קיימת כבר הרבה שנים, וכל שידוך נוסף שנעשה בצורה שגויה מחריף עוד יותר את המצב...

 השפעת הנשירה על מצב הבחורים

אפשר לשאול, מה עם החינוך של הבחורים, האם יש נשירה אצל הבחורים שבגלל זה אין מספיק בחורים, וזה מחריף עוד יותר את הבעיה המספרית?

התשובה הראשונה על זה: כשבאים לפתור את הבעיה המספרית של מספר הבחורים והבחורות, צריך להתייחס למצב כפי שהוא, ולמצוא את הפיתרון, ולא למצוא את האשמים...

התשובה השניה: ייתכן מאוד שאחת הסיבות לנשירה אצל הבחורים זה בגלל המצב הקיים, שבחורים לא משתדכים בגיל צעיר יותר. (יש להאריך בהסבר הענין, ותן לחכם ויחכם עוד).

התשובה השלישית: אחרי שבעז"ה הנושרים "חוזרים הביתה", גם הם צריכים להשתדך על פי החשבון האמיתי של השידוכים.

 לא להיות עסוק בשקו ותעניתו

אחד הפירושים מדוע ראובן לא הצליח להציל את יוסף, זה בגלל שהוא היה עסוק בשקו ותעניתו. ומזה אנו לומדים, שכאשר צריך לעזור ליהודי, יש לעזוב אפי' עיסוקים חשובים מאוד, ולהתמסר לעזור למי שזקוק לעזרה.

מזה יש ללמוד גם אצלינו, שכאשר צריכים להציל את הבחורות מהמצב הקשה השורר בתחום השידוכים, יש להניח הצידה את כל העניינים העומדים ברומו של עולם, ולהכניס ראשו ורובו בענין הבוער והמוזנח הזה.

יש לעשות חשבון נפש אמיתי, איך להפסיק את הסדר הזה שהבחור עסוק בעניניו עד גיל 22 לכל הפחות, בשעה שההורים (והבחורות עצמן) לא רוצים לחכות עם הבנות עד גיל 22.

ואם יש קהילה שבה יש בעיות בתחום השידוכים, היא לא צריכה להתבייש, והיא צריכה להתעניין ולבדוק, איך מנהלים את תחום השידוכים בקהילות נוספות, ומה יש ללמוד מהם.

 אבל יש עוד סיבות המקשות על השידוכים...

כמובן שיש עוד סיבות המקשות על השידוכים, ויש עוד הרבה דברים שצריכים תיקון עד ביאת המשיח.

אבל כמובן שאת השיטה הלא נכונה של התאמת גיל המשתדכים צריך לתקן, ויפה יום אחד קודם, ויפה שעה אחת קודם!

 מה האמת, נולדים יותר בנים או יותר בנות?

על פי הסטטיסטיקות של מנהל האוכלוסין, נולדים יותר בנים מאשר בנות. ובגילאי 20 – 24, יש כ- 4% אחוז יותר בנים מאשר בנות.

זה מחזק ומדגיש עוד יותר את הקביעה, שהסיבה לכך ש"אין בחורים", זה לא בגלל שאין בחורים, אלא בגלל ההפרש בגיל המשתדכים, (ונשירת הבחורים, ואולי עוד סיבות). והתיקון לזה הוא כנ"ל על ידי התאמת גיל המשתדכים.

(אבל מגיל 40 בערך יש יותר נשים מאשר גברים, והעודף במספר הנשים הולך וגדל עם העליה בגיל. וזה אומר שכדי שמגיל 40 לא תהיה בעיה מספרית אצל הנשים, חייבים לשם זה לשמור יותר על הבריאות של הגברים, ועל ידי זה תהיה להם יותר אריכות ימים ושנים טובות.

ובהשגחה פרטית יש לנשים הרבה השפעה בתחום הזה, שהרי אחד הכלים לברכת ה' בהארכת החיים זה על ידי אורח חיים ואכילה ושתיה בריאים, ויש לנשים הרבה השפעה בתחום הזה.

ובעזרת ה' כאשר יעשה סדר בתחום השידוכים, וההורים יוכלו לשדך גם את בניהם וגם את בנותיהם, בנקל ובכבוד, גם זה יביא בעז"ה תוספת באריכות ימים ושנים טובות, גם לאבות וגם לאמהות, וגם לבנים ולבנות!)

 האם האח צריך לחכות לאחות בשידוכים? ויותר נכון, האם כשהאח מחכה לאחות בשידוכים זה מביא תועלת לאחות?

ובכן, אם האחים לא יחכו לאחיות, וישתדכו, הסיכוי של האחות להשתדך נהיה גדול יותר.

לדוגמא: אם יש קהילה שיש בה 100 בחורים ו- 100 בחורות. ויש 10 בחורים שיש להם 10 אחיות קרובות לגיל שלהם.

אם 10 האחים ימתינו לאחיות שלהם, אזי יש 100 בחורות שמחפשות שידוך מתוך 90 בחורים, אבל אם 10 האחים גם כן יתענינו בשידוכים, אזי ב"שוק השידוכים" יש 100 בחורים ו-100 בחורות, וכמובן שיהיה ל-10 האחיות יותר סיכוי למצא חתן. אבל אם האחים יחכו להן, הרי שהסיכוי של האחיות להשתדך יורד...

דוגמא נוספת ומודגשת: יש קהילה שיש בה רק שני בחורים ושתי בחורות. ומתוכם יש אח ואחות. אם האח ימתין לאחות, בינתיים יש 50% שהבחור השני ישתדך עם הבחורה השניה, ואז לא יהיה לעולם שידוך לא לאח ולא לאחות ר"ל... אבל אם האח יקדים וישתדך עם הבחורה השניה, כי  אז 100% שהבחור השני ישתדך עם האחות!

 מילגה לחתנים צעירים יכולה לעזור

ייתכן ואחת הסיבות לכך שבחורים מאחרים את גיל השידוכים, כי הם עדיין לא בטוחים שיוכלו לפרנס את משפחתם, וכן שהם עדיין לא השלימו את לימודיהם.

לכן יש בהחלט מקום לתת מילגה מיוחדת לחתנים צעירים, הרוצים להמשיך ללמוד תורה עוד משך זמן. דהיינו להוסיף להם על מה שהכולל הרגיל נותן להם. וכן יש מקום למנות רמי"ם ומשפיעים מיוחדים שילוו את החתנים הצעירים עוד משך זמן.

וכנ"ל אפשר ללמוד מקהילות שיש להן נסיון עם חתנים וכלות צעירים.

 האומנם יש למישהו רשות לשנות את הנהוג בחב"ד?

אין ספק שלגרום לכך שלבחורות יהיו קשיים בשידוכים, זה לא "מנהג חב"ד".

מיסודות חב"ד, זה אהבת ישראל, ולכן כל הטבה בתחום השידוכים, זהו מנהג חב"ד האמיתי.

 עצה לארגון "יד לאחים"

חשבון פשוט יראה שכאשר בחור חרדי עושה שידוך עם בחורה חרדית על פי הסדר והחשבון הרצויים, יש לזה השפעה על כך שצעירה יהודיה לא תתחבר ח"ו עם צעיר גוי.

העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.