מערכת COL | יום כ"ג ניסן ה׳תשס״ה 02.05.2005

הישיבה שמפיצה אור בתל-אביב

עיתון 'הצופה' מפרסם במדור 'מאמרי עמדות' על היכל בית הכנסת ''ישורון'' המשמש גם כאכסניה לישיבת חב"ד "חזון אליהו" על שמו של אליהו מירון ז"ל בתל אביב. "כשאתה ניצב מהצד אתה יכול לראות בין תלמידי הישיבה הרכונים על הגמרות וספרי החסידות את הוותיקים הלבושים כבר כתלמידי חכמים ואת החדשים, עם מכנסי הג'ינס והציציות המבצבצות. וכולם מביאים את קול לימוד התורה לרחובה של העיר", נכתב בכתבה. צילום הכתבה ב'כתבה מלאה'
הישיבה שמפיצה אור בתל-אביב
הדוברים: מנחם הוכאויזר, גבאי בית הכנסת ור' לוי וולף, מנהל הישיבה.
המקום: בית הכנסת והישיבה שוכנים מול מיתחם "זמנהוף" בין הרחובות שדרות חן ורחוב זמנהוף בלב תל אביב.

ההיסטוריה: בית הכנסת "ישורון" הפועל בלב תל אביב כ 70 שנה, ריכז בשעתו מאות רבות של מתפללים מהסביבה הקרובה והרחוקה. גם בימים שחנכו באזור בתי כנסת נוספים, בהם בית הכנסת "היכל מאיר", בית כנסת של הרבי ממודז'יץ, בית כנסת ברחוב מרמורק ומנייני תפילה נוספים, שקק בית הכנסת "ישורון" והיה לאחד מ"מקדשי המעט" המובילים במרחב תל אביב. לימים נתמעטו הדורות, דור הלך ודור לא בא, וכאן החלו, לצער רבים, "לחפש את העשירי למניין", עד כי שקלו כבר את סגירתו בימות החול.

הרב יוסף גערילצקי, שליחו של הרבי מליובביץ בתל אביב, נענה אז לפנייתם של כמה מוותיקי המתפללים, בהם בני משפחת מירון וחתנם פרופ' יהודה סקורניק, לקיים בתוככי בית הכנסת ומתקניו, את ישיבת חב"ד. זו החלה עם שלושה תלמידים, מיכאל וייגל, יוגב מטיס ויצחק קרולינסקי, ומונה כיום למעלה מארבעים אברכים ותלמידים, שהעניקו חיים לבית הכנסת והשיבו עטרה ליושנה. הישיבה, בראשותו של הרב מאיר אריה שנערלינג, פעילה בבית הכנסת בכל שעות היממה, בשבתות ובחגים, ומסייעת בקיומם של מנייני התפילה ובסדרי הלימוד התורני-חסידי.

בית כנסת ייחודי: בכספת של בית הכנסת "ישורון" מונח "ספר היסוד" שפרקיו כתובים בכתב של סופר סת"ם. בל"ג בעומר שנת תרפ"ט הונחה אבן הפינה על המגרש הרחב בנוכחות רבני תל אביב, הרב שלמה אהרונסון והרב מאיר חי עוזיאל, ראש העיר מאיר דיזנגוף וסגנו ישראל רוקח, עם שמות הגברדיה הותיקה, שקיימה את התפילה עוד בצריף הישן-נושן. בספר מתוארים פרקי ההווי לאורך השנים בבית הכנסת, ביקוריהם במקום של הנשיא יצחק בן צבי, משה דיין ויצחק רבין ז"ל לצידם של עשרות אישי תורה נודעים, שנטלו חלק בשמחות המצווה ובאירועי הבר מצוות, שריכזו מאות רבות של אורחים. מוזכרים השבתות והחגים שבהם הופיעו בתפילה גדולי חזני ישראל, מהארץ ומהפזורה, בלווית מקהלות נודעות.

על באי בית הכנסת "ישורון" נמנו ותיקי העיר תל אביב, אישי ציבור נודעים, בעלי מקצועות חופשיים, עורכי דין, רופאים, עיתונאים, בעלי מלאכה, ו"עמך" לרוב, עם ילדים ונכדים שהשתלבו יפה בבית הכנסת עד ש"בא השבר הגדול" עם מיעוט המתפללים. הגיעו הדברים לידי כך, שגבאי בית הכנסת ביקשו "להמעיט" מהמצב, והעבירו ביוזמתם את ספסלי הישיבה לישובים ביש"ע "כדי שלא ייראו מקומות ריקים כאן".

צירוף ישיבת חב"ד: בימי הראשית של ישיבת חב"ד-"חזון אליהו", הצטרפו תלמידי הישיבה למנין המתפללים הקטן, בימות החול ובימי שבת, אך כשהחלו להיראות "סימני החיים" של ההתעוררות ונקלטו גם מתפללים חדשים, החלו להנהיג במקום את מנייני התפילה הנפרדים של בית הכנסת ושל הישיבה. הישיבה התמקמה באולם הגדול הנפרד מהיכל בית הכנסת, אשר הוקדש לזכרם של מנחם ובלומה אטינגר, ממקימי ומתפללי בית הכנסת, תומכי תורה וגומלי חסדים, כפי שמצויין על לוח ההקדשה לאולם.

מרביתם של תלמידי הישיבה נמנים על "בעלי התשובה" ממרחב תל אביב והסביבה. מעורבותו של הרב יוסף גערילצקי, רבו של בית הכנסת הגדול "גאולת ישראל" הסמוך לרחוב שינקין, בקירוב הלבבות נותן אותותיו בין תלמידי הישיבה. כשאתה ניצב מהצד אתה יכול לראות בין תלמידי הישיבה הרכונים על הגמרות וספרי החסידות את הוותיקים הלבושים כבר כתלמידי חכמים ואת החדשים, עם מכנסי הג'ינס והציציות המבצבצות. וכולם מביאים את קול לימוד התורה לרחובה של העיר. 15 מתלמידי הישיבה הם אברכים, נשואים ואבות לילדים קטנים המצטרפים אל אבותיהם בימי שבת וחג. התלמידים נמצאים במקום משעת בוקר מוקדמת ועד למאוחר בלילה, כשגם ה"צד הגשמי" מובטח להם ברווחה, בזכות המטבח הפועל במקום ותנאי האירוח והמגורים המצויים בסביבה הקרובה.

תלמידי הישיבה יוצאים גם למבצעי "הפרצת" הנודעים של חב"ד, ותל אביב, אתה יכול לומר בביטחון, זכתה ל"חממה חינוכית" שמקרינה על סביבתה בימים שהיא צריכה כל כך חיזוק ותמיכה מצידם של שומרי תורה.
מסגרות לילדים ולנשים: בבית הכנסת "ישורון" ובקהילת הישיבה, פעילים מאוד למען הילדים והנשים. אחד האברכים ר' יצחק ביר, מלמד את בני המצווה, ואחרים משתתפים בשיעורי תורה ובמסיבות הווי.

עבור הנשים קיימת מסגרת של סיוע כמו אגודת "פועה ושיפרה" שעוזרת ליולדות, כמסורת בית חב"ד לדורותיו. נשים מצטרפות גם לתפילה ועזרת הנשים שוקקת שוב, כבאותם בימי הראשית.

בין פעולות ההתנדבות של אברכי ובחורי הישיבה, התארגן לו גרעין של בחורים הנכונים לסייע לכל מי שירצה, למשל, להכשיר את מטבחו. הבחורים עברו קורס בהדרכתו של הרב דב טברצוביץ, מכפר חב"ד, המעביר את שיעורי ההלכה בישיבה, וכל מי שפונה לישיבה, מהסביבה הקרובה והרחוקה, ומבקש שיכשירו לו את המטבח.

רישומה של הישיבה ניכר ומשפיע על הסביבה. התלמידים יוצאים למבצעים של הנחת תפילין, של כינוסי התעוררות, של פעילויות הסברה וקירוב רחוקים, בדיקת מזוזות בפתחי הבתים, ובכל תחום אחר.

כך הפך בנין בית הכנסת "ישורון" למוקד של פעילות, כשמשרדי "יד שרה" וגן ילדים של החינוך העצמאי, מוצאים אף הם בו את משכנם.
המבקשים להצטרף לקהילה או לקבל מידע על זמני תפילה ולימוד, בבית הכנסת ובישיבה, יפנו לר' לוי וולף בטלפון: 03-5272865 או לגבאי, ר' מנחם הוכאויזר 03-5286978.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.