מערכת COL | יום א' טבת ה׳תשע״ט 09.12.2018

בנו של פושע נאצי מסביר מדוע משתתף בהדלקה בברילוצ'ה

"יש סיפור של אדם שרצה להיאבק בחושך במקל וחבט בחושך, אבל הוא לא הסתלק. אבל אם נדליק אור החושך ייעלם. על ידי ביצוע פעולה טובה אנחנו מביאים יותר אור לעולם" ● הנס שולץ, בנו של פושע נאצי, וכיום מרצה מפורסם על זכרון השואה מסביר מדוע הוא מזמין גם לא-יהודים להשתתף בהדלקה המרכזית של חב"ד בברילוצ'ה ● מיוחד ● לטור המלא>>
בנו של פושע נאצי מסביר מדוע משתתף בהדלקה בברילוצ'ה
בריבוע למטה: כותב השורות, על רקע מודעות בברילצ'ה המזמינות לאירוע ההדלקה עם חב"ד

הנס שולץ, ברילוצ'ה

חודש דצמבר בברילוצ'ה, כמו בערים רבות בעולם, נחגג חג החנוכה, חג האורות, כמסורת עתיקה של העם היהודי. ביום ראשון הקרוב בשעה 20:30 ידלק הנר האחרון של שמונה נרות החנוכה, ותתקיים בבית חב"ד ב Gallardo 146 וכל מי שרוצה ללכת מוזמן. סגן הנשיא וראש העיר גם יהיו נוכחים באירוע.

זה תמיד טוב לחגוג את ריבוי תרבויות ודתות המרכיבות את הפאזל של כוכב הלכת שלנו. זה תמיד מזמין תמהון וסקרנות: מה הם חוגגים? להנצחת מה? לפני כמה זמן? איך זה נחגג? למה?

בין החגיגות שמזמינות שמחה ומחשבה בימים אלה של דצמבר הוא חנוכה, "חג האורות", כחלק מהמסורת היהודית העתיקה והמגוונת. בברילוצ'ה נחגוג גם אנחנו עם הרב בועז קליין מקהילת חב"ד ברילוצ'ה והייתה לנו שיחה מעניינת על כך. בשיחה, הוא סיפר לנו על המשמעות של החג, והוא מזמין את כל המעוניינים להשתתף ביום ראשון באירוע ההדלקה המרכזי.

באשר למשמעותו של החג, הוא סיפר לנו כי מה שנחגג הוא נס שקרה לעם היהודי לפני אלפיים שנה בזמן המלחמה עם היוונים. "משמעות החגיגה היא זו של האור, להאיר את העולם במובן הפיזי, כי האור הוא חסד, חסד, הוא לעזור לאלה שרעבים, אלה שיש להם צרכים, כלומר, להביא אור לעולם. האור הוא מאוד מעניין. כי האור לא משנה שום דבר, הוא רק משנה את הדרך בה אנו יכולים לראות. כמו אדם שנכנס לבית בחושך ולא מוצא כלום, מחפש את הכיסאות, את השולחן וחפציו נופלים על הרצפה והוא מתרגז שהוא לא מוצא את השולחן ואת בני ביתו.

אבל כאשר האור נדלק הוא רואה שהבית מסודר, הארוחה מוכנה ואשתו מחכה לו. האור אינו משנה את המציאות, אלא רק מאפשר לך לראות את זה. השאלה היא איך נוכל להפוך את העולם לטוב. אם נעשה טוב אנחנו מביאים אור לעולם".

"חנוכה נחגג מן הנס שקרה לפני אלפיים שנה, כאשר העם היהודי שיקם וטיהר את המקדש לאחר שהביס את היוונים. זה נמשך שמונה ימים כי פח השמן הקטן היחיד שהם מצאו להדליק את המנורה דלק שמונה ימים. זה היה נס. לכן חנוכה, בניגוד למנורה שהייתה בת שבעה קנים, נמשכת שמונה ימים. מדי יום אנו מדליקים נר ועם כל נר אנו מנסים לשפר משהו מסביבנו. כמובן שיש הרבה יותר משמעויות לנס הזה, אבל זו הסיבה שהוא נחגג במשך שמונה ימים בחודש דצמבר של לוח השנה היהודי, כי זה קרה בתקופה זו של השנה".

"לחג חנוכה עם שמונה נרות יש תפקיד שונה מהמנורה של שבעה הקנים בבית המקדש. האחרון יכול רק להיות מואר בתוך המקדש ורק על ידי אדם מיוחד. נרות חנוכה ניתן להדליק על ידי כל אחד ובכל מקום, מחוץ לבית. זאת משום שיש כל כך הרבה חושך בעולם שצריך להדליק עוד אור".

"יש סיפור של אדם שרצה להיאבק בחושך במקל וחבט בחושך, אבל הוא לא הסתלק. אבל אם נדליק אור הוא ייעלם. על ידי ביצוע פעולה טובה אנחנו מביאים יותר אור לעולם. בברילוצ'ה, כמו בערים רבות בעולם, אנחנו חוגגים אותה החל מלפני כמה שנים, וכך זה יהיה גם ביום ראשון הקרוב, כאן בבית חב"ד שלנו ב Gallardo 146 וכל אלה שרוצים לבוא מוזמנים. אנחנו מזמינים את כולם ותהיה גם מוזיקה ומופע וסגן הנשיא וראש העיר יהיו נוכחים".

ברילוצ'ה, כמו שאר ערי ארגנטינה, היא פסיפס של תרבויות שונות. בעולם של היום פסיפס זה הוא נכס יקר ובמיוחד כעיר תיירותית, גיוון מעשיר אותנו. חנוכה היא חלק ממגוון זה שמראה אותנו כחברה פתוחה לעולם."
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.