מערכת COL | יום כ' כסלו ה׳תשע״ט 28.11.2018

הריבית במשק עלתה: ומה זה נוגע אלינו? / דב אלפרוביץ

בימים האחרונים שמענו ברחוב, בעבודה, בסופר השכונתי ועוד - על 'עליית הריבית של בנק ישראל' • אבל מהי הריבית הזאת? ומהן ההשלכות שלה בתחום שונים, כגון: מחירי הדיור? ריביות לעסקים? מדד המחירים לצרכן ועוד... • ר' דב אלפרוביץ מביתר-עלית, בעלים של "הדב-פתרונות פיננסים לעסקים", בטור כלכלה מיוחד ל-COL • לקריאה
הריבית במשק עלתה: ומה זה נוגע אלינו? / דב אלפרוביץ
בקטן: כותב השורות; ארכיון COL

עליית הריבית - מה זה נוגע אלינו?

שבע שנים וחצי אחרי העלאת הריבית האחרונה, ושלוש שנים וחצי לאחר שהריבית עמדה על שיעור של 0.1%, הועלתה היום (ב') הריבית לשיעור של 0.25% - בהחלטה הראשונה של בנק ישראל ללא הנגידה לשעבר קרנית פלוג.

מהן בעצם ההשלכות של העלאת הריבית לכל אחד ואחד מאיתנו והיכן זה פוגש אותנו?

ראשית נזכיר לקוראים כי רוב ההלוואות המסחריות הניתנות בבנקים מתומחרות כ"פריים+" ובמשכנתאות נקבל גם "פריים-".

מהו הפריים: הפריים למעשה הינו המרווח שבין הריבית הנקבעת ע"י בנק ישראל לרווח הבסיסי של הבנק. גובה המרווח הינו בשיעור 1.5%. אך בפועל, העלאה של 0.25% היא מינורית וההשפעה הישירה כמעט ולא מורגשת.

לדוגמה: העלאת הסכום החודשי עבור משכנתא של מיליון ₪ הינה כ- 35 ₪ בלבד.
אולם באם מגמת העלאת הריבית תמשך ונראה עליית ריבית של אחוז ומעלה בשנה, הדבר ישפיע משמעותית על הריביות במגוון מסלולים (גם בהלוואות בעלות ריבית קבועה או שאינן צמודות לפריים) וזאת מפני שהבנקים יתמחרו סביבת ריבית גבוהה יותר וגם המסלולים שאינם קשורים ישירות לריבית הפריים יתייקרו.

מחירי הדיור: העלאת הריבית פוגשת אותנו בתקופה בהם ממילא שוק הדיור נחלש, כך שההשפעה של העלאת הריבית על כח הקניה תהיה משמעותית יותר ותעצים את מגמת ירידת המחירים.

מדד המחירים לצרכן: כשהריבית עולה אזי גם האינפלציה עולה, וצפויה התייקרות במחירי המוצרים שאנחנו צורכים, תופעה שכמעט ולא הכרנו בשנים האחרונות.

קריסת עסקים: עסקים שהתקיימו עד היום בזכות המימון הזול ובסביבת ריביות נמוכה מאוד, יתחילו להרגיש קשיים בסביבת הריבית החדשה ואנחנו צפויים לגל קריסות בקרב עסקים אלו.

חסכונות: הריבית על החסכונות הצמודות לפריים תעלה בהתאמה לעליית הריבית, הריבית על החסכונות שאינן צמודות לפריים תעלה רק לאחר שנראה עליה משמעותית בריבית בנק ישראל.

הכי חשוב: לדעת שהעלאת הריבית הזו אינה מלמדת בהכרח על מגמה של עליות מכאן ולהבא, ואנו נמשיך ונעקוב אחרי ההתפתחויות.

***

מידע זה נכתב ע"י "הדב-פתרונות פיננסים לעסקים", בבעלות ר' דב אלפרוביץ מביתר-עלית, המתמחה בכתיבת תכניות עסקיות, הגשת העסק/חברה/ עמותה לקבלת אשראי בקרנות שונות כגון: הקרן לערבות המדינה, קרנות בנקאיות נוספות וכן קרנות חוץ בנקאיות, ליווי מלא מההגשה עד לקבלת ההלוואה המבוקשת.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.