מערכת COL | יום י"ט כסלו ה׳תשע״ט 27.11.2018

לאחר 7 שנים: בנק ישראל העלה את הריבית במשק

שבע שנים וחצי מאז הפעם האחרונה בה הועלתה הריבית במשק, ושלש שנים וחצי לאחר שהיא התייצבה על עשירית האחוז בלבד, הוחלט אתמול (ב') בבנק ישראל להעלות את הריבית ביום חמישי הקרוב לרמה של 25.0 אחוז • האם זה ישפיע על שוק הנדל"ן הישראלי? • כל הפרטים
לאחר 7 שנים: בנק ישראל העלה את הריבית במשק
בניין בנק ישראל בירושלים; צילום: COL

החלטה דרמטית של הוועדה המוניטרית בבנק ישראל: שבע שנים וחצי מאז הפעם האחרונה
בה הועלתה הריבית במשק, ושלש שנים וחצי לאחר שהיא התייצבה על עשירית האחוז בלבד, הוחלט אתמול (ב') בבנק ישראל להעלות את הריבית ביום חמישי הקרוב לרמה של 25.0 אחוז. עם פרסום ההחלטה רשם השקל עליה מול הדולר והיורו, כאשר הדולר יורד מ-3.73 שקלים ל-3.71 שקלים והיורו יורד מ-4.23 שקלים ל4.21 שקלים.

החלטת הריבית המפתיעה, שלא נצפתה על ידי מרבית החזאים במשק, היא ההחלטה הראשונה של בנק ישראל מאז פרישתה של הנגידה הגב' קרנית פלוג. את ההחלטה קיבלה הוועדה המוניטרית בראשה עומדת כעת זמנית המשנה לנגידה ד"ר בודו טרכטנברג. החלטת הריבית התקבלה ללא התייעצות עם הנגיד המיועד פרופ' אמיר ירון הצפוי להיכנס לתפקידו בחודש הבא. עם זאת, ירון עודכן בהחלטה במקביל לפרסומה.

במסיבת עיתונאים לאחר פרסום ההחלטה הסבירה המשנה לנגידה כי "מצאנו שהתנאים בש־
לו לעליית ריבית ל־25.0 אחוז. השינוי מ-0.1 אחוז ל-0.25 אחוז, הוא קטן, אבל בכל זאת ההחלטה משמעותית, מכיוון שהיא באה לאחר כמעט ארבע שנים של ריבית קבועה. האינפלציה כבר חזרה לתחום היעד של 3-1 אחוז לפני כמה חודשים, אבל נשארה ברמה מאוד נמוכה ולכן הוועדה רצתה להיות בטוחה שהיא אכן התייצבה בתוך תחום היעד. זו הסיבה לכך שההחלטה התקבלה עכשיו ולא בעבר".

המשנה לנגידה הוסיפה כי "לגבי הפעילות הכלכלית – ברבעונים האחרונים נרשמה צמיחה יחסית נמוכה, אבל אם מסתכלים על האינדיקטורים של אוקטובר, כמו המדד המשולב למצב המשק, מדדי הסנטימנט למיניהם ובמיוחד הנתונים משוק העבודה – שיעור האבטלה נמוך מאוד וגם העליה בשכר, הכוללת כמעט את כל ענפי המשק וכל רמות השכר – אנו סבורים שהצמיחה במשק ממשיכה בקצב נאה. כשאנו מביטים על סביבת האינפלציה, ההתפתחויות במשק, ומביטים לעתיד – רואים שתהליך הנורמליזציה של העלאת הריבית יהיה הדרגתי וזהיר".

במענה לשאלה על ההשפעה האפשרית של המהלך על שוק הנדל"ן, אמרה המשנה לנגידה כי
"לגבי ההשפעה הפוטנציאלית, אז כמובן אנחנו מדברים על עליה מאד מתונה של הריבית לטווח קצר. שוק הנדל"ן מושפע הרבה יותר מהריביות לטווח ארוך ולכן כרגע אנחנו לא רואים שתהיה השפעה משמעותית. נראה בהמשך אם יש המשך עליות איך זה יכול להשפיע אבל בינתיים אנחנו לא רואים איך זה ישפיע על שוק הנדל"ן".

(מקור: 'המבשר')

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.