הצדיק שנהיה לחסיד... ● 'היום יום' י"ד כסלו עם נגיעה אקטואלית
הרב אלישיב קפלון
ב"ה. ערב יום הבהיר י"ד כסלו תשע"ט. צדי"ק שנה.
הצדיק שנהיה לחסיד...
לכבוד י"ד כסלו מוגש בזה הפתגם שבחר הרבי לנטוע ב"לוח היום יום" לרגל יום הנישואין - מנוקד ומבואר (על דעת הכותב, כפשוט).
ניתן לומר שההקדמה אודות מנהגי ברכת המזון מזכירה את ברכת המזון הרבתי שנערכת בחתונה; אך גם בפתגם עצמו יש למצוא קשר ברור לחתונה (של כל אחד מהחסידים) בדרך הרמז או יותר מזה, כדלהלן:
אדם נולד צדיק וטהור, ואח"כ בעמדו על דעתו הרי הוא הולך בדרך הישר, לאחר מכן בבואו לישיבה הרי הוא נעשה תמים... (והוא למעלה משתי הדרגות הקודמות, כמבואר כאן, והרי הוא מופשט וכו'), וכאשר מתחתן ונעשה לאברך – וצריך הוא לעסוק בעניני העולם, אזי מוטלת עליו העבודה (שהיא תוכן ומטרת פתגם זה) להיות חסיד – להפֵּך גם את העוה"ז; או לפחות: להישאר חסיד למרות עוה"ז, ש"לְדַרְגָה זוֹ יָכוֹל כָּל אֶחָד לְהַגִּיעַ". וק"ל.
התוועדויות שמחות ומחזקות לכולנו!
יד כִּסְלֵו
מְבָרְכִים בִּרְכַּת הַמָּזוֹן בְּ'כוֹס שֶׁל בְּרָכָה' גַּם כַּאֲשֶׁר אֵין עֲשָׂרָה שֶׁאָכְלוּ. אֶת הַכּוֹס יֵשׁ לְהַעֲמִיד עַל כַּף הַיׇּד כַּאֲשֶׁר הָאֶצְבָּעוֹת זְקוּפוֹת. יֵשׁ לֶאֱחוֹז אֶת הַכּוֹס מֵאֲמִירַת "רַבּוֹתַי נְבָרֵךְ" עַד אַחֲרֵי סִיּוּם בְּרָכָה שְׁלִישִׁית (לְאַחַר "בּוֹנֶה בְּרַחֲמָיו יְרוּשָלׇיׅם אָמֵן"), וְאָז מַעֲמִידִים אֶת הַכּוֹס עַל הַשֻּׁלְחָן.
*
בְּאַחַת מִשִּׂיחוֹתָיו בֵּאֵר אָבִי, הָרַבִּי הׇרַשַ"בּ, אֶת הַנּוֹשֵׂא הַבָּא (לְהַלׇן תֹּכֶן דְּבָרָיו):
יֶשְׁנָם אַרְבַּע דְּרׇגּוֹת: צַדִּיק, יָשָׁר, תָּמִים, חׇסִיד:
צַדִּיק – נִקְרָא כׇּךְ עַל שֵׁם מִצְווֹת-עֲשֵֹה שֶׁהוּא מְקַיֵּם[1] ; 'צַדִּיק' מְגַלֶּה (עַל יְדֵי עֲבוֹדָתוֹ) אוֹר אֱלֹקִי בַּעוֹלָם, אֲבָל אוֹר הַשַּׁיָּךְ לְ'סֵדֶר הַהִשְׁתַּלְשְׁלוּת'[2] .
יָשָׁר – נִקְרָא כָּךְ עַל שֵׁם מִצְווֹת לֹא-תַעֲשֶׂה שֶׁהוּא מְקַיֵּם; 'יָשָׁר' מְגַלֶּה בׇּעוֹלָם אוֹר אֱלֹקִי שֶׁלְמַעְלָה מִ'סֵּדֶר הַהִשְׁתַּלְשְׁלוּת'.
תָּמִים – שֶׁעֲבוֹדָתוֹ סְפוּגָה בִּרְצִינוּת יְתֵרָה – מְגַלֶּה בׇּעוֹלָם אוֹר אֱלֹקִי שֶׁלְמַעְלָה גַּם מֵהָאוֹר שֶׁלְמַעְלָה מִ'סֵּדֶר הַהִשְׁתַּלְשְׁלוּת'. אוֹר זֶה הִנּוֹ בִּלְתִּי מֻגְבָּל כְּלׇל וְלָכֵן בִּיכֹלְתּוֹ לְחַבֵּר [הֲפָכִים, דְּהַיינוּ] אֶת הָאוֹר שֶׁמוּבְדָל מִ'סֵּדֶר הַהִשְׁתַּלְשְׁלוּת', הַמְּכֻנֶּה בַּזֹּהַר "סוֹבֵב כָּל עׇלְמִין" – עִם הָאוֹר [הַמֻּגְבָּל] שֶׁמֵאִיר 'בְּתוֹךְ' 'סֵדֶר הַהִשְׁתַּלְשְׁלוּת', הַמְּכֻנֶּה בַּזֹּהַר "מְמַלֵא כָּל עׇלְמִין". דַּרְגָּה זוֹ הִיא בִּבְחִינַת 'טַעַם עֵצוֹ וּפִרְיוֹ שָׁוֶה'[3] שֶׁנֶאֱמַר עַל הָאֶתְרוֹג[4] .
חׇסִיד – דַּרְגָה שֶׁלְמַעְלָה מִכֻּלָּם, וּבָהּ עַצְ
ויפורסמו לאחר אישורן
ויוצגו במערכת התמונות
הדפדפן שברשותך אינו תומך בקבלת התראות.
נשמח לראות אותך מדפדפן אחר
שמקבלים את ההודעות הכי חמות?
שמשתתפים בהגרלות יחודיות?
הודעות Push ישירות לדפדפן שלכם!
אף אחד
את החשובות
מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.
לקבל את ההודעות הכי חמות?
להשתתף בהגרלות ומבצעים יחודיים?
לקבוצות קול חב"ד