מערכת COL | יום י"ב כסלו ה׳תשע״ט 20.11.2018

הרב יוסף-יצחק קייזן ע"ה ● זיכרון להולכים

היום, י"ב כסלו, חל יום היארצייט של הרב יוסף-יצחק קייזן ע"ה, מי שהיה "האבא היהודי של האינטרנט". הוא פתח אתר אינטרנט יהודי עוד לפני שה WWW היה קיים... ועוד לפני שגוגל בכלל חלמו לפתוח את גוגל, וYNET אפילו לא היה בחיתולים ● כתבה שפורסמה באתר האינטרנט Chabad.org על האיש שהביא את "חב"ד ליובאוויטש במרחב הוירטואלי" וסיסמתו היתה "להפיץ יהדות במהירות האור" ● סיפורו של חלוץ אינטרנט יהודי הרבה לפני גוגל, היהדות היתה באינטרנט
הרב יוסף-יצחק קייזן ע
דוד זקליקובסקי

הרבה לפני שגוגל רשמה את הדומיין שלה באינטרנט, התחיל חסיד צעיר בשם יוסף יצחק קייזן לשלוח טקסטים יהודיים ולהשיב על שאלות בפורומים וירטואליים באינטרנט. בשנת 1994 הוא לקח את החלום שלו צעד אחד קדימה ופתח בית כנסת וירטואלי. לראשונה בתולדות העם היהודי יכלו יהודים מרחבי העולם להתחבר ולקבל מידע מפורט על היהדות, גם אם בית כנסת פיזי היה רחוק אלפי קילומטרים ממקום מגוריהם.

בראיון ל"בוקר טוב אמריקה" בשנת 1997 הוא אמר: "זה התחיל כתחביב והפך למשרה מלאה". אחרים, שלא הבינו את ההתפתחות הטכנולוגית המתרחשת מול עיניהם, לעגו לו וטענו כי הוא מבזבז את זמנו. "שאלתי את הרבי האם לבדוק את אפשרות הכניסה לאינטרנט" הוא סיפר, "והרבי אמר להמשיך עם זה – בהחלט להמשיך עם זה"!

וכך הפך החלום למציאות.

מידע יהודי באינטרנט

בעוד הוא עובד כמנהל אדמינסטרטיבי בבית ספר חב"ד שבברוקלין, החל הרב קייזן לכתוב רעיונות יהודיים בפורומים ברשת. מהר מאוד שמו התפרסם בין הקהילה המתפתחת של הגולשים כמומחה לכל ענין יהודי, והוא החל לקבל מאות פניות ושאלות ממשתמשי אינטרנט יהודיים ברחבי העולם.

"אני משיב לשאלותיהם של כל האנשים האלה" הוא אמר בכינוס השלוחים העולמי ב-1995, "אך אנו יכולים לתת להם עוד. הבה ניקח את הספרים שכבר הודפסו ונפרסם אותם ברשת". הוא החל במשימה המייגעת של סריקת ספרים, המרה לטקסט, הגהתו והעלאתו לרשת. בדבריו שלו, היה זה "לעשות המון למען אנשים אחרים".

את הטקסטים הוא היה מפרסם בפורום "פידונט", מעין פורום אינטרנטי לו היו אלפי מינויים ברחבי העולם. מאוחר יותר הוא נפגש באנשים מארגון "דורסאי", ארגון ללא מטרות רווח שסייע לארגונים ללא מטרות רווח לבסס נוכחות באינטרנט. צ'רלס רולס, אחד ממייסדי דורסאי נזכר: "מישהו בבנק המזרחי אמר לי יום אחד, 'צ'רלס, אתה מוכרח לפגוש את האנשים האלה, הם עושים עבודה נהדרת'". הוא נפגש עם קייזן ולאחר שיחת היכרות קצרה אמר לו שלצורך העניין יהיה עליו ללכת להרצאות, הרבה הרצאות. קייזן לא נרתע.

"לקחנו את המכונית שלנו ונגררנו ללונג איילנד לשיעורים", הוא סיפר. "אמרתי לאשתי שאני יוצא לשעה אחת, והסתבר שהשעה הזאת התארכה עד ארבע בבוקר".

יחד עם קייזן עבדו אלי וינסבכר ודוד צירקינד, שלצד עבודתם וזמן עם המשפחה הם התמסרו לענין בהתנדבות מלאה.

גם את בנו, מיכאל, רתם יוסף יצחק קייזן לעניין. "אבא שלי עודד אותי לתעל את העניין שלי במחשבים לסייע להפיץ את היהדות דרך אתר Chabad.org" מספר בנו שכבר בגיל 11 וחצי הוא יצר תוכנה קטנה, סתם בשביל הכיף.

ליהדות יש בית ברשת

בעזרת ארגון דורסאי הם ביססו ב-1993 נוכחות ברשת. הם כינו זאת "חב"ד ליובאוויטש במרחב הוירטואלי" וסיסמתם היתה "להפיץ יהדות במהירות האור". כך נוצרה הספרייה היהודית הוירטואלית הראשונה שאיפשרה לאלפי אנשים ללמוד על היהדות.

בפברואר 1994 הם רכשו את שם הדומיין Chabad.org והעבירו את השרתים למשרד קטן במרכז ליובאוויטש העולמי.

"חסידי ליובאוויטש, שרעיון הפצת היהדות לבני דתם ברחבי העולם אינו זר להם, ייסדו גם שלוחה אלקטרונית באינטרנט", כתב הניו-יורק טיימס ביולי 1994.

אף שקיבל רק מעט מאוד עידוד וסיוע כספי, המשיך קייזן קדימה במלוא העוצמה ולא הרשה לאיש לצנן את התלהבותו.

"הוא לא היה מתוסכל מאלו שלא הבחינו בפוטנציאל העצום של האינטרנט", אומרת אשתו רחל. "הוא הרגיש שיום יבוא והם ייווכחו לראות שהוא עושה דבר בעל חשיבות רבה".

כשעלה הרעיון ליצור אתר אינטרנט וקייזן הציג את הרעיון בפני מרכז ליובאוויטש העולמי, אמר לו אחד המזכירים של הרבי: "יוסל, מוטלת עליך משימה קשה: על ה'בית חב"ד' שלך להיות פתוח 24 שעות ביממה, אך לעולם לא יהיה לך מנין..."

והחלום ממשיך להתגשם

בזמנו קייזן כתב כיצד הוא רוצה שאתר האינטרנט שלו ייראה. רעיונות כמו משחקים אינטראקטיביים ובית-ספר אונליין שבו ילדים מכל רחבי העולם יוכלו ללמוד ביחד על יהדותם, היו הרבה מעבר למה שחשבו אפילו אלה שבאותם זמנים הביאו את בשורת האינטרנט לציבור הרחב. "העובדה שהוא היה מסוגל להביט קדימה בצורה כזאת חשפה את היותו איש חזון, מעל ומעבר לכל מה שציפיתי", אמר רולס.

בעולם של היום לכל ארגון מכובד יש אתר אינטרנט. אך בשנות ה-90 זו לא הייתה הנורמה. בשנת 1995 התחנן קייזן בפני בתי חב"ד ואחרים, לבנות אתרי אינטרנט כדי לחנך יהודים אודות היהדות ולספר להם על הפעילויות בבית חב"ד שבקרבתם.

"אין צורך במשרד מפואר", כתב ג'ף זלבסקי בשנת 1997 בספרו The Soul of Cyberspace1, כשהוא מתייחס למרחב הזעיר ששימש כדי לתחזק את אתר האינטרנט של Chabad.org. "אלפי האנשים הנכנסים לאתר חב"ד-ליובאוויטש כל שבוע לא יראו את החדר הזה, כי המרחב הווירטואלי מסתיר בה במידה שהוא חושף".

בנקודה מסוימת, במצוקה כספית דוחקת, קייזן וווינסבכר לקחו מחסכונותיהם האישיים כדי לקנות מחשבים ושרתים לאתר.

"מסירותו ודבקותו היו כבירות", אומר גיסו, הרב משה קוטלרסקי, סיו"ר המרכז לענייני חינוך, הזרוע המבצעת של תנועת חב"ד-ליובאוויטש. "הוא הבין את הפוטנציאל של אמצעי התקשורת האלקטרוני הרבה לפני שאנו קלטנו זאת".

לאחר מחלה ממארת ממנה סבל, נפטר הרב יוסף יצחק קייזן בשנת 1998. אך מורשתו חיה וקיימת: כיום, צוות בן יותר משמונים איש מאייש את שולחנות המערכת של Chabad.org, אתר האינטרנט הגדול ביותר למידע בנושאי יהדות (אתר בית חב"ד הוא השלוחה העברית שלו).

"לרב קייזן היה חלום", אמר רולס. "והחלום הולך ומתגשם. זוהי המתנה הגדולה ביותר שאפשר לתת לאדם – שחלומו ממשיך להתגשם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.