מי אשם: חברת התעופה 'אל-על' או הלקוח החרדי? / דעה
מאת: מנדי זילברשטרום, COL
***
"השלג שירד בניו יורק יתנקז כעת בבור על גבי בור באתונה", עם המשפט הזה פותח ומסיים סוכן הנסיעות החב"די ר' אפרים קמיסר, על 'פרשת אתונה', וחברת 'אלעל' שנקלעה למשבר מול לקוחותיה החרדים.
בעקבות הסערה בתקשורת, החרדית והכללית, פנה COL אל שני סוכני נסיעות חב"דיים וותיקים - ר' אפרים קמיסר ור' יחיאל פליישמן, ושמע מהם: מי לדעתם צודק - 'אל-על' או החרדים שהיו בטיסה? וגם: כיצד 'הפרשה' תשפיע או אמורה להשפיע על הצרכן החרדי/חב"די בטיסות 'אל-על'?
***
"העשן התפוגג, השלג נמס וכעת הנתונים ברורים" פותח קמיסר ואומר. "מדובר במחדל כל כולו של חברת אל על ושרשת של קבלת החלטות שגויות. הגורם ברור כעת לכולם - צוות השירות של הטיסה יצא מאוחר מבית המלון ולא חישב את מה שכל נוסעי הטיסה האחרים ידעו לחשב - פקקי השלג.
"מרגע זה התחיל הטיוח וכל ההשתלשלות השגויה. מסירת מידע שקרי לנוסעים כי ממריאים בזמן ויספיקו לנחות לפני שבת. שקר נוסף כעבור שעתיים על המסלול שחוזרים לגייט להוריד את הנוסעים החפצים בכך. רגע אחרי ההודעה - המטוס פשוט המריא בלי לעדכן אף נוסע".
פליישמן טוען טענה דומה: "אין ספור גרסאות ניתנו בשעות האחרונות על שהתרחש בסיפון טיסת 002 הן על הקרקע והן בגובה שלושים אלף רגל", הוא אומר ל-COL. "היו נוסעים שראו נפנופי ידיים לעבר הצוות פרשו זאת כאלימות ולכן הרגישו מאוימים והיו אלו שטענו שמה לעשות כך הם מדברים - בנפנופי ידיים ולא התכוונו לאיים".
כך או כך, ממשיך פליישמן: "היו חרדים שהרגישו מאוימים וכלואים בעצם כך שלא יכלו לצאת מהמטוס ולהחליט על גורלם ואילו היו דיילים ונוסעים שהרגישו מאוימים מעצם זמרתם של חלק מהחרדים בטיסה ומהרמת הקול של חלקם על הצוות. כל צד מגדיל לעשות ומביא סרטונים שצילם בכדי להוכיח את צדקתו, וחוזר חלילה.
"אבל מה שברור לי - שמסתבר ששני הצדדים הרגישו מאוימים ולחוצים והורגש מתח רב בטיסה שלא הייתי רוצה להיות עליה ועם רגשות והרגשות - כידוע, לא ניתן להתווכח. ומה התרחש שם באמת?... אני, למזלי, לא הייתי בטיסה זו ולעולם לא אדע".
***
ומה לגבי השאלה: כיצד 'הפרשה' תשפיע או אמורה להשפיע על הצרכן החרדי/חב"די בטיסות 'אל-על'?
"יש 2 מסקנות" קובע קמיסר. "האחת - חוסו על נפשותיכם. בשעון חורף ממריאים מארה"ב לארץ לא יאוחר מ-רביעי בלילה. מי שחוזר בחמישי עם נחיתה בארץ בשישי לוקח הימור גדול מידי גם בגלל שעת כניסת השבת המוקדמת וגם כי זו העונה המיועדת בשנה לקרח ושלג.
"והשנייה. הגיע הזמן שלחברת אל-על תהיה דמות יצוגית אמינה מול הציבור הדתי/חרדי. מישהו חרדי שהקהל סומך עליו, על הסבריו, החלטותיו. הרבה מאוד רפש היה נמנע גם בסיפור הזה.
"מה שבטוח, לסיכום, כפי שדווח, נוסעי אל על ששבתו לבסוף באתונה וזכו לאירוח נפלא של השליח הרב מנדי הענדל, תרמו במהלך השבת סכום לבניית מקווה טהרה חדש בעיר. ועל כך נאמר: "השלג שירד בניו יורק יתנקז כעת ב'בור על גבי בור' באתונה"...
פליישמן, לעומתו, טוען מעט אחרת: "ראשית. בכל מהלך הטיסה הנהלת אל על התייעצה עם רב אל על שהתייעץ עם הרב הראשי לישראל והכל נעשה לפי עצת הרב. ובכדי למנוע חילול שבת באל על שינעו במיוחד תוך הפסד כספי רב, מטוס ישראייר שיטיס את שאר הנוסעים מאתונה, למרות עגמת נפש מרובה שנגרמה בשל-כך לנוסעים, שעדיין אינם שומרי שבת, שנאלצו לנחות באתונה ולהמתין שם עוד 4 שעות. ואפשר ומותר לחשוב ולחמול גם עליהם - "אהבת ישראל", "כל ישראל ערבים" ועוד ועוד..
שנית, פליישמן אומר וטוען כלפי החרדים: "איחורי טיסות לצערנו אלו דברים של דבר יום ביומו. לפעמים עקב מזג אויר, לפעמים עקב תקלה במטוס. וכן, לפעמים סתם כי טייס נרדם ולפעמים בגלל מזג אוויר וגם בגלל איחור חלק מצוות הטיסה, מה שלפי טענתם של חלק מהנוסעים התרחש בטיסה זו.
"ומכיוון שאיחורים אלו דברים שבשגרה, ומי שטס הרבה וודאי יודע, כי מי שמזמין טיסה שנוחתת 4 שעות לפני שבת - הוא יודע ומכיר את הסיכונים שבדבר.
"אז אם אתם ממש מתעקשים ושואלים אותי מי צריך להפיק לקחים ולהיכן להפנות אצבע מאשימה?... כן. אלו הנוסעים שומרי השבת.
"לחפש את האשמים ולהפנות אצבע מאשימה לעברם של אחרים - זה כי קל. "אבל אשמים אנחנו". מי שאחראי, ושמירת השבת חשובה לו - לא מזמין טיסה שנוחתת 4 שעות בלבד לפני שבת. כמה חילול שבת (ע"ע מטוס ישראייר שנאלץ לחלל שבת), חילול השם ועגמת נפש היו יכולים להימנע - אם רק שומרי השבת לא היו לוקחים את הסיכון והיו חוזרים בטיסה כמה שעות קודם לכן".