מערכת COL | יום כ"ט חשוון ה׳תשע״ט 07.11.2018

באירופה מגדירים "קווים האדומים" לקראת הבחירות הקרובות

על רקע העלייה באנטישמיות והתחזקות מפלגות קיצוניות: יהודי אירופה מגדירים את "הקווים האדומים" לקראת הבחירות הקרובות למוסדות האיחוד האירופי ובמדינות היבשת השונות • המסמך שנוסחו הסופי מגובש בכנס איגוד הארגונים היהודיים באירופה – EJA נערך בשים לב לדיווחי מצב והמלצות מאות קהילות יהודיות וראשי ארגונים מכל רחבי היבשת • יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה ו'מרכז רבני אירופה', הרב מנחם מרגולין: "עתידה של יהדות אירופה מונח על הכף! הקווים האדומים האלה שגובשו בשיתוף פעולה עם עשרות ארגונים וקהילות יהודיות מכל הזרמים ומכל רחבי היבשת יהוו קריאת השכמה לפוליטיקאים של אירופה • לסיפור המלא
באירופה מגדירים
האנטישמיות הגואה וההקצנה הפוליטית ברחבי אירופה עומדות במוקד הכנס השנתי של איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA) שהתקיים בימים שלישי ורביעי השבוע בבריסל – בין השאר, בבניין הפרלמנט האירופי.

מאות ראשי קהילות יהודיות וראשי ארגונים הגיעו מכל רחבי היבשת כדי לקבוע "קווים אדומים" של יהודי אירופה לקראת הבחירות הקרובות למוסדות האיחוד האירופי ובמדינות היבשת השונות.
איגוד הארגונים היהודיים הפיץ טיוטה של רשימת הקווים האדומים למאות קהילות וארגונים יהודיים - מכל הזרמים ובכל מדינות אירופה, ובשים לב לדגשים ולהערות מהשטח גובש במהלך הכנס מסמך עקרונות שיוצג לקבוצות הפוליטיות השונות המתמודדות לפרלמנטים בכל מדינה ולפרלמנט האיחוד האירופי בבריסל.

"אירופה נמצאת בצומת דרכים פוליטי וסביר להניח שהמפה הפוליטית ברחבי היבשת תקוטב עוד יותר לאחר הבחירות של שנת 2019" ציין הרב מנחם מרגולין, יו"ר ה- EJA ו"מרכז רבני אירופה" (rca) והוסיף כי ייחודה של הוועידה בכך שיהודים מכל אירופה ומכל הזרמים יוכלו לשבת ביחד, לדון בגלוי על דאגותיהם ולהציג קווים אדומים ברורים לכלל הקבוצות הפוליטיות המתמודדות בבחירות הקרובות למוסדות האיחוד האירופי ובמדינות היבשת.

מנכ"ל המשרד לירושלים ומורשת, רן ישי, נאם בפני חברי הפרלמנט האירופי ואמר: "מעולם לא היתה שאלה משפטית אמתית בנוגע לריבונות בירושלים. מעולם לא היה ואקום ריבונות בירושלים. הזכות לריבונות עברה מהטורקים ישירות לחבר הלאומים לאחר מלחמת העולם הראשונה ומשם ישירות למדינת ישראל, עם תום המנדט הבריטי. כך לפי החוק הבינלאומי עצמו.

"הטענה התוקפת את ישראל, מסתמכת על החלטת החלוקה 181 שבנוסף להיותה נוגדת את החוק הבינלאומי עצמו - בכך שהיא משנה את גבולות הארץ ממה שנקבע בכתב המנדט - אין לה תוקף כלל מאחר שהערבים דחו אותה ובלי הסכמת כל הצדדים להחלטות או"ם מסוג זה, אין להן כל תוקף. כך שלאחר מלחמת העצמאות, ישראל היתה הריבון החוקי בירושלים ואילו ירדן היתה פולש תוקפן המחזיק בשטח כבוש באופן לא חוקי, על פי הדין הבינלאומי.

"מלחמת ששת הימים רק שיפרה את המצב, בכך שהחזירה לישראל שטח שהיה נתון לה על פי כל דין, והחלטה 242 לא שינתה את המצב הזה כלל, והותירה בידי ישראל את הזכות המלאה לשלוט בירושלים כריבון חוקי וכמי שעשה שימוש בזכות ההגנה העצמית על פי אמנת האו"ם, נגד תוקפן שגם היה כובש לא חוקי בשטח. מנסחיה של החלטה 242, ביניהם שגרירי בריטניה וארצות הברית באו"ם, אמרו במפורש שמשמעות ההחלטה אינה חזרת ישראל לקווים של ערב המלחמה.

"בכל הנוגע לריבונות ולזכות חוקית על השטח, לפלסטינאים אין כל מעמד וגם לא היה, כיוון שהחלטה 181 היתה משוללת תוקף וסמכות. המחלוקת היתה אך ורק בין ישראל לבריטניה ולאחר מכן בין ישראל לירדן - ועל פי הדין הבינלאומי, באופן ברור ולא נתון לפרשנות, הזכות לריבונות מלאה בירושלים היא של ישראל לבדה".

בדיוני הכנס השנתי של ה- EJA נוטלים חלק גם סגן נשיא וחברי הפרלמנט האירופי, מירקה פאסקאו, שר הפנים וביטחון המולדת הבלגי, ז'אן ג'אמבו, השליחה המיוחדת של האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות, קתרינה וון שנורביין, מנכ"ל המשרד לירושלים ומורשת, רן ישי, ראשי בני ברית אירופה, מרכז שמעון ויזנטל, פרויקט מצעד החיים של האיחוד האירופי, הקונסיסטואר הצרפתי, חברי פרלמנט ופוליטיקאים בכירים, שגרירים ועיתונאים מכל רחבי אירופה.

הכינוס נפתח בדיווח מצב על גילויי האנטישמיות מסקנדינביה במזרח ועד בריטניה במערב ובין השאר יידונו בו כיצד, אם בכלל, יש לנהל דיאלוג עם "מפלגות הקצוות הפוליטיים" שהופכות יותר ויותר פופולריות באירופה בעיקר על רקע ההגירה המוסלמית ליבשת.

"מרכז רבני אירופה" אשר שותף ביוזמה ובארגון הבאת ראשי הקהילות היהודיות רואה חשיבות רבה בכנס בו דנים בבעיות המרכזיות העומדות על סדר יומם של רבני הקהילות העובדים יחד עם ראשי הקהילות.

הרב אריה גולדברג סמנכ"ל מרכז רבני אירופה אמר שראשי הקהילות השונות שהגיעו לכנס ציינו בדבריהם כי בכדי לשמר את הקהילות מפני התבוללות יש לתמוך ולסייע לרבנים בחיזוק מעמדם כאנשים המתווים את הנהגת הקהילה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.